exm menu

 

exm menu

 

נעים להכיר- פרימייר פרו

מיכל וינס | 22.11.2017
פרימייר פרו

בימים בהם כל אדם מחזיק במצלמת וידאו בכיס, ראוי שיידע שישנם כלים רבים לעריכת סרטוני וידאו, חלקם אף חינמיים, לחובב הביתי ולעורך המקצועי. פרימייר פרו היא תוכנת עריכת וידאו בעלת יכולות מתקדמות המאפשרת לייצר סרטי קולנוע באורך מלא. במאמר זה אסביר מדוע פרימייר פרו היא אחת משלוש התוכנות המקצועיות והמובילות בתחום עריכת הוידאו.

בנוסף לסרטי קולנוע, מאפשרת אדובי פרימייר פרו, כמו כל תוכנה מקצועית אחרת, להשיג תוצרים אחרים,
כגון קליפים מוזיקליים, סרטים דוקומנטריים, תוכניות טלויזיה, סרטוני תדמית, תיעוד אירועים וכן הלאה. היתרון בשימוש
בתוכנה עם יכולות מקיפות שכאלה, הוא מגוון אפשרויות העריכה, המספק שליטה טובה יותר בכל פרמטר של חומרי הגלם והשגת
תוצאה שנראית מקצועית יותר.
אמנם רשת האינטרנט מציעה כלים חינמיים ובתשלום לחובבים ולמקצועני עריכת הוידאו, אך חשוב
להבהיר כי לא כל תוכנה הנושאת תג מחיר היא תוכנה ״מקצועית״ ולא כל תוכנה חינמית היא ״חובבנית״ – והדבר נכון לכל סוגי
התוכנות – לא רק לעריכת וידאו.
כלים רבים מאפשרים ״הרכבה״ מהירה של רצף סרטונים, כולל אפשרויות עריכה בסיסיות, מעברים
ואפקטים מוכנים וסגירה מהירה ופשוטה של הרצף כסרטון מוגמר. הם מתאימים בהחלט למשתמש החובב, ומאפשרים להגיע לתוצאות
בזריזות. היתרון בשימוש בתוכנה פשוטה הוא עקומת למידה קצרה יחסית. החיסרון – יכולות עריכה מוגבלות יחסית.

היסטוריה

חברת אדובי שיחררה את תוכנת אדובי פרימייר כבר ב-1991. בימיו הראשונים התאים הכלי יותר
לתיאור שהובא לעיל – תוכנה פשוטה וחמודה, המאפשרת השגת תוצאות מהירה. בראשית ימיה שוחררה התוכנה לסביבת מקינטוש
בלבד, ומאוחר יותר (1993) פותחה גם לחלונות. מרגע זה, שוחררו גרסאות התוכנה במקביל עבור שתי סביבות העבודה- מק
וחלונות. בתחילה בפער של מספר חודשים, ומשנת 1998 – לגמרי במקביל. פרמייר נחשבת לאחת מהתוכנות הראשונות לעריכה לא
ליניארית (NLE, ראשי התיבות באנגלית לכלי עריכה מסוג זה).
הגירסה המקצוענית הראשונה של התוכנה (גירסת ה-Pro) שוחררה לציבור בשנת 2003 והתבססה על
אדובי פרימייר (למעשה היתה זו גירסה 7 של פרימייר). גירסה זו כוונה לשוק המקצועי יותר, בעוד המשתמש הביתי זכה לגירסה
פשוטה יותר של התוכנה עם יכולות עריכה מוגבלות בשם אדובי פרימייר אלמנטס.

Premiere History

גירסאות ראשונות של התוכנה בשנות ה-90

מגירסת אדובי פרימייר פרו השניה (CS2) ועד הגירסה השישית (CS6) שוחררו מספר גירסאות לפי
מודל עסקי של חבילת כלים מוגדרת מראש לצורכי המשתמש. בשלהי 2012 עברה אדובי למודל עסקי חדש – CC המייצג את המילים
Creative Cloud – כלומר ענן קריאטיבי. כעת הרכישה מקנה רשיון שאינו מגביל את הכלים השונים לפי חבילה, אך מחייב את
המשתמש לשלם באופן חודשי ומציע בתמורה שידרוגים חינמיים ללא הגבלה לכל כלי שהתקין המשתמש ושלל שירותי ענן נוספים.
הגרסה הנוכחית נקראת Premiere Pro CC 2018.
מראשית ימיה נתפסת התוכנה ככלי ידידותי ונוח התומך בפורמטים רבים. כלי העריכה המדוייקים
ששופרו ונוספו לה ברבות השנים העלו את מעמדה בעשור האחרון בשוק המקצועי. כיום היא ממשיכה בכיבוש נתחים גדולים בשוק
בשל יתרונותיה הרבים (יפורטו בהמשך). כאמור, התוכנה מאפשרת השגת תוצר באיכות הגבוהה ביותר, כששתי המתחרות העיקריות
בשוק המקצועי הן אביד (Avid) ופיינלקאט פרו (Final Cut Pro).
יתרונות התוכנה
מבין שלוש התוכנות המובילות שהוזכרו לעיל, רק פרימייר עובדת בשתי סביבות העבודה המובילות
(חלונות ומק).
פרימייר תומכת בעריכה של מרבית הפורמטים המוכרים ומאפשרת ייצוא למרבית הפלטפורמות. בנוסף,
היא מאפשרת טיפול בחומרים ברזולוציות גבוהות במיוחד.
היא תומכת כיום גם בעריכה של פורמטים מיוחדים כמו 3D ו-VR. לעריכה מסוג זה היא מצויידת
בכלים המאפשרים צפייה וטיפול בחומרים כאלה גם על גבי צגים רגילים.
פרימייר פרו כוללת כיום אפשרויות מגוונות גם לטיפול בצליל ושמירתו במגוון דרכים.
מאחר והיא כלי של אדובי היא עובדת בצורה שקופה עם כל הכלים המקבילים של אדובי – פוטושופ
(עיבוד תמונה), אפטר אפקטס (אפקטים מיוחדים), אודישן (עריכת אודיו), מדיה אנקודר (קידוד והמרת קבצים) ועוד.
ניתן לערוך בה רצפים רבים במקביל, לבצע עריכה מרובת מצלמות (עד 16 זוויות מקבילות), היא
כוללת כלים מתקדמים לתיקוני צבע, משחקי מהירות, ניקוי רעשי רקע באודיו, יצירת כתוביות ועוד.

בשורה התחתונה, היא מציעה את כל האפשרויות שמציעות המתחרות, לרוב באופן נגיש וידידותי יותר.

premiereEditing

דוגמאות לעבודות שנעשו איתה

הראשונות בשוק המקצועי שהתחילו להשתמש באופן קבוע בפרימייר פרו הן רשת CNN שנעזרה בתוכנה
להפקות שלה ורשת BBC שיצרה בה סרטים ותוכניות מקור. משם כבר התחיל להתגלגל כדור השלג ויותר במאים ויוצרים ברחבי
העולם החלו להשתמש בה.
כך, למשל, ניתן להזכיר סרטי טלוויזיה כמו ׳Monsters׳ של BBC, הדוקו המוזיקלי שמתעד את מסע
ההופעות של מדונה ב 2006 ('Confessions'), ועבודה חלקית עם התוכנה על סרטים כמו 'סופרמן חוזר' (2006), 'אוואטר'
(2009), 'הרשת החברתית' (2010), ו’הוגו' (2011).
פסטיבל סאנדנס 2016 הציג 51 סרטים שנערכו בפרימייר, ו-175 סרטים נוספים שעשו בה שימוש חלקי.
הכוונה לסרטים באורך מלא, סרטים קצרים, דוקומנטריים, מוזיקליים ועוד. ביניהם ניתן להזכיר את 'Swiss Army Man'
,Staten Island Summer, Christine, Dream is Destiny, Gleason ועוד.
סרטים מפורסמים נוספים מהעת האחרונה שנערכו בפרימייר הם: נעלמת (2014), דדפול (2016), הייל
לקיסר (2016) ועוד.
להלן סרטון שהועלה לראשונה לערוץ של אדובי ולאחר הועלה גם ל-Youtube ומכיל קטעים מסרטים
רבים שהוזכרו כאן, במקביל לעורכים/מפיקים ובמאים ראשיים מהוליווד שמסבירים מדוע הם בוחרים בפרימייר פרו לעריכת
סרטים.
מכללת מנטור מציעה לימודי עריכת וידיאו, קרס שממקצע אותך בפרימייר. את תוכנת הפרימייר ניתן להוריד דרך הענן של אדובי

 

דרישות חומרה

אז מהן דרישות החומרה הבסיסיות לעבודה עם תוכנה כמו פרימייר פרו?
ובכן, לעריכת וידאו יש צורך במחשב הכי חזק שתוכלו להרשות לעצמכם. עם זאת, ישנן כמובן דרישות
סף מוגדרות:
מערכת הפעלה של 64 סיביות
מעבד חזק (i5 ומעלה)
8 ג׳יגה זיכרון RAM ומעלה
דיסק קשיח מהיר (SSD) עם לפחות רבע מקום פנוי (לחישובים שעושה התוכנה בזמן עבודתה)
כרטיס מסך הכולל 1 ג׳יגה זיכרון פנימי ומעלה. כרטיס מסך חזק – יתרון.
לסיכום, ניתן לומר כי תוכנת פרימייר מתאימה ליוצרי וידאו מרמת המשתמש הביתי ועד רמת
המקצוען. היא מאפשרת יצירה למגוון פלטפורמות בשילוב עם כל סוגי הטכנולוגיות הקיימות וכמו בכל יצירה אחרת – הדימיון
הוא הגבול היחיד.
print

 

באותו נושא

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״...
    08.04.2014 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    הסטודיו לעיצוב חזותי של זגמייסטר & וולש בניו יורק עשיר בעבודות מרתקות. במאמר קצר זה נתמקד במספר עבודות העושות שימוש בטיפוגרפיה...
    08.04.2014 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    ציפורים הן לבטח מבעלי החיים היפים והמסקרנים ביותר בטבע – שלל צבעים, גדלים, מקורים והתנהגויות שמהוות אתגר עבור כל חובב...
    08.04.2014 | כתב: מיכל וינס
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם