exm menu

 

exm menu

 

פלישת המימד השלישי – א'

מיכל וינס | 01.07.2013

בשנים האחרונות השתלט המימד השלישי על הקולנוע בהדרגה ובשיטתיות, כמין סוג של אופנה טכנולוגית חדשה.הפלישה החלה בסרטי אנימציה ותוכניות ילדים שהפכו ממוחשבות, תלת-מימדיות וסינטטיות יותר ויותר, והמשיכה אל סרטים המצולמים בתלת מימד עבור צפיה במשקפי תלת-מימד בקולנוע. אופנה זו פשטה כמו שריפה בשדה קוצים, וגורמת בימים אלה ליוצרים רבים ליצור סרטים בטכנולוגיה זו, ולצופים רבים – לכאב ראש.

גילוי נאות – אין לכותבת שורות אלה פחדים מטכנולוגיות חדשות – נהפוך הוא, אך
הבעיה הראשית היא שמלבד ערכה הקופתי – טכנולוגיה חדשה זו אינה מתאימה לסרטים רבים, אינה מוסיפה תמיד לעוצמת
חוויית הצפיה, ולפיכך אינה מצדיקה את מחירו הגבוה יותר של הכרטיס.
הפלישה למרחבי האנימציה
אנימציה בתלת-מימד ממוחשב הופיעה לראשונה כבר בשנות ה-70, ראשית כסוג של ניסוי
טכנולוגי, ובהדרגה כסוג חדש של אפקטים מיוחדים בסרטי קולנוע. הסרט הראשון בו נעשה שימוש נרחב באפקטים
תלת-מימדיים ואנימציה תלת-מימדית היה “טרון” (1982), ולאחר שנסללה הדרך ליצירת אשליה שכזו בקולנוע, נסללה
הדרך להקמת חברות כמו פיקסר, ששאפו להביא את המימד השלישי לתוך עולם האנימציה. עם זאת, יש לציין כי
עד עצם היום הזה, אחד השיקולים הראשיים המובילים את פיקסר לפתח את יכולות האנימציה התלת-מימדית שלהם, הוא
פיתוח שיטות חדשות ומציאת פתרונות טובים יותר ליצירת האשליה המושלמת. כך למשל,השתדרג משמעותית מראה ה“חומרים” בסרטי
התלת-מימד שלהם, האשליה הפיסיקלית של רוח/מים/אש/כוח-המשיכה והשפעתם על הדמויות בסרטים שלהם, וכפועל יוצא
מכך – האנימציה כולה. בנוסף,הניצול של טכנולוגיית אנימציה זו באופן תמטי בסרטיהם, עולה לרוב על
כל מתחריהם – בין אם מדובר בסרטים קצרים ובין אם מדובר בסרטים באורך מלא. מאחר והם דואגים להשקיע בפיתוח העלילה
את אותו הזמן שמושקע בפיתוח הטכנולוגי – התוצאות לרוב מדברות בעד עצמן.
מאז “צעצוע של סיפור” (1995) של פיקסר, שהיה סרט האנימציה התלת-מימדי הראשון
באורך מלא, פשטה אופנת התלת-מימד בעולם האנימציה עד לעייפה, ולעיתים קרובות ללא הצדקה סגנונית, טכנולוגית, או
תמטית כלשהי. הרווחים בקופות תפחו עד מאוד בעקבות אופנה זו, כך שהיתה זו רק שאלה של זמן, לפני שיפלוש
המימד השלישי (שוב) גם לעולם הקולנוע המצולם.
print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    הילוך איטי הוא אפקט קולנועי שכולנו רגילים לראות בשלל מצבים, ועם זאת – הוא תמיד משפיע על הצופה, לעיתים מפתיע,...
    13.03.2018 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    עוברים לפרסומות
    מה הופך פרסומת לכזו שכולנו נזכור גם בעוד שנה? איך מתכננים פרסומת שכולם ידברו עליה?מיכל וינס מזכירה לנו את הפרסומת...
    17.11.2013 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    במאמר הקודם סקרתי מספר מאפיינים של ז’אנר מתח בקולנוע, והגדרתי מאפייני מפתח שעל פיהם ניתן לבחון כיצד יצירת מתח בנויה....
    30.06.2015 | כתב: מיכל וינס

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״...
    30.06.2015 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    הסטודיו לעיצוב חזותי של זגמייסטר & וולש בניו יורק עשיר בעבודות מרתקות. במאמר קצר זה נתמקד במספר עבודות העושות שימוש בטיפוגרפיה...
    30.06.2015 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    ציפורים הן לבטח מבעלי החיים היפים והמסקרנים ביותר בטבע – שלל צבעים, גדלים, מקורים והתנהגויות שמהוות אתגר עבור כל חובב...
    30.06.2015 | כתב: מיכל וינס
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם