exm menu

 

exm menu

 

Firefly בפרימייר פרו

מיכל וינס | 19.04.2024

זה כבר לא סוד ש-adobe מקדמת את כלי הבינה המלאכותית במוצריה, ורובם כבר משנים את השימוש שלנו בתוכנות ותיקות כמו פוטושופ ואילוסטרייטור, ואת תזרים העבודה בפרויקטים שונים. עם זאת באופן כללי – העולם עדיין מחכה למענה טוב של כלים כאלה לווידאו.
אתמול, סוף סוף, העלתה adobe קדימון מעורר ציפיה לתכונות חדשות הנעזרות
בבינה מלאכותית הצפויות להגיע לתוך פרימייר פרו עוד השנה (!).
במאמר זה אסקור אותן ואוסיף תובנות לשימושים עתידיים בהן.

Firefly הוא מנוע הבינה המלאכותית של adobe ליצירת אלמנטים גרפיים. הוא החל את דרכו בגירסה מקוונת המאפשרת להתנסות בו ליצירת תמונות ומלל מסוגנן באמצעות תיאור מילולי. מאז התפתח המנוע גם ליצירת וקטורים, השלמת רקעים והגדלת תמונות. כיום הוא מוטמע כבר בתוך פוטושופ ואילוסטרייטור בכלים שונים, כך שאין צורך לעזוב את התוכנה כדי ליצור רקעים, או אלמנטים שונים בעזרת תיאור מילולי.

Firefly בוידאו הוא כבר סיפור אחר – כי הוא יאפשר ליוצרי וידאו לבצע השלמות ויצירה / מחיקה של אלמנטים באופן דומה – אבל בוידאו. הטמעה שכזו של המנוע הקיים בתוכנת פרימייר פרו היא צעד גדול מאוד לקראת שימוש ממשי במנועי יצירה חכמים, וזו כבר מהפיכה של ממש.

אז כאמור, אתמול עלה הסרטון הזה המציג את כל החידושים והשיפורים הצפויים להשתלב בתוכנת פרימייר פרו די בקרוב:

אז מה בעצם מבטיחים לנו שם: 

הוספת אלמנטים לווידאו

בדומה לכלים דומים בפוטושופ, נוכל לסמן אזורים בוידאו אליהם נרצה להוסיף אלמנטים מסויימים ולהשתמש בתיאור מילולי ליצירתם. פעולות כאלה מתאפשרות כיום רק בעבודה מול אפטר אפקטס, מאחר ומדובר בוידאו בו ישנה תנועה ושינויים מידי פריים. 

היכולת ליצור הדמיה אמינה לאורך רצף של פריימים המביאה בחשבון שינויים כמו תנועה, אור וצל, אלמנטים סביבתיים וכדומה, היא קפיצת מדרגה ביצירת וידאו שתחסוך זמן רב ותאפשר חופש יצירתי גדול ליוצרים שאינם בהכרח בקיאים באפטר אפקטס.

בסרטון מודגמות תוספות משני סוגים: הוספת אובייקטים לשוטים קצרים הכוללים גם תנועת מצלמה קלה, והוספת אלמנטים לדמות בתנועה (כולל תנועת מצלמה קלה).

אציין שוב שהאפשרות לשימוש בכלים המובנים בתוכנת העריכה הראשית בחבילה היא התקדמות עצומה. כיום ניתן לבצע זאת בעזרת אפטר אפקטס, לפעמים בשילוב עם מנועים חיצוניים.

חשוב לציין שתוספת שכזו עשויה להועיל אפילו במצבים נפוצים של הסתרת / החלפת מותג שלא ניתן להציג בוידאו במותג אחר.

הסרת אלמנטים מווידאו (מסכה חכמה)

הכלי שמודגם בסרטון מזכיר את כלי בחירת העצם מפוטושופ (Object Selection Tool) המזהה עצמים בריחוף של העכבר מעליהם בתמונה ומאפשר לסמן אותם בלחיצה אחת. השידרוג פה הוא ששוב – מדובר בוידאו, בו העצם נמצא לאורכם של פריימים רצופים, לעיתים בשילוב עם תנועת מצלמה – כך שהעצם משתנה כל פריים בו הוא נוכח.

גם פעולה זו מתאפשרת כיום בעזרת אפטר אפקטס ופוטושופ, אז האפשרות לדלג על יציאה לתוכנות אחרות מבורכת בהחלט. לפי ההדגמה, לאחר סימון העצם אותו רוצים להסיר, התוכנה תנתח את הפריימים הבאים בהם הוא מופיע ותשלים את הרקע או החלל בו הוא נכח באופן אוטומטי. ניתן להניח (מהיכרות עם כלים דומים בתוכנות הגרפיות) שבעתיד יתאפשר להחליפו במספר גרסאות, אולי אפילו בהתאם לתיאור מילולי.

הארכת שוט

כלי זה יאפשר להאריך במקצת שוטים שונים בהם חומר הגלם קצר מידי. זו יכולת מעניינת מאוד, מאחר והמנוע יצטרך לפענח מהם האלמנטים בשוט, מהי תנועת המצלמה, או כיצד נעים האובייקטים בפריים – וליצור פריימים אמינים שלא יפגעו בהמשכיות.

זהו פתרון מצוין למקרים רבים בהם נדרשת שניה נוספת להבעה מסויימת או ביט מסויים בווידאו.

השינוי אינו פוגעני

ב-adobe מבטיחים שהשינויים החכמים הללו יהיו לא פוגעניים – כלומר, יש להניח שהם יופיעו בערוץ גבוה יותר בציר הזמן או כאפקט הניתן לכיבוי והדלקה – כך שחומרי הגלם המקוריים לא ישתנו, בדומה לכל שאר הפעולות בפרימייר פרו.

סימון מיוחד שבוידאו נעשה שימוש בבינה מלאכותית

בנוסף, מבטיחים בadobe שסרטונים בהם יעשה שימוש במנועי בינה מלאכותית יסומנו אוטומטית בסימן קטן שיתריע כי בוידאו נעשה שימוש בבינה מלאכותית. ניתן להניח שמדובר בתקן שיהפוך בקרוב לסטנדרט חשוב ביצירת חומרים, שכן ישנה משמעות לשקיפות שכזו בכדי להבטיח שהטכנולוגיה לא תנוצל לרעה.

שימוש במנועים חיצוניים (צד שלישי)

הבשורה המעניינת במיוחד היא שב-adobe מתכוונים להטמיע את האפשרות להשתמש באותו אופן גם במנועים חיצוניים של מפתחי צד שלישי, כמו פיקה, סורה, או ראנוויי. 

מנועים אלה (מחוללי וידאו) מאפשרים כבר היום התנסות ביצירת קטעי וידאו קצרים מתוך תיאור מילולי (למעט סורה שצפוי להיפתח להתנסות במהלך השנה ורבים מחכים לו בקוצר רוח) – אך כרגע ניתן להשתמש בהם רק מחוץ לתוכנה, לרוב דרך הדפדפן.

שימוש בכלים חיצוניים כאלה ישירות מפרימייר יאפשר חופש יצירה רב יותר, כך שניתן יהיה לבדוק איזה מנוע מספק את התוצאה המיטבית בשימוש בכל כלי שהוזכר פה.

מחשבות לעתיד

כבר זמן רב שיוצרי הוידאו מצפים למהפכה בכלי העבודה בדומה למהפכה שעברו התוכנות הגרפיות השונות עם כניסת המנועים החכמים. כעת נראה שזה אכן עומד לקרות בקרוב. הדחיפה של הכלים החכמים הללו אל תוך התוכנות המוכרות, מנגישה את השימוש בהם ודוחפת את היוצרים לעבר תוצרים מדויקים יותר בזמן קצר יותר. הבינה המלאכותית מסירה גם מגבלות רבות וחוסכת פעולות מייגעות בדרך. בנוסף לכל זאת, היא תאפשר גם ליוצרים הפחות מנוסים להגיע לתוצרים איכותיים יותר – וזה בוודאי יהווה תמריץ גם ליוצרים המנוסים יותר – כך שכולם ירוויחו.

לצד הסקרנות שלי מחידושים שכאלה, כמה מילות אזהרה – כבר כעת ברור שידרשו כלים שיגבילו שימוש בטכנולוגיה הזו בכדי שלא תנוצל לרעה. היכולת ״לברוא מציאות״ בוידאו בעולם בו כמעט כל תחום משתמש בוידאו (לרבות בתחומי האקטואליה והפוליטיקה) עשויה להיות מסוכנת ללא סימונים מיוחדים שאינם ניתנים להסרה בכדי לאפשר לצופה לוודא מה אמיתי ומה לא. מאחר ולדמיון אין גבול, לא אתחיל למנות את מגוון הדרכים בהן ניתן יהיה לנצל טכנולוגיה מסוג זה לרעה. 

אך למרות האמור לעיל – כיוצרת ותיקה בעלת סקרנות אינסופית – אני ממתינה בקוצר רוח לאפשרות לבחון את גבולות הטכנולוגיה הזו ליצירה בדיונית לחלוטין ומצפה לראות איך ישפיעו השינויים הללו על שיטות העבודה המוכרות שלנו בעתיד הלא רחוק.

🙂

print

 

באותו נושא

-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם