מהו LUT?

מיכל וינס | 14.07.2019

כל מי שמשתמש בשנים האחרונות במצלמות מתקדמות או בתוכנות עריכה מתקדמות‪,‬ ודאי נתקל במושג LUT. LUT היא טבלת מיפוי צבעים המאפשרת להחליף את צבעי התמונה בצבעים חדשים בהתבסס על נוסחה מתמטית. היא משמשת להוספת אווירה לסצינות ולאפקטים ויזואליים. במאמר זה אציג את השימושיות של טבלאות מיפוי צבעים והחשיבות שלהן בתעשיית הקולנוע ועיבוד הצבע.

LUT הוא ראשי התיבות של Lookup Table, ובוידאו הוא משמש כמעין ״פילטר״ שבין שתי תמונות – התמונה המקורית והתמונה המוצגת, בהתבסס על נוסחה מתמטית.

הרעיון הוא להשתמש בטבלה הממפה את צבעי התמונה באופן מדוייק ומחליפה אותם בהתאם בגוונים, בהירויות ורוויות צבע שונות. מטרת הנוסחה יכולה להיות לבצע המרה מדויקת בין פרופילי צבע שונים, או לצורך יצירת ״מראה״ מיוחד כלשהו. 

 

בסופו של דבר LUT מוכן משמש בעיקר למטרת תיקון צבע/תיקון אוירה, וניתן להשתמש בו בשלב הצילום, בשלב העריכה, או בשניהם יחד – אך המטרה היא תמיד להשתמש בו כהכוונה ראשונית לתיקון הסופי ולא כפתרון בזק שמניחים על הסרט ומייד מייצאים.

אמני צבע המטפלים בתהליך צביעת הפילם הקולנועי משתמשים ב-LUT מוכן כנקודת פתיחה למראה מסויים – וממשיכים להוסיף דקויות פרטניות לכל שוט בסרט. תיקונים אלה מיוצאים בסוף כ-LUT המכוון את התהליך הכימי שעובר הפילם, כך שהתוצר הסופי ייראה הכי קרוב לצבעוניות שנראתה על המסך בעת העריכה.

 

קובצי LUTs מחקים בחלקם צבעוניות כללית של פילם קולנועי, כך שניתן יהיה להשתמש בהם עבור סרטים דיגיטליים ולשוות להם מראה ״קולנועי״ יותר.

למרות שניתן להסיק ש-LUT שכזה יתאים באופן קבוע לכל חומר שצולם בטווח דינמי גבוה על ידי כל מצלמה מתקדמת – אין זה מדויק.

סוגי LUTs

ישנם סוגים שונים של LUTs – 

  • LUT תצוגה – משמש לתצוגה מקדימה במצלמות מתקדמות בעת צילום במצבי צבע עם טווח דינמי רחב (מצבי LOG למיניהם, הסבר בהמשך).
  • LUT שינוי – משמש לשינוי צבעוניות של פילם כך שיראה הכי קרוב לתצוגה על המסך בעת העריכה.
  • LUT כיול – משמש להתאמת פרופילי צבע בין חומרים ממצלמות של יצרנים שונים.
  • 1D LUT – משתמש בערך בודד של שינוי (למשל גוון, או רוויה, או בהירות).
  • 3D LUT – משתמש בשלושה ערכי שינוי (גוון+רוויה+בהירות). סוג זה ייספק שליטה רבה יותר בתוצר הסופי וחופש יצירתי רב יותר.

 

ניתן לחלק את סוגי ה-LUTs ל״טכניים״ מול ״יצירתיים״ – חלוקה פשוטה יותר שמתייחסת גם לשני השלבים העיקריים של תיקוני צבע – תיקון צבע (Color Correction) ותיקון אווירה (Color Grading):

 

  • LUTs טכניים – אלה המיועדים להמיר תמונה מפרופיל צבע אחד לאחר. נשתמש בהם כדי להשיג צבעוניות זהה במדיות צפייה שונות לגמרי – למשל מסך פלזמה ומדפסת הזרקת דיו.
  • LUTs יצירתיים – אלה המיוצרים בתוכנת עריכה מתקדמת, או תוכנת תיקוני צבע כלשהי. נשתמש בהם כדי להשיג את אותו המראה במספר תוכנות נפרדות.

 

לגבי LUTs במצלמות – חשוב להבין שהם אך ורק ״ניחושים״ מושכלים של יצרן מצלמות כזה או אחר. למעשה הם שילוב של LUTs טכניים ויצירתיים – נראה שהם מיועדים להעניק מראה מדוייק מתמטית לחומר המצולם בטווח דינמי גבוה, אך בגלל הבדלי חשיפה בכל צילום – כשהחיישן במצלמה נחשף למידה שונה של אור וההבדלים בין אזורים מוצלים ומוארים משתנים – כך משתנה גם השפעת ה-LUT על החומר המצולם והתצוגה משתנה.

מאחר וסגירה ופתיחת הצמצם במצלמה מאפשרת לשנות את כמות האור הנכנס – משתנים היחסים בין האור והצל בתמונה המצולמת ולפיכך הטווח הדינמי עליו פועלת הנוסחה המוכנה של ה-LUT תספק תוצאה שונה בכל סיטואציה – למרות הניסיון לחקות צבעוניות של פילם קולנועי.

הרעיון המרכזי מאחורי שימוש ב-LUT הוא לאפשר גמישות רבה יותר בתהליך הפוסט בהפקה, משמע – גמישות יצירתית. כשמצלמים במצב LOG כלשהו (צבע ״שטוח״,יוסבר בהמשך), הרעיון הוא לאפשר להתאים את הצבעוניות למראה היצירתי ההולם ביותר ליצירה – ולא ״לחקות את המציאות״ במדוייק.

 

מהו מצב צילום LOG במצלמה?

Cineon הוא שמה של עקומת מאפייני הצבע עבור דיגיטציה של פילם קולנועי.

Log הוא מצב צילום בעל מאפייני צבע דומים ל-Cineon עבור מצלמות דיגיטליות שאינן מצלמות פילם. שימוש במצב צילום זה מאפשר הקלטת וידאו בטווח דינמי גבוה יותר של צבע (כ-12 תחנות חשיפה) כך שניתן יהיה להשיג שליטה נרחבת יותר בתיקוני הצבע בשלב העריכה. טווח דינמי רחב מאפשר עבודה בטווחי בהירות וערכי צבע רחבים יותר.

יצרני מצלמות שונים מספקים מצבי צילום בטווח דינמי רחב במצלמות מתקדמות וכולם ישתמשו במילה LOG יחד לצד שמם (למשל בקנון LOG-C, בסוני LOG-S, בפנסוניק LOG-V וכו׳).

בעת הצילום במצב שכזה, תצוגת חומר הגלם תיראה שטוחה ודהויה לחלוטין, אך שימוש ב-LUT בתוכנת העריכה ״יתקן״ את מראה חומר הגלם ויאפשר עבודה נוחה על התוצר הסופי. הצילום עצמו שומר למעשה על טווח גבוה יותר של ערכי בהירות/כהות, כך שניתן יהיה לשלוט בצבעוניות גם באיזורים הכהים וגם באיזורים הבהירים של החומר המצולם.

במצלמות המאפשרות צילום שכזה, לרוב ניתן יהיה להשתמש ב-LUT תצוגה בזמן הצילום בכדי לצפות בצבעים ״מתוקנים״ תוך כדי הקלטה, כהכוונה טובה יותר למידת החשיפה של החומר המצולם.

שימוש ב-LUTs בתוכנת העריכה

בתוכנת פרימייר פרו (ובתוכנות המתחרות) ניתן למצוא רשימה של LUTs מוכנים במספר חלקים בפאנל לומטרי (חלון העבודה של תיקוני הצבע). הרעיון הוא להניח אותם על חומרי גלם שצולמו מראש במצב LOG כלשהו.

יש להבדיל בין שימוש ב-LUT מתקן (טכני) כמו בעמודת Basic Correction, לבין שימוש ב-LUT יצירתי כמו בעמודת Creative. LUT מתקן אמור לשמש כנקודת פתיחה לתיקון ערכי צבע. LUT יצירתי אמור לשמש ליצירת מראה מאפיין לסיפור מסויים.

בכל אופן נעשה שימוש בשני הסוגים בסוג כזה של צילום, ובכל מקרה נשנה את הערכים הנוספים של אפקט הצבע באופן שונה, שיתאים לחזון היצירתי של הסרט.

בסרט טרפיק, בבימויו סטיבן סודרברג למשל, קטעי סיפור שונים נצבעו באופן שונה לגמרי בכדי להפריד אותם תחושתית, גיאוגרפית וכו׳. ביצירה הסופית הצבע תורם רבות לאוירה של כל קטע בסרט.

מובן שניתן לציין דוגמאות רבות נוספות מסרטים וסדרות רבות, אך זו דוגמא שמתייחסת בדיוק למהות השימוש ב LUTs –

LUTs מאפשרים נקודת פתיחה יעילה יותר לתיקוני צבע מתקדמים, ומאפשרים להגיע לתוצאות מקצועיות בסרט הסופי – אם משתמשים בהם נכון.

אז הוסיפו קצת צבע לחיים 🙂

 

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:






גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

להשארת פרטים
-

יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 03-5291888 או להשאיר פרטים בטופס

  • רותם

  • ניר

להשארת פרטים
Call Now Button