exm menu

 

exm menu

 

וידאו קליפים בטכניקות מיוחדות

מיכל וינס | 25.10.2021

במאמר קודם, ״אמנות הוידאו קליפ המוזיקלי״, הבטחתי לסקור וידאו קליפים מוזיקלים שמשלבים טכניקות מגוונות ויצירתיות ליצירת קליפ זכיר וייחודי – ולשם כך, כמו שנאמר, התכנסנו כאן… במאמר זה אנסה לפצח את ״הקוד״ שהופך וידאו קליפים מוזיקליים לזכירים במיוחד,
ואציג דוגמאות שונות לשימוש בטכניקות שונות.

קצת היסטוריה

באמצע שנות ה80-, כשערוץ MTV הפציע, קליפים מוזיקלים היו הדבר החם שמשך אליו צעירים והשפיע רבות על חשיפה של מוזיקאים ואלבומים. מאחר ומדובר ב-35 שנה אחורה, אין צורך לציין שהטכניקות השונות שעמדו בפני היוצרים היו מוגבלות יותר מאלה הקיימות כיום. למרות מגבלות התקופה, בכל זאת נוצרו לא מעט קליפים מוזיקלים מעניינים ויוצאי דופן, שחלקם עומדים במבחן הזמן עד עצם היום הזה.

לפיכך בחרתי להתחיל במספר דוגמאות מיוחדות הנחשבות כיום ל״קלאסיקות״: 

הקליפ לשיר ״Take on me״ (1985) של להקת א-הא נחשב עד היום לקליפ מיוחד ויוצא דופן. 

הטכניקה – רוטוסקופ משולב בוידאו. רוטוסקופ זו טכניקה ותיקה של ציור פריים-פריים על פי וידאו, כך שמתקבלת אנימציה מאוד ריאליסטית. האנימטורים שנבחרו (מייקל פטרסון וקנדיס רקינג׳ר) היו בעלי ניסיון בעבודת רוטוסקופ והתקציב היה די גדול ביחס לתקופה. חברת התקליטים ידעה שהלהקה על סף פריצה גדולה מאוד ורצתה ליצור משהו זכיר שייקושר אל הלהקה. הקליפ צולם במשך יומיים אך נדרשו עוד כ-4 חודשים של הפקת קטעי האנימציה. ההשקעה השתלמה, שכן הקליפ הפך לקאלט מייד עם יציאתו ונחשב לכזה עד עצם היום הזה.

הנה הקליפ:

והנה חלק מסרטון דוקומנטרי קצר על מאחורי הקלעים שלו:

הקליפ לשיר ״Money for nothing״ (1985) של להקת Dire Straits הופק על ידי ג׳ף איירוף, אותו מפיק של ״Take on me״. הקליפ שילב טכנולוגיה פורצת דרך לזמנו – אנימציה תלת־ממדית. הבחירה בטכניקה – תלת־מימד משולב בוידאו, שילבה משהו שלא נראה כמותו עדיין ולכן נחשב לפורץ דרך (הקליפ שוחרר שבועיים אחרי שפיקסר הוציאו את סרטם הקצר הראשון ”.luxo jr“ – הסרט ששם אותם בחזית האנימציה התלת־ממדית והפך לחלק מהלוגו של האולפן).

הנה הקליפ ״Money for nothing״:

שני קליפים נוספים שיצאו ב״תור הזהב״ של MTV וראויים לאיזכור:

״Sledgehammer״ של פיטר גבריאל (1986).

הטכניקה – סטופ-מושן פלסטלינה משולב בסטילס. האנימטור הראשי בקליפ המופלא הזה היה ניק פארק, מחלוצי אולפן ארדמן שאחראי ל״וואלס וגרומיט״, ״שון כבשון״ ועוד יצירות פלסטלינה מופלאות. פיטר גבריאל צולם במשך שבוע של צילומים כשהוא שוכב תחת מעטה זכוכית ומבוים כך שיתקבלו פריימים מתאימים לאנימציה הסופית בקליפ. הקליפ נחשב עד עצם היום הזה לקליפ המשודר ביותר בתולדות ה-MTV. 

הנה הקליפ:

הקליפ הנוסף הראוי לאזכור הוא ״When we was Fab״ (1988) של ג׳ורג האריסון, שהציג את ג׳ורג מנגן ליד חומת לבנים כלשהי, וידיים נוספות מגיחות מידי פעם מהג׳קט שהוא לובש, בעוד עוברים ושבים חולפים על פניו. הקליפ מלא איזכורים לתקופתו עם הביטלס, כולל הופעות אורח של חבריו ללהקה ושל מוזיקאים אחרים איתם שיתף פעולה.

הטכניקה – שילוב וידאו, מסכים ירוקים, סטופמושן ועוד.

הנה הקליפ:

למרות גילם, קליפים אלה מהווים אבני דרך חשובות בהתפתחות הוידאו קליפ המוזיקלי, ועל פיהם נוכל לאפיין מה בעצם הופך קליפ לזכיר לשנים רבות: 

אז כמובן שמי שמחובר למוזיקה של יוצרי הקליפ יזכור אותו, אך כדי שגם אחרים יזכרו אותו דרוש הרכב ייחודי שיכלול אסתטיקה יוצאת דופן שמתחברת לרעיון מרכזי. 

ניתן לסווג קליפים מיוחדים ל-3 סוגים:

  1. כאלה שמשתמשים ב״טריקים״ צילומיים ועריכתיים.
  2. כאלה שיש בהם אנימציה מסוגים שונים.
  3. כאלה שמשלבים מספר טכניקות ליצירת המראה הכללי של הקליפ.

דוגמאות ראויות לציון מתקופות שונות עד ימינו

מאחר והטכנולוגיות העומדות לרשות היוצרים (כמו גם הציוד) רק משתכללות מיום ליום, מובן שניתן לחדש וליצור בימינו קליפים בעלי מראה מדהים במיוחד. אך ישנן לא מעט דוגמאות ראויות לציון שאינן בהכרח חדשות, ולכן אזכיר גם אותן ואפרט מעט על הטכניקה ליצירת כל קליפ.

1996 – קליפ לשיר של Jamiroquai – ״Virtual Insanity״

טכניקה – הסט זז מסביב על גלגלים. הקירות נבנו על גלגלים בלתי נראים והונחו על רצפה אחידה וחסרת מאפיינים. המצלמה והתאורה קובעו לסט שנע על הגלגלים. הקירות הוזזו סביב בעוד סולן הלהקה רקד בתוך ה״חדר״ בין הרהיטים כשפניו תמיד אל המצלמה – וכך נוצרה אשליה של רצפה שנעה לכל הכיוונים מתחת לרגליו של הסולן.

1999 – קליפ של ג׳ורג׳ מייקל ומרי ג׳יי בלייג׳ – ״As״ גרסת כיסוי לשיר של סטיבי וונדר

טכניקה – הכפלות באפטר אפקטס. בויים על ידי אנדי דילייני ומונטי ווייטבלום, וקטעים רבים צולמו על מסך ירוק בכדי להדביק ״כפילים״ רבים של הזמרים במהלך השיר. עבודת העריכה והפוסט מרשימה עד היום.

2006 – קליפ של Fujiya & Miyagi – ״Ankle injuries״

טכניקה – בעיקר סטופ-מושן מקוביות דומינו וקוביות משחק וטיפה עזרה ממוחשבת בחיבורים. אולי בהשראת קליפ ותיק של מישל גונדרי הגדול (אליו נחזור בהמשך).

2009 – אנימציה נפלאה של יובל ומירב נתן לשיר של אורן לביא ״Her morning Elegance״

טכניקה – אנימציית סטופ-מושן המורכבת מ-3225 תמונות סטילס. השחקנית והזמר עצמו בויימו במשך יומיים בתנוחות שונות כשהמצלמה תלויה מעליהם.

ב-2010 צמד האנימטורים יצר את הקליפ ״Lose this child״ ללהקת איטליז יחד עם אחד מחברי הלהקה וצוות אנימטורים נוספים.

טכניקה – אנימציית סטופ-מושן מחול אמיתי על שפת הים, צולמה בעיקר בשעות הלילה.

2012 – קליפ ללהקה Bloc party – ״Ratchet״

טכניקה – עבודת אפטר אפקטס מטורפת על ידי האנימטור סיריאק האריס. הכפלות של מקטעי וידאו ושימוש באפקטים שונים ליצירת ״פירוק״ של חברי הלהקה. האנימטור / קוסם השתמש בחלקים מוידאו אחר של חברי הלהקה בכדי לייצר את הקליפ הזה.

2013 – קליפ ללהקת Skip the Use לשיר ״Nameless World״ 

טכניקה – אנימציה ממוחשבת על ידי אנימטור צרפתי ארתור דה פינס. האנימטור הכניס לקליפ דמויות מסדרת קומיקס שלו בשם ״Zombillenium״ ויצר סיפור מרהיב ביופיו.

2014 – קליפ לשיר ״מעגלים״ של ג׳יין בורדו, יצירה של אורי לוטן ויואב שטיבלמן.

טכניקה – אנימציית תלת־ממד בהשראת מוזיאון של מכונות משחק עתיקות בו ביקר אורי לוטן בסן פרנסיסקו. אורי ויואב יחד עם צוות קטן ואיכותי שכנעו את חברי הלהקה לעשות את הקליפ המהמם הזה לשיר והשאר היסטוריה (ויש לומר גם היסטריה…).

2017 – הקליפ לשיר של להקת Maroon 5 – ״Girls like you״

טכניקה – מסך ירוק ומסכות. המצלמה מסתובבת בקצב קבוע סביב הסולן שרוקד ושר מול מיקרופון, ובכל סיבוב ״מתגלה״ אישה מפורסמת אחרת רוקדת מאחוריו. 

רשימת המשתתפות (בסדר כרונולוגי כפי שמופיע בקליפ): קמילה קביו, אלי רייזמן, שרה סילברמן, גל גדות, לילי סינג, מילי בובי בראון, אלן דג'נרס, ג'ניפר לופז, קלואי קים, אלכס מורגן, מרי ג'יי בלייג', דניקה פטריק, אילהאן עומאר, אליזבת' בנקס, אשלי גרהאם, ריטה אורה, ואשתו של אדם לווין יחד עם בתו.

2018 – קליפ לשיר של Giangrande – ״Free to roam״

טכניקה – אנימציית סטופ מושן מפלסטלינה שנוצרה בידיי האנימטור ג׳יאנלוקה מרקוטי. הסרטון הבא מציג את התהליך של יצירת הקליפ.

סרטון מאחורי הקלעים –

2018 – קליפ ללהקה הווירטואלית Gorillaz לשיר ״Humility״

טכניקה – שילוב אנימציה ממוחשבת ווידאו על ידי סטודיו The line. הדמויות של חברי הלהקה משולבות בוידאו, כולל הופעת אורח של ג׳ק בלאק.

2016 – הקליפ המטורף של Wintergaten – ״Marble machine״

טכניקה – מכונה אמיתית שנבנתה ידנית על ידי המוזיקאי השוודי מרטין מולין במשך 14 חודשים. המכונה בנויה מכ-3000 חלקים וכוללת 2000 גולות שבתיזמון חלקיה השונים של המכונה יוצרות את המוזיקה. בין השאר מפעילות הגולות ויבראפון, גיטרה בס, מיני תופים ומצילות, קסילופון ועוד, ומתוכנתת לנגן לולאה של 32 תיבות בטכנולוגיה ששאולה מחלקי ״לגו״…

הנה קליפ שמראה קצת מהתהליך הבניה של המכונה המטורפת:

 

ANIMUSIC

יתכן מאוד שהמכונה של מרטין מולין נבנתה בהשראת האנימציות של Animusic.

טכניקה – תוכנה ליצירת אנימציה ממוחשבת אוטומטית על פי מוזיקה. החברה שיצרה את התוכנה התלת־ממדית הציגה סרטונים מוזיקלים בכנסי סיגרף החל משנות ה-90. הייחוד באנימציה הזו הוא שהיא נוצרת כתוצאה מהמוזיקה ולא להיפך. המוזיקה אינסטרומנטלית ואינה כוללת שירה, ובמרבית המקרים היא מבוססת סינתיסייזרים.

הנה שתי דוגמאות:

 

מישל גונדרי

מישל גונדרי הוא במאי ויוצר מחונן, שהחל את דרכו ביצירת פרסומות, עבר ליצירת וידאו קליפים מוזיקליים והפך לבמאי סרטים מוכשר וייחודי (שעדיין עושה וידאו קליפים מוזיקליים למרבה השמחה). הקליפים שיצר תמיד היו מיוחדים וויזואלית וזכירים מאוד. אספתי כאן מעט דוגמאות מפועלו כיוצר קליפים מוזיקליים, אך ניתן לראות כיצד השפיע על רבים אחרים בכל התקופות.

1993 – קליפ ל IAM – ״Je danse le mia״

טכניקה – טריקים צילומיים ועריכתיים. הקליפ מצולם כך שמתבצע זום פנימה או החוצה לכל אורכו של השיר בהתאמה לקצב השיר, והכל מחובר כיחידה אחת רציפה.

1994 – קליפ ל Massive Attack – ״Protection״

טכניקה – טריק צילומי. במהלך הקליפ המצלמה משוטטת בין חלונות בניין (ומסדרונות פה ושם) שנראה, על פניו, מורכב מלפחות 6 קומות. בפועל, הסט נבנה על הרצפה בצורה שטוחה והדמויות מצולמות בשכיבה. לסט חלקים מתפרקים שונים ומראות שמוקמו במקומות אסטרטגיים כדי לתת אשליה של מסדרונות עם עומק.

1997 – Bjork – ״Bachelorette״ 

טכניקה – סט מתפרק באופן גלוי למראה תיאטרלי. שיתוף הפעולה של מישל גונדרי עם ביורק הוא רב שנים ונמשך עד היום. הוא ביים לה מספר קליפים בלתי נשכחים שכל אחד מהם שונה וייחודי מקודמו – דבר שמתאים מאוד לאופיה של הזמרת.  בקליפ זה ישנם קטעים שבנויים כהצגת תיאטרון בה התפאורה משתנה בגלוי סביב הזמרת.

2001 – קליפ ל White stripes – ״Fell in love with a girl״

טכניקה – סטופ-מושן לגו. גם עם ה-White Stripes יש לגונדרי קשר ארוך שניםהכולל מספר קליפים. הקליפ המוקדם הזה מבוסס כולו על אנימציית סטופ-מושן מלבני לגו, והיווה השראה לעבודות רבות מאוחרות יותר – אחת מהן הוצגה לעיל.

2004 – קליפ ללהקת Steriogram – ״Walkie Talkie man״

טכניקה – וידאו משולב באנימציית סטופ-מושן כשחלקים שונים מהסט והאביזרים עשויים מצמר. הרעיון הוא שגם כלי הנגינה של הלהקה סרוגים מצמר ולמעשה אכן הוכנו אביזרים וסט מצמר.

הקליפ:

סרטון מאחורי הקלעים המציג פרטים נוספים מהאשליה של הקליפ:

2010 – קליפ ל Living sisters – ״?How are you doing״

טכניקה – מסך מפוצל. הקליפ צולם, בויים ונערך כך שהתוכן שיפוצל ל-3 חלקי המסך יחבר ביניהם וה״שלישים״ יתקשרו אחד עם האחר.

2013 – קליפ נוסף ל-White stripes – ״Hardest button to button״

טכניקה – טריק של צילום ועריכה. הקליפ צולם באור טבעי במהלך 3 ימים כשהרעיון המוביל הוא שכל מכת תוף בשיר משכפלת את התוף ומקדמת הלאה את הסולן והמתופפת. הלהקה השתמשה ב-32 סטים זהים של תופים, 32 מגברים ו-16 מיקרופונים כדי ליצור את אשליית ההכפלה, וה״התקדמות״ האיטית נבנתה בהדרגה. התוצאה בעריכה נראית כמו סטופ-מושן למרות שמדובר בצילום רציף וממושך.

 

בשורה התחתונה

וידאו קליפים מוזיקלים עשויים להיחרט בזיכרון בקלות רבה יותר מאחר והם קצרים ומחוברים למוזיקה. כאשר התוכן מחובר למוזיקה גם רעיונית, ומציג חזות ייחודית ומסוגננת – הוא יהיה אפילו זכיר יותר. הטכניקות העומדות בפני היוצרים כיום רבות ומגוונות וכפי שהדגמתי – לא תמיד צריך טכנולוגיה חדשנית בכדי לחדש. 

מפאת קוצר היריעה לא כללתי מגוון רחב של דוגמאות נוספות  – אך הקווים המשותפים לכל הדוגמאות שהוצגו לעיל הם שימוש בטריקים של צילום ועריכה, בסוגי אנימציה שונים ובשילובי טכניקות הם אלה שמציגים עולם דימיון הכי מגוון – ולפיכך הם אלה שהכי זכירים.

לסיכום, עולם הקליפים המוזיקליים עדיין מספק מפעם לפעם חוויות קסומות לכל מי שנהנה מהחיבור בין אמנות חזותית למוזיקה. בעידן הרשתות החברתיות – כבר לא צריך לחפש את החוויות האלה – הן מפיצות את עצמן 🙂

 

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם