exm menu

 

exm menu

 

נעים להכיר- אדובי אנימייט

מיכל וינס | 26.12.2017
אדובי אנימייט

תוכנת Adobe Animate היא תוכנת אנימציה וקטורית, משמע מבוססת מרכיבים בעלי גבולות מוגדרים מתמטית, כך ששינוי גודל אינו מפחית מחדות גבולותיהם או איכותם. התוכנה מאפשרת לתפור אלמנטים אינטראקטיביים ליצירה הסופית. ניתן לייצר באמצעות התוכנה אפליקציות וסרטוני אנימציה בפורמטים שונים, אנימציה לרשת ולמכשירים ניידים למיניהם (עם או בלי אינטראקציה). במאמר זה נסקור את ההיסטוריה של התוכנה, יכולותיה ויתרונותיה.

 

היסטוריה

בתחילת מאי, 1996 שחררה חברת תוכנה קטנה בשם FutureWave Software תוכנה בשם FutureSplash
Animator. החברה שיווקה אותה למערכות אפל ומערכות חלונות במקביל, כשהמטרה הראשונית היתה לייצר בעזרתה אנימציות
מורכבות לרשת. תוצרים מפורסמים ראשונים שנוצרו בתוכנה היו אתר הבית של MSN, אתרים מבית דיסני וכן אתר הבית של משפחת
סימפסון.
בסוף שנת 1996 נקנתה החברה על ידי מקרומדיה והתוכנה שווקה מחדש בשם Macromedia Flash. תוכנת
פלאש של מקרומדיה זכתה ל 8 גרסאות שונות, עד שבשנת 2005 נקנתה מקרומדיה על ידי אדובי והתוכנה שווקה שוב מחדש בשם
Adobe Flash Professional. התוכנה נקראה בשם זה בכדי לבדל אותה מהנגן הנפרד Adobe Flash Player (שעדיין משמש כתוסף
לדפדפני רשת בכדי להציג תכני פלאש). חברת אדובי שיווקה את התוכנה לראשונה בחבילת התוכנות CS3 והתוכנה המשיכה להתפתח
בגרסאות השונות, כולל גרסאות הענן (CC), עד עידכון הגרסה הראשון של CC 2015 – אז היא קיבלה את השם Adobe Animate CC
– מסיבות שיפורטו בהמשך.
הגרסה הנוכחית נקראת Adobe
Animate CC 2018
 

יתרונות התוכנה

מגרסאותיה המוקדמות ידועה התוכנה ביכולות האנימציה הגבוהות שהיא מציעה ואפשרויות הטמעת
הסאונד והוידאו בתוצריה. עם זאת שימושיה השתנו עם הזמן:
בראשית ימיה שימשה התוכנה ליצירה של אתרי אינטרנט, אך מאחר והתיכנות בתוכנה התבסס על שפה
בשם Action Script, והתוצר הראשי שלה היה סוג של ״מיכל״ (קונטיינר) המוטמע בדף HTML – החיסרון הראשי שלה היה
אפשרויות קידום אתרים מוגבלות. זאת מאחר ומנועי החיפוש השונים לא הצליחו ״לקרוא״ ולמיין את האלמנטים השונים בתוך
ה״מיכל״ הנ״ל.
לפיכך, נזנח השימוש בתוכנה לבניית אתרים והיא שימשה לאורך זמן ליצירת דפי נחיתה ובאנרים
פירסומיים, מאחר ואלה תוצרי רשת לא מורכבים מבחינת המבנה הפנימי שלהם – שאינם דורשים קידום לעומק. המעבר ההדרגתי של
יצרני האתרים לשפת HTML5 הכוללת אנימציה פשוטה בקוד, יצר צורך להתאים את תוצרי התוכנה לשפה זו.
בהדרגה פותחו לתוכנה יכולות נוספות – כגון שפת תיכנות גמישה יותר (Action Script 3), אפשרות
לסגור בעזרתה אפליקציות למכשירי אפל, או אנדרואיד, ובנוסף – אפשרות ליצור בעזרתה מסמכי HTML5 יחד עם אינטראקציות
בשפת Java Script. זו גם הסיבה שחברת אדובי החליטה ״למתג״ את התוכנה מחדש – מאחר והשם Flash הפך מזוהה מדי עם יכולות
מוגבלות, כשזה נוגע לשימושים ברשת – למרות שבפועל אין זה נכון.

Interface
הגירסאות האחרונות
מאפשרות לבחור מראש בחלון פתיחת קובץ את סוגו לפי התוצר הרצוי – HTML5, Action Script, או Web GL.

בכל הנוגע לאנימציה, התוכנה מאפשרת אנימציה מורכבת, המבוססת כאמור על צורות וקטוריות, אך לא מדובר בצורות פרימיטיביות בלבד (כגון מרובעים ואליפסות למיניהן), אלא באפשרות לצייר אלמנטים מורכבים, דמויות וכדומה. 

קובצי HTML5 מאפשרים את מרבית יכולות האנימציה, יחד עם אפשרות לתיכנות ב-Java Script,
כולל פיסות קוד מוכנות מראש עבור אינטראקציות פשוטות. בנוסף ניתן להכין מהם סרטוני רשת, מצגות אינטראקטיביות שונות
ודפי ה-HTML5 שנוצרו יתפקדו גם במכשירים ניידים.
קובצי Action Script מאפשרים סגירת אפליקציות יעודיות למכשירים מסויימים, כולל אנימציה
ותיכנות כמובן.
בכל הנוגע לאנימציה, התוכנה מאפשרת אנימציה מורכבת, המבוססת כאמור על צורות וקטוריות, אך לא מדובר
בצורות פרימיטיביות בלבד (כגון מרובעים ואליפסות למיניהן), אלא באפשרות לצייר אלמנטים מורכבים, דמויות וכדומה. ניתן
לייבא לתוכנה אלמנטים וקטוריים מתוכנות אחרות (כגון אילוסטרייטור מבית אדובי), כמו גם תמונות וקובצי סאונד.
יוצרים רבים משתמשים באנימייט כתוכנת אנימציה לסרטוני רשת למיניהם ובנוסף היא משמשת ליצירת
סדרות טלויזיה וסרטים באורך מלא. ארי פולמן עשה בתוכנה שימוש
בסרטי הקולנוע – ״וולס עם באשיר״ ו-״כנס העתידנים״ ובמעברונים בסדרה ״החומר ממנו עשויה האהבה״.
דוגמאות לסרטים בהם שימשה אנימייט כתוכנה בלעדית: ״סיטה שרה בלוז״, ״ארנסט וסלסטין״, ״סרט
האנימציה של צ׳יץ׳ וצ׳ונג״, סרטי ״הפוני הקטן״ ועוד.
דוגמאות לסרטים בהם השתמשו בה חלקית (בגוף הסרט, ליצירת פתיח / סגיר וכו׳): ״סאות׳פארק:
הסרט״, ״פנטזיה 2000״, ״חתול תעלול״, ״מפלצות בע״מ״, ״משפחת סופר-על״, ״רטטוי״, ״קונג-פו פנדה״ ועוד רבים וטובים.
בנוסף, משמשת התוכנה לאינספור סדרות טלויזיה.

Movies

האנימציה בתוכנה יכולה להתבסס על יצירה של כל פריים (תמונה) ברצף האנימציה בנפרד, או על
אנימציה אוטומטית מסוגים שונים (Tweens – כך שיש לייצר רק נקודות מפתח בציר הזמן של התנועה והתוכנה משלימה אוטומטית
את מצבי הביניים). בנוסף, אנימייט כוללת כלים מתקדמים של אנימציה, כמו אפשרות ליצירת היררכיה בין אובייקטים שונים,
אפשרות לאנימציה פנימית, אפשרות ל״שלד״ פנימי ששולט בגרפיקה, אפשרות למצלמה וירטואלית, אפשרות ליצירת סצינות שונות
שיתקשרו ביניהן ועוד.
מבחינת אינטראקציה, ניתן לתפור קוד לאובייקטים מסוגים שונים ובנוסף לייצר אובייקטים
אינטראקטיבים מראש – ככפתורים. אובייקטים כאלה מכילים מצבי אינטראקציה מובנים מראש וניתן לשלב אותם בכל דרך רצויה.
יכולות אלה מאפשרות למעצבי משחקים ומעצבי לומדות להשתמש בתוכנה לצורכיהם.
בנוסף, התוכנה מתממשקת למערכת AIR של אדובי, המאפשרת למפתחים ליצור אפליקציות למחשב, או
למכשירים ניידים בשילוב של שפות HTML ו-Java Script, טכנולוגיות Flash ו-Flex וכמובן Action Script. מערכת זו מאפשרת
תכנות ובדיקת הדמיה של אפליקציות עבור מכשירים ניידים שונים. בנוסף, ניתן לסגור בעזרתה אפליקציות למכשירים שונים
(אפל ואנדרואיד) שיפעלו עצמאית ללא הצורך בדפדפן רשת. בעוד אפליקציה מסוג HTML5 משתמשת בדפדפן רשת מובנה, אפליקציית
AIR דורשת התקנה ראשונית על המכשיר הרלוונטי ומתפקדת עליו ככל אפליקציה אחרת. אפליקצייית AIR דורשת תיכנות
אינטראקטיבי מוגדר (למשל עבור מסכי מגע של מכשירים ניידים, להבדיל מאפליקציית מחשב בה האינטראקציות מתבצעות עם עכבר)
בעוד אפליקציית HTML5 עובדת באופן מיידי במחשב ובמכשירים ניידים. עם זאת, ל-HTML5 מגבלות שונות מבחינת צבעוניות,
אנימציה, וסאונד.

מבחינת אינטראקציה, ניתן לתפור קוד לאובייקטים מסוגים שונים ובנוסף לייצר אובייקטים אינטראקטיבים מראש – ככפתורים. אובייקטים כאלה מכילים מצבי אינטראקציה מובנים מראש וניתן לשלב אותם בכל דרך רצויה. יכולות אלה מאפשרות למעצבי משחקים ומעצבי לומדות להשתמש בתוכנה לצורכיהם.

 

דרישות חומרה

לתוכנה דרישות חומרה ממוצעות ביחס למפרטי המחשבים הבסיסיים כיום:
• מערכת הפעלה של 64 ביט של אינטל עם מספר ליבות
• לפחות 2 ג׳יגה RAM (מומלץ 8 ג׳יגה)
• תצוגה של 1024×900 לפחות (מומלץ 1280×1024)
• חלונות- חלונות 7, 8.1 או 10 בגרסת 64 ביט
• מק- גרסת 10.11 או 10.12 של Mac OS X (מומלץ עם Quicktime 10)
לסיכום, אדובי אנימייט
מאפשרת יצירת אנימציה ואינטראקציה ובמידת הצורך שילוב של השתיים באופן ידידותי ומהנה. מאחר ולא קמו לה עד כה מתחרות
בעלות יכולות דומות – נראה שהיא תיוותר כחלק מהחבילה היצירתית של תוכנות אדובי גם בעתיד.
print

 

באותו נושא

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״...
    29.12.2015 | כתב: לירן טביב
  • נכתב ע"י
    הסטודיו לעיצוב חזותי של זגמייסטר & וולש בניו יורק עשיר בעבודות מרתקות. במאמר קצר זה נתמקד במספר עבודות העושות שימוש בטיפוגרפיה...
    29.12.2015 | כתב: לירן טביב
  • נכתב ע"י
    ציפורים הן לבטח מבעלי החיים היפים והמסקרנים ביותר בטבע – שלל צבעים, גדלים, מקורים והתנהגויות שמהוות אתגר עבור כל חובב...
    29.12.2015 | כתב: לירן טביב
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא

      להשארת פרטים