שכיר או עצמאי


איזה כיף להיות עצמאי. אין לך בוס על הראש, יש לך אפשרות לנהל את הזמן שלך בגמישות, לבחור בעצמך על איזה פרויקטים בא לך לעבוד ועם איזה לקוחות, אף אחד לא עוקף אותך בתור למיקרוגל שבמטבח המשרדי הצפוף ואפשר לעבוד מהבית עם פיג'מה. אז לפני שאתם קופצים למים ובוחרים לעבור מסטטוס של שכיר לסטטוס עצמאי, הנה כמה נקודות בסיסיות שכדאי לדעת:
בין שכיר לעצמאי
ראשית חשוב לשים לב להבדלים הבסיסיים בין מעצב עצמאי למעצב שכיר.
כמובן שקיימת האפשרות להעביר את הטיפול בחלק מהתפקידים שציינתי לגורם מקצועי חיצוני שיעשה עבורכם את העבודה, אבל גם אם שכרתם את שירותיו של מנהל חשבונות, של איש שיווק או ששכרתם שירותי מזכירות, עדיין האחריות על ביצוע העבודה הזאת היא עליכם. אם היא לא תיעשה כראוי, אתם תהיו אלו שיישאו בתוצאות.

החלטתם בכל זאת ללכת על זה? קבלו סקירה קטנה של תחומי האחריות החדשים שלכם:
ניהול חשבונות
לפני הכל, אם בחרתם להיות עצמאים, עליכם לפתוח תיק במס הכנסה ולהסדיר את רישומכם מול מע"מ וביטוח לאומי. אמנם אפשר להוריד טפסים באתר של רשות המיסים ולעשות את התהליך הזה לבד, אם כי אני ממליצה בחום, לפחות בשלב הזה, להיעזר ברואה חשבון. קחו בחשבון שכל טעות קטנה, גם עם נעשתה בתום לב, עלולה לגרור סיבוכים. אם החלטתם להקשיב לעצה שלי ולשכור את שירותיו של רואה חשבון, חפשו אחד כזה שעובד עם עסקים קטנים, מכיר את הצרכים שלהם ושיש לו סבלנות גם למי שטירון בעסק וזקוק להסברים פשוטים. רואה החשבון הוא גם הכתובת הנכונה להתייעצות האם כדאי לכם להיות עוסק פטור, או שמא עוסק מורשה.פתחתם את העסק? עכשיו צריך לדאוג להנהלת החשבונות השוטפת שמשמעותה הוצאת קבלות, חשבוניות (במידה ואתם עוסק מורשה), תיעוד ורישום הוצאות והגשת דוחות שנתיים (או במקרה של עוסק מורשה, גם דוחות דו-חודשיים). גם כאן, ניתן לעשות הכל לבד או להיעזר ברואה חשבון. אם החלטתם לעשות את עבודת הנהלת החשבונות בעצמכם, שימו לב שלמדתם היטב במה היא כרוכה. מומלץ לברר אילו תוכנות יכולות לסייע בתזרים העבודה.
טיפ ממני: כדאי להיות מסודרים, הימנעו מדחיית רישומים של הכנסות והוצאות ולעולם אל תתעלמו ממכתבים שיש עליהם חותמת ממשלתית.
ניהול תקציב
טיפ ממני: הפרידו את חשבון הבנק העסקי מהחשבון האישי. זה יקל עליכם בניהול התקציב.
שיווק
טיפ ממני: גם את השיווק ניתן להעביר לגורם חיצוני אבל שיווק אותנטי יהיה הרבה יותר יעיל.
ניהול לקוחות
טיפ ממני: ישנן המון גישות לגבי התנהלות מול לקוחות. בדקו מה הגישה שמתאימה לסגנון העבודה ולאופי שלכם. אל תנסו לכפות על עצמכם שיטות פעולה שלא מתאימות לכם, רק כי מישהו אחר אמר שזה עובד עבורו.

ניהול משרד
טיפ ממני: התחילו כל יום עבודה עם רשימת מטלות לאותו היום ושימו לב שאתם נותנים קדימות למה שבאמת דחוף יותר ולא בהכרח למה שיותר כיף לכם לעשות.
באותו נושא
-
נכתב ע"י יגאל לוי
-
נכתב ע"י ערן בורוכוב
-
נכתב ע"י ערן בורוכוב