exm menu

 

exm menu

 

עריכת וידאו – טיפים להקלטת שטח

מיכל וינס | 17.12.2013
עריכת וידאו – טיפים להקלטת שטח

יצירת וידאו טובה תכיל לרוב גם פס-קול מושקע שיחזק את התמונות ואת הרגש אותו רצה היוצר להעביר.

בצמד המילים פס-קול מתחבאים קטעי סאונד שונים ומגוונים משלל סוגים: מוזיקה, דיבור של
השחקנים, קריינות, צלילי רקע ואפקטים.
העבודה על פס-קול נעשית, לרוב, בשלב מתקדם יותר של העריכה, כאשר יש מבנה
מוגדר וברור לסרט הערוך. עם זאת, בדומה לווידאו – גם  עריכת סאונד תלויה באיכותם של החומרים שהוקלטו
בשטח, ובכדי לא להאלץ להקליט מחדש חלקים נכבדים מהסרט – מומלץ להקליט אותם כמו שצריך מהתחלה.בעריכת פס-קול
ישנה חשיבות גדולה לבהירותם של דיבורים מצולמים – כלומר, אנו שואפים לשמוע את הדמויות המדברות בבהירות.
להקלטת
סאונד מהמצלמה עצמה (ללא עזרים) יש מספר חסרונות – הסאונד שיוקלט תלוי לחלוטין בקרבת המצולם למצלמה. כלומר, יש צורך
להתקרב למצולם כדי לקבל סאונד נקי.
לעיתים יוקלטו רעשי רקע עם הסאונד הרצוי (בהתאם לסביבת הצילום).
חיבור של
מיקרופון חיצוני הופך את הסאונד לממוקד יותר, ומאפשר להגיע קרוב יותר למקור הסאונד ללא צורך בשינוי מיקום המצלמה. עם
זאת, יש לזכור כי חיבור של מיקרופון הופך את הסאונד המוקלט לנקודתי יותר – כך שאם היתה כוונה להקליט גם רעשי רקע של
הסביבה בה צולם הקטע – יש צורך בהקלטה נפרדת לרקע.
במצלמות מקצועיות גדולות, לרוב יש חיבור מיוחד למיקסר או
ישירות למיקרופון בום, ואפשרות לפצל את ערוצי ההקלטה בין הבום והמצלמה עצמה – כך שיתקבלו שני ערוצי אודיו מקבילים –
אחד מהמצלמה ואחד מהבום.
בנוסף, יש לזכור כי סאונד שמוקלט ממיקרופון מוקלט לרוב בסטריאו (כלומר בשני ערוצים),
בעוד שמצלמות מסויימות כיום נותנות הקלטת סאונד בסראונד (כלומר ב-5.1 ערוצים).

אז איך להקליט סאונד איכותי
בשטח בלי לרכוש ציוד יקר מאוד?
ההמלצה שלי – להתמקד במצלמה שמצלמת באיכות תמונה גבוהה, ולחזק את הסאונד שלה על
ידי שימוש במיקרופון חיצוני איכותי, אפילו כזה שאינו מתחבר ישירות למצלמה.
היתרונות בהקלטת שטח כזו:
* נקבל
צילום איכותי + סאונד היקפי מסביבת המצלמה + סאונד ממוקד של המצולמים
* נוכל להתקרב עם המיקרופון למצולמים מבלי
לקרב אליהם את המצלמה
* הציוד עצמו קל ונייד יותר
* במידה והמצלמה שלנו מקליטה סאונד בסראונד, ישאר לנו סאונד
סביבתי בסראונד וסאונד נקודתי מהמיקרופון בסטריאו
החיסרון היחידי בהקלטה כזו הוא הצורך בסינכרון הסאונד שהוקלט
למצלמה בתהליך העריכה. על חיסרון זה קל מאוד להתגבר בעזרת מספר טיפים שיפורטו מייד. כדי לסנכרן סאונד שהוקלט במקביל
למצלמה ממקור שונה (למשל מיקרופון חיצונ נייד), יש צורך בנקודת סינכרון ברורה בפסי הקול המקבילים שהוקלטו.

טיפ
ראשון – להשתמש בקלאפר או ליצור אפקט מקביל מול המצלמה בתחילת הצילום.
64 1קלאפר (clapperboard
באנגלית) הוא הלוח השחור המוכר הכולל פס מפוספס עליון המחובר בציר. כאשר פותחים וסוגרים את הפס העליון מול המצלמה
נוצרת נקישה ברורה בסאונד המוקלט,אליה ניתן לסנכרן את החומר המצולם בקלות רבה בשלב העריכה – מאחר וניתן למצוא בקלות
את הפריים בו נסגר הפס העליון בנקישה, קל לסנכרן את אותה הנקישה בפס הקול הנפרד שהתקבל מהמיקרופון החיצוני. למעשה,
שימוש בקלאפר למטרות סינכרון מקור סאונד חיצוני להקלטת המצלמה נהוג מתחילת ימי הקולנוע ועד היום. על גבי הלוח בקלאפר
המקורי ניתן לכתוב מספרי סצנה / שוט / טייק בהפקות גדולות, אך למטרת סינכרון סאונד – מספיק בהחלט למחוא כף מול
המצלמה בתחילת כל קטע חדש שמצטלם ומוקלט במקביל. בדומה לקלאפר, ניתן בקלות לסנכרן את צליל מחיאת הכף לפריים המתאים
בתחילת ההקלטה, ואז להמשיך בעריכה כרגיל. במרבית תוכנות העריכה המתקדמות ניתן לקשר בין ערוץ סאונד לערוץ
וידאו, כך שלא יהיה צורך לסנכרן את הקטעים שוב.
לעצלנים מידי – טיפ שני – להעזר בתוסף סינכרון סאונד.
למשל,
בגרסת הענן של פרימייר פרו התווסף סינכרון על פי סאונד. הרעיון שעומד בבסיס הפעולה הוא התאמת גלי הקול של
שני  מקורות סאונד שהוקלטו במקביל באותו המקום – כך שאין צורך להעזר בצילום עצמו בכדי למצוא את נקודת הסינכרון
המתאימה. התוכנה מבצעת ניתוח זריז של גלי הקול ומסנכרנת אותם על ציר הזמן לפי נקודות החפיפה.
לגרסאות קודמות של פרימייר
פרו, ולתוכנות מקבילות יש תוסף חיצוני לתוכנה המאפשר פעולה דומה, שמו plural eyes. התוסף אמנם עולה כסף, אך ניתן
להוריד גרסת ניסיון שלו ולהחליט אם הוא שווה את זה (והוא דווקא מוצלח).
לינק להורדה של גרסת הניסיון: http://www.redgiant.com/news/featured/welcomesingular
חשוב לציין כי תוספים
ורכיבים אלה לא תמיד מצליחים לסנכרן את מקורות הסאונד כמו שצריך, כך שלטעמי עדיין עדיפה השיטה הוותיקה יותר –
הקלאפר/מחיאת כף מול המצלמה. רכיבים אוטומטים אלה כושלים בעיקר כאשר אחד ממקורות הסאונד רווי ברעשי רקע.

בהקשר
זה ומכל מקרה טיפ שלישי – לנסות לנטרל רעשי רקע ככל האפשר.
מובן שבמקום הומה אדם או בשטח של סביבה עירונית לא
ניתן יהיה לנטרל רעשי רקע, אבל במקרים כאלה מומלץ להלביש על המיקרופון שמשמש להקלטת הדיבורים ספוג יעודי. הספוג מרכך
רעשי רקע ובעיקר מונע רעשי רוח שיכולים לגרום לרעש רקע רב בהקלטה.
אם ניתן לבחור מקום שקט יותר להקלטה – אפילו
טוב יותר.

print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    פלישת המימד השלישי – ג’
    מאז “אווטר”, הסרטים היחידים שהצליחו להצדיק חוויה שכזו, הם סרטי אנימציה שנעשו מראש בתלת-מימד במחשב, ולפיכך ניתן לשלוט במידת “העומק”...
    09.07.2013 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    הילוך איטי מטריקס
    הילוך איטי הוא כלי עריכה לגיטימי המשרת לרוב את העלילה, ומאפשר להדגיש רגעי מפתח בסצינות מסויימות ליצירת אפקט דרמטי /...
    31.01.2018 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    כתוביות סרטים
    אצל מרבית הצופים ”סצינת הכתוביות" מחוברת אל הרגע בו נדלק האור באולם הקולנוע, הרגע בו רצים להביא נישנושים בין תוכניות...
    29.08.2019 | כתב: מיכל וינס

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״...
    29.08.2019 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    הסטודיו לעיצוב חזותי של זגמייסטר & וולש בניו יורק עשיר בעבודות מרתקות. במאמר קצר זה נתמקד במספר עבודות העושות שימוש בטיפוגרפיה...
    29.08.2019 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    ציפורים הן לבטח מבעלי החיים היפים והמסקרנים ביותר בטבע – שלל צבעים, גדלים, מקורים והתנהגויות שמהוות אתגר עבור כל חובב...
    29.08.2019 | כתב: מיכל וינס
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם