exm menu

 

exm menu

 

על מעצבים רב תחומיים

מאיה פרי | 10.09.2019

פעם חשבנו שהדבר הכי חשוב במקצוע הוא להיות מומחים לתחומינו. אז איך זה שפתאום כולם מחפשים דווקא את האנשים הרב־תחומיים? במאמר זה נדון במושג הסקסי החדש Full Stack Designers. מה זה בעצם אומר? למה דווקא עכשיו? האם זו אופנה חולפת, או תחילתו של מהפך?

– “אז מה את עושה בחיים?"

– “אני מעצבת"

– “וואלה. איזו מעצבת? מעצבת אתרים? מעצבת אריזות? מעצבת מוצר…?”

"כן, כל אלה"

"מה זאת אומרת כל אלה? איזו מעצבת את?"

"אני… רב־תחומית"

*פרצוף מבולבל בצד השני*

במשך שנים עשיתי כמיטב יכולתי על מנת להתחמק מתסריט השיחה הקבוע הזה.
הרי איך אסביר לבן אדם, שהרגע פגשתי לראשונה, את כל תחומי העיצוב בהם עבדתי? איך אסביר לו שאני לא מסוגלת להסתפק רק בתחום מסויים אחד? שבעיניי עיצוב הוא דרך חיים, שפה, תפיסת עולם רחבה ולא נישה מצומצמת. לא הבנתי למה העולם מצפה ממני להכניס עצמי לקופסה כל כך קטנה? ומצד שני, התביישתי בהיותי רב־תחומית. הרי איזה מן מושג צולע זה "רב־תחומי"?! נשמע כמו כלבויניק. פחדתי שיחשבו שאני כמו האוֹלרים הרב־תכליתיים האלה שעושים הכל, אבל כלום ממה שהם עושים לא מספיק טוב. "אנשים לא מסוגלים להבין מורכבות רב־תחומית" אמא שלי הייתה נוהגת להגיד לי "הם צריכים שתארזי להם את זה בקופסה מסודרת עם מדבקה מתאימה". אז עבור לקוח שרצה איור, הייתי "מאיה המאיירת", עבור לקוח שרצה עיצוב אתר הייתי "מאיה מעצבת האתרים" וכך רכשתי לי שמות רבים.

אבל אז קרה דבר מוזר

בוקר בהיר אחד הגיח לחיינו מושג חדש ושמו: Full Stack Designer. בבוקר ההוא התגשם לו סיפור סינדרלה. ברגע הפך אותו "מעצב רב תחומי" עגמומי לנסיך בניחוח הייטק מנצנץ. ועוד כמה דברים השתנו מאז: פתאום כולם רוצים לעבוד עם אנשי Full stack ופתאום נדמה שהעתיד שייך בכלל למעצבים הרב-תחומיים.

מי אתה Full Stack Designer ?

המושג Full Stack הגיע מתחום פיתוח התוכנה. מתכנת המגדיר עצמו כ-Full Stack הוא כזה השולט במספר שפות תוכנה וטכנולוגיות שונות, מתכנת המבין את כל תהליך הפיתוח הרלוונטי למוצר שאותו הוא בונה עבור הלקוח, מההתחלה ועד הסוף. הביטוי צבר תאוצה בשנים האחרונות והחל לזלוג די מהר גם לתחום העיצוב. אז מה הוא Full Stack Designer? לרוב, נתייחס למעצבים מתחום ה-Web המעורבים בכל שלבי תכנון ופיתוח המוצר, החל בחוויית המשתמש, עבור בעיצוב ממשק המשתמש ואפילו בכתיבת קוד אם צריך. ואני שואלת: האם זה בכלל אפשרי? ואם כן, למה זה טוב?

סוף עידן הספציפיות

העולם שלנו השתנה וממשיך להתפתח בקצב מסחרר. חברות סטארט־אפ קטנות צצות בשנים האחרונות כמו פטריות אחרי הגשם. ארגונים שונים מתחילים לחשוב מחוץ לקופסה על מנת להפיק את המקסימום במינימום משאבים. מקצועות התחלפו, שיטות העבודה השתנו, כל ההגדרות היטשטשו. החברות כבר פחות מעוניינות בהתמחות ויותר בגמישות ובסל כישורים מגוון, למידה מהירה וראייה רחבה. נוצר צורך באנשים המסוגלים לנהל תהליך שלם ולא רק להתמקד בתחום מסויים. אנחנו רואים התמזגות של מקצועות חדשים כמו תחום ה-UI וה-UX, או תחום העיצוב והרעיונאות בעולם הרשתות החברתיות. זו כמובן לא מגמה שקיימת רק בעולם העיצוב, אלא בכל התחומים. דור ה-Y פרץ את הדרך למציאות תעסוקתית חדשה, שבה אנשים נודדים בין מקצועות בלי סוף ומרחיבים את סל הכלים המקצועי שלהם כל הזמן. למה? נורא פשוט: כי אפשר!

מחר יעטפו עם זה דגים

בשנים האחרונות כל עולם הפרסום השתנה. הדפוס כמעט וכבר חלף מן העולם ואנחנו צורכים ומייצרים תוכן דיגיטלי מהיר ללא הכר בכל יום. אם פעם היינו מחכים יממה שלמה עד שהחדשות המודפסות יהפכו לעטיפות הדגים של מחר, היום לא עוברת אפילו שעה עד שתוכן נבלע והופך לא רלוונטי. מה זה אומר? שיש הרבה יותר עבודה למעצבים. ומה עוד? שהיום כבר אין זמן להשקיע באין סוף דעות ועיניים על כל פרסומת. בעולם הדיגיטלי המהיר יש צורך באנשים המסוגלים להפיק תוכן איכותי ומגוון במהירות מבלי להעביר אותו בין 7 ידיים שונות.

האם אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה?

רבים יגידו  שעידן היוטיוב, בו כל אחד יכול לצפות בקורס קצר ולקרוא לעצמו "מעצב”, או "מתכנת”, יצר זילות גדולה של המקצועות הללו. ביקורת רבה מופנית כנגד העולם החדש והרווי הזה. אחת מהן היא שאותה רב־תחומיות מקצועית גובה את מחיר האיכות. הרי אדם שהקדיש את חייו ללמידתם של תחומים שונים יכיר כנראה הרבה תחומים, אבל לא באופן איכותי כמו אדם שהקדיש את חייו לתחום אחד ויחיד וחקר אותו לעומק. מנגד, כדאי לקחת בחשבון מספר דברים נוספים שהשתנו בחיינו לאחרונה: אנחנו עובדים הרבה יותר שעות ביממה, אנחנו לומדים מהר הרבה יותר, הטכנולוגיה המתקדמת קיצרה משמעותית את משך הזמן שלוקח לנו לבצע משימה. למעשה, אם להשוות אותנו למעצבים שחיו לפני 50 שנה, אנחנו מספיקים בדקת פוטושופ בודדת עבודה שנדרש עבורה יום שלם. כך שזמן יש לנו, כלים יש לנו ויכולות יש לנו. אין סיבה שלא נצליח גם להרחיב את סל הכלים וגם להעמיק בכל אחד מהם. 

בקיצור

מעצב טוב הוא קודם כל מומחה במחקר מעמיק, בתקשורת עם משתמש, בגמישות מחשבתית ובפתרון בעיות יצירתי. עולם העבודה הבין שתכונות אלו הן משהו ששווה להשתמש בו. מסיבה זו, מעצבים ׳גדולים׳ הם לפעמים גם קופירייטרים דגולים, אנשי שיווק אינטליגנטים, מאפייני חוויית משתמש ואפילו מנהלי מוצר טובים. הרי כל אלה מתבססים על הרבה תכונות משותפות. אז למה להתמקד רק בעיצוב אריזות חיים שלמים?! Full Stack Designer הוא למעשה אדם המסוגל לקחת בעיה, לחקור אותה, להציע פתרון ולעזור להוציא את אותו פתרון לפועל. לא כזה חד קרן.

 

על הכותבת: 

מאיה פרי, מעצבת חווית משתמש ותוכן לדיגיטל
או בשמי החדש: Full Stack Designer 🙂

https://www.behance.net/mayapery

 

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם