exm menu

 

exm menu

 

אדריכלות מודרנית: מינימליזם- סיפורו של לואיס ברגאן

יוסי קאלו | 30.11.2017
אדריכלות מודרנית מינמליזם

אדריכלות מודרנית: מינימליזם. בעברית מִעוּטָנוֹת- זרם באמנות המודרנית שהשפיע והתפתח כסגנון אדריכלי באמצע המאה ה-20. אחד האייקונים בבניית הסגנון היה האדריכל לודוויג מיס ואן דר רוהר, שהביא לעולם את המשפט האלמותי הנקי: "Less is more" (פחות הוא יותר), כמפתח להבנת הסגנון. קווים מנחים לסגנון מלווים אותנו עד היום, מבנה בקווים ישרים, חף מכול עיטור. החלון הוא כלי לחדירת אור ואינו בא לקשט את הבניין. סיד על קירות הבית מספק מבחינה טכנית, עטיפת בית בשכבת טיח אחיד היא דבר מבורך, הצבע נתפס כאלמנט דקורטיבי והשימוש בו נעשה במשורה. עיקרון מרכזי בתפיסה זו הוא, מה שלא צריך לא קיים.

גוואדאלחארה, מקסיקו 1902, הגיח לעולם לואיס ברגאן. הילוד מסיים לימודי הנדסה בגיל 21,
וכבני גילו הרוצים לחוות עולם נוסע לספרד, אח"כ לצרפת ולומד אדריכלות באופן עצמוני, אוטודידקטי. ברגאן נחשף לסגנון
המיעוטני. בפריס נפגש עם האדריכל שארל אדוארד ז'אנרה, שלימים שינה את שמו ל"לה קורבוזיה", אייקון נוסף באדריכלות
המודרנית. לה קורבוזיה מביא לעולם תפיסה של "טוהר" (Purism) באדריכלות. לתפיסתו תכנון עירוני, בכלל זה המבנים, צריך
להיענות לכללי תכנון פשוטים. מבנה הוא יחידה פונקציונאלית שתפקידו לתת מענה לצורכי האדם. לה קורבוזיה מכנה זאת
"מכונת מגורים".
Red Casa Luis Barragan

 ביתו של לואיס ברגאן

הכול טוב ויפה באירופה, מזג האוויר נהדר, אם כי גשום לעתים תכופות, הרבה יותר מזה שבמקסיקו.
ברגאן חוזר לגוואדאלחארה ומתחיל לתכנן בתים פרטיים. במקסיקו לא שומעים על לה קורבוזיה, או ואן דר רוהר. יודעים מה?
אולי שמעו, אך טרם הספיקו לעיין בכתובים… הסגנון האדריכלי במקסיקו שעון על זה הקולוניאלי ספרדי, עמוס לעייפה
בעיטורים, כל פינה מחוץ ובתוך הבית מקושטת. תוסיפו לזה את הצבעים העזים בהם נוהגים האינדיאנים לגוון את חייהם
וסביבתם הקרובה וקיבלתם ההיפך הגמור ממיעוטנות. ברגאן מקשר בין העולמות, ובונה לעצמו סגנון הייחודי רק לו. האקלים
האירופאי לא מתאים לטמפרמנט במרכז אמריקה, חסרה בו חיוּת, חסר בו אור. לעומת הפונקציאליזם של לה קורבוזיה מדבר ברגאן
על "אדריכלות רגשית" (Emotional Architecture), תפקידה של האדריכלות ליצור שלווה וסביבה רגועה. המרכיב החשוב ביצירת
סביבה רגועה הוא אור והשימוש בו.

אדריכלות מודרנית

 
"ויהי אור". והאור במקסיקו מסנוור, השמש מייבשת כל מה שלא מסתתר מצילה, קרניה נשברים בכל
חומר על פני האדמה ויוצרות לנו גוונים. ברגאן מכיר את סביבתו, בעבודתו חוקר את האור ומפתח תורה לבנייה במדינות חמות.
בתכנון המבנה הוא נשען על תפיסות הזרם, אך מחדיר למשוואה את הצבע. הוא מוצא כי גוונים כהים סופגים את אור השמש
ומשתמש בהם למעטפת המבנים, כך מתקבל בית שאינו מסנוור את הבאים אליו. ובכלל, גוונים כהים של כחול, ירוק וסגול משדרים
קרירות, אלו יתאימו לחיפוי חיצון, או כל מקום בו נרצה לספק תחושה כזו. ככל שנהלך אל תוך הבית, אל המוצל, נעבור לגוון
בהיר וניצור אווירה קלילה, ופתוחה יותר.
ברגאן משתמש בטבעי, בקיים, חורץ במבניו צוהרים ומחדיר דרכם את אור השמש פנימה. החמה מכחול
הצובע את קירות הבית, מאירה מקטעי אור על צבעי יסוד, וגוונים עכורים. וירטואוז של אור וצבע. הקו הנקי של המבנה
מלוכלך טיח מינראלי, נשבר בקרני האור. השמש מפוררת את הטיח, מכה בו, מדהה צבעו. גם בריהוט מוצא האמן שימוש בחומרים
שאינם נהירים וברורים לזרם, עץ מבוקע, מפה רקומת תחרה. האם זהו מינימליזם? מבט בעבודותיו מגלה לנו כי ברגאן לוקח
כזית את הכסא, השולחן או הקערה, אלו עומדים מיותמים בחלל, עלובים, ישנים. הרהיט מעשה ידי אדם, לא לעולם חוסנו. מעשה
האדם הבל, רגע בנצח. הנוכח המוחלט בכל עבודותיו? אמירה ראשונה- אור.
הצבע בעבודתו? תוצר לוואי, שרת של אור המשרה על הבאים תחושת שלווה ורוגע. קסם. הרהיט בחלל?
תפקידו לשמש את הבאים, כל קו מדוד, כל פריט מונח במשורה, אלו נרות של רגע, המשתנים נוכח קרני החמה.

אדריכלות מודרנית 1

את ביתו הקים ברגאן במקסיקו סיטי בשנת 1948,
יצירת מופת שהוכרה אתר מורשת עולמית בשנת 2004. מכיוון שברגאן השתמש בחומרים טבעיים בלבד, היה צורך לשפץ את האתר.
השיפוץ המרכזי נעשה בשנת 1995, שבע שנים לאחר מותו, במטרה לשמר את זכרו וכדי שזה ישמש עדות מפתח לאדריכלות מקסיקנית
במאה ה-20. את הבית הפכו למוזיאון בו מוצגות עבודותיו של ברגאן, כמו גם יצירות של אמנים מקסיקנים בהם דיאגו ריברה
וחוזה קלמנט'ה ואף מספר עבודות של פאבלו פיקסו.

אדריכלות מודרנית 2

מזרקה
בתכנונו של ברגאן

 
פשטות היא מילת מפתח ביצירתו ודרך חייו, רמז על כך ניתן בכל מבט על עבודותיו, כל צוהר ועמוד
מסתירים סוד, מבקשים ממך להמשיך להלך בחלל. ברגאן דורש מאיתנו לדעת את הטבע, את סביבתנו הקרובה, לחקור. הוא מורה לנו
בכל זווית כי קיים משהו מעבר. היצירה המיעוטנית נתפשת בחלקיותה ונחשפת תוך כדי השתנות מתמדת. לעתים קרובות יצרו
האדריכלים מבנה זר לסביבתו הקרובה, לא כך ברגאן. את ביתו לא ניתן לזהות מן הרחוב, הוא עטוי גדר בטון משעממת משהו,
כבוד הבית פנימה.
מודרנית
ביתו של ברגאן בצילום
מהרחוב (מקור וויקיפדיה)
 
מיעוטנות. זרם, סגנון? אף דרך חיים. לא פעם נוטים להשוות את הסגנון לזה היפני, הסגנון היפני
גם הוא בעל קווים נקיים, ישרים, שומר ונזהר על כל קו או כתם צבע. היפנים עם ספגן, עמוס טקסים המדגישים את האין,
הריק. אך ביפן כמו באירופה, האקלים אינו כמו במקסיקו או ישראל. מוצא אני זיקה עמוקה לעבודותיו של ברגאן, על שום הקו
הצנוע, הצבעים העזים והטמפרמנט החם. על שימושו בטבעי, בקיים וחוסר מוכנותו להשתמש בסינטטי, במורכב. וכן, גם על מיעוט
הריהוט והשילוב המושכל ביצירות אמנות בעבודתו. כמודרניסט השתמש בטכנולוגיות עכשוויות, כמיעוטן, שאף אל המינימום
ההכרחי. בית הוא מקום לנפוש בו, קורת גג מעל לראש, חלל פנימי המרחיב דעתו של אדם. מעל כולם יש את האור, סם החיים
המפרה ומוריק את האדמה. השמש היא נוכח נפקד, קרניה מציצות מבעד לפתחים אך איננו זוכים לראותה. זהו לשד התפיסה
המינימליסטית הטוענת כי המפגש בין הצופה לאובייקט נמצא מחוץ להם, במימד אחר, או בין השניים.
אדריכלות מודרנית 4

על אף פועלו, ואולי בשל היותו חריג בנוף
האדריכלות הבינלאומית, לא זכה ברגאן להכרה אלא רק בשנת 1975. בשנה זו נערכה תערוכה רטרוספקטיבית של עבודותיו
במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק, המומא (Moma). ב-1980 והוא בן 78, זכה בפרס הפריצקר (Pritzker) והיה לזוכה השני
בפרס היוקרתי. שמונה שנים אח"כ הלך לעולם שכולו טוב.

אדריכלות5

הטבע עומד
לרשותנו אך עלינו להשתמש בו ביד קמוצה, מינימליסטית. וככל שנשתמש באופן מושכל במשאבי הטבע, נביט סביב ולא נחמוד
אותו, כך נשמור על מתת האל. אור השמש הוא חינם אין כסף ובעשורים האחרונים עמלים מדענים בעולם ובארץ על ניצולו. ניצול
אור החמה חוסך ויחסוך לנו משאבי טבע יקרים מפז.

שלכם, יוסי

יוסי קאלו תכנון ועיצוב פנים
כל הזכויות שמורות ליוסי קאלו
 
תמיד חלמת לעצב? מכללת מנטור מציעה מגוון רחב של  לימודי עיצוב לכל הרמות! 
print

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״...
    30.11.2017 | כתב: יוסי קאלו
  • נכתב ע"י
    הסטודיו לעיצוב חזותי של זגמייסטר & וולש בניו יורק עשיר בעבודות מרתקות. במאמר קצר זה נתמקד במספר עבודות העושות שימוש בטיפוגרפיה...
    30.11.2017 | כתב: יוסי קאלו
  • נכתב ע"י
    ציפורים הן לבטח מבעלי החיים היפים והמסקרנים ביותר בטבע – שלל צבעים, גדלים, מקורים והתנהגויות שמהוות אתגר עבור כל חובב...
    30.11.2017 | כתב: יוסי קאלו
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא

      להשארת פרטים