exm menu

 

exm menu

 

עריכה מרובת מצלמות

מיכל וינס | 25.09.2018

כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״ המסוגלות לצלם גם וידאו איכותי – הסיטואציה הזו הופכת נפוצה יותר ויותר. לפיכך, באירועים מאורגנים וגם באירועים פשוטים, בהופעות למיניהן, וכמובן בסרטים / סדרות או כל הפקת וידאו מתוכננת מראש – ניתן לצלם כיום בקלות יחסית ממספר מצלמות בו-זמנית.

תכנון מוקדם

במקרה שכזה, עריכת החומר המצולם דורשת שני מרכיבים עיקריים:
  1. מחשב חזק ותוכנת עריכה המסוגלת להתמודד עם עריכה מרובת מצלמות (בתוכנות העריכה המקצועיות התהליך נקרא Multicam Editing).
  1. נקודת סינכרון של הזויות השונות לשם עריכה יעילה.

בעוד הסעיף הראשון דורש השקעה כספית, הסעיף השני דורש תיכנון מוקדם – שכן ללא נקודת סינכרון ברורה של כל זויות המצלמה תהליך העריכה יהיה מפרך במיוחד.

נקודת סינכרון טובה תתאפשר במספר מקרים:

  1. כאשר הצוות המצלם משתמש במצלמות מקצועיות המאפשרות הכנסת קוד-זמן (Timecode) מסונכרן (נקרא גם Jam Syncing) – במצב כזה מכשיר חיצוני מזרים את אותו קוד-זמן (שעון רץ) לכל המצלמות, ואז בשלב העריכה קל מאוד לסנכרן את המצלמות השונות לפי השעון הרץ הזה.
  2. כאשר ישנה נקודת סינכרון ברורה באודיו ו/או וידאו – כאשר מישהו מוחא כף לפני המצלמות השונות בתחילת ההקלטה (כתחליף ל״קלאפ״ – אותו לוח שסוגרים בנקישה מול המצלמה בתחילת השוט) תיווצר נקודת סינכרון ברורה לאודיו ולוידאו. אם מדובר במופע כלשהו – יהיה קל לאתר נקודת סינכרון ברורה של אודיו / וידאו (למשל כשמישהו ניגש למיקרופון ומתחיל לדבר/לשיר וכו׳). בכל אופן בהנחה שזו עומדת להיות שיטת הסינכרון המועדפת – מומלץ להנחות את כל הצלמים שלא להפסיק את ההקלטה עד תום האירוע – אחרת יהיה צורך לסנכרן בנפרד כל קטע מוקלט.
  3. כאשר מסתמכים על סינכרון וידאו בלבד – במקרה כזה אחד העזרים הויזואלים הפשוטים ביותר הוא מבזק (פלאש) שיצור נקודה ברורה לסינכרון. אם מדובר באירוע כלשהו – יש סיכוי סביר שניתן יהיה להסתמך על הבזק כלשהו של מצלמה אחרת, או על שינוי תאורה מובהק – אבל עדיף להתכונן מראש.

clapboard

טיפים חשובים לפני צילום ממספר מצלמות

  • מומלץ לתכנן את כל הזוויות מראש כדי שכל צלם ידע במה הוא אמור להתמקד.
  • מומלץ לסנכרן את הגדרות הצילום ככל האפשר (רזולוציית ההקלטה, מספר הפריימים לשניה, פורמט הצילום וכו׳).
  • מומלץ להקליט את האודיו במכשיר מקליט נפרד בנוסף לכל המצלמות בכדי לקבל קובץ אודיו נקי של הכל, עליו ניתן יהיה לעשות ״מיקס״ בשלב העריכה.
  • מומלץ להדריך את כל הצלמים לא להפסיק את הצילום, או לקבוע מראש מתי להפסיק לצלם כל קטע – כדי שיהיה פשוט יותר לסנכרן את הזוויות השונות בשלב העריכה.
  • בהנחה שאין אפשרות לסנכרן קוד-זמן, מומלץ לסנכרן את כל המצלמות בתחילת ההקלטה על ידי מחיאת כף, או שימוש במבזק.

multi

שלב העריכה

המרבית תוכנות העריכה המקצועיות יאפשרו עריכה מרובת מצלמות, כאשר לרוב ההבדלים יהיו במספר הזוויות המירבי המותר ובנוחות התהליך.
המטרה הסופית בתהליך המקדים לעריכה מרובת מצלמות היא ליצור מצב בו ניתן לצפות בזויות המצלמה השונות במקביל, במסך מפוצל, ולבחור מביניהן בקלות בתהליך העריכה
בכל תוכנות העריכה המאפשרות עריכה מרובת מצלמות התהליך המקדים ידרוש את השלבים הבאים

  1. סינכרון כל הזוויות השונות על פי נקודה משותפת – במרבית התוכנות מאפשרות לבחור האם הסינכרון יתבצע לפי קוד-זמן, נקודה משותפת מוגדרת כלשהי, או סינכרון על פי אודיו. סינכרון על פי אודיו מתבצע אוטומטית לפי גלי הקול שהוקלטו – אך כמובן שהדבר מחייב מצב בו הוקלט אודיו ברור בכל המצלמות. בנוסף, בדרך כלל לא יתכן סינכרון על פי אודיו אם הקטע המוקלט קצר מידי להתאמה.
  2. יצירת קליפ מאוחד לכל הזויות המסונכרנות – במרבית התוכנות יאוחדו הזוויות השונות כך שניתן יהיה לבחור מביניהן מתוך מסך מפוצל שמציג את כולן בו זמנית.
  3. עריכה בעזרת כלי עריכה מרובת מצלמות – לרוב, במסך המפוצל הנ״ל, יתאפשר לבחור באחת הזוויות ולבצע חיתוכים בינה לבין זוויות אחרות בכל זמן נתון של הסרט.


multiCameraEditing

 

לאחר עריכה ראשונית של הסרטון, תתאפשר החלפת זוויות וכן תיקון של החיתוכים השונים בקלות יחסית – שכן כל הזוויות אמורות להיות מסונכרנות.
חשוב להזכיר כי עריכה מרובת מצלמות דורשת כח מיחשוב משמעותי, מאחר והתוכנה נדרשת לנגן מספר חומרי גלם קדימה ואחורה בו זמנית. לפיכך, מחשב חזק מספיק הוא תנאי הכרחי למטרה זו.
לגבי עריכת האודיו המקביל – מאחר וכמות האודיו המוקלט תהיה לפחות כמו כמות זוויות הצילום – יש חשיבות לבחירת קטעי אודיו איכותיים במקביל לקטעי הוידאו שנבחרו. במקרים רבים יוקלט אודיו נקי במכשיר מקליט נפרד מהמצלמה, כך ניתן יהיה לבצע ״מיקס״ שלו עם קטעים מסויימים מהזוויות השונות במידת הצורך.
בחלק מהתוכנות ניתן, בסיום עריכת הסרטון מרובה המצלמות, ״לשבור״ את הקשר לקליפ מרובה המצלמות (Flatten/Collapse), בכדי להקל על תוכנת העריכה, במידה וישנם עוד תהליכים שיש לבצע בסרטון הערוך לפני סגירתו (למשל תיקוני צבע, הוספת כתוביות וכן הלאה).
לסיכום, חשיבותה של עריכה מרובת מצלמות עולה וזו הופכת למצרך שימושי וחיוני בעריכה. לשמחתנו, כיום האמצעים העומדים לרשותנו מאפשרים לטפל בחומר הגלם באופן מקצועי ונוח – כל עוד מתכננים מראש ועובדים נכון.

🙂

print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    במאמר הקודם סקרתי מספר מאפיינים של ז’אנר מתח בקולנוע, והגדרתי מאפייני מפתח שעל פיהם ניתן לבחון כיצד יצירת מתח בנויה....
    30.06.2015 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    יצירה קולנועית
    אדפטציה קולנועית היא למעשה יצירה קולנועית קצרה או ארוכה המבוססת על יצירה כתובה שפורסמה מוקדם יותר, בנפרד. מרבית האדפטציות הקולנועיות...
    27.10.2015 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    אלימות בקולנוע קיימת מראשית הולדת המדיום, אבל לאחרונה נראה כי השימוש באלימות הולך וגובר ביצירות מיינסטרים ולא רק בז׳אנרים מובנים...
    30.04.2023 | כתב: מיכל וינס

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם