exm menu

 

exm menu

 

מה חדש בגירסת הבטא של פרימייר פרו

מיכל וינס | 27.09.2023

ב-Adobe פתחו בפני המנויים את האפשרות להתקין את גירסאות הבטא השונות של הכלים שלהם. במאמר זה אסביר מה ההגיון מאחורי התקנת גירסת בטא של תוכנה שימושית, ואסקור את הבשורות המעניינות בגירסת הבטא של פרימייר פרו

גירסת בטא של תוכנה כוללת תכונות חדשות וניסיוניות. אמנם יתכן וזו גירסה שעלולה לגרום לתקלות שונות בתיפקוד התוכנה, אך היא הצעד האחרון לפני גירסה רשמית שבית התוכנה משחרר לקהל הלקוחות. לרוב מנסים את גירסת הבטא משתמשים מנוסים המכירים את תיפקודה התקין של התוכנה, ולפיכך הם הקהל המושלם לדווח על בעיות שונות שאולי עדיין קיימות בגירסה זו ולספק משוב כללי על כל דבר חדש וניסיוני. 

עד לתקופה האחרונה, בכדי להתנסות בגירסת הבטא של תוכנות adobe היה צורך להירשם לכך במיוחד. לא מזמן הבינו בadobe כי אין סיבה שלא לאפשר לקהל הלקוחות להתקין את גירסאות הבטא שלהם ישירות מהענן – וכך לקבל כמות גדולה יותר של נסיינים המכירים את הכלים ויכולים לספק משוב מועיל. בנוסף, מפעילה adobe מעקב על נתונים שונים בשימוש בגירסאות הבטא שלה (אך לא נתונים הפוגעים בפרטיות המשתמש).

כך למעשה כולם מרויחים – adobe מקבלת קהל עצום של נסיינים על מגוון רחב של פלטפורמות עבודה, כך שיהיו בידם משובים על תפקוד התוכנות שלהם, עוד בטרם מוכנסות תכונות מסוימות לגירסאות הרשמיות. קהל המשתמשים מרויח את האפשרות לבחון את הכלים שעדיין נמצאים ברמה מסויימת של פיתוח, ובהנחה שקהל זה מספק משוב ל-adobe – יש להניח שהגירסאות הרשמיות של התוכנות השונות יכילו פחות בעיות ופחות באגים. יתרון נוסף הוא האפשרות לחוות ולהכיר תכונות חדשות וכלים עוד בטרם הם הופכים לחלק רשמי של התוכנה.

אז למי מומלץ להתקין גירסת בטא של תוכנה?

אני ממליצה להתקין גירסה כזו למי שכבר מכיר כמו שצריך את הגירסה הרשמית של אותה תוכנה ויודע איך היא אמורה לתפקד באופן שוטף. 

בנוסף, כמובן שמומלץ להתקינה במקביל לתוכנה הרשמית, בכדי לא לחבל בזרימת העבודה על פרוייקטים מקצועיים שונים (מתוך הנחה שלעיתים בגירסת בטא לא הכל עובד באופן חלק).

גירסאות הבטא מותקנות מהענן בתיקיות יחודיות עם סמלי התוכנות השונות אך בצבע אחר ובצירוף (Beta) בסוף שמותיהן. על מנת להתקין גירסת בטא יש לפתוח את לוח הבקרה של הענן היצירתי הממוקם בשורת המשימות בחלונות ובתפריט העליון במק, יש ללחוץ על כפתור Betta Apps הממוקם בצידו השמאלי של החלון וללחוץ על כפתור Install לצד התוכנה הרצויה. 

מעקב אחר נתונים

מי שמתקין גירסת בטא נותן בכך את הסכמתו לadobe לאסוף מידי פעם נתונים מסויימים בכדי לשפר את התכונות השונות בתוכנה עבור הגירסה הרשמית הבאה.

הנתונים אותם adobe עשויה לאסוף מגירסאות הבטא המותקנות:

  • מידע על מערכת ההפעלה והחומרה – כגון, גירסת מערכת הפעלה, כמות זיכרון מותקן, מידע על התקנים שונים, או רזולוצית מסך בשימוש
  • גירסת התוכנה בה נעשה שימוש
  • מידע על כמות המסמכים בהם נעשה שימוש ומספר הפעמים בהם נעשה שימוש באותו הפרוייקט (לא על תכני הפרוייקט בשום אופן)
  • מידע על השימושים הנפוצים של המשתמש בתכונות מסויימות בתוכנה

מידע זה נאסף מידי פעם רק מגירסאות הבטא, לא מהגירסאות הרשמיות.

בגירסאות הבטא מופיע בפינה הימנית העליונה של התוכנה כפתור למשובים, בקשות וקישור לקהילת המשתמשים. כמו כן מופיע לצידו כפתור ״מה חדש״ המספק סיכום וקישורים מועילים לגבי תכונות חדשות.

תכונות חדשות בגירסת הבטא של פרימייר פרו

גירסת הבטא מציעה מספר תכונות חדשות, כולל כאלו שעדיין נמצאות בפיתוח (וישולבו בגירסת הבטא בקרוב, או כאלה שנכנסו ועדיין לא עובדות חלק).

ארגון ושיפורים בממשק – שימוש בתבניות פרוייקט כבר מחלון הייבוא – בפתיחת פרוייקט חדש ניתן לבחור תבנית פרוייקט בחלון היבוא ואף לשמור פרוייקט קודם כתבנית עבור פרוייקטים עתידיים. שורת תבניות הפרוייקט מופיעה מעל חלקו האמצעי של החלון (החלק שמציג את חומרי הגלם).

שמירה אוטומטית – בהעדפות התוכנה, בקטגוריה Auto Save נוספה אפשרות לבחור מסלולי שמירה במחשב לפרוייקטים קבוצתיים.

סנכרון לענן – האפשרות להפעיל או לכבות סינכרון לענן מחלון הפרוייקט וחלון Media Browser מופיעה באמצעות לחיצה על דמות הענן של adobe בפינה המשאלית התחתונה. לגירסה זו נוסף אייקון חדש המאפשר סינכרון ענן גם בפרוייקט קבוצתי.

התאוששות מאסון – לאחר שפרוייקט ״קרס״ במפתיע, ניתן לפתוח אותו מחדש במצב ״התאוששות״ – מצב שאמור להציג את הפרוייקט כולל השינויים שלא נשמרו אוטומטית לפני שקרס. 

מנהל האפקטים – לאחר קריסה של פרוייקט עקב שימוש באפקט מסוים, תעלה הודעה בעת פתיחתו מחדש שתזהה את אותו אפקט. מנהל האפקטים יאפשר לאתר את האפקט שגרם לבעיה ולנטרל אותו במידת הצורך. ניתן לגשת אליו מהתפריט בחלון האפקטים ובחירה בפקודה Manage Video Effects.

שמירת תבניות יצוא קבועות – ניתן לשמור כעת תבניות ייצוא קבועות כחלק מהרשימה השמאלית של תצורות שמירה שונות. כך ניתן לשמור בבת אחת מספר תבניות ייצוא לאותו מיקום במחשב, במקום לייצא בנפרד, או לשמור רשימת ייצוא ב-Media Encoder. שמירה על תבנית כזו מתאפשרת בלחיצה על כפתור 3 הנקודות בקטגוריה Destinations בממוקמת בחלקו השמאלי של חלון הייצוא ובחירה באפשרות Add Custom Destination.

בנוסף, לאחר שמירה של תבנית ייצוא לרשימה זו, ניתן להפעילה במקביל לתבניות יצוא נוספות.

תמיכה בפורמטים – התווספה תמיכה בפורמט ArriRaw ומעבר פיצול אמצע משתמש כעת בהאצת חומרה.

טיפול בצבע

זיהוי אוטומטי של פרופיל צבע ממצלמה (Log) – התוכנה מזהה כעת באופן אוטומטי פרופילי צבע של מצלמות כגון VLog, DLog וכדומה, ובכך מקצרת תהליכים בעבודה על הצבע של חומרי הגלם.

הגדרות צבע בחלון לומטרי – נוספה לשונית בחלון לומטרי המאפשרת לקבוע הגדרות צבע כלליות של הפרוייקט ושל חומר גלם מסומן, ובנוסף באופן ברירני לרצף ולקליפ מסומן ברצף.

ניתן לקבוע הגדרות כלליות של צבע בחלון העדפות התוכנה (Preferences) בקטגוריה Display Color. ההגדרות מאפשרות להציג צבע אמיתי בכל צג מחובר נתבך אליו מוזרם התוכן (Display Color Management). 

האפשרות Extended Dynamic Range Monitoring תציג ערכי צבע החורגים מהטווח הנתמך בחומרה.

בנוסף, ניתן להציג רשימת צגים מקושרים אליהם מוזרם התוכן, ולשלוט בהם תחת Transmit Device Playback ו-Video stream.

בלחיצה על גלגל השיניים, נפתח חלון הגדרות שליטה במכשירים מרוחקים אליהם ניתן לשדר את התוכן בעיכוב של עד 2.5 במנוע השידור המאובטח שכעת מובנה בתוכנה. חלון ההגדרות שנפתח מאפשר להגדיר כתובת מדוייקת לשידור ישירות מפרימייר דרך האינטרנט.

מנוע השידור המאובטח (SRT, לא מדובר בקובץ תמלול אלא בראשי התיבות: Secure Reliable Transport) מאפשר כעת שידור של מספר ערוצי אודיו במקום ערוץ בודד. כך ניתן לשדר דרך האינטרנט חומרים ללקוח למשל (תוך שימוש קצה באפליקציה תומכת כמובן).

בכדי להשתמש בו יש לבחור בחלון Preferences באפשרות Playback ולסמן בה את האפשרות Adobe SRT תחת רשימת ההתקנים. 

בהמשך חלון הגדרות הצבע ניתן לבחור הגדרות צבע לפרוייקט ולהצגת חומר הגלם. בנוסף, ניתן לבחור במצבי Gamma לחומרי SDR בכדי להציגם בצבעוניות נכונה (ולא שרופה).

בחלקו התחתון של החלון ניתן לבחור הגדרות תצוגת צבע לרצף ולקליפ מסומן ברצף.

בנוסף לכל אלה הוכנסו שיפורים בעבודה עם LUTs בפאנל לומטרי כך שהכל זורם באופן חלק יותר.

אודיו ומלל

  • תיוג אוטומטי של סוגי אודיו מתאפשר בלחיצת כפתור בפאנל האודיו החיוני.
  • בעריכה מבוססת מלל נוספה האפשרות לתמלל אוטומטית מחדש בהתבסס על ערוץ אודיו אחר. תכונה זו מאפשרת לבחור בערוץ אודיו נקי יותר מהערוץ המקורי, שם יתכן והמלל יזוהה באופן מדויק יותר. כאמור זיהוי המלל עדיין אינו תומך בעברית, אך זהו שיפור גדול שיאפשר זיהוי איכותי יותר גם לעברית (כששפה זו תתמך בעתיד הקרוב).
    כמה מילים על עריכה מבוססת מלל – בעריכה כזו מפעילים את תכונת ״זיהוי דיבור״ על חומרי הגלם המיובאים לפרוייקט. התוכנה תתמלל אוטומטית את הדיבור במקביל לחומרים ואף תאפשר תצוגה מקדימה של הסרטונים במקביל למלל המזוהה. 
  • ניתן לסמן מקטעים מהסרטונים השונים על פי המלל שזוהה ולהכניסם לציר הזמן. ניתן גם לייצר כתוביות מהתמלול, כולל סינון הפסקות ארוכות או צילילם מיותרים בדיבור (למשל ״אה…״).

הנה סרטון המדגים עריכה מבוססת מלל:

תכונות בפיתוח

  • אפשרות להפעיל תיקופי תמלולים (בדיקת גלישת שורות ומלל חבוי) תציג סימון שגיאות בחלון המלל ובחלון ציר הזמן במקביל לשורות הגולשות מהאזור הבטוח וכאלו שכוללות מלל שאינו מוצג. בנוסך יתווסף תיוג בעיות תימלול לא רציף בחלון המלל.

  • מיון חדש של תבניות גרפיקה מאפשר להוסיף קיצורי דרך מהירים לתיקיות ספציפיות בדיסק הקשיח בהן שמורות תבניות שונות, וכמו כן מאפשר לסנן תצוגה של תבניות ממקומות מסויימים במחשב ולהגדיל את התצוגה המקדימה על חשבון הפילטרים השונים.
  • אפשרות לקינון אוטומטי של קליפים מרובי מצלמות אמורה לחסוך פעולות מיותרות בעריכה מרובת מצלמות.
  • תיקון רעשים אוטומטי  – לחיצה על כפתור Enhance speech בפאנל האודיו החיוני מפעילה ניקוי רעשים אוטומטי תוך שימוש בבינה מלאכותית המבצעת תיקוני תהודה, ניקוי רעשי רקע ותיקון עוצמת קול.

  • האצת חומרה – האפשרות להגדיר את מנוע ברירת המחדל של הרינדור כמנוע רינדור מואץ תתווסף לתוכנה ומספר מעברים ואפקטים נוספים יתווספו לרשימת אלה שמשתמשים בהאצת חומרה.

לסיכום, גירסת הבטא מאפשרת לחוות תכונות וכלים חדשים בתוכנה, ולהגיב מיידית על חווית השימוש. מלבד היכרות מקדימה עם תכונות שיתווספו בעתיד לתוכנה, זו הזדמנות מצוינת להציע שיפורים נוספים ולעזור בשיפור החידושים השונים. למרות שחלק מהתכונות בפיתוח עדיין לא עובדות חלק – משתמשים מנוסים ייהנו ממה שכן עובד (ומניסיוני הרוב עובד יפה), או לפחות יהנו מהפוטנציאל. זו טעימה קטנה מהעתיד, ובינתים הוא נראה מסקרן ומבטיח.

🙂

print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    לקראת תערוכת NAB השיקה אתמול Adobe עידכונים למרבית התוכנות שלה. בעידכון האחרון של פרימייר פרו לא פחות מ-28 חידושים ושיפורים...
    07.04.2019 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    סרטי פנטזיה ומדע-בדיוני מטבעם נוטים להציג מציאות אלטרנטיבית לצופה. ככל שמציאות זו פנטסטית יותר – כך יש צורך לעגן אותה...
    23.08.2018 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    נקודת מבט בהקשר הקולנועי/טלוויזיוני, או P.O.V בעגה המקצועית (ראשי תיבות של point of view) משרתת תמיד את העלילה, ומשמשת ככלי...
    06.06.2016 | כתב: מיכל וינס
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם