exm menu

 

exm menu

 

מה חדש באפטר אפקטס

מיכל וינס | 19.11.2023

הגירסה החדשה של אפטר אפקטס טומנת בחובה שיפורים רבים של תכונות קיימות, תוספות מועילות במיוחד לעבודה וכמובן, הטמעת יכולות משודרגות של בינה מלאכותית
באדיבות מנוע ״אדובי סנסיי״. במאמר זה אפרט את החידושים המעניינים
ביותר בתוכנה בגירסה הנוכחית (24.0.3).

שיפורים לתכונות וכלים קיימים

במסגרת השינויים והשיפורים שהוכנסו בתוכנה, הוטמעו כלי ניתוח חכמים יותר, שופרו תכונות של ארגון וטיפול בחומרי גלם והוכנסו שינויים שונים בממשק התוכנה:

RotoBrush – מברשת ההפרדה

בגירסה החדשה שופר משמעותית כלי מברשת ההפרדה (RotoBrush). 

מברשת ההפרדה היא כלי vמאפשר הפרדת אובייקטים ודמויות מרקעים מורכבים בווידאו על ידי סימון גבולותיהם בפריים בסיס; אחר כך מאתרת המברשת את האוביקט, או הדמות הרצויה, בכל שאר הפריימים בווידאו באופן אוטומטי (ובכפוף לתיקונים נקודתיים שעושה המשתמש במידת הצורך).

בדומה לשיטת העבודה הקודמת, יש לבחור את האובייקט הרצוי להפרדה עם כלי מברשת ההפרדה. בלחיצה על הסרטון עם כלי מברשת ההפרדה תעבור התצוגה לחלון השכבה ושם תתבצע ההפרדה.

טיפ! מומלץ לצייר קו פשוט על גבי האובייקט ולאפשר למברשת לזהות בעצמה את האובייקט.
במידה ויש להוסיף פרטים לאזור הבחירה מציירים קו נוסף על הפרטים להוספה

במידה ויש להחסיר פרטים מאזור הבחירה, מציירים קו על הפרטים להחסרה תוך כדי החזקת מקש Alt/Option במקלדת.

בדומה לפוטושופ, ניתן ליצור גבולות עדינים יותר ל״צריבה״ בעזרת כלי שיפור הקצוות (Refine Edge Tool). יש ללחוץ בלחיצה ממושכת על כלי מברשת ההפרדה ומהתפריט הנשלף יש לבחור בכלי שיפור הקצוות.

בהמשך יש לעבור באמצעות המברשת על הקצוות הדורשים שיפור (למשל קצוות שיער וכדומה).

ליצירת ההפרדה יש לנגן את הסרטון ולאפשר לתוכנה להפריד כל פריים לאורכו בהדרגה. פריימים שהופרדו מסומנים בקווקוו ירוק מתחת לסרגל הזמן בחלון השכבה.

כמובן שניתן לתקן את אזור ההפרדה בכל פריים בו ישנם חוסר דיוקים. כל תיקון ידרוש חישוב מחודש של ההפרדה. לאחר שהתוצאה משביעת רצון לאורכו של הסרטון, יש ״להקפיא״ את ההפרדה בכדי לעצור את פעולת החישוב מחדש כשמריצים את הסרטון. לשם כך יש ללחוץ על כפתור Freeze הממוקם בפינה הימנית התחתונה של החלון. פריימים שהופרדו והוקפאו מסומנים בקווקוו סגול מתחת לסרגל הזמן בחלון השכבה. את כפתור ההקפאה ניתן לנתק בכל שלב אם רוצים לחזור ולערוך את ההפרדה.

את התוצאה הנקיה, נטולת הרקע, ניתן לראות בחלון הקומפוזיציה.

עד כמה שנוכחתי, המנוע המשודרג מזהה את האובייקט להפרדה בקלות ובמהירות רבה יותר, והעבודה איתו ידידותית ומזכירה מאוד כלים מקבילים מתוכנת פוטושופ (ששודרגו לאחרונה כמותו).

שינויים ב-Track Matte

השימוש בשקיפות של שכבה כמסכה לשכבה אחרת היא תכונה מובנית בחלון התזמון, אך לאחרונה עבר הממשק ״מתיחת פנים״ והאפשרויות השונות לשכבת שקיפות מופיעות אחרת בחלון התזמון.

השינוי הראשי מתבטא בהוספת ״סליל״ משמאל לתפריט שקיפות השכבה המאפשר להצביע ולבחור בשקיפות של כל שכבה אחרת בציר הזמן (ולא רק בשכבה מעל, כבעבר). תוספת זו מאפשרת שילובים מורכבים יותר של שכבות בציר הזמן. 

לאחר סימון שכבה כלשהי כשכבת שקיפות, נפתחות האפשרויות מימין לתפריט לשימוש בערוץ האלפא או בבהירות שלה (Luma), או להיפוך של כל אחת מהאפשרויות האלו (בעזרת הכפתור הימני מהשניים). 

לביטול שכבת שקיפות יש לבחור ב-None מתפריט שכבת השקיפות

טיפול בקריסות תוכנה

במקרה שהתוכנה קורסת עקב שימוש באפקט כלשהו, בפתיחתה מחדש עולה כעת הודעה שמנסה לזהות את האפקט / האפקטים החשודים בקריסתה. חלון מנהל האפקטים מאפשר לכבות את האפקטים החשודים מתוך רשימה מלאה של האפקטים בתוכנה, בכדי לאתר את הבעיה. גישה זו חוסכת זמן יקר באבחון בעיות בפרוייקטים עמוסים ומציאת דרכים חלופיות.

בנוסף לכך, בחלון הגדרות התוכנה ניתן כעת לבחור אפשרויות שונות לשיחזור הגדרות קודמות או פתיחה מחודשת של קובץ כלשהו.

שיפורים נוספים

ארגון שמות קבצים בחלון הפרוייקט נוח יותר בכל הקשור לקבצים ממוספרים, ויודע לזהות נקודה עשרונית, כך שקבצים ממוספרים מופיעים בסדר עוקב נוח יותר מבעבר.

בנוסף, התווספה תמיכה בקידודים נוספים של מצלמות שונות, כולל האצת חומרה בטיפול בחומרים אלה.

חידושים בתוכנה

בנוסף לשיפור של תכונות קיימות, התווספו מספר חידושים לתוכנה ששווה להזכיר.

פאנל מאפיינים

פאנל מאפיינים מאפשר עבודה נוחה במיוחד מאחר והוא מציג באופן נגיש את המאפיינים הראשיים של השכבה המסומנת בחלון התזמון, ומאפשר להנפיש אותה ישירות, במקום להרחיב את המאפיינים הרלוונטים בחלון התזמון. בקבצים עתירי שכבות זהו חיסכון מבורך המאפשר זרימת עבודה נוחה יותר וניצול נכון יותר של שטח סביבת העבודה.

בשכבות מלל הפאנל מאפשר כעת נגישות מלאה למאפייני המלל לצד מאפייני השכבה ובנוסף הוא מאפשר הוספת אנימטור לשכבה בזריזות.

בשכבות צורה הפאנל מאפשר כעת נגישות לכל מאפייני הצורה בנוסף למאפייני השכבה, כך שגם הנפשה של שכבות צורה (שהן שכבות עתירות מאפיינים) מתאפשרת בנוחות רבה יותר בעזרתו.

לאחרונה נוספה לחלון המאפיינים האפשרות להנפיש מאפיינים של שכבה המשמשת כחלק מתבנית גרפיקה חיונית.

Open Color IO

מנוע הצבע OCIO (Open Color IO) שהוטמע באפטר אפקטס מאפשר תרגום של פלטת הצבעים בשכבה, או בקומפוזיציה, לשיטה שמנסה להפוך לסטנדרט בתעשיית הקולנוע העולמית, ACES (Academy Color Encoding System). שיטה זו מנסה להשאר נאמנה ככל האפשר לצבע טבעי. לאחרונה הוכנסו לאפטר אפקטס מספר אפקטים לתיקוני צבע ואוירה המשתמשים במנוע OCIO.

בגירסה האחרונה שופרו האפקטים השונים, בדגש על האפקטים OCIO Look Transform המאפשר תיקון צבע מבוסס תבנית Look מוכנה מראש, ו OCIO CDL Transform המאפשר תרגום פלטת צבע לפי LUT.

אוביקט מלל בתסריטים

תסריטים (Scripts) באפטר אפקטס מאפשרים להרחיב את יכולות התוכנה, לייצר אנימציה ולשלוט במגוון שכבות ואלמנטים. בגירסה הנוכחית התווסף אובייקט מלל בתסריטים כולל קודים המאפשרים שליטה במשפחת פונטים (Fonts Object) ובפונט מסויים (Font Object) עבור תסריטים המשתמשים  בשכבות מלל.

חידושים בגירסת הבטא

כמו תמיד, ישנן תכונות מעניינות בגירסת הבטא של אפטר אפקטס שיוטמעו בקרוב בגירסה הרשמית. התכונה המעניינת ביותר כרגע היא תמיכה בתלת־מימד אמיתי.

תלת־מימד אמיתי

תלת־מימד באפטר אפקס תמיד היה מוגבל לבניית אלמנטים משכבות חסרות נפח, או ליבוא של מודלים תלת־מימדיים אמיתיים מתוכנות תלת־מימד (כשהנתמכת הרשמית היא Cinema4D). התאורה התלת־מימדית והמצלמה המובנית באפטר איפשרו עבודה סבירה עם שכבות תלת־מימד, ותמיד ניתנה האפשרות להעביר מ-Cinema4D גם מצלמות ותאורה, אך תהליך הרינדור היה מסורבל ואיטי.

בגרסת הבטא הנוכחית התווספו מספר אפשרויות לתלת־מימד אמיתי –

ראשית, ניתן כעת לייבא מודלים חיצוניים מתוכנות תלת־מימד מגוונות, כל עוד הם שמורים בפורמט OBJ, GLTF או GLB (שלושה פורמטים נפוצים לשמירת מודלים בתלת־מימד, כולל טקסטורות מורכבות). עובדה זו מאפשרת גם למי שלא מצוי בתוכנות תלת־מימד לאתר מודלים רלוונטים ממאגרים שונים ולהשתמש בהם באפטר אפקטס (כולל מודלים חינמיים כמובן). את המודלים ניתן לייבא לאפטר כמו שמייבאים כל חומר גלם אחר. לאחר ייבוא שלהם ניתן להעמיד ולהנפיש אותם כמו כל שכבת תלת־מימד מקורית של אפטר.

שנית, ניתן להאיר את המודלים המיובאים בעזרת תמונת HDRI כמו בתוכנות תלת־מימד. תכונה זו חוסכת עבודת תאורה מורכבת ומקלה על המעבד לרנדר את התוצרים הסופיים. התכונה קיימת מזה זמן רב בתוכנות תלת־מימד וכעת הוכנסה לאפטר אפקטס כחלק מתמיכה בתלת־מימד אמיתי. HDRI (High Dynamic Range Image) זו תמונה פנורמית המשמשת כסביבה כדורית סביב המודלים, ומאפשרת להאיר אותם בצורה ריאליסטית וזולה יחסית מבחינת משאבים. כל שנדרש הוא משחק עם הזוית של התמונה בכדי לשנות את התאורה על המודל. תמונות HDRI ניתן לצלם לבד במצלמה תלת־מימדית או להוריד ממאגרים חינמים (וכמובן גם כאלה בתשלום). כל עוד היא משמשת כתאורה אין צורך להציגה כשכבה בקומפוזיציה וניתן להשתמש בה רק כתאורה ולשלב רקע אחר בקומפוזיציה.

את התמונה מייבאים אל תוך הקומפוזיציה, מוסיפים שכבת תאורה מסוג Environment (סוג חדש של שכבת תאורה), ובוחרים בתמונת ה-HDRI כמקור (Source) עליו מבוססת שכבת התאורה. בכדי לשנות את התאורה פשוט משחקים עם טרנספורמציית הסיבוב (Rotation) בשכבת התאורה.

שלישית, המנוע התומך בתלת־מימד אמיתי שהתווסף לתוכנה נקרא Advanced 3D, והוא מאפשר לטפל במודלים מיובאים מתוכנות מגוונות בתלת־מימד.

לסיכום, גם אפטר אפקטס עוברת מתיחת פנים לאחרונה, התוספות והשידרוגים החדשים מוסיפים ומייעלים את זרימת העבודה בתוכנה, והחידושים בגרסת הבטא מעלים מאוד את הציפיה לבאות.

🙂

print

 

באותו נושא

-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם