עריכת וידאו – על תנועה יציבה בוידאו
צילום וידאו שאין בו תנועה כלשהי משעמם את הצופה אם הוא נמשך לאורך זמן, ולכן, בד״כ, יחבר העורך מקטעים עם תנועות שונות ויקטע אותם מידי פעם במקטע סטטי או רצף סטטי קצר. לדוגמה: קשה יותר לצפות לאורך זמן בסרט בו רואים רק אנשים מדברים אחד עם השני בישיבה, אבל אם הם הולכים תוך כדי שיחה או מבצעים פעולה כלשהי – הצופה מרותק יותר והעריכה ״זורמת״ יותר. השורה התחתונה – לרוב תינתן עדיפות למקטעים עם תנועה.
שיכלול פירוט נרחב ככל האפשר של תנאי הצילום, הסגנון, ואופן הנעת המצלמה/המצולמים. בהקשר זה, יש חשיבות רבה ליציבות
המצלמה. לכן, אלא אם מדובר בצילום דוקומנטרי או סיבה סגנונית כלשהי לצילום ידני, לרוב תעוגן המצלמה במתקן מייצב
כלשהו – חצובה או מנוף.
שנוצרו תוך כדי הצילום (למשל במקרה של צילום ידני או צילום בהליכה) – ובכל זאת, לא תמיד תתקבל תוצאה חלקה ונעימה
לצפיה.
בעיית היציבות, אבל פתרון זה בא על חשבון חלק מהתמונה המצולמת ועל חשבון איכותה – שכן בכדי לתקן את הרעידות למיניהן,
האפקט מגדיל את החומר המצולם במקצת, כדי שניתן יהיה למקם מחדש כל פריים (כל תמונה) בווידאו ולחתוך את השוליים החוצה
לקבלת מראה אחיד. לפיכך, מומלץ לתכנן מראש את אופי הצילום ולהערך בהתאם עם כל מתקן מייצב רלוונטי. במאמר זה אתאר
מייצבים שונים שעשויים לשפר את התנועה בווידאו המצולם ולהקל על חייהם של העורך והצופים גם יחד.
עניין.
בדמות הנעה בפריים. לרוב ישתמש הצלם בחצובה מתאימה לתנאי הצילום ולמצלמה, מאחר וגם כשהוא עומד יציב ומחזיק את המצלמה
ביד – תראה תנועה קלה בווידאו.
לכיוונון בהתאם לגובה הרצוי, ובעזרת ראש החצובה ניתן לכוון את המצלמה באופן הרצוי ואף ליצור תנועות מסוימות
תוך כדי צילום. חסרונות – במקרה של חלל צפוף וקטן, קשה לעבוד עם חצובה סטנדרטית. בנוסף, חצובה סטנדרטית שוקלת יותר
מהסוגים הנוספים שיפורטו כאן.
Monopod – חצובת רגל. זו חצובה עם רגל טלסקופית אחת
המשמשת בד״כ לצילום עם מצלמות קלות/DSLR. לרוב, חצובה זו זקוקה לתמיכה של הצלם – היא אינה עומדת בעצמה אלא אם
יש לה רגל/רגליים בתחתית (ולמען שלמות הציוד והשקט הנפשי – גם אז מומלץ לתמוך ידנית בחצובה או במצלמה). לחצובה כזו
יתרון מובהק בחללים צפופים, וקל יותר להתנייד איתה במקרה של צילום בתנאי שטח ובזמן מוגבל. חסרון ראשי – היא אינה
מיועדת למצלמות גדולות וכבדות.
לראש, שיכול לתפקד גם עצמאית כמונופוד.
הרגליים מפרקיות וגמישות ומאפשרות לעגן את המצלמה לעצמים מזדמנים בשטח, ולקבל זוויות מיוחדות. חסרון ראשי – גם
סוג זה לרוב אינו מיועד למצלמות גדולות וכבדות.
השאיפה תמיד תהיה להניע את המצלמה בצורה החלקה והמעניינת ביותר, ולהעניק לצופה נקודת מבט של משקיף מהצד או דמות
בעלילה.
במצלמה. חלק מהמנופים נושאים, בנוסף למצלמה, גם את הצלם ואף את עוזר הצלם.
בתנועה חלקה על המסילה בעזרת עגלה מיוחדת. משמשת להפקות מקצועיות. כמו המנוף, גם ה-dolly דורשת מיומנות גבוהה ומספר
אנשים לתיפעול נכון.
גלגלים המתחברים לרגלי החצובה, או מצלמות רחף – תלוי בגודל המצלמה כמובן (שיטות אלה המיועדות למצלמות DSLR ולא
למצלמות כבדות).
מכתופים המיועדים לגודלי מצלמה שונים. החסרון – לאורך צילום ממושך מרבית המכתופים מסרבלים ומכבידים על הצלם.
רתמה המחוברת לגוף הצלם, עליה מונח מנשא הידראולי – שאליו מתחברת המצלמה. מתקן זה דורש מיומנות מהצלם, אך הוא
הנפוץ והוותיק מכולם בצילום וידאו בקולנוע ובטלויזיה.
חגורה על גופו של הצלם.
על מנוף, מסילה (dolly), מתקן גוף או מייצב. לרוב, תנועה כזו מכוונת לעקוב אחר המצולם, ולפיכך, בהתאם לסגנון הסרט,
תתוכנן התנועה המתאימה עם או בלי מייצב.
מחוברת המצלמה. חלק מהמייצבים קלים ונוחים, בעלי ידית אחיזה אחת או יותר, וחלקם כוללים משקולת כלשהי לאיזון המתקן –
אך כולם מבוססים על אחיזה ידנית של המתקן תוך כדי תנועה.
מתקנים שונים מתאימים למטרות שונות ולמצלמות שונות. במידה והסגנון הרצוי אמור להרגיש ״ידני״, או ״ספונטני״ – כמובן
שלא יעשה שימוש רב במייצבים כלשהם.
כיס – אז מומלץ לנסות חלק מהן בכדי לקבל צילום חלק יותר ולהקל על עבודת העריכה בשלב מאוחר יותר.