exm menu

 

exm menu

 

ספלאש (סקרין) רויאל

אורי דישון | 17.04.2019

מסכי פתיחה של משחקים יכולים ללמד אותנו הרבה, המשחק Clash Royale כולל מסרים חבויים, חלקם מעידים על השימושיות שלו וחלקם על אופי המשחק. מדובר באחד המסכים הנצפים ביותר בעולם ועל אף הבלאגן הויזואלי שהוא מציג, מבט בוחן בו יגלה עולם שלם של דימויים ודקויות שלא לחינם נמצאות שם. מאמר זה מספק נדבך על עולמם של מסכי פתיחה, שיש בהם כדי ללמד על עולם המשחקים.

הביטו במסך הפתיחה לרגע, בחנו אותו בקפידה ורק אז המשיכו בקריאת המאמר.
ראשית ראוי לציין שכותב שורות אלו איננו מעצב גראפי, אבל הוא כן מעצב משחקים. המאמר נכתב מנקודת מבט של מי שפוגש את המסך הזה ערב ערב. כפי שמאיר אריאל כתב ושר: "אני יודע את זה מניסיוני כמכור":
4,600 גביעים, טירת מלך ברמה 12, רוב החבילה על שדרוג מקסימלי.

  1. מסך פתיחה שהוא גם מסך טעינה
    במרבית האפליקציות מסך הפתיחה מופיע באופן חד־פעמי בפתיחה. במקרה זה מדובר גם במסך הטעינה של המשחק והוא יחזור בנקודות ציון נוספות, כמו לפני ואחרי קרבות. לכן המטרה העיקרית שלו היא שנראה אותו כמה שפחות, משמע, לסיים טעינה כמה שיותר מהר.

    טעינה מהירה ככלל היא מפתח לכל אפליקציה. ב-2015 הציג מחקר בנושא אחוזי נטישה גבוהים בקרב אפליקציות שנטענו מעל 6 שניות. טווח היעד המצופה שעלה ממנו הוא עד 3 שניות טעינה. היכולת של Clash Royale להיטען במהירות מדהימה כל פעם מחדש.

  2. היררכיה של פונקציונליות
    מבחינה עיצובית פס הטעינה (Loader) ממוקם נמוך בהיררכיה של המסך- בחלקו התחתון. עין הצופה תימשך אליו בשל התנועה שבו, אבל רוב המקום שמור בכדי להעביר מסר ותחושה למשתמש. מעל פס הטעינה ממוקמות עד שלוש שורות מלל המשמשות לטיפים. לזכותם ייאמר שטוב שהם לא מתחילים כל שורה במילה Tip:.

    שורות מלל אלו הן כנראה האחרונות בחשיבות שלהם במסך. הפונט שלהן קטן יותר משל אחוזי הטעינה וכולנו יודעים איך גושי מלל כאלו יכולים לחזור על עצמם, עד לנקודה שאתה מפתח אליהם טינה קטנה. זו טינה טריקית, כי אם הספקת לקרוא אותן אז כנראה שהמשחק לא נטען מספיק מהר. ובאמת בהרבה משחקים משתמשים במלל כדי למלא חלל וזמן ולהעסיק את השחקנים בזול.

    ובכל זאת, גם כאן הושקעה מחשבה והם ממלאים תפקיד:
    – המלל משתנה באופן יחסי ולכן תורם לגיוון.
    – המשפטים משמשים סוג של הוראות עבור משתמשים חדשים, או מצבי משחק חדשים,
    ובמקרים של משתמשים חוזרים- זו עוד דרך לשלב הומור במשחק. הומור, הוא חלק מהמותג. האהוב עלי ביותר הוא: The Lumberjack and the log go way back…

  3. באנו לעשות שמח
    קצת רקע: כש-Clash Royale הושק ב-2016 מסך הפתיחה הכיל רק 5 דמויות, כשהמלך במרכזן (לכולן אגב היה קצת אדום בקצה האף כראוי לאפליקציה שאוירה בפינלנד). המסך המדובר הושק באוקטובר 2017. בנקודה הזו כבר מדובר היה באפליקציה מצליחה מאוד שעדיין השיגה משתמשים חדשים כל יום, אבל כבר החזיקה במסד ענק של משתמשים קבועים.

