עריכת וידאו – סריקה תלת-ממדית באפקטים מיוחדים
מיכל וינס |
28.10.2014
בין מגוון הטכנולוגיות העכשוויות המגניבות העומדות לרשות איש האפקטים המצוי, נמצאת סריקה תלת-ממדית.
הרעיון: ליצור בקלות העתק תלת ממדי ממוחשב (מודל) מכל עצם (חי או דומם) ולשלבו מאוחר יותר
כאפקט מיוחד בסרט (בין אם המודל יכלול תנועה או יהיה סטטי).
כאפקט מיוחד בסרט (בין אם המודל יכלול תנועה או יהיה סטטי).
בימים עברו הטכנולוגיה היתה מגושמת ואיטית מאוד. כיום – ניתן ליצור סריקה תלת-ממדית בקלות
מפתיעה ובמחירים סבירים.
מפתיעה ובמחירים סבירים.
ראשית מעט הסברים ורקע:
מודל תלת-ממדי הוא שווה הערך הממוחשב לפסל. בעזרת תוכנת תלת-ממד ניתן לסובב אותו ולהסתכל
עליו מכל הכיוונים, ניתן להניע מצלמה וירטואלית סביבו, לצבוע אותו בכל אופן רלוונטי, להניח עליו הדמיה של חומרים
ותאורה, ואף להזיז אותו באופן ריאליסטי או אמנותי.
עליו מכל הכיוונים, ניתן להניע מצלמה וירטואלית סביבו, לצבוע אותו בכל אופן רלוונטי, להניח עליו הדמיה של חומרים
ותאורה, ואף להזיז אותו באופן ריאליסטי או אמנותי.
המודל התלת-ממדי יכול להיות יצירה שהתחילה בתוך המחשב על ידי אמן תלת-ממד (״תלתיסט״ בעגה
המקצועית) או יצירה שנסרקה לתוך המחשב מהעולם האמיתי.
המקצועית) או יצירה שנסרקה לתוך המחשב מהעולם האמיתי.
גם ״צבעיו״ וגם ״תנועותיו״ של המודל יכולים להיות יצירה של תלתיסט או דגימת תנועה אמיתית
לתוך המחשב – ולכל סוג תנועה יתרונות וחסרונות – ומכאן שימושים מגוונים.
לתוך המחשב – ולכל סוג תנועה יתרונות וחסרונות – ומכאן שימושים מגוונים.
בימינו, העיסוק בתלת-ממד כובש נישות רבות בתחומים שבעבר תלת-ממד הופיע בהם רק כמדע בדיוני
(רפואה, ספורט, ביולוגיה ועוד) – והוא נפוץ מאוד בתחום המשחקים, בסרטי קולנוע ואף בסדרות טלוויזיה שונות. השימוש
בסריקה תלת-ממדית עבור אפקטים מיוחדים לסרטים וסדרות, או עבור משחקי מחשב שיכילו דמויות ריאליסטיות (כאלה שנעות
בצורה ריאליסטית), דורש סריקה ראשונית של ה״מודל״ מכל כיוון כדי לקבל העתק ממוחשב ומפוסל שלו בתוך המחשב. בנוסף,
נדרשת סריקה נפרדת של תנועות כדי ״להלבישן״ מאוחר יותר על הדמות הממוחשבת.
(רפואה, ספורט, ביולוגיה ועוד) – והוא נפוץ מאוד בתחום המשחקים, בסרטי קולנוע ואף בסדרות טלוויזיה שונות. השימוש
בסריקה תלת-ממדית עבור אפקטים מיוחדים לסרטים וסדרות, או עבור משחקי מחשב שיכילו דמויות ריאליסטיות (כאלה שנעות
בצורה ריאליסטית), דורש סריקה ראשונית של ה״מודל״ מכל כיוון כדי לקבל העתק ממוחשב ומפוסל שלו בתוך המחשב. בנוסף,
נדרשת סריקה נפרדת של תנועות כדי ״להלבישן״ מאוחר יותר על הדמות הממוחשבת.
הסריקה התלת-ממדית הראשונית מתבצעת, לרוב, תוך שימוש באחת משתי הדרכים הבאות (או שילוב של
שתיהן):
שתיהן):
א. על ידי צילום המודל במספר קווי גובה וב-360 מעלות מסביב למודל. הצילומים מתורגמים למעין
״תבליט״ של פני שטח אל המחשב ויוצרים קווי מתאר ל״פסל״ התלת ממדי הממוחשב.
״תבליט״ של פני שטח אל המחשב ויוצרים קווי מתאר ל״פסל״ התלת ממדי הממוחשב.
ב. על ידי שימוש במכשיר סריקה ידני המאפשר לקבל פרטים קטנים של המודל באופן מדויק יותר
(המכשיר פועל בעזרת קרן לייזר הדוגמת שקעים, בליטות וחורים וכך משלימה ויוצרת פרטים מדויקים יותר של המודל התלת-ממדי
הממוחשב בזמן אמת, תוך כדי דגימה).
(המכשיר פועל בעזרת קרן לייזר הדוגמת שקעים, בליטות וחורים וכך משלימה ויוצרת פרטים מדויקים יותר של המודל התלת-ממדי
הממוחשב בזמן אמת, תוך כדי דגימה).
הדוגמא הבאה לקוחה מסרטון מ״אחורי הקלעים״ של פרק בעונה החדשה של ״דוקטור הו״.
הסבר קצר למען הקוראים שאינם חנונים מספיק – מדובר בסדרת מדע בדיוני בריטית ששידורה החל
לפני 50 שנה (מה שאומר שחנונים רבים מכל העולם מודעים לקיומה, כולל כמובן כותבת שורות אלה). בסדרה, ׳הדוקטור׳ הוא
אחרון שליטי הזמן, חייזר בדמות אנוש, הנוסע בזמן בעזרת מכונת זמן גנובה ומלווה אנושית קבועה, ומידי פרק הוא מציל
אוכלוסיות שונות מאסון קיומי כזה או אחר – בתקופה כזו או אחרת בזמן ובשלל מקומות בגלקסיה שלנו או בגלקסיות אחרות
(ולעיתים קרובות הוא מציל את תושבי כדור הארץ החביבים עליו במיוחד – לרוב בלי שהם מודעים לסכנה הקיומית בה הם
מצויים).
לפני 50 שנה (מה שאומר שחנונים רבים מכל העולם מודעים לקיומה, כולל כמובן כותבת שורות אלה). בסדרה, ׳הדוקטור׳ הוא
אחרון שליטי הזמן, חייזר בדמות אנוש, הנוסע בזמן בעזרת מכונת זמן גנובה ומלווה אנושית קבועה, ומידי פרק הוא מציל
אוכלוסיות שונות מאסון קיומי כזה או אחר – בתקופה כזו או אחרת בזמן ובשלל מקומות בגלקסיה שלנו או בגלקסיות אחרות
(ולעיתים קרובות הוא מציל את תושבי כדור הארץ החביבים עליו במיוחד – לרוב בלי שהם מודעים לסכנה הקיומית בה הם
מצויים).
בעונה החדשה, בפרק מסוים מותקפים תושבי בריסטול באנגליה על ידי יצורים דו-ממדיים המנסים
לכבוש הבנה ושליטה בממד השלישי – ובכך להשתלט על כדור הארץ ולחסל את יושביו. בכדי ליצור דמויות עוינות שזה עתה הפכו
לתלת-ממדיות וגילו את הממד השלישי, נדרשו חלק מהשחקנים בפרק לעבור סריקה תלת-ממדית ראשונית של גופם. הסריקה התבצעה
כאשר השחקן עמד יציב וללא תנועה על לוח מסתובב ולאחר סריקה ראשונית של מצלמות מכל זווית של גופו, איש האפקטים דגם את
הפרטים הקטנים בעזרת סורק ידני אל תוך המחשב. כך נוצר מודל תלת-ממדי ממוחשב של השחקן.
לכבוש הבנה ושליטה בממד השלישי – ובכך להשתלט על כדור הארץ ולחסל את יושביו. בכדי ליצור דמויות עוינות שזה עתה הפכו
לתלת-ממדיות וגילו את הממד השלישי, נדרשו חלק מהשחקנים בפרק לעבור סריקה תלת-ממדית ראשונית של גופם. הסריקה התבצעה
כאשר השחקן עמד יציב וללא תנועה על לוח מסתובב ולאחר סריקה ראשונית של מצלמות מכל זווית של גופו, איש האפקטים דגם את
הפרטים הקטנים בעזרת סורק ידני אל תוך המחשב. כך נוצר מודל תלת-ממדי ממוחשב של השחקן.
בשלב מאוחר יותר נדגמו תנועות השחקנים כשהם רודפים אחר הגיבורים בהליכה מהירה ולא יציבה
(כמו ״זומבים״), והולבשו על הדמויות הממוחשבות.
(כמו ״זומבים״), והולבשו על הדמויות הממוחשבות.
לסיום, שולבו הדמויות הממוחשבות בסצנות מהפרק הכוללות את השחקנים ״בשר ודם״.
שלב זה של דגימת התנועות הוא טכנולוגיה ותיקה יותר, המשמשת מזה שנים רבות לדגימת תנועה עבור
משחקי מחשב ואפקטים מיוחדים בקולנוע. ׳דגימת תנועה׳ מאפשרת ״הלבשה״ של תנועה אמיתית על כל דמות תלת-ממדית ממוחשבת –
גם כאלה שפוסלו במחשב על ידי תלתיסט ולא נסרקו ממודל חי. הדגימה מתבצעת על ידי קיבוע חיישנים על גופו של השחקן שאת
תנועתו דוגמים. החיישנים ממוקמים סביב מפרקים שונים של השחקן ועל ראשו, ומתחברים בהתאמה לאותן נקודות בדמות
התלת-ממדית הממוחשבת. השחקן מבצע את התנועה הדרושה מספר פעמים בחלל הכולל מצלמות מכל כיווניו – כך עוקב המחשב אחר
מיקומו המשתנה של כל חיישן על גוף השחקן וממפה את התנועה שלו במרחב התלת-ממדי. בסיום הדגימה תחקה הדמות הממוחשבת את
תנועותיו של השחקן במדויק.
משחקי מחשב ואפקטים מיוחדים בקולנוע. ׳דגימת תנועה׳ מאפשרת ״הלבשה״ של תנועה אמיתית על כל דמות תלת-ממדית ממוחשבת –
גם כאלה שפוסלו במחשב על ידי תלתיסט ולא נסרקו ממודל חי. הדגימה מתבצעת על ידי קיבוע חיישנים על גופו של השחקן שאת
תנועתו דוגמים. החיישנים ממוקמים סביב מפרקים שונים של השחקן ועל ראשו, ומתחברים בהתאמה לאותן נקודות בדמות
התלת-ממדית הממוחשבת. השחקן מבצע את התנועה הדרושה מספר פעמים בחלל הכולל מצלמות מכל כיווניו – כך עוקב המחשב אחר
מיקומו המשתנה של כל חיישן על גוף השחקן וממפה את התנועה שלו במרחב התלת-ממדי. בסיום הדגימה תחקה הדמות הממוחשבת את
תנועותיו של השחקן במדויק.
עבור אפקטים מיוחדים בסדרה או בסרט, מדובר לרוב בשניות עד דקות ספורות של דגימת תנועה
שתוסיף אמינות לדמות הממוחשבת בסרט/סדרה. במקרים מסוימים, תסתמך לחלוטין דמות כלשהי על דגימת תנועותיו של שחקן
(גולום בטרילוגיית ״שר הטבעות״ הוא דוגמה קלאסית לדמות תלת-ממדית המבוססת על שחקן, ובמקרה זו דמות עם טווח הבעה
מדהים לעין שיעור ממרבית השחקנים ״בשר ודם״ בסרט…).
שתוסיף אמינות לדמות הממוחשבת בסרט/סדרה. במקרים מסוימים, תסתמך לחלוטין דמות כלשהי על דגימת תנועותיו של שחקן
(גולום בטרילוגיית ״שר הטבעות״ הוא דוגמה קלאסית לדמות תלת-ממדית המבוססת על שחקן, ובמקרה זו דמות עם טווח הבעה
מדהים לעין שיעור ממרבית השחקנים ״בשר ודם״ בסרט…).
הטכנולוגיה מתפתחת והופכת זמינה יותר ככל שיש לה שימושים נרחבים יותר. כך ניתן, למשל, לרכוש
סורק תלת ממדי ידני ב-$400, דבר שהיה שייך להפקות ענק בלבד בימים עברו. כצופה ותיקה בז׳אנרים בדיוניים ותלתיסטית
ותיקה בעצמי, אינני מחפשת את הממד השלישי בכל מקום – אבל אם העלילה מצדיקה שימוש בו – קל ולא מאוד יקר להתנסות
באפקטים מסוג זה, ובפרק האמור ב״דוקטור הו״ – זה היה מוצדק ומשובח.
סורק תלת ממדי ידני ב-$400, דבר שהיה שייך להפקות ענק בלבד בימים עברו. כצופה ותיקה בז׳אנרים בדיוניים ותלתיסטית
ותיקה בעצמי, אינני מחפשת את הממד השלישי בכל מקום – אבל אם העלילה מצדיקה שימוש בו – קל ולא מאוד יקר להתנסות
באפקטים מסוג זה, ובפרק האמור ב״דוקטור הו״ – זה היה מוצדק ומשובח.