exm menu

 

exm menu

 

על להקה של רובוטים

מיכל וינס | 30.12.2023

יוצרי וידאו נדרשים לספק מוצר שלם הכולל עריכה ואפקטים בשילוב מלל ופסקול. למרבית תוכנות העריכה המקצועיות יש מענה מושלם למעטפת כוללת זו – ובכל זאת, כשמגיעים לשילוב מוזיקה בפס הקול – קיים עניין מורכב של זכויות יוצרים. במאמר זה אסקור את האפשרויות השונות לשילוב מוזיקה ביצירת וידאו, אסביר מה מותר ומה אסור מבחינת זכויות יוצרים, ואציג את אפשרות השימוש בכלי בינה מלאכותית ליצירת פס-קול (בדגש על מוזיקה)

יצירת וידאו כוללת בתוכה מרכיבים מגוונים שאמורים לתמוך זה בזה ולהשפיע על התוצר הסופי – מלבד עריכת וידאו, חייב היוצר להקפיד על צבעוניות רלוונטית לנושא ולאווירה, אפקטים מתאימים, שילוב מלל ואלמנטים גראפיים במידת הצורך, וחשוב מאוד – פס־קול.

פס־קול של יצירת וידאו יכול לכלול אחד או יותר מהמרכיבים הבאים – דיבורים או קריינות, רעשי רקע רלוונטיים, אפקטים קוליים ומוזיקה. בין כל המרכיבים הללו – מוזיקה היא אחד המרכיבים המשפיעים ביותר בפס הקול של יצירת וידאו – אך גם הכי בעיתיים בגלל נושא זכויות היוצרים.

מה הם זכויות יוצרים?

זכות יוצרים היא הגדרה כלל עולמית הקובעת כי אמן זכאי להגנה על יצירתו באופן אוטומטי. משמעותה של הזכות הזו היא שאסור להעתיק או לסחור ביצירה ללא רשותו המפורשת של האמן. בישראל זכות היוצרים נקבעה ב״חוק זכויות יוצרים התשס״ח -2007״ שאת פירוטו ניתן לקרוא כאן.

החוק מגן על ארבעה סוגי יצירות (למרות שפירוט קיים רק עבור שלושה מהם): 

  1. יצירה ספרותית
  2. יצירה אמנותית
  3. יצירה דרמטית
  4. יצירה מוזיקלית

היצירה המוזיקלית אינה מוגדרת בחוק, אך מקובל שההגדרה מתייחסת ליצירה הכוללת מלודיה (קו הלחן), הרמוניה ומקצב. 

יצירה מוזיקלית מכילה מספר זכויות שונות המנוהלות על ידי מספר ארגונים יציגים וישנם מספר רבדים עליהם מגיעים תמלוגים ליוצר:

  1. ההגנה על היצירה המוזיקלית מתייחסת למילים וללחן (ולעיתים למעבד). זכויות אלו מנוהלות בישראל על ידי אקו״ם.
  2. ההגנה על הביצוע המוזיקלי מתייחסת לאדם המבצע את היצירה (כולל כמובן הנגנים). זכויות אלו מנוהלות בישראל על ידי ארגוני אשכול״ות / עיל״ם.
  3. ההגנה על ההקלטה של היצירה המוזיקלית (״המאסטר״) מתייחסת לרוב למפיק של ההקלטה המוגמרת הראשונה. זכויות אלו מנוהלות בישראל על ידי הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות ועל ידי הפי״ל.

נושא זכויות היוצרים על מוזיקה נחשב מורכב משפטית, ומתווספת אליו מורכבות נוספת כשמתייחסים לרמיקסים, סימפולים ומאש-אפים מוזיקליים. שימושים דיגיטליים בחלקים קטנים מיצירה מהווים אתגר משפטי לא קטן לבתי משפט הנדרשים לטפל מידי פעם בתביעות על הפרת זכויות יוצרים מוזיקלים והפרת קניין רוחני.

מדיניות זכויות היוצרים בפלטפורמות שיתופיות כגון Youtube קובעת כי ליוצרים מותר להעלות רק יצירות שיצרו בעצמם, או שיש להם הרשאה להשתמש בהן. לאור זאת אסור לצלם ולהעלות ל-Youtube הופעה, סרט, מחזה, וכו׳ ללא הרשאתו של האמן, ואסור להעתיק יצירה של מישהו אחר ולהשתמש בה ללא רשותו.

האפשרויות העומדות בפני יוצר הווידאו

מאחר ומוזיקה מהווה מעטפת חיונית מאוד להשפעה על אוירה של יצירת וידאו, ישנן מספר אפשרויות העומדות בפני יוצר וידאו כשהוא מחפש יצירה מוזיקלית לפס הקול שלו:

  • ניתן להשתמש ביצירה מוכרת כל עוד ישנו אישור מהאמן. לעיתים קרובות אישור כזה יהיה כרוך בתשלום תמלוגים לאמן, אבל שווה ליצור קשר ולבקש.
  • ניתן להשתמש במאגרים חינמיים של יצירות מוזיקליות מותרות לשימוש. ישנם מאגרים רבים כאלה שלרוב מציעים גם רשיונות בתשלום עבור שימוש למטרות מסחריות ושידרוג לספריה עשירה יותר (לדוגמא com.freeplaymusic, או אדובי סטוק המובנה בפאנל הקול של פרימייר פרו וכולל מעל 70000 קטעים מוזיקליים).
  • ניתן ליצור קשר עם מוזיקאי שייצור מוזיקה ייעודית ליצירת הווידאו.
  • ניתן להשתמש בכלי מבוסס בינה מלאכותית (AI) ליצירת מוזיקה, או כל רכיב סאונד נוסף בפס הקול (ארחיב מייד).

כל עוד מדובר ביצירה מסחרית כלשהי – סביר להניח שניתן לכלול הוצאה כספית על תמלוגים ליצירה מוזיקלית רלוונטית – כמובן בגבולות התקציב. 

עבור יצירה חובבנית כלשהי מומלץ להשתמש במשהו חינמי (ומאחר והמגוון מאוד גדול קיים סיכוי טוב למצוא יצירה מתאימה שעדיין תשמע אישית).

עבור יצירה אישית כלשהי – מומלץ לחבר משהו המתאים יותר ליצירה עצמה. בימינו ישנם לא מעט כלים מבוססי בינה מלאכותית שעשויים לספק מענה גם לזה (בעיקר אם אין בנמצא חברים מוזיקאים שיסכימו לתרום מזמנם ומכשרונם).

זכויות יוצרים ובינה מלאכותית

תחום הבינה המלאכותית עדיין חדש, ולכן הוא עדיין מהווה אתגר משפטי חסר תקדים מבחינת זכויות יוצרים. 

בבסיס האתגר המשפטי עומדות שתי שאלות מרכזיות:

  1. האם תוצר של בינה מלאכותית נחשב ליצירה חדשה המוגנת בזכויות יוצרים?
  2. האם התוצר של הבינה המלאכותית מפר בעצמו זכויות יוצרים של חומרים עליהם התבססה הבינה המלאכותית ביצירתה החדשה?

בנוגע לשאלה הראשונה ישנה תמימות דעים כרגע שיצירה של מנוע AI אינה מוגנת בזכויות יוצרים שכן לא ניתן ליחסה ליוצר בשר ודם אלא למכונה.

בנוגע לשאלה השניה, ישנן עדיין מספר הסתייגויות בקביעה סופית, שכן ישנה הפרה של זכויות העתקה של חומרים שהוזנו אל מנוע הלמידה בתהליך היצירה של תוצר ה-AI. יחד עם זאת ניתן לטעון כי המודל אינו מעתיק את החומרים שהוזנו אליו, אלא רק משתמש בהם לשם למידה – וזהו ״שימוש הוגן״ על פי לשון החוק, שמהווה רק ״העתקה זמנית לשם למידה עצמית״, וזו אינה הפרה של זכויות יוצרים. עם זאת, מאחר ולעיתים מוזנים חומרים מצומצמים יותר למודלים של למידה במנועי AI, שם תתכן הפרה של זכויות יוצרים ולכן, נכון לכתיבת שורות אלו, הנושא עדיין לא נקבע חוקית באף מדינה בעולם. 

