נעים להכיר- פרימייר פרו
בימים בהם כל אדם מחזיק במצלמת וידאו בכיס, ראוי שיידע שישנם כלים רבים לעריכת סרטוני וידאו, חלקם אף חינמיים, לחובב הביתי ולעורך המקצועי. פרימייר פרו היא תוכנת עריכת וידאו בעלת יכולות מתקדמות המאפשרת לייצר סרטי קולנוע באורך מלא. במאמר זה אסביר מדוע פרימייר פרו היא אחת משלוש התוכנות המקצועיות והמובילות בתחום עריכת הוידאו.
כגון קליפים מוזיקליים, סרטים דוקומנטריים, תוכניות טלויזיה, סרטוני תדמית, תיעוד אירועים וכן הלאה. היתרון בשימוש
בתוכנה עם יכולות מקיפות שכאלה, הוא מגוון אפשרויות העריכה, המספק שליטה טובה יותר בכל פרמטר של חומרי הגלם והשגת
תוצאה שנראית מקצועית יותר.
להבהיר כי לא כל תוכנה הנושאת תג מחיר היא תוכנה ״מקצועית״ ולא כל תוכנה חינמית היא ״חובבנית״ – והדבר נכון לכל סוגי
התוכנות – לא רק לעריכת וידאו.
ואפקטים מוכנים וסגירה מהירה ופשוטה של הרצף כסרטון מוגמר. הם מתאימים בהחלט למשתמש החובב, ומאפשרים להגיע לתוצאות
בזריזות. היתרון בשימוש בתוכנה פשוטה הוא עקומת למידה קצרה יחסית. החיסרון – יכולות עריכה מוגבלות יחסית.
היסטוריה
לתיאור שהובא לעיל – תוכנה פשוטה וחמודה, המאפשרת השגת תוצאות מהירה. בראשית ימיה שוחררה התוכנה לסביבת מקינטוש
בלבד, ומאוחר יותר (1993) פותחה גם לחלונות. מרגע זה, שוחררו גרסאות התוכנה במקביל עבור שתי סביבות העבודה- מק
וחלונות. בתחילה בפער של מספר חודשים, ומשנת 1998 – לגמרי במקביל. פרמייר נחשבת לאחת מהתוכנות הראשונות לעריכה לא
ליניארית (NLE, ראשי התיבות באנגלית לכלי עריכה מסוג זה).
אדובי פרימייר (למעשה היתה זו גירסה 7 של פרימייר). גירסה זו כוונה לשוק המקצועי יותר, בעוד המשתמש הביתי זכה לגירסה
פשוטה יותר של התוכנה עם יכולות עריכה מוגבלות בשם אדובי פרימייר אלמנטס.
גירסאות ראשונות של התוכנה בשנות ה-90
מודל עסקי של חבילת כלים מוגדרת מראש לצורכי המשתמש. בשלהי 2012 עברה אדובי למודל עסקי חדש – CC המייצג את המילים
Creative Cloud – כלומר ענן קריאטיבי. כעת הרכישה מקנה רשיון שאינו מגביל את הכלים השונים לפי חבילה, אך מחייב את
המשתמש לשלם באופן חודשי ומציע בתמורה שידרוגים חינמיים ללא הגבלה לכל כלי שהתקין המשתמש ושלל שירותי ענן נוספים.
הגרסה הנוכחית נקראת Premiere Pro CC 2018.
ששופרו ונוספו לה ברבות השנים העלו את מעמדה בעשור האחרון בשוק המקצועי. כיום היא ממשיכה בכיבוש נתחים גדולים בשוק
בשל יתרונותיה הרבים (יפורטו בהמשך). כאמור, התוכנה מאפשרת השגת תוצר באיכות הגבוהה ביותר, כששתי המתחרות העיקריות
בשוק המקצועי הן אביד (Avid) ופיינלקאט פרו (Final Cut Pro).
(חלונות ומק).
היא מאפשרת טיפול בחומרים ברזולוציות גבוהות במיוחד.
בכלים המאפשרים צפייה וטיפול בחומרים כאלה גם על גבי צגים רגילים.
(עיבוד תמונה), אפטר אפקטס (אפקטים מיוחדים), אודישן (עריכת אודיו), מדיה אנקודר (קידוד והמרת קבצים) ועוד.
כוללת כלים מתקדמים לתיקוני צבע, משחקי מהירות, ניקוי רעשי רקע באודיו, יצירת כתוביות ועוד.
בשורה התחתונה, היא מציעה את כל האפשרויות שמציעות המתחרות, לרוב באופן נגיש וידידותי יותר.
דוגמאות לעבודות שנעשו איתה
להפקות שלה ורשת BBC שיצרה בה סרטים ותוכניות מקור. משם כבר התחיל להתגלגל כדור השלג ויותר במאים ויוצרים ברחבי
העולם החלו להשתמש בה.
ההופעות של מדונה ב 2006 ('Confessions'), ועבודה חלקית עם התוכנה על סרטים כמו 'סופרמן חוזר' (2006), 'אוואטר'
(2009), 'הרשת החברתית' (2010), ו’הוגו' (2011).
הכוונה לסרטים באורך מלא, סרטים קצרים, דוקומנטריים, מוזיקליים ועוד. ביניהם ניתן להזכיר את 'Swiss Army Man'
,Staten Island Summer, Christine, Dream is Destiny, Gleason ועוד.
לקיסר (2016) ועוד.
רבים שהוזכרו כאן, במקביל לעורכים/מפיקים ובמאים ראשיים מהוליווד שמסבירים מדוע הם בוחרים בפרימייר פרו לעריכת
סרטים.
דרישות חומרה
סף מוגדרות:
המקצוען. היא מאפשרת יצירה למגוון פלטפורמות בשילוב עם כל סוגי הטכנולוגיות הקיימות וכמו בכל יצירה אחרת – הדימיון
הוא הגבול היחיד.