exm menu

 

exm menu

 

נעים להכיר מיוז

אורי פלג | 26.12.2017

תוכנת אדובי מיוז מציגה סביבת עבודה ליצירת אתרים ללא הצורך בכתיבת קוד. מאז שהוצגה במאי 2012 עברה מיוז מספר רב של עדכונים וכיום היא ניצבת בשורה הראשונה של התוכנות המאפשרות יצירת אתר מבלי לקודד. התוכנה הינה חלק מחבילת הענן של אדובי ולכן המנויים יכולים להתקינה ולהשתמש בה כבר עכשיו. כמו כל תוכנה אחרת גם מיוז איננה תוכנה מושלמת, אך יתרונותיה בהחלט מרשימים ונראה שכל הטוב הזה עוד ישתפר במהלך הזמן. במאמר זה נציג את התוכנה, נפרט אודות יתרונותיה וחסרונותיה ונסביר מדוע מעצבים לפרינט ייהנו ממנה

ראשית חשוב לציין כי מיוז לא נועדה להחליף תהליך של בניית אתרים מורכבים הדורשים עדכונים
תדירים, או מאפיינים מורכבים, אך היא כן מסוגלת לספק פתרון לרוב הצרכים בשוק ליצירת אתרי תדמית, עמודי נחיתה ואתרים
פשוטים וסטטיים מבחינת התוכן (אתרים שלא דורשים ניהול תוכן יומיומי, או באופן קבוע).
מיוז תוכננה על ידי חלק מצוות InDesign של אדובי, עובדה המשתקפת באופן בולט בכל הקשור
לעבודה עם ריבוי עמודים, אלמנטים וגריד. אך בשונה מאינדיזיין אלה נבנו באופן שתואם את עולם הווב. סביב התוכנה התפתחה
קהילה של מתכנתים המפתחים תוספים
ותבניות מוכנות המאפשרות קיצור תהליכי עבודה. אז אם כתיבת קוד מהווה עבורכם כאב ראש במקרה הטוב וסינית במקרה הרע,
מיוז היא כלי מצויין בשבילכם.

על מבנה אתר במיוז

מיוז בנויה בדומה לאינדיזיין על בסיס דפי אב ופריסת דפים של הפרויקט. בעולם הווב מתבקש
לעבוד על בסיס דפי אב (מאסטרים) מפני ששם יופיעו אלמנטים שחוזרים על עצמם בכל מסכי הממשק (לדוגמא תפריט ניווט, לוגו
וכדומה). כל אלמנט שנמקם בדפי האב יופיע בכל המסכים עליהם הוחל דף האב. את איזור המאסטרים וכל פריסת המסמך ניתן
למצוא תחת מצב התצוגה Plan שמהווה את פריסת העיצוב של המסמך, בתחתית המסך ניתן לזהות את המאסטר הראשי של
המסמך:

overview
הדמיון בין מבנה התוכנה למבנה של אינדיזיין, מאפשרת למעצבים רבים המשתמשים באינדיזיין
למצוא סביבת עבודה מוכרת ונוחה ובאופן יחסי ידידותית עבור פרוייקטים לרשת.
ראוי לציין שאחד היתרונות המרכזיים של התוכנה טמון בעובדה שהאינטגרציה שלה עם תוכנות אדובי
אחרות גבוהה מאוד. בפועל ניתן לייצר חומרי גלם באילוסטרייטור, או פוטושופ (לדוגמא כפתורים בעלי מספר מצבים) ולהטמיע
אותם בקלות רבה במיוז. יתרה מזאת, אלמנטים וקטוריים שמועתקים למסמך מומרים אוטומטית לפורמט svg שחשיבות השימוש בו
ברשת גדלה בעשור האחרון.

רספונסיביות

אתרי האינטרנט כיום נדרשים לעמוד בסטנדרט שיתאים למגוון רחב של מכשירים ומסכים בגדלים
מגוונים. אחד הפתרונות לאתגר זה נעוץ בשיטה שנקראת נקודות שבירה (Breaking Points) המאפשרת לייצר קומפוזיציות שונות
לאותו האתר, על בסיס רוחבי מסך שונים מבלי להשפיע על הקומפוזיציות האחרות.
מקובל להזכיר שלוש נקודות שבירה עיקריות, עבור מסכי מחשב, טאבלטים ומובייל אך יש גישות
נוספות אשר מנסות לפשט את תהליך זה.
דרך נוספת להתמודד עם הצורך להתאים עיצוב למגוון מסכים גדול היא שיטת ה-FLUID. בשיטה זו
מוגדרת למסמך גמישות המאפשרת לאלמנטים השונים להתאים את הגודל והמיקום באופן יחסי לגודל המסך בו צופים באתר שלנו.
עיצוב בשיטה גמישה זו מצריך מאיתנו כמעצבים לקחת בחשבון הרבה מאוד אילוצים ומצבים אפשריים בהם העיצוב יוצג, מה
שמוסיף זמן עבודה.

Responsive and breaking points

כאמור, במיוז ניתן ליישם הן את שיטת
נקודות השבירה והן את שיטת הגמישות יחדיו, מה שהופך אותה לרלוונטית ביותר עבור עיצוב ובנייה של אתרי תדמית
רספונסיביים ללא כתיבה של קוד ובמקביל להתחיל במלאכה עם ׳דף חלק׳ ללא מגבלות עיצוביות כמעט.

בדוגמא ניתן לראות את מסך פתיחת המסמך החדש המאפשר להגדיר את האתר כגמיש (FLUID) כולל
התייחסות לטורי הגריד והשוליים:

new site

כלי
העיצוב ו-ווידג'יטים

כלי העבודה של מיוז נותנים מענה לרוב משימות העיצוב האינטראקטיבי, החל ביצירת סגנונות למלל
(מישהו אמר אינדיזיין?), שכבות, אנימציות גלילה (פאראלקס), קרופ מובנה לתמונות, אפקטים מובנים, עבודה עם גריד גמיש,
יישור עצמים וספריית תוספים (ווידיג’יטים) אשר מתפקדים כמרכיבי הבסיס לכל אתר. התוספים מאפשרים ליצור ולהשתמש
במודולים אינטראקטיביים מוכנים הנדרשים לשליפה במידת הצורך (Drag&Drop) ולעצבם בהתאם. לדוגמא תפריטי דרופדאון,
גלריות של תמונות או סליידרים מורכבים.
סביבת התוספים מתפתחת בקצב מהיר ולא מעט חברות ומעצבים מציעים תוספים למכירה, או הורדה
חופשית, החל בתוספים עבור אפקטים מיוחדים של גלילה ועד אלמנטים מבוססי ג'אווה סקריפט של אנימציה אינטראקטיבית
בטפסים, חנויות למכירה וסליקה ועוד… כל אלו מאפשרים להרחיב את יכולות התוכנה.

widget

מקורות
ותבניות

לצד תוספים, מתפתחת קהילה של מפתחי מיוז אשר בונים תבניות שלמות של אתרים (בדומה לוורדפרס)
המאפשרות להלביש על השימושיות של התבנית את התכנים של האתר. כמובן שבלא מעט מקרים נדרשת התאמה לאתרים ייחודיים.
המגמה מצביעה על כך שככל שסביבת התבניות תפותח יותר, בהתאם לתוכנה יתווספו עידכונים משמעותיים (כדוגמת רספונסיביות).
אגב, מדובר בתחום שעשוי להניב הכנסה נוספת ופאסיבית. משתמשים שילמדו את התוכנה ויבנו בה תבניות איכותיות, יוכלו
לנסות למכור אותן ברשת.

טיפוגרפיה בעידן המסך

כל מעצב יודע שטיפוגרפיה היא אחת מאבני היסוד בעיצוב לכל מדיה. בעבר מגבלות שונות מנעו חופש
עיצובי בהיבט זה, אך התפתחות הטכנולוגיה הביאה איתה גירסאות של פונטים לרשת המוטמעים באתרים ואלה הפכו להיות חלק
בלתי נפרד מהרשת. כך שיכולת העיצוב הטיפוגרפית היא די חופשית ומותנית בהורדה, או ברכישת פונט המתאים לעבודה ברשת
(הרכישה, אגב, היא לפי שם מתחם, לכן לכל אתר יידרש רישיון ייעודי, בשונה מפונטים לדפוס). מיוז מספקת מספר פתרונות
לנושא זה. הראשון הוא שירות Typekit של אדובי. שירות זה מאפשר לסנכרן פונטים רצויים מתוך ספרייה ענקית של פונטים
חופשיים לשימוש (למשתמשי הענן), בדומה לגוגל פונטס, רק שהנ״ל מובנה בכל תוכנות אדובי ומיוז ביניהן. אפשרות נוספת
הינה הטמעת פונט ייעודי לווב באתר ישירות מהמחשב האישי שלכם. ההטמעה כרוכה ברכישת רשיון ייעודי לפונט בגירסת הווב.
האפשרות השלישית והמאוד פופולארית היא עבודה עם ספריית גוגל פונטס. על אף חוסר התקשורת בין אדובי לגוגל יש אפשרות
לקשר בין האתר לפונטים מהשרת של גוגל במספר דרכים. יש לקחת בחשבון פונטים שאינם מותאמי ווב, להלן פונטים לדפוס אשר
מותקנים על מחשבכם, שיוטמעו כתמונה באתר. פתרון זה לא מומלץ, אך אם אין ברירה מדובר בפתרון לגיטימי עבור אלמנטים
חד-פעמיים באתר שלכם (לדוגמא כותרת, או לוגו).
כך נראה חלון בחירת הפונט של מיוז, נוח וידידותי למשתמש.
FONTS

קידום אורגני והקמת האתר

בהקמת אתר חדש קיימים שני צדדים שהמעצבים נוטים להזניח ולהשאיר למתכנת. הבניה המותאמת למנועי החיפוש וכן כל התהליך הטכני בהעלאת האתר לאחסון ורכישת הדומיין- כל אלה הופכים פשוטים מאוד עם מיוז.
מיוז כוללת את כל הכלים להטמעת תגיות מידע וכן כל המידע המקדם באופן אורגני את האתרים שלנו.
כל שנותר הוא ללמוד את מלאכת התיוג במילות מפתח וקידום אורגני בסיסי, כדי לספק ללקוח בסיס טוב לעבודה בקידום השוטף.
הדברים אמורים גם לנושא הנגישות באינטרנט.
מעבר לכך לאדובי מתחזקת מערכת של שרתים העומדת לרשות משתמשי הענן המכונה: Business
Catalyst. מדובר בשירות הפתוח לכל משתמשי הענן ומאפשר להעלות אתר הכולל כתובת באופן חינמי ישירות ממיוז ובפועל לאפשר
ללקוח להתרשם מהאתר החי כבר בשלבים מוקדמים של העיצוב. ניתן גם להפוך את האתר הזמני לקבוע על ידי חיבור לשם מתחם
(דומיין) שנקנה בנפרד ובכך להשתמש באיחסון של אדובי בלבד.

ניהול תוכן? עריכת תוכן! (In Browser Editing)

פרסום אתר מתוך מיוז יציג שתי גירסאות, באחת, האתר החי, בו אפשר לצפות מכל מחשב בכל עת
(בתנאי שיש חיבור לרשת). הגירסה השניה הינה גירסת עריכה. גירסה זו מאפשרת ללקוח לערוך מלל ולהחליף תמונות באופן פשוט
בדפדפן, כך שנחסך הצורך בהפעלת מעצב האתר בכל עידכון תוכן פשוט. סביבת העריכה העונה לשם In Browser Editing נוצרה
עבור הצורך הבסיסי של בעלי אתרים לעדכן, אחת לתקופה, תכנים כמו תמונות ומלל, אך איננה מאפשרת ללקוח לשנות עיצוב.
תכונות המלל (פונט\גודל\צבע) ישתמרו גם לאחר העריכה. בכל הנוגע לניהול תוכן (CMS), מיוז איננה הפתרון אידיאלי, מאחר
ומערכת זו מוגבלת ולפרוייקטים הדורשים הוספת עמודים ועריכתם באופן יותר מורכב כדאי לחפש מערכת טובה יותר.
בדוגמא ניתן לראות את חלון שיתוף הקישורים לאחר העלאת האתר לשרת.

ShareMenu

לסיכום

מיוז מהווה פתרון נוח עבור מעצבים לפרינט המעוניינים בעיצוב אתרים פשוטים, דפי נחיתה ואתרי
תדמית בצורה קלה וידידותית ורגילים לסביבת העבודה של אדובי. אם תמיד רציתם להשתחרר מכלי עיצוב שמגבילים אתכם ברמה
העיצובית, אז מיוז היא הפתרון הנוח למשימה זאת. כמובן שלצד הכרת התוכנה, יש צורך בלימוד ערכת החוקים והכללים של עולם
הווב, אך בשונה מסביבות אחרות וסגורות, מיוז היא קודם תוכנת עיצוב וככזו משאירה את הכוח ביד של המעצבים ולא מכריחה
אותנו לעצב לפי החוקים שלה.
יתרונות – מה שמעצבים זה מה שמקבלים, ללא צורך בכתיבת קוד,
רספונסיביות ותמיכה בתקן הנוכחי, קידום אורגני מובנה, קהילה מפותחת ומפתחת, עריכה בדפדפן של האתר בצד הלקוח.
חסרונות – יש האומרים שהקוד לא נקי (אם אתם לא קוראים קוד אז למה שיעניין
אתכם?!), אינה מתאימה לבניית אתרים מורכבים.
קישורים מומלצים ללמידה ולהורדות:
http://muse.adobe.com – האתר הרשמי של אדובי, בו ניתן
למצוא את כל המידע החיוני.
http://muse.adobe.com/tutorials.html
– סרטוני הדרכה על התוכנה
http://muse.adobe.com/site-of-the-day – אתרים מומלצים שנבנו
באמצעות התוכנה
אתרי תוספים (ווידג׳טים) מומלצים:
print

 

באותו נושא

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״...
    03.04.2019 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    הסטודיו לעיצוב חזותי של זגמייסטר & וולש בניו יורק עשיר בעבודות מרתקות. במאמר קצר זה נתמקד במספר עבודות העושות שימוש בטיפוגרפיה...
    03.04.2019 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    ציפורים הן לבטח מבעלי החיים היפים והמסקרנים ביותר בטבע – שלל צבעים, גדלים, מקורים והתנהגויות שמהוות אתגר עבור כל חובב...
    03.04.2019 | כתב: מיכל וינס
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא

      להשארת פרטים