exm menu

 

exm menu

 

להיות הבוס של עצמי

עינת שמשוני | 11.02.2020

כשפתחתי את הסטודיו העצמאי שלי אמרה לי מישהי "לעובד שכיר יש בוס אחד, אבל למי שמנהל עסק יש הרבה בוסים". השאיפה של רבים מאלו הפונים לדרך עצמאית היא להתנער מעולו של הבוס, אבל האם באמת זה מה שאנחנו עושים או שהחלפנו בוס אחד בהרבה בוסים אחרים?

אנחנו לא אוהבים להיות נתונים למרותם של בוסים. לא אוהבים שיש מי שמכתיב לנו מה לעשות, איך, כמה, איפה ומתי. כל מי שיצא לו לעבוד תחת בוס מתעמר, או מעיק, יוכל בוודאי להזדהות עם תחושת ההקלה שביציאה לדרך עצמאית. בנוסף, מי שזכה בבוסים נהדרים (אני, למשל, חייבת המון לבוסית עבורה עבדתי בתחילת הדרך), עדיין יהנה מתחושת החופש שבאה עם השחרור ממרותו של בוס. אבל מה קורה כאשר במקום לקבל פקודות והוראות מבוס אחד, אנחנו מוצאים את עצמנו מקבלים פקודות והוראות מעשרות לקוחות שונים שכל אחד מהם מושך לכיוון שלו?

 

יציאה לעצמאות מחייבת שינוי תפיסתי. ברגע שהחלטתי להיות עצמאית, אני כבר לא רק מעצבת, אני גם מנהלת עסק. לנהל עסק פירושו להנהיג נוהלי עבודה, להכתיב מדיניות תשלומים וגבייה, לקבוע חלוקת תקציב ותמחור, לנהל סדרי עדיפויות וקדימויות. בקיצור – להיות בוסים. אם לא תיקחו על עצמכם את התפקיד הזה, הלקוחות שלכם עלולים לקחת אותו במקומכם. מי שיאפשר ללקוחות שלו להכתיב עבורו את אופן ההתנהלות, יגלה שהוא למעשה שכיר בעסק של עצמו.

לפעמים אנחנו לא לוקחים על עצמנו את תפקיד הבוס כי הוא פשוט מפחיד מדי ונראה אולי גדול עלינו, אבל הנה העניין – אם אין לכם נכונות להיות מנהלים, אל תהיו עצמאיים. עסק עצמאי שמאפשר ללקוחות לנהל אותו, עושה נזק גם לעצמו וגם להם.

 

חשוב להבהיר – הלקוחות הם משאב חשוב ומרכזי בעסק שלנו ואין לנו את הפריבילגיה לזלזל בהם. יש לנו מחויבות ואחריות כלפיי הלקוחות שלנו. העובדה שאין לי בוס שעלי לתת לו דין וחשבון, לא אומרת שאני חופשיה לעשות כל הזמן מה שמתחשק לי. העיסוק שלנו כולל לא פעם גם עבודה שחורה, דד-ליין שהתחייבנו, אליו עלול לאלץ אותנו לעבוד שעות נוספות, או לוותר על ימים חופשיים ואנחנו עלולים לגלות שעלינו לצאת מהבית גם בימים גשומים וסוערים, כי עלינו להגיע לפגישה שנקבעה עם לקוח. ועדיין, העובדה שהלקוחות גורמים לי לעשות דברים שקצת פחות כיף לי לעשות, ממש לא הופכת אותם להיות הבוסים שלי. השאלה שעלינו לשאול את עצמנו, כדי לדעת אם אנחנו הבוסים בעסק שלנו, או שכירים בעסק שלנו, היא מי מנהל אותנו? מי מכתיב מדיניות, קובע נהלים ואוכף אותם?

כדי לקבוע איפה אתם נמצאים, הכנתי עבורכם שאלון קצר (שמנוסח בלשון נקבה משיקולי "כך נוח לי לכתוב"). מוזמנים לבחון את עצמכם:

 

כיצד אתם מתמחרים עבודה ללקוח?

  1. מחכה שהלקוח יגיד מה התקציב שלו וכמה הוא מוכן לשלם.
  2. מתמחרת לפי כמה שנראה לי שהלקוח יסכים לשלם.
  3. מתמחרת לפי חישוב עלויות הזמן וערך העבודה שלי.

 

לפי מה אתם מחליטים לאיזו עבודה לתת קדימות בסדר היום שלכם?

  1. לפי הלקוח שהכי מנדנד ומשגע את השכל.
  2. לפי מה שאני הכי אוהבת / הכי לא אוהבת לעשות.
  3. מארגנת את סדר היום וקדימויות העבודה לפי גודל הפרויקט, זמני ההגשות אליהם התחייבתי וקצב העבודה היעיל ביותר עבורי.

 

מהם השעות בהם אתם זמינים לשוחח עם לקוחות?

  1. 24/7. מקפידה לענות ללקוחות בכל זמן שהם מתקשרים. רק שלא אפסיד לקוח.
  2. לא עונה בכל זמן אבל משתדלת לחזור ללקוח שהתקשר מיד כשאני מתפנה.
  3. שעות העבודה שלי מוגדרות וברורות ואני משוחחת עם לקוחות רק בזמנים האלו.

 

חשבו את סכום התשובות:

3-5

המצב שלכם לא טוב. אתם מאפשרים ללקוחות שלכם לנהל אתכם, דבר שגורם נזק לכם ולהם. אולי כדאי לפנות ליועץ ארגוני שיעזור לכם ללמוד כיצד לקחת את המושכות לידיים.

5-7

אתם מודעים לכך שעליכם לנהל את העסק אבל לא ממש מצליחים ליישם את זה בפועל. קצת אסרטיביות וביטחון עצמי לא יזיקו לכם.

8-9

ברכותיי! אתם מנהלים למופת ובוסים נהדרים של עצמכם.

 

עינת א. שמשוני | סטודיו געש

https://www.s-gaash.com/blog

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם