צילום ממושך – אמנות ה-ONESHOT


המושג “oneshot” מתייחס לצילום רציף ארוך המספר סיפור כלשהו – ללא עריכה וחיתוך מאוחרים יותר. בין אם מדובר ביצירה שלמה שצולמה ברצף אחד ללא עריכה, ובין אם מדובר בקטע מיצירה ארוכה יותר – לצלם רצף עלילתי ללא קיטועים זו אמנות בפני עצמה הדורשת תיכנון מפורט, תשומת לב לפרטים הקטנים ביותר וביצוע מדויק ומתוזמן היטב.
אמצעים טכנולוגים – גלגלי הפילם לא איפשרו צילום ממושך מספיק בזמנו. מאוחר יותר החלו להשתמש ב oneshot ככלי להעברת
סיפור וליצירת רגש מסוים – כמו מתח למשל. היצ'קוק רצה לצלם את סרטו הקצר "החבל" ב-Oneshot, אך האמצעים הטכנולוגיים
שעמדו לרשותו בזמנו לא איפשרו לו לעשות זאת ולכן הוא צילם אותו כך שעשרת החיתוכים אינם מובחנים (כמעט) לאורך הסרט
(ועם זאת, כל שוט ארוך בסרט זה הוא Oneshot).
נשכחים. אספתי כאן חלק מהם.
דוגמאות מהקולנוע
מגע של רשע, אורסון וולס, 1958
רכב, ומרגע זה המצלמה עוקבת / לא עוקבת אחרי הרכב עם הפצצה. הגדולה של שוט הפתיחה הזה נעוצה בתנועת המצלמה הממושכת
והמורכבת, בתוך סצנה מסובכת ורבת הולכי רגל / מכוניות / ובניינים, והיא התאפשרה הודות לתיכנון
המפורט והביצוע המדויק בעזרת מצלמה שנעה על מנוף.
לילה מהדלת האחורית ועוברים דרך המסדרונות השונים והמטבח אל הרחבה המרכזית, שם מזדרזים להכין להם שולחן בשורה
הראשונה. הקסם בקטע הזה מעבר לתנועת המצלמה המרתקת (שצולמה 8 פעמים עד שסקורסזה היה מרוצה), הוא המשמעות הרעיונית
מאחוריו – הקטע מציג באופן חזותי את תפיסת העולם של הנרי
שמובילה אותו לאורך כל הסרט – מרגע שהצטרף אל המאפיה כל הדלתות נפתחות בפניו.
מאז חציית המשוכה הטכנולוגית, יוצרים רבים עשו שימוש ברעיון ה-Oneshot ויצרו רגעים בלתי נשכחים.
Soy Cuba
לחוות את המקום, התרבות ואורח החיים בקובה שלפני קסטרו ועד עלייתו.
שבחרתי מתואר מסע לוויה ברחובות קובה במספר שוטים ארוכים ומורכבים, והמיעוט בעריכה מאפשר חוויה רגשית חזקה יותר.
כך מטיילת המצלמה בשוט אחד מכיסוי פניו של המת וצעדת תהלוכת הלוויה ברחובות ההופכים עמוסים יותר ויותר. בשוט אחר
מההמונים הזורקים פרחים ממרפסות על מסע הלוויה, לאלה שאינם מסוגלים להרשות לעצמם הפסקה בתעשיית ייצור הסיגרים.
ומחוסר תקציב – מאחר וההפקה לא יכלה להרשות לעצמה את 1000 הניצבים למשך הזמן הדרוש לצילום באופן רגיל. אבל בסופו של
יום זכינו לשוט ארוך יפיפה בו הצלם עובר באופן חלק מנסיעה בעגלת גולף להליכה רגלית, למנוף, ושוב להליכה רגלית – כך
נחשפת לפנינו הסצינה המלאה בשוט ארוך של חמש דקות. השוט
מלווה את הדמויות הראשיות משוטטות על חוף בדנקרק בין אלפי החיילים המחכים לחילוץ, וכך אנו נחשפים לשלל מצבים
אנושיים ברגעי יאוש אלה.
(תרתי משמע) – ״יום המתים״ במקסיקו. השוט מתחיל בחגיגות ברחובות ומציג בבירור בין מאות הניצבים שלוש דמויות מפתח.
הוא ממשיך לעקוב אחרי שתיים מהן, עד שלקראת סוף הסצינה הצופים מגלים שאחת מהדמויות היא ג׳יימס בונד, במשימה.
דוגמאות מהטלויזיה
מוזיקליים וכמובן סדרות טלויזיה. להלן שתי דוגמאות מהטלויזיה.
הסתננותו לכנופיית אופנוענים אלימה בכדי לגלות את זהותו של רוצח סדרתי.
ה"קליפית" בה במהלך Oneshot מוצגות מחוות לאייקוני תרבות – החל בפסל "האדם החושב" של רודן, דרך כרזת הסרט "פורסט
גאמפ", מחווה לסדרה "מאד-מן", ציור "ונוס" של ליאונרדו דה וינצ'י, סצינת מפתח מ"כלבי אשמורת", ועד הזכיה בגראמי של
להקת "דאפט פאנק". צריך לראות כדי להאמין ומומלץ גם לצפות בסרטון המציג את אחורי הקלעים.
למרות שעל פניו נראה כאילו צילום באופן כזה חוסך הרבה עבודת עריכה, דרושה עבודת הכנה
יסודית ומקיפה לצילום קליפ מלא ב-Oneshot, מאחר והתיאום בין הצלם לניצבים הרבים בסצינה ארוכה צריך להיות מושלם.
דוגמאות מקליפים מוזיקליים
צילום שכזו היא Ok Go. למרות שעל פניו נראה כאילו צילום באופן כזה חוסך הרבה עבודת עריכה, דרושה עבודת הכנה יסודית
ומקיפה לצילום קליפ מלא ב-Oneshot, מאחר והתיאום בין הצלם לניצבים הרבים בסצינה ארוכה צריך להיות מושלם. לכן הכנת
סצינה שכזו גוזלת זמן רב ומסיבה זו יתבצעו נסיונות רבים לצלם אותה, עד להשגת תוצאה מושלמת לחלוטין מבחינת תיזמון.
ולעיתים מצולמים מספר שוטים ארוכים המתחברים באופן מושלם מנקודה לנקודה.
בחרתי מספר דוגמאות מקליפים של להקת Ok Go שצולמו בטכניקה כזו.
ניתן למצוא סרטוני מאחורי הקלעים למרבית הקליפים של להקה זו וללמוד כיצד תוכננו ובוצעו.
והתוצאה לרוב זכירה במיוחד. בין אם הסיבה נעוצה באילוצים תקציביים, או ברעיון שלא ניתן להעבירו אחרת, לבין הרצון
להעביר לצופה בדרך מיוחדת מצב רגשי, או נפשי של דמות כלשהי – אורכו יוצא הדופן של שוט ארוך שכזה מול כמות המידע
שהכיל יותיר אותו חרוט בזכרונו של הצופה בזכות הרושם שנוצר.