exm menu

 

exm menu

 

פריקוול – המשך מקדים

מיכל וינס | 29.07.2019
פריקוול מלחמת הכוכבים

פריקוול (מאנגלית: Prequell) הוא סיפור הרקע של עלילה מוכרת. בימינו המושג פריקוול נפוץ בעיקר בהקשר קולנועי או טלוויזיוני, אך למעשה זו טכניקה סיפורית מקובלת ומוכרת גם בספרות, במחזות, משחקי מחשב, קומיקס ואנימציה. במאמר זה נספר על המשכונים שהם בעצם הסיפור המקדים לסיפור הקיים- בספרות, בקולנוע וגם בטלויזיה

לפי מילון אוקספורד, המונח פריקוול הופיע ראשונה בדפוס ב-1958, אך למעשה ישנן יצירות ספרות יפה ומחזות מוקדמים מאוד העונים למשמעות של פריקוול – כלומר, יצירה שנותנת סיפור רקע מקדים לסיפור קיים כלשהו.

משנות ה-2000, בולטים הפריקוולים על המסך הגדול בעיקר בז׳אנר סרטי הפנטזיה והאקשן – החל ב״מלחמת הכוכבים״ וכלה ביקום של ״אקס-מן״, אך מובן שניתן למצוא דוגמאות מוקדמות יותר וכן דוגמאות מז׳אנרים אחרים.

העובדה המבלבלת היא שפריקוול הוא סיפור המהווה רקע מקדים של סיפור קיים – אבל הוא תמיד מגיע כהמשך (sequell) לסיפור קיים – וכך ניתן לשחק עם העלילה והדמויות המוכרות בעולמן המוכר, להוסיף מידע ועומק רב – והכל בידיעה מראש שישנו קהל שבוי שיגיע בשמחה לראות יצירה נוספת השייכת לאותו היקום.

במציאות הקיימת ניתן למצוא פריקוולים רבים שמונעים מחישובי רווח קופתי בלבד – אך אין לעשות הכללה, כי לעיתים רבות פריקוולים עולים באיכותם על היצירה ששימשה השראה עבורם. בפריקוול ניתן לתקן בעיות עלילתיות שהופיעו בסיפור המקורי, ניתן לעבות את מניעי הדמויות הראשיות ועולמן, ולעיתים בזכות פריקוול ישתפר מעמדה של היצירה המקורית בדיעבד.

מבחינת היצירה עצמה – למעשה פריקוול חייב להתרחש כרונולוגית לפני הסיפור המוכר ולהיות כפוף בסגנונו לסגנון היצירה המקורית שלעולמה הוא שייך – לדוגמא, כל סרט בסדרה ״חיות פלא והיכן ניתן למצוא אותן״  כפוף ליקום של הארי פוטר ולחוקיו, וחלק מהדמויות המוזכרות בו שייכות לסדרת סרטי הארי פוטר ומוסיפות המון מידע מקדים המעבה את החוויה של מעריצי הסדרה המקורית.

משמעות הדבר היא שב״חיות פלא והיכן ניתן למצוא אותן״ – מלבד עיצוב סטים, תפאורה ותלבושות – הדמויות משתמשות במונחים מוכרים מעולם הסדרה המקורית ופועלות ממניעים מוכרים ביקום של הארי פוטר. הקסם האמיתי טמון בכך ש״חיות פלא והיכן ניתן למצוא אותן״ הוא שמו של ספר לימוד של הארי פוטר והעלילה, העוסקת במחקר לפני כתיבת הספר, קושרת קטעים החל בתקופת הוריו של הארי להווה המוכר לנו מעולמו.

 

 

 

דוגמאות מהקולנוע

כאמור, ניתן למצוא פריקוולים בקולנוע מתקופות מגוונות וז׳אנרים רבים ולהלן רשימה חלקית ביותר: 

״מלחמת הכוכבים״ – הטרילוגיה המקורית משנות השבעים המאוחרות מתחילה בחלק 4 – לפיכך בהחלט היה מקום לטרילוגיה מקדימה שהגיעה לעולם לקראת שנות ה-2000. מאז נוצרו עוד סרטי המשך ביקום של מלחמת הכוכבים, אך נוצרו גם עוד פריקוולים נפרדים באותו היקום שעוסקים בפרטים נפרדים מהטרילוגיה המקורית – למשל ״רוג 1״ (2016) שעסק בהשגת תוכנית הבסיסי ל״מלחמת הכוכבים״ המקורי, ו״סולו״ (2018) שעסק בנעוריו של האן סולו, דמות ראשית במלחמת הכוכבים, וכיצד פגש את צ׳ובאקה הנווט שלו ב״מלחמת הכוכבים״.

״הנוסע השמיני״ – זכה לשני פריקוולים לאחרונה – ״פרומתיאוס״ (2012) ו״הנוסע השמיני: קובננט״ (2017)  – שניהם עוסקים במקורו של החייזר העויין והחיבור שלו לבני האדם לפני הסרט המקורי.

״הטוב, הרע והמכוער״ (1966) – מהווה פריקוול לשני סרטים מוקדמים יותר בטרילוגיה מבחינת קורותיה של הדמות הראשית שמופיעה בשלושת החלקים, ״האיש ללא שם״ שמשוחק על ידי קלינט איסטווד.

״אינדיאנה ג׳ונס והמקדש הארור״ (1984) – למעשה עלילת הסרט השני בסדרה מקדימה בשנה את עלילת הסרט הראשון ״שודדי התיבה האבודה״ (1981).

״דרקון אדום״ (2002) – עלילת הסרט עוסקת בחניבעל לקטר הצעיר לפני ההתקלות שלו בקלריס ב״שתיקת הכבשים״ (1991).

״הצילצול:0״ (2000) – העלילה מתרחשת כשלוש שנים לפני אירועי ״הצילצול״ (1998), בגירסה היפנית המקורית של סרט האימה.

״אקס-מן״ (2000) – כאמור בסדרה זו כמעט כל הסרטים ששייכים ליקום זה מקדימים את עלילת האקסמן המקורי – ״אקס-מן: המקור וולוורין״ (2009), ״אקס-מן:ההתחלה״ (2011), ״אקס-מן: העתיד שהיה״ (2014), ״אקס-מן: אפוקליפסה״ (2016), ״אקס-מן: הפניקס האפלה״ (2019).

״בית ספר למפלצות״ (2013) – סרט המחבר בין הדמויות הראשיות ב״מפלצות בע״מ״ (2001) בתקופה בה למדו יחד באוניברסיטה.

טרילוגיית ״ההוביט״ – הטרילוגיה מקדימה את טרילוגיית ״שר הטבעות״  ועוסקת בהרפתקאותיו של ההוביט בילבו באגינס ומקורה של הטבעת הקסומה שנמצאת בידיו בתחילת ״שר הטבעות״. 

״המיניונים״ (2015) – פריקוול זה עוסק במיניונים הקטנים וכיצד הם הגיעו לשרת את גרו, הדמות הראשית מהסרט ״גנוב על הירח״ (2010).

דוגמאות מהטלוויזיה

גם בטלוויזיה ניתן למצוא דוגמאות רבות ומגוונות לפריקוולים, מתקופות שונות ומז׳אנרים רבים. הנה רשימה חלקית בהחלט:

״מסע בין כוכבים״ (1966-1969) – סדרה זו זכתה לשתי סדרות מקדימות ביקום של ״מסע בין כוכבים״ – ״מסע בין כוכבים: אנטרפרייז״ (2001-2005), ״מסע בין כוכבים: דיסקברי״ (2017).

״סקס והעיר הגדולה״ (1998-2004) – הסדרה זכתה לסדרה מקדימה בשם ״יומני קארי״ (2013-2014) העוסקת בחייה של הדמות הראשית בימי התיכון.

״שובר שורות״ (2008-2013) – הסדרה זכתה לסדרה מקדימה בשם ״סמוך על סול״ (2015-היום) העוסקת בדמות משנה חשובה מהיקום של ״שובר שורות״ – דמותו של עורך הדין החלקלק סול גודמן, למעשה ג׳ימי מק׳גיל במקור, לפני שהפך ל״סול גודמן״.

״על שוטים ואנשים״ (1981-2003) – סיטקום בריטי זה קיבל סדרה מקדימה בשם ״רוק וצ׳יפס״ (2010-2011) שעוסק בשנות ה-60 בימי נעוריו של דל, האח הגדול והנכלולי מ״על שוטים ואנשים״.

״בנות הפאוורפאף״ (1998-2009) – סדרת אנימציה זו קיבלה סרט טלויזיה כפריקוול בשם ״בנות הפאוורפאף״הסרט״ (2002) העוסק בסיפור הרקע של יצירתן של בנות הפאוורפאף.

״טווין פיקס״ (1990) – הסדרה קיבלה סרט קולנוע בשם ״טווין פיקס – אש הלכי איתי״ (1992) המספר את קורותיה של לורה פלמר לפני מותה במציאות של ״טווין פיקס״.

מקורם של פריקוולים בקולנוע ובטלוויזיה הוא לעיתים ביצירה ספרותית, או בקומיקס, ולפיכך פעמים רבות קיים סיפור רקע נוסף שניתן להסתמך עליו בכדי ליצור ״המשך מקדים״

ליצירה הקיימת. מובן שעדיף שיהיה רעיון מוגדר ויצירתי בפני עצמו לפריקוול, גם כאשר אין יצירה קיימת שעליה הוא מבוסס – ולדעתי לרוב זה המצב.

מהדוגמאות שהבאתי ניתן ללמוד כי בעולם הפריקוולים אפשר לפתח דמויות ודמויות משנה מעבר לעלילה המקורית, ולעיתים אף מתווסף מעבר בין המסך הקטן למסך הגדול וההיפך. לפריקוול אין מגבלה של ז׳אנר, ולמעשה מדובר בפיתוח של יקום מוכר ואהוב – כך שכמעט תמיד מובטחת כמות מסויימת של מעריצים שכמהים לעוד מאותו דבר.

לאחרונה התבשרנו כי רשת HBO עובדת על סדרת פריקוול ל״משחקי הכס״, ולאור התגובות המקוטבות על העונה האחרונה – ניתן לשער שלמרות שאין ספק שהרייטינג הוא מניע כאן – לבטח תהיה השקעה לא מבוטלת בפיתוח הסיפור, הדמויות והעולם.

אז נחכה להמשך המקדים 🙂

 

אם עולם הקולנוע והטלוויזיה הוא יותר מתחביב בשבילכם,  קורס עריכת וידאו יאפשר לכם להפוך תחביב למקצוע שיפתח לכם את הדלת לתעשייה.

 

 

 

 

print

 

באותו נושא

-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם