מיני-סדרות
בעידן הטלויזיה הנוכחי פריחתן של מיני-סדרות בולטת מאוד, בעיקר בהיצע האינסופי של כל פלטפורמות הצפיה הזמינות לנו. במאמר זה אסביר מה מבדל את ה״מיני-סדרות״, אנסה לפרש מה מקור ההצלחה של הפורמט, ואפרט מדוע אני חוזה שז׳אנר זה כאן כדי להשאר.
בשלהי שנות ה-70, פרצה המיני-סדרה לתודעה העולמית וביססה עצמה כפורמט חדש להנגשת סיפור לקהל הרחב. סדרות כמו ״שורשים״ ו״עני ועשיר״ פרצו למיינסטרים הטלויזיוני מסביב לעולם (שודרו גם בישראל), וזכו לאחוזי צפיה חסרי תקדים ולביקורות מהללות.
בטקס פרסי האמי התווספה הקטגוריה לזכיה עבור מיני-סדרה בשנת 1974, ובטקס גלובוס הזהב התווספה קטגוריה כזו ב1980- – ומכאן הפורמט החל להתפתח.
היסטוריה
מבחינת פופולריות, בנוסף לסדרות שהוזכרו לעיל, המיני-סדרות שזכו להצלחה מסחררת בתחילת ימי הפורמט היו ״שואה״ שזכתה לתשבוחות ופרסים, ״דאלאס״ שהתחילה כמיני-סדרה והפכה מאוחר יותר לסדרה ממושכת, ו״רוחות מלחמה״ שגם היא שודרה בארץ.
״החשוד העיקרי״ בכיכובה של הלן מירן זכתה, בתחילת שנות ה–90, בתשבוחות ופרסים מקיר לקיר במשך מספר עונות, והפכה לאחת מהמיני-סדרות העלילתיות הבולטות בעשור, בעוד ״מכדור הארץ לירח״ הפכה לבולטת מבין המיני-סדרות מבוססות ההיסטוריה.
בתחילת המאה ה-21, הפורמט עבר שינויים נוספים עם הצלחתה של האנתולוגיה הטלויזיונית (עליה כתבתי בעבר במאמרי זה). אנתולוגיות שהתחילו את דרכן כמיני-סדרות כגון ״אימה אמריקאית״, ״פרגו״, ו״בלש אמיתי״ זכו להצלחה גדולה. בנוסף, בלטה המיני-סדרה ״שקרים קטנים גדולים״ שקטפה 8 פרסי אמי על עונתה הראשונה. בין הסדרות שבלטו היתה גם ״צ׳רנוביל״ שעלתה בעיתוי מופלא קצת לפני מגפת הקורונה והציגה דרמטיזציה של אירועים אמיתיים. גם סדרה זו קטפה פרסים נחשבים והשפיעה רבות על התרבות הפופולרית ועל אימוץ הפורמט הטלויזיוני על ידי חברות הזרמת התוכן.
הגדרות ומגבלות הפורמט
- המושג ״מיני-סדרה״ בהגדרתו המקורית, מתייחס לעלילה שלמה המחולקת לשלושה עד 12 פרקים. זהו פורמט גמיש בו לרוב כל פרק ארוך מפרק ממוצע בסדרה רגילה וכמות הפרקים תלויה במורכבות הסיפור. במרוצת השנים נוצרו גרסאות מגוונות לפורמט זה, כך שהיום הוא מעט גמיש יותר.
- פרנסיס ווין, פרשן טלוויזיה בריטי, הגדיר בספרו על ההיסטוריה של הטלויזיה (1985) את ההבדל הבולט בין מיני-סדרה לסדרה רגילה בפיתוח הדמויות. בעוד שבסדרה רגילה היוצרים נזהרים שלא לפתח מידי את הדמויות בכדי שיוכלו להמשיך לעונות נוספות – במיני-סדרה הדמויות יכולות להתפתח, להשתנות ואפילו למות, מאחר והסיפור מוצג בשלמותו במספר פרקים ואינו אמור להמשיך מעבר לכך. גם במובן זה הגבולות קצת גמישים יותר כיום.
- במיני-סדרות הפרקים יכולים להיות ארוכים יותר מבסדרות סטנדרטיות, בגלל מספרם המוגבל. עם זאת, כיום, לאור השינויים בהרגלי הצפיה הטשטשו ההגדרות של משך הפרקים בסדרה (בעיקר בסדרות מבוססות סיפורת או קומיקס).
- יש המגדירים מיני-סדרות כפורמט שידור עלילתי למשך זמן קצר מהרגיל, כך שלעיתים ניתן לשדרו יום אחר יום, או אפילו להעלות מיני-סדרה מלאה לצפיה רציפה בשירותי הזרמת תוכן. לאחרונה אומץ סגנון זה גם על ידי זכייני שידור מקומיים המנסים לעמוד בתחרות על לב הצופה. זכיינים אלה רוכשים מיני-סדרות מלאות ומעלים אותן בבת אחת לשירותי צפיה בתשלום (VOD).
- מיני-סדרה יכולה לעסוק בכל ז׳אנר שהוא. היא יכולה להיות דוקומנטרית או ביוגרפית, היא יכולה לעסוק בפשע אמיתי או להציג דרמטיזציה של ארועים אמיתיים, או להיות עלילתית לגמרי ולהשתייך לדרמה, מותחן, קומדיה ועוד.
- עלויות ההפקה של מיני-סדרה עשויות להיות משתלמות לגוף המשדר מאחר והמיני-סדרה יכולה להיות קצרה יותר ובעלת מספר מצומצם יותר של דמויות. עבור יוצרי תוכן זהו פורמט מעניין בגלל שהינו מוגבל בהיקף ולפיכך פחות מאתגר להפקה וקורץ יותר להשקעה מצד גופי שידור / הזרמת תוכן.
היתרונות הברורים בפורמט זה אינם רק האפשרות לפתח סיפור עמוק ומלא יותר – אלא העובדה שמשך הסדרה מותאם לרוחב היריעה העלילתית ואינו כפוף למשבצות שידור מגבילות. מבחינת הצופים חסרי הסבלנות בעידן ההיצע המוגזם הנוכחי – ניתן לסיים סדרה שלמה במהלך סוף שבוע – וזהו יתרון ממכר מאוד.
מעניין לציין כי בטלויזיה הבריטית אין הבדל בין סדרה למיני-סדרה והפורמט פתוח הרבה יותר. אולי בגלל זה כמעט בכל שנה ישנה מיני-סדרה אחת לפחות בקטגוריית המועמדים לפרסים נחשבים (שלעיתים גם זוכה).
דוגמאות עכשוויות ועוד כמה ששווה להזכיר
מאחר וישנן אינספור דוגמאות מז׳אנרים רבים, בחרתי לציין רק מעט מיני-סדרות מומלצות, כאלה שלא הזכרתי עדיין לעיל, שיצרו ״בּאז״ והגיעו לתודעה רחבה ואף זכו בפרסים נחשבים (או לפחות במועמדויות לפרסים נחשבים). מפאת קוצר היריעה לא ציינתי רבות אחרות.
גמביט המלכה (2020), נטפליקס:
מיני-סדרה המבוססת על סיפורה האמיתי של בת׳ הרמן, יתומה בת 9 שגילתה את משחק השח והתגלתה כמחוננת בו. הסדרה עוקבת אחר התפתחותה כשחקנית מובילה בטורנירים נחשבים בעודה מתבגרת בשנות ה-60 בארה״ב. הסדרה זכתה לשבחים ופרסים נחשבים רבים, והיא בנויה במתכונת מותחת גם עבור מי שאינו מצוי ברזי משחק השח. בעונה ששודרה היו 7 פרקים של כשעה לפרק.
אחוזת דאונטון (2010-2015), ITV, PBS (ערוץ כבלים בריטי):
מיני-סדרה העוקבת אחת משפחת האצולה קרולי ומשרתיה באחוזת דאונטון בתחילת המאה ה-20. הסדרה זכתה לתשבוחות ופרסים רבים, ועקב הצלחתה אף נעשו 2 סרטי קולנוע שממשיכים את קורות המשפחה. ב-6 העונות ששודרו היו בין 7 ל-9 פרקים באורך של כשעה לפרק ממוצע וכשעה וחצי לפרק מיוחד (׳ספיישל׳).
מנהל הלילה (2016, 2025), AMC, BBC:
מיני-סדרה המציגה את מנהל הלילה במלון בקהיר, המגויס להפיל סוחר נשק מקומי בזכות קשריו עם באי המלון. הסדרה בכיכובם של טום הידלסטון ויו לורי גרפה שבחים ופרסים רבים. בעונה הראשונה היו 6 פרקים של כשעה לפרק, ולאחרונה התבשרנו שתעלה עונה שניה במהלך 2025, אז למי שלא מכיר שווה להתעדכן ולצפות.
הנה הקדימון של העונה הראשונה:
שיעורים בכימיה (2023), אפל טיוי +:
מיני-סדרת דרמה המתרחשת בשנות ה-50 בארה״ב. הסדרה עוקבת אחר אליזבת׳ זוט, בחורה מבריקה שחלומה להיות כימאית מתנפץ על קירות השוביניזם האקדמי כשהיא מוצאת עצמה בהריון, לבדה, ללא עבודה. הדרך שלה להגשים את חלומה לוקחת אותה ואותנו למסע מפתיע ומרתק. העונה ששודרה כללה 8 פרקים של כ-45 דקות לפרק ממוצע.
שרלוק (2017-2010), BBC, PBS:
מיני סדרת מתח המבוססת על ספרי שרלוק הולמס של ארתור קונן דוייל, ומציגה את שרלוק (בנדיקט קמברבץ׳) כסוציופת בתיפקוד גבוה בלונדון המודרנית, כשלצידו דוקטור ווטסון (מרטין פרימן), חובש בדימוס ממלחמת אפגניסטן. יחד הם פותרים רציחות ותעלומות מסתוריות שהמשטרה מתקשה לפתור בעצמה. בארבע העונות ששודרו היו בין 3 ל-4 פרקים בעונה כשכל פרק ארך כשעה וחצי.
לות׳ר (2019-2010), BBC אמריקה:
מיני-סדרת מתח העוסקת בבלש מבריק בעל שיטות עבודה מפוקפקות לעיתים, שנאלץ להתמודד עם קשיים בחייו האישיים שזולגים לעיתים לקשיים המקצועיים אותם הוא חווה ברדיפה אחרי רוצחים ומופרעים. חמש העונות ששודרו כללו בין 2 ל-6 פרקים בכל עונה, כשכל פרק ארך כשעה בממוצע.
טרמה (2014-2010), HB:
מיני סדרת דרמה העוקבת אחר טיפוסים שונים בניו-אורלינס בימים שלאחר הוריקן קתרינה. הסדרה מציגה סיפורים אישיים לצד חוויות משותפות של תושבי העיר במציאות המורכבת שלאחר אסון הטבע, ומביאה את ההווי המיוחד של ניו-אורלינס שנמשך למרות הקשיים לאחר האסון. בארבע העונות ששודרו היו בין 5 ל 11 פרקים, כשכל פרק ארך כשעה.
הנה הקדימון לעונה 3:
וואצ׳מן (2019), HBO:
מיני-סדרה המבוססת על יצירה ספרותית גראפית של אלן מור ודייב גיבונס. הסדרה עוסקת במציאות אלטרנטיבית של המאה ה-20, בה גיבורי על נחשבים לפורעי חוק בגלל דרכיהם האלימות ונאלצים לחיות בצללים בעוד השוטרים נאלצים להסתיר את זהותם תחת מסכות בכדי לאכוף את החוק. בלשית אחת מנסה לשנות את המציאות. עד כה שודרה עונה אחת הכוללת 9 פרקים שאורכם שעה לכל פרק.
ורה (2025-2011), ITV (ערוץ כבלים בריטי):
מיני-סדרה בריטית בלשית על פי סדרת ספרי מתח של אן קליבס. הסדרה מציגה את ורה, בלשית מפולפלת בגיל העמידה החוקרת מידי פרק תעלומת רצח אחרת באזור נורת׳האמברלנד. כל עונה כללה בין 3 ל-6 פרקים כשכל פרק באורך של שעה וחצי וכמעט תמיד מדובר בתעלומה שונה לכל פרק. הסדרה בכיכובה של ברנדה בלית׳ן הנפלאה זכתה להצלחה מסחררת ולפרסים רבים. בימים אלה הסתיימו צילומי העונה ה 14 האחרונה בהחלט שתכלול כפי הנראה רק 2 פרקים.
סוסים איטיים (2022- לא ידוע), אפל טיוי +:
זוהי מיני-סדרה בלשית על פי סדרת ספרי מתח וריגול של מיק הרון. הסדרה עוסקת בצוות סוכני MI5 כושלים שעקב טעות כלשהי בתיפקודם הוצבו ב״בית סלואו״ – מתקן שולי וחסר חשיבות לכאורה. הצוות מוצב תחת פיקודו של ג׳קסון לאמב (גארי אולדמן) המפוקפק הכפוף ישירות לדיאנה טאוורנר (קריסטין סקוט תומס), בכירה ב-MI5. בכל עונה העלילה מתפרשת על 6 פרקים של כ-45-50 דקות לפרק, ועוסקת בתעלומה אחרת שמתגלגלת לפתחם של ״הסוסים האיטיים״ בבית סלואו, הנאלצים להלחם על חייהם האישיים והמקצועיים בעל כורחם.
עונה רביעית אמורה לעלות בשבוע הבא.
הנה קדימון לעונה הנוכחית (אבל מומלץ בחום לצפות מהעונה הראשונה כדי לעקוב אחר התפתחות הדמויות בצוות והקשרים ביניהן ):
לסיכום, מיני-סדרות מספקות לנו עלילה ארוכה מסרט סטנדרטי אך קצרה מסדרה ממושכת, פורמט שמאפשר להעמיק בסיפור ובדמויות וליצור עולם ייחודי ושלם בכל ז׳אנר שהוא. בעידן הצפיה הנוכחי, העשיר מדי בתוכן – זוהי אפשרות מפתה שאינה מחייבת ״היקשרות״ לזמן ממושך. עבור היוצרים זהו פורמט המאפשר פיתוח של פרוייקטים קצרי מועד בעלי תקציב ממוצע – כך שאני מאמינה שהפורמט כאן כדי להשאר.
מיני צפיה מהנה 🙂
באותו נושא
-
נכתב ע"י ערן בורוכוב
-
נכתב ע"י מיכל וינס
-
נכתב ע"י מיכל וינס