מעצבים חוויה

מאיה פרי | 18.08.2019

הרבה מעצבים מגיעים לעולם העיצוב מתוך משיכה לאומנות ואסתטיקה. אבל לעיצוב, בניגוד לאמנות, יש מטרות ברורות מאוד. עיצוב הוא קודם כל שפה. שפה חזותית מורכבת ואינטיליגנטית שבה אנו משתמשים על מנת להעביר מסרים ולהפעיל את הצופה או המשתמש שלנו: לגרום לו לקרוא, לגרום לו להתעניין, לגרום לו להרים את המוצר, ללחוץ על כפתור, או להוציא את הארנק ולשלם ממיטב כספו. לאחרונה שמעתי הרבה מעצבים ששואלים מדוע בתור מעצבים אנו צריכים להתעסק בחווית המשתמש והאם זה בכלל קשור לעבודת העיצוב? אז זהו, שזה הכי קשור שיכול להיות. במאמר זה נגדיר מהי בכלל אותה חוויית משתמש ולמה כל כך חשוב לנו להכיר אותה כמעצבים.

מהי בדיוק חווית משתמש ואיך היא קשורה לעיצוב?

חוויית משתמש או (UXUser Experience) הוא מונח שמלווה אותנו כבר מאמצע שנות ה-90, אבל צבר תאוצה באופן בולט בשנים האחרונות בעיקר בעולם הדיגיטל. כשאנו מדברים על מוצרים דיגיטליים כמו אתר אינטרנט או אפליקציה, לרוב נגדיר UX כחוויה שעובר משתמש הקצה בזמן שימושו במערכת שלנו. במילים אחרות, כיצד הוא נע בתוך האתר? על מה הוא לחץ? מה הוא קרא ומה הוא פספס? אבל חווית משתמש מלווה את חיינו עוד הרבה לפני המצאת האינטרנט. כל מעצב, בכל תחום, מתעסק בחווית משתמש כל הזמן. גם אם זה מעצב לפרינט, מעצב מוצר, או מעצב אופנה. למה? כי במילים פשוטות חוויית משתמש היא בעצם ה"מסע" שעובר אדם במהלך ההיכרות והשימוש שלו במוצר שאנחנו מעצבים עבורו. אם זה מוצר פיזי שמעוצב לצרכי הלקוח, אם זו אריזת מוצר, או אם זה עלון, או ספר מודפס. גם אם אתם רגילים לעצב לפרינט אתם מתעסקים בחוויית משתמש כל הזמן. 

 

רק "יפה" זה כבר לא מספיק

"עזבו אותי מחוויה, אני רוצה לעצב יפה" הוא משפט ששמעתי הרבה מעצבים אומרים ואולי גם אתם מרגישים כך לפעמים. הקונפליקט שבין אסתטיקה לפונקציונליות פוגש כל מעצב ברמה היומיומית. כאנשים שמגיעים ברובנו מעולמות היצירה והאסתטיקה, חשוב לנו שיעלה בידינו עיצוב יפה, אבל זה כבר לא מספיק. בעולם תחרותי ורווי גירויים כמו שלנו, חשוב לא פחות (ואולי יותר) שהמוצר ימלא את התפקיד שלו. כמעצבים גרפיים, תפקידנו הוא בדר"כ תכנון ה"אריזה" של המוצר. אם זו אריזה פיזית ואם זוהי אריזה דיגיטלית, כמו אתר אינטרנט שמסביר ומציג את המוצר. והרי נסכים שאריזה טובה, יפה ככל שתהיה, אינה ממלאת את מטרתה כיום אם היא אינה מוכרת את המוצר. 

 

הלקוח תמיד צודק

טוב נו, זה לא תמיד נכון.. לפעמים הלקוח טועה ובגדול. אבל, מה לעשות, בניגוד לאמנים, כמעצבים אנו עובדים מול לקוחות. גם אם לכם פחות חשובה הפונקציונאליות של העיצוב שלכם, היו בטוחים שללקוח שלכם זה בדרך כלל הדבר הכי חשוב. הרי הוא הגיע אליכם משום שהוא רוצה בסופו של דבר להניע את המשתמשים שלו לפעולה מסויימת (הרשמה, הצטרפות, יצירת קשר או רכישה). אם תצליחו כמעצבים להיכנס לראשו של הלקוח ולהבין מה המטרות שלו וכיצד הוא מעוניין להניע את המשתמשים שלו, תהיו מעצבים טובים ויעילים הרבה יותר, הלקוחות שלכם יתחילו לראות תוצאות ויהיה לכם הרבה יותר קל לעבוד יחד.

 

לפעמים פשוט אין מישהו אחר שיעשה את זה

בחברות גדולות הרבה פעמים יעבוד מעצב UI בצמוד למאפיין UX, אבל ברוב החברות הקטנות יותר וכמובן אם אתם מעוניינים לעבוד כעצמאים מי שימלאו את שני התפקידים האלה יהיו אתם ו….אתם. גם אם אתם עובדים, או מתכננים לעבוד בחברות גדולות ובייחוד אם אתם מתכננים להיכנס לשוק העיצוב לדיגיטל חשוב שתכירו ותבינו את השפה והפסיכולוגיה של חווית המשתמש על מנת שתוכלו לתקשר בקלות עם כל הגורמים האחרים איתם תעבדו.

מעל לכל, זה פשוט מרתק

תחום חוויית המשתמש הוא עולם ומלואו. הוא הרבה מעבר לידע טכני. זוהי תפיסת עולם ודרך חשיבה חדשה. זוהי פסיכולוגיה של ממש ותחום מחקר מרתק שיעשיר את עולמכם כמעצבים. גם אם אינכם מתכוונים להתעסק באפיון חווית משתמש של ממש, כמעצבים מומלץ שתכירו את התחום ושתתחילו לשאול את עצמכם את השאלות שהוא מעלה. בפעם הבאה שאתם ניגשים לעיצוב שאלו את עצמכם:

מי הם האנשים שהולכים לצפות או להשתמש בעיצוב שלכם? איך הייתם רוצים שאותם אנשים יגיבו במפגש שלהם עם העיצוב הזה? והאם תוכלו להשפיע על פעולותיהם דרך מבנה העיצוב?

 

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:






גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

להשארת פרטים
-

יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 03-5291888 או להשאיר פרטים בטופס

  • רותם

  • ניר

להשארת פרטים