למרות הנאמר, ולאור העובדה שכלי בינה מלאכותית שכאלה מתפתחים באופן מהיר במיוחד והופכים יותר ויותר שימושיים ליוצרים – אין ספק שבקרוב יידרש מענה חוקי מוגדר ומפורט לסוגיות אלו (וסביר להניח עם בסיס של הסכמה עולמית).

קראתי לאחרונה על מספר מקרים (בארץ) של תביעות כנגד אנשים שיצרו קליפים בצ׳אט-בוטים בהם נראה זמר כלשהו שר מילים אחרות ממילות המקור של יצירה כזו או אחרת. למרות שהקליפים הופצו בקבוצות שונות בוואצאפ ולא בהפצה רחבה, עדיין נאלצו המפרים לשלם סכומים לא מבוטלים בהסכמי פשרה. לכן לדעתי, עד אשר לא יפתרו סוגיות אלה באופן מוסדי, כדאי להמנע מהפרות זכויות יוצרים החושפות אותכם לתביעה של עד 100,000 ₪ לכל הפרה וללא צורך בהוכחת נזק כלשהו (על פי לשון החוק).

כלי בינה מלאכותית ליצירת פס־קול

הקלטה של אפקטים קוליים או מציאתם במאגרים (גם מאגרים חינמיים כמובן) אינה מורכבת כמו הוספה או טיפול בדיבור, קריינות או מוזיקה. בנוגע לכלים המאפשרים ניקוי רעשי רקע, והקלטת קריינות – כבר סיפקתי מספר דוגמאות במאמרי על וידאו ובינה מלאכותית. 

שווה להזכיר גם את Ttsmaker, כלי AI חינמי שמאפשר הקראה של טקסט כתוב במגוון שפות ומגוון קולות בלחיצת כפתור. את קובץ האודיו שנוצר ניתן להוריד אל המחשב כמובן. ניתן להכניס אליו מלל של עד 8000 אותיות, כך שלא מדובר במשפטים ספורים בלבד וזה הופך אותו לכלי שימושי למגוון מטרות.

בנוגע לכלים ליצירת מוזיקה בעזרת בינה מלאכותית, אציין מספר כלים מעניינים ששווה לחקור:

הזכרתי במאמרי על AI בוידאו את Soundraw שמאפשר ליצור מוזיקה בעזרת בינה מלאכותית. ישנם כלים נוספים שמאפשרים זאת, וברובם העיקרון זהה – בגירסה החינמית ישנו מספר מוגבל של סגנונות מוזיקליים שניתן לייצר מוזיקה בעזרתם, אך את חלקם ניתן לשדרג במנוי הכרוך בתשלום. המוי מקנה אפשרויות נוספות במנוע היצירה ובכמות היצירות החודשיות.

במנוע של Soundraw, לאחר בחירת הסגנון המוזיקלי, ניתן לבחור מתוך מגוון של יצירות שיצרה הבינה המלאכותית בהתבסס על ההגדרות הראשוניות שבחרנו, ולערוך בקלות (בגרירה של מקטעים) את משך הקטע, המקצבים השונים, המבנה, הכלים המוזיקליים ועוד.

בסיום ניתן להוריד את הקטע אל המחשב ולהשתמש בו.

Beatoven הוא כלי AI נוסף ליצירת מוזיקה, שמסוגל ליצור גם על פי שרשרת מילים ולא רק על פי בחירה מז׳אנרים מוגדרים מראש. יש להכניס תיאור של המוזיקה הרצויה, המקצב, המשך וכו׳ לקבלת תוצאה מוצלחת. ניתן לבחור מתוך מגוון תוצאות של המנוע, ולערוך מחדש את הז׳אנר המוזיקלי, כלי הנגינה והקצב, ניתן להוסיף רגש מסוים לקטע המוזיקלי שנבחר ולחלק אותו באופן שונה. בסיום, כמובן שניתן להוריד את הקטע הסופי אל המחשב.

מבחינת זכויות היוצרים, מגדיר מנוע Beatoven כי כל שימוש ביצירה שיצרתם בעזרתו כחלק מיצירה שלכם עבור פודקאסט, סרטון Youtube, משחק מחשב וכדומה – מותר וחינמי לחלוטין. אסור למכור את היצירה, או לעשות בה שימוש דומה בשירותי תוכן מוזיקלי כמו Spotify או Apple Music וכו׳. לשם קניית זכויות יוצרים מסוג זה יש לשדרג את המנוי למנוי בתשלום.

Tuneflow הוא כלי AI נוסף ליצירת מוזיקה, המאפשר שימוש במנוע מקוון או הורדת תוכנה חינמית למחשב המשתמשת במנועי בינה מלאכותית. התוכנה קיימת בגרסאות למק, או לחלונות, והיא נוחה לתיפעול. המנוע מאפשר יצירת מוזיקה מורכבת משכבות שונות של כלים, יצירת מילים לנעימה מוזיקלית בעזרת צ׳אטבוט, הוספת פילטרים חכמים שונים לשינוי מקצבים, שירה וסגנון, וכמובן שמירה של היצירות ושימוש בלתי מוגבל בהן.

שווה להזכיר גם כלים כמו Kits שיוצרים קול מלאכותי לשירה, או יוצרים מוזיקה אינסטרומנטלית מהקלטה קולית. כלי זה מאפשר גם הקראת מלל או שירה של מלל בעזרת קול מלאכותי ממגוון קולות (שאינם דיגיטליים אלא מבוססים על הקלטות אמיתיות). 

לסיכום, כבר עכשיו ישנו מגוון רחב של כלים חינמיים מבוססי בינה מלאכותית המספקים חופש יצירתי גם לאנשים שאינם בהכרח בעלי רקע מוזיקלי. מאחר ומדובר בתחום מתפתח, סביר להניח כי יצטרפו בהמשך מגוון כלים נוספים ליצירת מוזיקה בעזרת בינה מלאכותית.

אמליץ ליוצרי וידאו המתנסים בכלים כאלה לעבור טוב על הגדרות הכלים השונים בנוגע לזכויות יוצרים וזכויות שימוש שונות, ולהמנע מהסתבכויות מיותרות שעשויות להיות יקרות מאוד בטווח הארוך.

מגוון האפשרויות ומהירות הפעולה של מנועים אלה, כבר עכשיו, יגרום לכם להתנסות וליצור דברים שלא בהכרח חשבתם ליצור בעצמכם – וגם אם בסוף תבחרו בדרך אחרת להתאמת מוזיקה לפס הקול שלכם – הניסיון הזה מאיר עינים ומועיל ביותר. 

🙂

print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    המושג "זמן מקוטע" (Time-Lapse) מוכר פחות מהאפקט הויזואלי המאפיין אותו – אפקט בו מתקבלת תחושה של זמן הנע במהירות גבוהה...
    01.04.2018 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    עריכת וידאו – טיפים להקלטת שטח
    יצירת וידאו טובה תכיל לרוב גם פס-קול מושקע שיחזק את התמונות ואת הרגש אותו רצה היוצר להעביר.
    17.12.2013 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    Premiere Rush
    אם אתם משתמשים בתוכנות מבית Adobe – בוודאי ידוע לכם שישנם כלים מסויימים המיועדים לעבודה על טאבלטים וסמארטפונים. מרבית הכלים...
    13.10.2020 | כתב: מיכל וינס
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם