exm menu

 

exm menu

 

הכל על 4K

מיכל וינס | 23.09.2018

המושג 4k מוזכר בימינו בשלל הקשרים – הגדרות צילום, סוגי מסך, איכות סרט – אך לא כולם מבינים את משמעותו. מאמר זה מסביר את משמעותו ולמי הוא רלוונטי.

4k מייצגים כ-4000 פיקסלים לרוחבו של פריים מצולםכלומר, ראשית כל מדובר בהגדרה של רזולוציה. רזולוציה נמדדת במספר פיקסלים לרוחב על מספר פיקסלים לגובה. האות k מייצגת אלףלפיכך 4k משמעותם כ-4000 פיקסלים. בניגוד להגדרת פורמטים קודמים, על פי מספר הפיקסלים לגובה, הגדרת 4k מתייחסת דווקא למספר הפיקסלים לרוחבאולי משום שהיא מתייחסת בעיקר לוידאו המצולם תמיד לרוחב.
בזמנו פורמט HD (ראשי התיבות High Definition שתורגם אצלנו ל״הפרדה גבוהה״) נחשב לקפיצת מדרגה באיכות, מאחר וכמות הפיקסלים בפורמט זה כפולה מזו שהתאפשרה בסטנדרט שהיה נהוג עד אז. התוצאה המתקבלת בוידאו שצולם ב-HD מכילה מידע רב יותר כתוצאה מהרזולוציה הגבוהה, וכך התמונה המתקבלת נראית חדה משמעותית מתמונה שצולמה ברזולוציה פחותהומכאן המושג ״הפרדה גבוהה״.
בפועל רזולוציה של 4k היא כפולה מרזולוציית HD – כך שמדובר בהפרדה גבוהה מאוד.

main4k



מרגע שפורמט HD הפך לסטנדרט בוידאו, הרף להשגת איכות גבוהה יותר עולה בקצב מואץ, ויצרני
המדיום הצילומי מנסים לדחוף לנו אפשרויות גבוהות יותר ויותר לצילום וידאו. מסיבות שונות הגורם הראשון ש״שודרג״ הוא
הרזולוציה, ולמעשה כיום ישנם אפילו סמארטפונים המאפשרים צילום וידאו באיכות 4k. עם זאת חשוב לציין כי רזולוציה לבד
איננה הגורם הראשי ליצירת תמונה חדה – ועל כך נרחיב בהמשך.
כיום ל-4k שני סטנדרטים עיקריים:
  • DCI 4k – הפורמט הצילומי המקובל בתעשיית הקולנוע והמקרנים, המכיל בדיוק כפול
    פיקסלים מפורמט 2k (הנהוג במרבית אולמות הקולנוע). הרזולוציה על פיו היא 4096×2160 פיקסלים.
  • UHD-1 – הפורמט המקובל בטלויזיות ומסכי מחשב – ולפיכך מקובל גם במצלמות וידאו רבות.
    הרזולוציה על פיו היא 3840×2160 פיקסלים – בדיוק כפול מפורמט HD מלא (1920×1080).

Dimenssions Comarison

תמיכה בפורמט בשידור וברשתות השונות

החל מ-2014 ניתן למצוא תכני VOD באיכות 4k ברשתות שידור מסויימות, וכך גם בשירותי הזרמת המדיה השונים (Netflix, Amazon, Youtube) – אך נכון לעכשיו התמיכה בשידורי 4k במרבית מדינות המערב עדיין מוגבלת יחסית והצפיה בשידור באיכות כזו מתאפשרת כל עוד ברשות הצופה מכשיר טלויזיה, או צג התומך באיכות 4k. 
עם זאת חברת סוני דוחפת את הפורמט למקרנים יעודיים ושירותי תוכן כבר מ-2004, ולאחרונה, עקב הורדת מחירי טלויזיות 4k והכנסת תמיכה בפורמט זה בשלל מחשבים ניידים ומסכי מחשבהתמיכה מתחילה לתפוס תאוצה.
במהלך 2016 מספר זכייניות שידור עולמיות הכריזו על הפצת ממירים תומכי שידורי 4k, המאפשרים בין השאר, צפיה בתכני VOD מסויימים באיכות 4k. מאחר ואלו צעדים ראשונים לתמיכה בפורמט זהיש להניח כי בשנים הבאות נראה התקדמות מואצת לשידורים ישירים בפורמט 4k. ביפן קיימים כבר היום ערוצים מסויימים המשדרים באיכות 8k – ושאר העולם, כידוע, מפגר מספר שנים אחרי יפן.


דחיפת הפורמט על ידי יצרני טלויזיות ומסכים

טלוויזיות ב-4k אינן יקרות יותר לייצור מטלוויזיות ברזולוציה נמוכה יותר – שכן כל ההבדל הוא
גודל המסך. מסכים ב-4k מתחילים ברזולוציות גבוהות יותר ממסכי HD, אבל כל שאר הרכיבים של המסך זהים לרכיבי מסך
ברזולוציה נמוכה יותר. המשמעות היא שתהליך הייצור של מסך 4k אינו דורש שום רכיב חדש. לפיכך יצרני טלוויזיות ומסכים
דוחפים את הפורמט כבר 5 שנים לערך, ולהערכתי בעתיד הקרוב הוא יהפוך לפורמט ראשי במכירות.
חשוב להבין כי גודל המסך אינו הרכיב המשפיע על החדות שלו – כאן נכנסים מספר גורמים
נוספים:
  • בהירות – אחד הגורמים בעלי השפעה מכרעת על חדות הצפיה הוא כמה בהיר המסך. פה נכנס
    נושא אחר לדיון באיכות המסך – מהו סוג המסך – LCD או OLED. ההבדל הוא בצורה בה הפיקסלים של המסך מוארים – ב-LCD
    (סוג המסך הנפוץ ביותר, יחד עם מסכי LED) הפיקסלים מוארים על ידי נורת מסך אחורית. במסכי OLED לעומת זאת, כל
    פיקסל מואר בנפרד. אחת הדרכים הנוכחיות להתגבר על חיסרון מובהק זה של LCD היא טכנולוגיית תאורת ה״כוורת״ בה
    משתמשים מסכי LCD נבחרים. טכנולוגיה זו מאפשרת להאיר בנפרד קבוצות פיקסלים ובכך מייצרת בהירות ממוקדת יותר
    באזורים שונים של המסך.
  • יחס ניגודיות – זהו גורם חשוב נוסף ביצירת תמונה חדה, הידוע גם כקונטרסט, או ״כמה
    שחור יכול הפיקסל להיות״. גם כאן מחזיקים מסכי OLED ביתרון מובהק שכן בהם פיקסל בודד שאינו מאיר בכלל הוא שחור
    מוחלט, בעוד שבמסכי LCD השחור אינו שחור מוחלט, אלא סוג של אפור כהה. תיקון שנכנס לאחרונה למשוואה הוא תמיכה של
    מסכי LCD בתכונה שנקראת HDR המאפשר יחס ניגודיות גבוה יותר בין לבן לשחור.
  • עומק צבע – למראה ה״חד״ מספר גורמים, אחד מהם הוא עומק הצבע שהמסך מציע. ככל שהמסך
    תומך בעומק צבע גבוה יותר יתקבלו גוונים עמוקים ועשירים יותר של צבע והתמונה תיראה טוב יותר באופן משמעותי.
  • קצב ריענון ויחס דינמי – גורם זה משמעותי ביותר בבחינת חדות של מסך. ככל שקצב
    הריענון גבוה יותר, עצמים בתנועה יראו חדים יותר ולא ״מרוחים״.
גורמים אלה ואחרים כולם תורמים לחדות המסך, כך ששידרוג רזולוציה בלבד אינו מספיק בכדי ליצור
תמונה חדה יותר. יצרני טלויזיה השכילו להבין זאת ומרביתם משקיעים גם בשיפור שאר המרכיבים להשגת תצוגה חדה יותר

.

Ultra HD 4K television

 

הבעיות עם הפורמט
בחלק זה של המאמר אנסה להסביר למה הפורמט 4k עדיין רחוק משליטה בשוק.
כאמור, מחירי טלויזיות בפורמט 4k ירדו משמעותית, יחד עם זאת קיימים מספר מרכיבים חשובים שראוי להסביר לגבי מסכים ב-4k – ראשית ישנה חשיבות לגודל המסך. בכדי ליהנות מחדות היתר המתקבלת ברזולוציה גבוהה צריך לצפות במסך גדול יותר פיזית. הדבר נובע ממגבלות הראיה האנושית וממרחק הצפיה הממוצע ממסך הטלויזיה:
במסך בגודל 50 אינץ׳ רוחב פיקסל ממוצע הוא כ 0.0034 אינץ׳.
מרחק הצפיה הממוצע הוא 2.5-3 מטר מהטלוויזיה. ממרחק כזה אדם בעל ראיה ממוצעת לא מבחין בפיקסלים הנפרדים של המסך ממילא.
כלומרכדי להבחין כמה חדים הפרטים הקטנים יש צורךבישיבה קרובהיותר למסך או קניית מסך גדול יותר. מאחר ומרביתנו לא מתכוונים לצפות במסך ממרחק קרוב יותרסביר יותר שנבחר לקנות מסך גדול יותראבל גם לכך ישנה מגבלה, שכן רובינו לא מעוניינים במסך שיגזול את כל המרחב בחלל החדר.
מאחר וחדות התמונה אינה קשורה לרזולוציה בלבד, אלא נסמכת על גורמים נוספים (שהוזכרו בסעיף הקודם), יתכן והשקעה במסך איכותי יותר, הכולל טכנולוגיות חדשות, תניב תוצאה יפה וחדה יותר ממסך ענק ברזולוציה גבוהה יותר.
בעיה אחרת היא שהטכנולוגיה לטיפול בוידאו ברזולוציה כזו עדיין נמצאת מאחורכלומר האפשרות לערוך חומר גלם ב-4k באופן נוח עדיין בחיתוליה – גם כשמדובר במחשב חזק המיועד לעריכת
וידאו – כיום, עריכת וידאו
ברזולוציה של 4k עדיין מסורבלת במקרה הטוב ובלתי אפשרית במקרה הרע.
בתוכנות עריכת וידאו מקצועיות, התוכנה מקושרת לחומרי הגלם בדיסק הקשיח והם אינם מוטמעים בקובץ העריכה. משמעות הדבר היא שכל ״הרצה״ של החומר ו״משחק״ שנעשה איתו דורש מהמחשב ״לתקשר״ עם חומרי הגלם בדיסק הקשיח. כשחומרי הגלם כבדים מאודכל פעולה פשוטה גורמת לתוכנת העריכה ״לקרטע״ והתהליך הופך למסורבל עד בלתי נסבל. לפיכך, עריכה ברזולוציה של 4k דורשת לרוב המרה של חומרי הגלם לרזולוציה נמוכה יותר למטרת תהליך העריכה. בסיום העריכה ולפני היצוא של הסרטון הסופימחליפים את החומרים ברזולוציה הנמוכה יותר בחומרים המקוריים ברזולוציה הגבוהה (או עובדים מלכתחילה עם קבצים מייצגים ברזולוציה נמוכהקובצי Proxy). 
בנוסף, יש לזכור כי מי שאין ברשותו מסך תומך 4k מתאים –  ממילא לא יזכה לצפות ברזולוציה המלאהכך שסרט שכזה מכוון מראש למספר מועט (עדיין) של צופים שיכולים לצפות בו באיכות המלאה.

בעיה נוספת שהוזכרה קודם, היא מחסור בתכנים ברזולוציה הזו. מאחר ושירותי הזרמת המדיה (Netflix, Amazon) עדיין לא נתפסים כתחליף לצפיה בכבלים / לווין במרבית בתי האב, ומאחר ומרבית ערוצי השידור משדרים ברזולוציית HD ולא מעל לכך (ולא תמיד HD מלא) – רוב האנשים עדיין לא מזדרזים לרכוש מסכי 4k ולשלם יותר לזכיינים על ממירי 4k – כך שהפורמט עדיין לא נקבע כסטנדרט.

 

סרטון שצולם ב-4K – יש ללחוץ על כפתור גלגל השיניים בפינת הסרט ולבחור באיכות
הגבוהה ביותר. שים לב שאם הצג שברשותך אינו תומך באיכות גבוהה לא תוכל ליהנות מהסרטון באופן מירבי.

השורה התחתונה – 4k הוא פורמט שקורץ כרגע בעיקר לגיימרים, להם בהחלט מפתחים תכנים
ברזולוציות האלה, וקונסולות חדשות שתומכות בה. אבל לשוק הצופים הגלובלי עדיין אין הצדקה מספקת לעבור לפורמט. כנ״ל
לגבי שוק הצלמים החובבים – בהנחה שהחומר המצולם יועלה בסוף לרשת – נכון לעכשיו צילום בפורמט 4k עדיין קצת מקדים את
זמנו. בהחלט סביר להניח שהדברים ישתנו בעתיד –  אבל כמה בעתיד – עדיין קשה לנחש.
🙂 
print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    גירסה 23 של אפטר אפקטס מוסיפה אפשרויות בחירה נוחות בשלל שלבי עבודה, מאפשרת שליטה נוחה יותר בשכבות מסכה (Track Matte)...
    30.10.2022 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    לצד כל החידושים בתחום צילום הוידאו, תופס טרנד הרחפנים מקום של כבוד גם בשוק החובבני. רחפן הוא מתקן מרחף הנושא...
    27.07.2018 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    במאמרי הקודם סקרתי טכנולוגיות שונות של אפקטים מיוחדים בוידאו והשפעתן על מכירת האשליה של ״עולם קסום״ ועל יצירת חוויה אסקפיסטית...
    28.09.2022 | כתב: מיכל וינס

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״...
    28.09.2022 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    הסטודיו לעיצוב חזותי של זגמייסטר & וולש בניו יורק עשיר בעבודות מרתקות. במאמר קצר זה נתמקד במספר עבודות העושות שימוש בטיפוגרפיה...
    28.09.2022 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    ציפורים הן לבטח מבעלי החיים היפים והמסקרנים ביותר בטבע – שלל צבעים, גדלים, מקורים והתנהגויות שמהוות אתגר עבור כל חובב...
    28.09.2022 | כתב: מיכל וינס
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם