מהו זמן מקוטע


המושג "זמן מקוטע" (Time-Lapse) מוכר פחות מהאפקט הויזואלי המאפיין אותו – אפקט בו מתקבלת תחושה של זמן הנע במהירות גבוהה במיוחד. את האפקט מכירים מרבית הצופים מקטעי "מעבר זמן" בסרטים ובסדרות, בהם רואים עננים, סצינות אורבניות או זריחות ושקיעות המתרחשות במהירות גבוהה במיוחד. במאמר זה אסקור את אפקט הזמן המקוטע, ההיסטוריה והטכניקה מאחוריו וכן הפיתוחים המודרניים שהפכו אותו לשימושי ומוכר למרבית צופי הקולנוע והטלויזיה בימינו – גם אם אינם מכירים אותו בשמו.
היסטוריה
ב 1897. מילייה, אחד מחלוצי הראינוע שהתנסה בטכניקות רבות ומגוונות בראשית ימיו של המדיום, הוא גם אחד מאבות האפקטים
המיוחדים שאנו מכירים כיום בסרטים. סרטיו הציגו לרוב סצינות מציאות ההופכת לפנטזיה, או נוגעת בסוריאליסטי, וחלקם
מהלכים קסם גם על צופים בימינו.
מצמיחתם של צמחים כשהיא מתועדת במהירות גבוהה, מתגובתם לאור (צמחים "רוקדים" בהתאם לתנועת השמש), ומהתפתחות
מיקרואורגניזמים למיניהם כשהיא מוקרנת באפקט זה. האפקט הפך מקובל גם לשם הצגת פנורמות למיניהן של אזורים שונים
בעולם, בהן נראה השינוי היומיומי בסצינה יפה ומסקרנת עקב זרימת הזמן השונה. אבל רק לאחר התפתחות המדיום הקולנועי החל
שימוש דרמטי / תמטי באפקט הזמן המקוטע.
טכניקה
התמונות המתחלפות בשניה של סרט עומד בדרך כלל על 24 עד 30 תמונות (פריימים) לשניה – בהתאם לשיטת הצילום (פילם,
אירופאית, או אמריקאית).
להבדיל מטכניקת סטופ-מושן בה מייצרים אנימציה על ידי יצירת שינוי כלשהו בפריים ותיעודו
בתמונה בודדת, בצילום זמן מקוטע התמונות מצולמות בקצב אחיד ולפיכך מתקבל סרטון רציף ו"זורם".
במהירות רגילה, מתקבל סרט מהיר פי 4 או 5 (בהתאם לשיטת הצילום).

בתמונה בודדת, בצילום זמן מקוטע התמונות מצולמות בקצב אחיד ולפיכך מתקבל סרטון רציף ו"זורם". מסיבה זו לא נהוג
להשתמש בטכניקת הזמן המקוטע ליצירת סטופ-מושן.
פיתוחים מודרניים
נוספים לאפקט הזמן המקוטע:
זמן מקוטע בחשיפה ממושכת
במצלמה חשוף לאור החיצוני. כאשר המצלמה מאפשרת משחקים שכאלה עם משך החשיפה, נוצר אפקט של "מריחה" בעצמים נעים
למיניהם (כגון מכוניות). האפקט מדגיש את תחושת התנועה שעושה העצם בפריים, וכך מתקבלת אשליה יפה של "ציור בעזרת
אורות" גם בסצינות יומיומיות פשוטות.

זמן מקוטע תוך תנועת מצלמה
ליצור את האשליה כמו שצריך חובה להשתמש במנוע הנעה ממוחשב, שכן רק תנועה איטית במיוחד תיצור אשליה של תנועת מצלמה
בקצב רגיל בעוד הזמן מסביבה זורם מהר מהרגיל. המצלמה חייבת להיות על חצובה או מסילה מייצבת כלשהי ולנוע על ציר אחד
בלבד (למשל ימין/שמאל). בנוסף, התנועה חייבת להיות חלקה. אחת הדוגמאות הזכורות ביותר לאפקט זמן מקוטע תוך תנועה
נראתה בסרט "אודיסאה בחלל 2001” של סטנלי קובריק. בקטע של תנועת חללית במהירות גוברת והולכת לקראת כניסה לאטמוספירה,
כפי שהיא נראית כביכול, מתא הטייס.
זמן מקוטע בטווח דינמי גבוה (HDR)
בתכיפות רבה יותר החל מ-2006-2007, בעיקר על ידי צלמי מצלמות רפלקס דיגיטליות (DSLR). בצילום מסוג זה כל פריים מורכב
מלכידה של אותו הפריים בשלוש רמות חשיפה שונות (לפחות). בדרך זו מתקבל טווח דינמי גבוה של כמות האור בפריים גם
בחלקים מוארים פחות. התוצאה המתקבלת שונה לאין ערוך מצילום רגיל. שילוב זמן מקוטע עם צילום בטווח דינמי גבוה יוצר
תאורה מעניינת יותר בפריים המשתנה. אך מאחר וכל פריים נלכד למעשה מספר פעמים – צילום שכזה משמעותו קובץ בנפח הגדול
פי שלושה (לפחות) מקובץ רגיל.
שימושים דרמטיים / תמטיים או קומים
נראו הגיבורים כשהם נמלטים משוטרים או מדמויות אחרות, נתפסים ומתחמקים שוב ושוב, כשברקע מנגינה עליזה להגברת
הקומדיה.
(ומנצח!). האפקט שנוצר הוא קומי על גבול הסלפסטיק.
במשך 39 שנה למטרה קומית שכזו.
הנראה בקטעי מעבר, או בסרטי תעודה וטבע. הקטעים מרהיבים ביופיים מאחר וצולמו על ידי צלם אמן שלקח חלק פעיל בפיתוח
טכניקת הצילום הזו ובנוסף שיכלל את הנעת המצלמה תוך כדי צילום בזמן מקוטע.
השימוש בזמן מקוטע בקולנוע נעשה לשם יצירת דרמה, מתח, קומדיה, או לשם הדגשה תמטית
כלשהי.
הוללות של הגיבורים מעיניו של אחד מהם. הסצינה מדלגת מקטע אחד למשנהו, בו החבורה משתכרת ומתהוללת עד לאובדן הכרה.
דחיסת שלל האירועים האלה לקטע אחד מדגישה את חוסר המחשבה מאחורי המעשה, בעיקר לאור מה שעברו עד לאותו הרגע בעלילה –
כלומר, בפועל נעשה שימוש תמטי באפקט ויזואלי.
של גיבורי הסרט המכורים לתרופות וסמים למיניהם. העולם, כפי שמצטייר מעיניהם בעזרת אפקט זה, נע בצורה מסחררת ומבלבלת
הגורמת לחוסר יציבות וחוסר התמצאות. כך נוצר אפקט דרמטי חזק המעורר סחרחורת גם אצל הצופה ויוצר חיבור עם מה שחוות
הדמויות.
פרחים, והזמן מתחיל לזרום יותר ויותר מהר. בדרך זו מועבר אפקט מעניין של מעבר זמן של מספר ימים בזריזות, והחיבור
לפרחים (בסרט העוסק באדפטציה של ספר על סחלבים) מתבקש.
אחד היוצרים המשפיעים ביותר על המהפך הנ"ל הוא אלן בול, שבאמתחתו פרסים על בימוי תיאטרון וקולנוע גם יחד.
רמה – תסריט, בימוי, צילום, משחק ועריכה. הסצינה המסיימת של הסדרה מציגה קליפ בו דמות ראשית עוזבת את הבית לאחר
הקולג' לעבודה מבטיחה בעיר אחרת, ובמהלך נסיעתה מתחיל הזמן לזרום יותר ויותר מהר עד שמתגלה סופן של כל דמויות המפתח
השונות בסדרה. אפקט הזמן המקוטע משתלב ברגעי מפתח במהירות רגילה והופך למסע הופך קרביים עבור כל מי שעקב אחר חמש
העונות של הסדרה.
מקוטע בכדי להראות תהליכי התפרקות וריקבון במקביל לפריחה ובריאה – ובמקביל לתמה של הסדרה.
מתחילת שנות ה-2000 החלה הטלויזיה להיראות כקולנוע, וההתייחסות לתכנים העלילתיים
בהתאמה.
חלקי סצנות המתרחשות לאורך זמן ממושך.
חצי דקה, למשל), וגם בסדרות וסרטים תיעודיים בהם יש צורך לדחוס פעולות שאורכות זמן רב לזמן מסך מצומצם.
למיניהם.
סמוראי״.
בנוסף, ניתן למצוא כיום גם תיעוד דומה של צילומי עבודות אמנות שונות ומשונות.
הטכנולוגיה הפכו אותו לכלי סיפורי לגימטימי בנוסף לאפקט ויזואלי חוויתי. מסקרן לראות לאן יתפתח מכאן.