exm menu

 

exm menu

 

אפטר אפקטס – באנו חושך לגרש

לירן טביב | 16.12.2014

שימוש בתאורה באפטר אפקטס הוא דבר שכיח, אך נדיר לדעת את כל סודות התאורה של התוכנה. מאמר זה בא לשפוך מעט אור על נושא התאורה באמצעות 8 טיפים ושימושים לתאורות… אחד לכל נר של חנוכה (ואחד מהם הוא פרויקט במתנה, לתרגול המאמר!).

סוגי תאורות
באפטר אפקטס ישנן מספר שכבות גופי תאורה. שכבות אלו יאירו על השכבות תלת-ממדיות המצויות
בקומפוזיציה, ואפקט התאורה שיתקבל יושפע מהגדרות התאורה, מיקומן וכיוונן. את שכבות התאורה ניתן ליצור באמצעות הפקודה
Layer->New->Light ולבחור בסוג התאורה הרצוי מן החלון שנפתח:
•    מקבילה (Parallel) – תאורה זו באה להשיג את האפקט של תאורה מרוחקת
(כמו אור השמש). מיקום תאורה מקבילה אינו  משפיע על התאורה המתקבלת אלא על זוויתה בלבד, אך הדבר שמבדיל אותה מן
התאורות השונות הוא שההצללות שלה מקבילות אחת אל השנייה ואינן מתכנסות, כפי שניתן לראות בתמונה.
54 1
•    ספוט (Spot) – תאורה מסוג זה מזכירה מאוד תאורת במה. התאורה
מייצרת קונוס של אור אותו ניתן לכוון באופן הדומה  למצלמה באפטר אפקטס (מיקום ונקודת עניין), אך גודלו של
הקונוס וריכוכו נוצר באמצעות מאפייני שכבת התאורה.
54 2
•    נקודתית (Point) – תאורה זו  מפיצה אור בכל הכיוון (בדומה
למנורה בסיסית בדירה שכורה…). מיקומה של התאורה הוא זה  שמייצר את מירב ההשפעה על הארת השכבות.
54 3
•    סביבה (Ambient) – תאורה זו אינה מפיצה אור ישיר אלא קובעת את רמת
הבהירות הכללית של השכבות התלת-ממדיות.  יעודה של שכבה זו הוא בעיקר “לצבוע” את ההצללות הנוצרות מתאורות אחרות.
54 4
•    קיצור למאפייני התלת ממד של השכבות – לכל שכבה תלת-ממדית, מצלמה
ותאורה קיימות אפשרויות המשנות את תפקודן בקומפוזיציה- Material Options, Camera Options ו-Light Optionss בהתאמה.
ניתן לגשת אליהן בקלות באמצעות הקשה כפולה על כפתור A במקלדת (קיצור AA).
54 5
•    יצירת הצללות – כברירת מחדל, הצללות שנוצרות מן התאורות
בקומפוזיציה אינן מופעלות ויש “להדליק” אותן לשכבות התאורה באמצעות העברת אפשרות Cast Shadows ל-On (בזמן יצירת
השכבה או באמצעות Light Optionss). עכשיו שכבות התאורה מייצרות תאורה ונשאר רק להפעיל את אפשרות הטלת הצללים לשכבות
התלת ממדיות באמצעות כניסה ל-Material Options  והעברת אפשרות Cast Shadows ל-On.
•    דעיכה – כברירת מחדל, שכבות התאורה מאירות למרחק אינסופי (דבר
ששונה מאוד מהמציאות). ניתן להגביל את המרחק אליו מגיע האור באמצעות הפעלת אפשרות הדעיכה Falloff והעברתו למצב
Smooth או Square Clampedd ובאמצעות ערך הרדיוס Radius ניתן יהיה לשלוט במרחק אליו תגיע התאורה (באפשרות Smooth ניתן
לשלוט גם ברכות הדעיכה באמצעות ערך Falloff Distance).
54 6
•    העברת אור – כאשר השכבה נמצאת בשיטת שילוב המקנה לה השתלבות עם
סביבתה (כמו זכוכית צבועה למשל), חשוב  שגם הצל שהיא מייצרת יהיה “שטוף” בצבעה. בתור ברירת מחדל צל שנוצר חוסם
את האור ולא מעביר אותו, בכדי לגרום לאור לעבור דרך השכבה ולהקנות את צבע לצל שהיא מייצרת יש לשנות את ערך Light
Transmission ל-100%. את הקסם שנוצר ניתן לראות בתמונה הבאה:
54 7
•    קבלת הצללות – כברירת מחדל, כל שכבה תציג את ההצללות הנופלות
עליה. את ההיגיון ב”לכבות” אפשרות זו עדיין לא הבנתי, אך את ההיגיון בלהעביר את אפשרות Accept Shadows ל- Onlyy
בלחיצה נוספת, דווקא כן. במידה ואתם מעוניינים ששכבה לא תופיע אך תציג את הצל שנופל עליה בלבד (בכדי לשלב צל שנוצר
על תמונה דו ממדית למשל), יש לייצר שכבת סוליד לבנה ולשנות את האפשרות כפי שמוזכר.
•    קבלת תאורה – ניתן להשבית לכל שכבה תלת-ממדית את האפשרות כי תאורה
תשפיע עליה, באמצעות העברת אפשרות Accept Lights ל-Offf. זאת בכדי שצבעה לא ישתנה בעקבות התאורה. לדוגמה, כאשר יש
חשיבות לצל שנוצר אך אין חשיבות לתאורה שנוצרה, כפי שניתן לראות בדוגמא הבאה:
54 8
 
חג אורים שמח ושתמיד תראו את האור, או לפחות תדעו להשתמש בו באפטר…
print

 

באותו נושא

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״...
    19.11.2015 | כתב: לירן טביב
  • נכתב ע"י
    הסטודיו לעיצוב חזותי של זגמייסטר & וולש בניו יורק עשיר בעבודות מרתקות. במאמר קצר זה נתמקד במספר עבודות העושות שימוש בטיפוגרפיה...
    19.11.2015 | כתב: לירן טביב
  • נכתב ע"י
    ציפורים הן לבטח מבעלי החיים היפים והמסקרנים ביותר בטבע – שלל צבעים, גדלים, מקורים והתנהגויות שמהוות אתגר עבור כל חובב...
    19.11.2015 | כתב: לירן טביב
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא

      להשארת פרטים