נעים להכיר- אדובי אנימייט
תוכנת Adobe Animate היא תוכנת אנימציה וקטורית, משמע מבוססת מרכיבים בעלי גבולות מוגדרים מתמטית, כך ששינוי גודל אינו מפחית מחדות גבולותיהם או איכותם. התוכנה מאפשרת לתפור אלמנטים אינטראקטיביים ליצירה הסופית. ניתן לייצר באמצעות התוכנה אפליקציות וסרטוני אנימציה בפורמטים שונים, אנימציה לרשת ולמכשירים ניידים למיניהם (עם או בלי אינטראקציה). במאמר זה נסקור את ההיסטוריה של התוכנה, יכולותיה ויתרונותיה.
היסטוריה
Animator. החברה שיווקה אותה למערכות אפל ומערכות חלונות במקביל, כשהמטרה הראשונית היתה לייצר בעזרתה אנימציות
מורכבות לרשת. תוצרים מפורסמים ראשונים שנוצרו בתוכנה היו אתר הבית של MSN, אתרים מבית דיסני וכן אתר הבית של משפחת
סימפסון.
פלאש של מקרומדיה זכתה ל 8 גרסאות שונות, עד שבשנת 2005 נקנתה מקרומדיה על ידי אדובי והתוכנה שווקה שוב מחדש בשם
Adobe Flash Professional. התוכנה נקראה בשם זה בכדי לבדל אותה מהנגן הנפרד Adobe Flash Player (שעדיין משמש כתוסף
לדפדפני רשת בכדי להציג תכני פלאש). חברת אדובי שיווקה את התוכנה לראשונה בחבילת התוכנות CS3 והתוכנה המשיכה להתפתח
בגרסאות השונות, כולל גרסאות הענן (CC), עד עידכון הגרסה הראשון של CC 2015 – אז היא קיבלה את השם Adobe Animate CC
– מסיבות שיפורטו בהמשך.
Animate CC 2018
יתרונות התוכנה
הסאונד והוידאו בתוצריה. עם זאת שימושיה השתנו עם הזמן:
בשם Action Script, והתוצר הראשי שלה היה סוג של ״מיכל״ (קונטיינר) המוטמע בדף HTML – החיסרון הראשי שלה היה
אפשרויות קידום אתרים מוגבלות. זאת מאחר ומנועי החיפוש השונים לא הצליחו ״לקרוא״ ולמיין את האלמנטים השונים בתוך
ה״מיכל״ הנ״ל.
פירסומיים, מאחר ואלה תוצרי רשת לא מורכבים מבחינת המבנה הפנימי שלהם – שאינם דורשים קידום לעומק. המעבר ההדרגתי של
יצרני האתרים לשפת HTML5 הכוללת אנימציה פשוטה בקוד, יצר צורך להתאים את תוצרי התוכנה לשפה זו.
לסגור בעזרתה אפליקציות למכשירי אפל, או אנדרואיד, ובנוסף – אפשרות ליצור בעזרתה מסמכי HTML5 יחד עם אינטראקציות
בשפת Java Script. זו גם הסיבה שחברת אדובי החליטה ״למתג״ את התוכנה מחדש – מאחר והשם Flash הפך מזוהה מדי עם יכולות
מוגבלות, כשזה נוגע לשימושים ברשת – למרות שבפועל אין זה נכון.
הגירסאות האחרונות
מאפשרות לבחור מראש בחלון פתיחת קובץ את סוגו לפי התוצר הרצוי – HTML5, Action Script, או Web GL.
בכל הנוגע לאנימציה, התוכנה מאפשרת אנימציה מורכבת, המבוססת כאמור על צורות וקטוריות, אך לא מדובר בצורות פרימיטיביות בלבד (כגון מרובעים ואליפסות למיניהן), אלא באפשרות לצייר אלמנטים מורכבים, דמויות וכדומה.
כולל פיסות קוד מוכנות מראש עבור אינטראקציות פשוטות. בנוסף ניתן להכין מהם סרטוני רשת, מצגות אינטראקטיביות שונות
ודפי ה-HTML5 שנוצרו יתפקדו גם במכשירים ניידים.
ותיכנות כמובן.
בכל הנוגע לאנימציה, התוכנה מאפשרת אנימציה מורכבת, המבוססת כאמור על צורות וקטוריות, אך לא מדובר
בצורות פרימיטיביות בלבד (כגון מרובעים ואליפסות למיניהן), אלא באפשרות לצייר אלמנטים מורכבים, דמויות וכדומה. ניתן
לייבא לתוכנה אלמנטים וקטוריים מתוכנות אחרות (כגון אילוסטרייטור מבית אדובי), כמו גם תמונות וקובצי סאונד.
סדרות טלויזיה וסרטים באורך מלא. ארי פולמן עשה בתוכנה שימוש
בסרטי הקולנוע – ״וולס עם באשיר״ ו-״כנס העתידנים״ ובמעברונים בסדרה ״החומר ממנו עשויה האהבה״.
האנימציה של צ׳יץ׳ וצ׳ונג״, סרטי ״הפוני הקטן״ ועוד.
הסרט״, ״פנטזיה 2000״, ״חתול תעלול״, ״מפלצות בע״מ״, ״משפחת סופר-על״, ״רטטוי״, ״קונג-פו פנדה״ ועוד רבים וטובים.
בנוסף, משמשת התוכנה לאינספור סדרות טלויזיה.
אנימציה אוטומטית מסוגים שונים (Tweens – כך שיש לייצר רק נקודות מפתח בציר הזמן של התנועה והתוכנה משלימה אוטומטית
את מצבי הביניים). בנוסף, אנימייט כוללת כלים מתקדמים של אנימציה, כמו אפשרות ליצירת היררכיה בין אובייקטים שונים,
אפשרות לאנימציה פנימית, אפשרות ל״שלד״ פנימי ששולט בגרפיקה, אפשרות למצלמה וירטואלית, אפשרות ליצירת סצינות שונות
שיתקשרו ביניהן ועוד.
אינטראקטיבים מראש – ככפתורים. אובייקטים כאלה מכילים מצבי אינטראקציה מובנים מראש וניתן לשלב אותם בכל דרך רצויה.
יכולות אלה מאפשרות למעצבי משחקים ומעצבי לומדות להשתמש בתוכנה לצורכיהם.
למכשירים ניידים בשילוב של שפות HTML ו-Java Script, טכנולוגיות Flash ו-Flex וכמובן Action Script. מערכת זו מאפשרת
תכנות ובדיקת הדמיה של אפליקציות עבור מכשירים ניידים שונים. בנוסף, ניתן לסגור בעזרתה אפליקציות למכשירים שונים
(אפל ואנדרואיד) שיפעלו עצמאית ללא הצורך בדפדפן רשת. בעוד אפליקציה מסוג HTML5 משתמשת בדפדפן רשת מובנה, אפליקציית
AIR דורשת התקנה ראשונית על המכשיר הרלוונטי ומתפקדת עליו ככל אפליקציה אחרת. אפליקצייית AIR דורשת תיכנות
אינטראקטיבי מוגדר (למשל עבור מסכי מגע של מכשירים ניידים, להבדיל מאפליקציית מחשב בה האינטראקציות מתבצעות עם עכבר)
בעוד אפליקציית HTML5 עובדת באופן מיידי במחשב ובמכשירים ניידים. עם זאת, ל-HTML5 מגבלות שונות מבחינת צבעוניות,
אנימציה, וסאונד.
מבחינת אינטראקציה, ניתן לתפור קוד לאובייקטים מסוגים שונים ובנוסף לייצר אובייקטים אינטראקטיבים מראש – ככפתורים. אובייקטים כאלה מכילים מצבי אינטראקציה מובנים מראש וניתן לשלב אותם בכל דרך רצויה. יכולות אלה מאפשרות למעצבי משחקים ומעצבי לומדות להשתמש בתוכנה לצורכיהם.
דרישות חומרה
מאפשרת יצירת אנימציה ואינטראקציה ובמידת הצורך שילוב של השתיים באופן ידידותי ומהנה. מאחר ולא קמו לה עד כה מתחרות
בעלות יכולות דומות – נראה שהיא תיוותר כחלק מהחבילה היצירתית של תוכנות אדובי גם בעתיד.