    המשחק המשיך להציג מודלים חדשים של משחקיות, אתגרים ושינויים במבנה הכלכלה אבל ליבת המשחק שלו לא השתנתה בהרבה. במובן מסוים הוא כבר מוצר Game as Service) GaaS)  – מוצר החי ממודל שבו מתווסף תוכן באופן קבוע (במקרה של Clash Royale מדובר בעיקר בדמויות חדשות), על מנת להמשיך לייצר הכנסות, לרוב במודל Free to play.

    שינוי הסטטוס הזה מעלה צורך לרענן את העיצוב והמסר של המסך. המסר העיקרי שמתקיים באיור הנהדר הוא של "ברוכים הבאים למסיבה". איזו מסיבה? מסיבת קרב.

    מעניין להשוות אותו למסך הפתיחה/טעינה של המשחק Clash of Clans. מסך שבעצמו התפתח עם השנים, בנקודת זמן דומה של כמעט שנתיים אחרי שחרורו:


    הדימיון בין המסכים ניכר. שני המסכים מציגים זווית נמוכה שמאפשרת נקודת מבט אפית רחבה (Epic הוא גם סוג של דמויות ב-Clash Royale). בשניהם יש הומור ובשניהם יוצאים לקרב. ובכל זאת ניתן להבחין ב-3 הבדלים בולטים:
    ⦁ האחד רוחבי והשני אנכי.
    ⦁ ב-Clash Royale מופיעות בחזית הרבה יותר דמויות.
    ⦁ והכי מעניין בעיניי: ההבדל בהבעות הפנים. ב-Clan אלו פרצופים רציניים בפעילות קרב וב-Royale נראה שהדמויות באו לחגוג: דמות ה-Spear Goblin בחזית די מחייכת, דמות ה-Prince מאחור מחייכת, המלך צוחק, ה-Baby Dragon בשיגעון, ה-Knight, הMusketeer- וה-Princes מחייכים.

    המסך של Royale מחדד את מסר המסיבה בהחלפת אלמנטים של האקשן (חצים מעופפים, קרשים) בקונפטי של ממש, הפריים עצמו צבעוני יותר והפצצה הדולקת ביד של ה-Bomber (השלד הקטן) תמיד מזכירה לי זיקוק על עוגת יום הולדת. עוד זיקוקים תמצאו בפצצה של הGiant Skeleton-, בגיצים מהרובה של ה-Musketeer ובטיל של המלך. כל אלו גם תורמים לתחושה שהתמונה לוכדת רגע נדיר של התרחשות, או רגע לפני שהיא קרתה. אישית, אני מעדיף לראות פה זיקוקים.

  4. הנסיכה הלוחמת
    אגב, ה-Archer. תמיד הפריע לי האופן שבו הדמות מוצגת עם רמיזה מינית במסך של Clan: חזה גדול בבגד צמוד וחצאית קצרה בצילום מלמטה. במסך של Royale היא מקבלת יותר כבוד והמקום שלה ממולא על ידי ה-Princess. כעת יש לה שריון, הרגליים שלה מכוסות ויש לה כתר. מעניין איך קרה ששתי הבנות ממוקמות באותו המקום ופונות לאותו הכיוון בשני המסכים.
  5. הבחירה מה לא להראות
    ה-Clash Royale כולל לא מעט אלמנטים שקשורים למשחק שאינם באים לידי ביטוי בתמונה. למשל, החשיבות של Elixir, פתיחת המזוודות, מצבי המשחק השונים, חבילת הקלפים ועוד. פשוט אין מקום לכולם. אלו יקבלו ביטוי בטיפים, או שלא יוזכרו בכלל.

    לכן אני אוהב את הבחירה להראות את היציעים מסביב לזירה בשולי המסך. מכל האלמנטים שהתמונה לא יכולה להציג היא מציגה משהו שקשור דווקא בסאונד של המשחק. כידוע, במשחק לא רואים את הקהל אבל תמיד שומעים אותו.

    אפשר גם לטעון שליציע יש תפקיד שמרמז על ה-Gameplay של תחרות בזמן אמת מול שחקן נוסף ואפילו את אפשרות הצפייה החיה בקרבות ובנוסף שהיציעים מחזקים את המסר שבאתם לקחת חלק ב-Show.

  6. המלך רוכב על טיל
    אני משוכנע שזה ציטוט ל"דוקטור סטריינג'לאב או: איך למדתי להפסיק לדאוג והתחלתי לאהוב את הפצצה" סרטו של סטנלי קובריק מ-1964. רפרנס חכם ממרחק של 50 שנה. או אם תרצו, הברון מינכהאוזן רוכב על כדור של תותח. ספר שבמקור יצא לאור בשנת 1785. אזכור ממרחק 232 שנה. שתי היצירות משלבות מלחמה והומור- בדיוק כמו כאן.
    כך או כך, יש פה עסק עם בני תרבות.

  7. דיוק
    הקומפוזיציה המדויקת, בה לכל אחד יש את המקום שלו, הדמויות לא עולות אחת על השנייה, גם בפריים עמוס בדמויות הוא מרכיב אהוב עליי במיוחד. כל בליטה נענית בשקע. לפעמים במרחקים קטנים ממש. תחושת הכמעט הזו קשורה גם למסר והמתח של עוד רגע משהו יתפוצץ. עוד רגע יתנגש (Clash). רק כמעט.
    להמחשה סימנתי מצבים אלו בחצים שחורים. לדוגמה: עיקול העשן עם האוזן של הBaby Dragon-, הרגל של ה-Bomber עם היד שלו, היד של ה-Knight והשפם שלו, האוזן של ה-Spear Goblin והMini P.E.K.K.A-, החרב של ה-Knight, הראש של ה-Skelaton ועוד. יחד עם זאת, אסתטית, מפריע לי שהכדור הפורח "נוגע" בכותרת למעלה.

  8. אלופי העיניים
    Supercell הם אלופי העיניים. האייקונים של אפליקציות Clash Royale ושל Clash of Clans דומים מאד. זה אייקון שאומר בקטן בדיוק את אותו המסר של המשחק: קרב שמח. שתי הדמויות פוזלות בעין ימין.
מסך הפתיחה של Royale לוקח את חוסר הסימטריה בעיניים צעד אחד קדימה. לא רק שיש יותר מגוון של עיניים בגלל ריבוי הדמויות, חלק מהן לוקות במכוון בחוסר סימטריה, מה שהופך אותן להרבה יותר מעניינות: ל-Baby Dragon יש עין אחת, ה-Princess עוצמת עין אחת כדי לכוון וה-Spear Goblin פוזל. לשלדים אין בכלל עיניים ככה שדווקא אלו בלי העיניים מציגים זוג אין-עיניים זהה.
בזמן שכל הדמויות מכוונות מבט לכיוון מסוים, נראה שיש דמות אחת שכמעט – כרגיל רק כמעט – מגניבה מבט למצלמה. אליך. זוהי דמות ה- Mini P.E.K.K.A שבמרכז. עינו האחת במרכז הפריים והמבט נמשך אליה. אני חושב שהמבט החלול הכחול שלו רודף אותי בשינה…
לסיום, בזמן ששיחקנו מפתחי המשחק פזלו למסך הפתיחה הבא והנ״ל הספיק להתחלף בשבוע האחרון. לכם נותר להביט במסך הפתיחה החדש ולבחון את הדקויות שהוא מציע.
print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם