exm menu

 

exm menu

 

המדריך המלא לגבייה

עינת שמשוני | 16.08.2018

עבדתם, התאמצתם, השקעתם את מיטב זמנכם וכישרונכם ושלחתם מהסטודיו לקוח שמח ומרוצה. עכשיו הגיע הרגע לקטוף את פירות עמלכם ולקבל את התשלום, אלא שהרבה פעמים זה השלב בו כאב הראש האמיתי מתחיל ואתם מוצאים עצמכם במרדף אחרי התשלום. אז איך נמנעים מזה ומצליחים לנהל גבייה יעילה?

 

 

מקדמה


אין ספק שהדרך הבטוחה ביותר להבטיח שהתשלום יגיע אליכם בתום העבודה, היא לדאוג שהוא יהיה אצלכם כבר מההתחלה. המצב האידיאלי ביותר הוא לגבות את כל הסכום מראש, אבל אידיליה כידוע, היא מצרך נדיר ולקוחות רבים נרתעים מלשלם מראש סכום מלא על עבודה הדורשת תהליך. מה גם שפעמים רבות אנו נכנסים לפרוייקט מודולרי שאין לנו מושג באיזה סכום הוא ייסגר. בעיה נוספת שגביית תשלום מלא מראש יוצרת, מתגלה במקרים של ביטול פרוייקט לאחר שכבר נעשתה חלק מהעבודה ואנו נדרשים להחזיר ללקוח חלק מהסכום.
מקדמה, בניגוד לתשלום מלא, היא דבר הרבה יותר מקובל ופחות מרתיע. גם אם אין ערובה לכך שנקבל את יתרת התשלום בקלות כשנסיים את העבודה, המקדמה מבטיחה שנקבל חלק וגם יוצרת התחייבות מצד הלקוח.
אם הגענו למצב של הפסקת הפרוייקט באמצע העבודה, תשלום מקדמה מכסה את מה שכבר עשינו ונחשב כדמי סקיצות, כך שלא נצטרך לרדוף אחרי הלקוח כדי לקבל אותם וגם לא נעמוד בסיטואציה המחייבת אותנו להחזיר לו כסף.
כמובן שרצוי לעגן את כל זה בחוזה בו יצויין שאין החזרים על תשלום מקדמה.

pay me

מסירת קבצים וחומרים מוגמרים בתמורה לתשלום

אז גביתם מקדמה וחלק מהסכום כבר אצלכם, אבל מה עושים עם גביית היתרה? גם כאן, רצוי לציין בחוזה וליידע את הלקוח מראש שאת התוצרים שהוא הזמין הוא יקבל בגירסה מוגמרת, רק לאחר העברת תשלום מלא. רוצה שאשלח לך קובצי הדפסה? שאעלה את האתר שלך לאוויר? שאמסור לך את החומרים שהזמנת? אין בעיה. קודם שלם את יתרת חובך.
אחת הסיבות שתהליך הגבייה קשה לנו, היא שהוא מציב אותנו בעמדת חולשה. הלקוח מחזיק אצלו את הכסף שלנו, הוא נמצא בעמדת הכוח ואנחנו צריכים להוציא את הכוח הזה ממנו. כשאנחנו יוצרים משוואה של קבצים תמורת תשלום, אנחנו משנים את מאזן הכוחות. המוצר שהלקוח צריך נמצא בידיים שלנו והוא זה שצריך לקבל אותו מאתנו.

מועד תשלום מעוגן בחוזה

לא מספיק שהחתמנו את הלקוח על חוזה שכתוב בו כמה הוא מתחייב לשלם. עליו להתחייב גם על המועד בו הוא ישלם.
לקוח סגר אתכם על פרוייקט מאוד גדול והסכמתם ללכת לקראתו ולפרוס את הסכום לתשלומים? ציינו תאריכים מדוייקים למסירת כל תשלום. כל חריגה של הלקוח מהמועד המוסכם תחשב להפרת חוזה.
אבל אל תסתפקו בחוזה. תהיו נחמדים. צרו לעצמכם תזכורות ושלושהארבעה ימים לפני שמגיע מועד התשלום, שלחו תזכורת מנומסת וחביבה גם ללקוח.
עבר התאריך המוסכם והתשלום טרם הגיע? זה הזמן לשלוח ללקוח מייל שמבהיר לו שמרגע זה הוא מפר חוזה ושכל שימוש בעיצוב שהוא יעשה מנוגד לחוק.
כן, חוזים וחוקים ואיומים זה לא דבר נחמד אבל גם חור בבנק זה לא כיף גדול.

Cach Machine

ומה לגבי השוטף +++…


כל מה שנכתב עד כה נכון לגבי עבודה מול אנשים ועסקים פרטיים. אבל מה עושים כשהעבודה מתנהלות מול גופים גדולים ומסורבלים כמו מוסדות ממשלתיים, עמותות, מוסדות חינוך ושאר ארגונים שנוהגים בשיטת השוטף +? הרי גופים כאלו יגידו לנו שאין להם אפשרות לשלם מקדמה (אין על זה סעיף תקציבי) והם לא יכולים לשלם במקום כדי לקבל חומרים, כי ישנם שלושה אנשים שונים שצריכים לחתום על הצ'ק וזה ייקח בערך חודש להוציא אותו ממחלקת רכש. אז איך בכל זאת מקבלים מהם תשלום בלי למרוט את השערות?
דרך אחת היא לדאוג שהצ'ק המיוחל יוכן לכם מראש על ידי שליחה של חשבונית עסקה (רלוונטי רק אם אתם עוסק מורשה). אני מיידעת אותם מראש שהמדיניות שלי היא לא למסור חומרים לפני קבלת תשלום ודואגת שחשבונית עסקה תהיה אצלם כבר מרגע אישור הפרוייקט, כדי שיהיה להם מספיק זמן להוציא אישור תשלום ממחלקת הרכש שלהם. לא כולם מקבלים את הנוהל הזה בהתלהבות, אבל הרוב ישתפו איתו פעולה  אם תדעו לעמוד על כך.

Agreement

כמה שיותר אמצעי תשלום


בימים עברו שתי הדרכים היחידות לקבל תשלום מלקוח הייתה לקבל ממנו צק, או מזומן וזה נעשה או במפגש ישיר, או באמצעות הדואר. כיום קיימות לא מעט אפשרויות פשוטות לתשלום המתבצעות באופן מקוון ובמשך דקה אחת. חלק מאפשרויות אלו יעלו לכם בעמלה מסויימת, אבל מדובר במחיר ששווה לשלם. אם אתם רוצים לנהל את הגבייה שלכם בקלות, הפכו את התהליך לכמה שיותר קל עבור הלקוח ואפשרו לו לשלם בכמה שיותר ערוצים. העברה בנקאית, פייפל, פפר, כרטיס אשראי ושאר אפליקציות גביה שונות. מעבר לכך שמגוון אפשרויות תשלום מקלות על הלקוח, יכולת ההתחמקות שלו יורדת בצורה דרסטית כשאתם מתקשרים ואומרים שהרגע שלחתם לו קישור לתשלום ואתם מחכים על הקו כדי לקבל אישור על ביצוע.

Pay with Credit

קצת על יחסי אנוש ויחסים עסקיים


אחת הבעיות שלנו בניהול גביה היא בעיית ה"לא נעים לי". אנחנו לא רוצים להיות נודניקים, חשוב לנו לשמור על יחסים נעימים עם הלקוח, אנחנו לא רוצים לקלקל את האווירה ועוד שאר תירוצים שמפרידים בינינו ובין הכסף שמגיע לנו.
אז דבר ראשון תעיפו את מר "לא נעים לי" מהסטודיו שלכם. עדיף דרך החלון. עדיף גם לתת לו בעיטה. עשיתם עבודה טובה והכסף הזה מגיע לכם. מי שאמור להרגיש לא נעים זה מי שלא משלם.
אם עדיין קשה לכם להיכנס לנעלי הגובה התקיף, הנה טיפ קטן שיעזור לכם פיתחו תיבת דוא״ל נוספת ותנו לה איזה שם גנרי ומשעמם כמו "הנהלת חשבונות“, או "מחלקת גבייה וכספים“, או "ר.צ. ושות' משרד רואי חשבון" ובמקום לשלוח ללקוח הודעה מתיבת המייל הרגילה שלכם, שלחו לו הודעה יבשה ורשמית מ"שאול פנחסי" מנהל החשבונות שלכם. זה עובד.

עינת א. שמשוני | סטודיו געש
https://www.s-gaash.com/blog

 

print

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״...
    16.08.2018 | כתב: עינת שמשוני
  • נכתב ע"י
    הסטודיו לעיצוב חזותי של זגמייסטר & וולש בניו יורק עשיר בעבודות מרתקות. במאמר קצר זה נתמקד במספר עבודות העושות שימוש בטיפוגרפיה...
    16.08.2018 | כתב: עינת שמשוני
  • נכתב ע"י
    ציפורים הן לבטח מבעלי החיים היפים והמסקרנים ביותר בטבע – שלל צבעים, גדלים, מקורים והתנהגויות שמהוות אתגר עבור כל חובב...
    16.08.2018 | כתב: עינת שמשוני
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם