Match cut ושימושיו

מיכל וינס | 23.03.2020

בין סוגי החיתוכים בעריכת וידאו, בולט חיתוך שימושי בשם Match cut הדורש תכנון מוקפד לשם הצלחה. Match cut הוא חיבור בין שני קטעי וידאו המסתמך על אובייקט שתופס את אותו גודל ומיקום בפריים ולעיתים גם תנועה באותו כיוון או קול המשכי. העורך בוחר רגע בו סוף קטע אחד מתחבר לתחילת קטע שני, כך שהאובייקט ״מתחלף״ בשבריר שניה באחר. חיתוך מסוג זה מאפשר להציג רעיון מתוחכם, מעבר בזמן, חיבור לדמות ועוד. במאמר זה ארחיב אודות השימוש ב-Match cut הנפוץ בכל סוגי הז׳אנרים ובכל נישות הוידאו

ניתן לייצר Match cut משלושה סוגים ראשיים:

  1. חיבור גראפי – חיבור המבוסס על אובייקט התופס גודל ומיקום דומה בפריים.
  2. חיבור תנועתי – חיבור המבוסס על תנועה המשכית בין שני קטעים שונים.
  3. חיבור קולי – חיבור המבוסס על קול המשכי לאובייקט שנראה בסוף הקטע הקודם.

מכל תרחיש, למעבר חלק חיבור מסוג Match cut דורש תכנון מדוייק.

פרסומות

פרסומות לא חייבות למלא את הרגע בו קמים למקרר לקחת משהו לנשנש – הן יכולות להיות הזמנה לקריאטיביות רעיונית, עיצובית ועלילתית. מאחר ואורכה של פרסומת בסיסית מוגבל מראש (בממוצע בין חצי דקה לדקה וקצת), ההיבטים שהזכרתי צריכים לבוא לידי ביטוי בתזמון מדוייק – ולכן בכדי שפרסומת תהיה מוצלחת חייב העורך ליצור סרטון מקורי, קולח, ובעל מסר חד וברור – בסוג של מיקרו־קוסמוס. 

זו בדיוק ההזדמנות לנצל עקרונות של עריכה בכדי להעביר את הרעיון בתזמון מדוייק – והכי חשוב – בצורה ברורה.

אחת החברות שמצטיינת בעריכה מתוזמנת היא חברת נייק Nike המנצלת באופן מיטבי את עקרונות העריכה באמצעות Match cut.

כאמור, Match cut הוא סוג של חיתוך (Cut) בעריכת וידאו שיוצר המשכיות בין שני קטעים שאינם קשורים זה לזה. ההמשכיות נוצרת בד״כ על ידי חיבור תנועה הזורמת לאותו כיוון בקטעים השונים או על ידי אובייקט בעל גודל דומה, המופיע באותו אזור במסך לפני ואחרי החיתוך. פעמים רבות יתבצע חיבור בין קטעים שונים של פעילויות ספורט בכדי ״לחבר״ בין המותג (Nike) לבין מכלול פעילויות הספורט, אך לעיתים יתבצע החיבור על מנת ליצור המשכיות בפעולה מסוימת ההופכת לספורטיבית בזכות השימוש במותג.

בדוגמא הבאה סגנון העריכה מבוסס על Match cut בכדי להעביר את הרעיון כי השימוש בנעלי המותג משפר את הפעילות הספורטיבית. הפעילות הספורטיבית בסרטון זה מתמקדת כולה בריצה – לא תמיד כספורט. הרעיון הבסיסי – ״השראה לספורט״ והחיתוכים מבוססים על תנועה המשכית:

 

כשהחיתוך מדוייק, פעמים רבות יבחר העורך להציב אותו ברגע המשוער בו ימצמץ הצופה. גם בדוגמא הבאה נעשה שימוש ב Match cut בכדי לחבר פעילויות ספורט שונות בצורה המשכית וזורמת, אך כאן מתחבר המותג לכלל הפעילויות באופן רציף. מדובר בדוגמא ותיקה יחסית שערוכה באופן מוצלח:

 

שתי הדוגמאות הראשונות לקוחות מפרסומות ישנות יותר, ולפיכך הדגש הרעיוני מאחורי העריכה היה לחבר את המותג לפעילות הספורטיבית, אך הדוגמא הבאה מודרנית יותר, וכאן כבר נעשה שימוש אמנותי יותר ב Match cut – בסרטון מופיעים ספורטאים מפורסמים רבים כשהם מתכוננים לפעילות ספורטיבית. כולם צולמו באותו חלל מינימליסטי, והטוויסט מגיע באמצע הסרטון – כולם חובשים מסכות מטורפות שעוצבו בהשראת בעלי חיים – וה-Match cut חותך ביניהם לבין בעלי חיים בפעולה. הרעיון הבסיסי – ״לוחמים״:

 

בפועל  נעשה כאן שימוש מתוחכם יותר בכלי העריכה, בכדי להעביר קשר רעיוני כלשהו בין הספורטאי, הספורט והתחושה של הלחימה. יש מוטיבים אמנותיים יותר בפרסומת, שהחיבור ביניהם מתאפשר בזכות העריכה המדוייקת שנעשתה פה.

בפרסומת הבאה של ״Nike“ בולטת העריכה הקצבית במקביל למוזיקה והסרטון נראה כמעט כמו ״סטופ-מושן״ – אנימציית תמונות, מרוב חיתוכים ו-Match cuts.

 

מובן שעיקרון העריכה הזה אינו נחלתה הבלעדית של חברת Nike, ואינו משמש רק מותגי ספורט. הדוגמא הבאה לקוחה מפרסומת של Target, והרעיון הבסיסי מאחוריה הוא מגוון הביגוד המתאים לכל בני המשפחה ביומיום. העריכה עושה שימוש מרתק ב-Match cut בזכות עבודה מדוייקת עם תנועות מצלמה זהות שחוברו להן יחדיו בכדי ליצור חיבור תוך כדי תנועת מצלמה. בנוסף, בוצע חיבור מוצלח המתוזמן עם השיר שנבחר כרקע לפרסומת: 

 

 

ניתן לראות כי הכמות המופרזת של Match cuts לאורכה של הפרסומת מציגה מעין ״קטלוג״ של Target בנוסח הקטלוגים של איקאה – כך מוצג מגוון רב המתאים לכל אחד, והבחירה בעריכה שכזו מעבירה את הרעיון הזה בפשטות (למרות שהעריכה הטכנית אינה פשוטה כלל).

בפרסומת של ״Lacoste״ יש חיבור מעניין בין עבר והווה כדי להציג אופנה ״על־זמנית״ המחברת בין שני אנשים. גם כאן מרבית החיבורים הם גרפיים ומבוססי תנועה המשכית.

 

קולנוע וטלויזיה

בדוגמא הבאה מוצגים מספר קטעים מסרטי קולנוע וסדרות טלויזיה, ובהם חיבורים גראפיים המבוססים על אובייקט הממוקם באותו מקום או על תנועה המשכית, וכן חיבורים המבוססים על קול (כלומר אסוציאטיבים יותר).

 

בדוגמא הבאה מוצג Match cut גראפי מתוך הסרט ״Trainspotting״. החיבור נוצר על ידי תנועה המשכית של הדמות. 

 

בסצינת הפתיחה של ״פרידה״ החיבור בין נקודת הזמן בה מתחיל הסרט לעברה של פרידה קאלו נוצר כהרף עין בעזרת Match cut של תנועה המשכית.

 

בדוגמא הבאה מתוך ״סאלי: נס על ההאדסון״ הדמות הראשית נזכרת בעברה והחיבור בין העבר להווה מתבצע בעזרת Match cut גרפי.

 

קליפים מוזיקליים

קליפים מוזיקליים מיועדים להיות זכירים במיוחד, ואחת הדרכים לגרום לקליפ להתבלט היא התמקדות ברעיון לכאורה פשוט, אבל מורכב טכנית באופן שיגרום לצופה לחפש את ״הטריק״ מאחורי מופע אחיזת עינים כזה או אחר.

בקליפ הבא של להקת ״Maroon 5״ החיבורים השונים בעזרת Match cuts מתעתעים בצופה מאחר והם נעשים תוך כדי תנועה (לכאורה) ומשרתים את השיר במקרה זה, מאחר והם מציגים כמות גדולה של נשים שונות שעל ״כולן״ שר הסולן (כך שנוצר גם חיבור רעיוני למילות השיר והמסר שלו).

 

האתגר ביצירת החיבורים הללו נעוץ בתנועת המצלמה שמקשה על חיבור בין הדמויות השונות – אבל מאחר ובימינו ניתן להניע מצלמה באופן ממוחשב כך שהתנועה תהיה זהה וכך גם הקצב – ניתן להקל על החיבור הטכני בעריכה. 

הנה סרטון שמפרק את האפקט לחתיכות ומדגים כיצד ניתן להשיג מראה דומה לקליפ גם ללא ציוד ממוחשב יקר:

 

לסיכום – בחרתי להתמקד במאמר זה ב-Match cut ככלי עריכתי מדויק להעברת מסר, אך זהו רק עקרון אחד מני רבים בעריכה, המאפשר תזמון מדוייק בסרטונים מכל ז׳אנר ואורך. כאשר הוא מנוצל היטב – הן מבחינה טכנית והן מבחינה רעיונית, התוצאה זכירה ואפקטיבית – והרי בסופו של דבר זו מטרתו הראשית של כל עורך.

🙂

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:







גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

להשארת פרטים
-

יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 03-5291888 או להשאיר פרטים בטופס

  • רותם

  • ניר







להשארת פרטים