exm menu

 

exm menu

 

המדריך לבניית עולם בווידאו

מיכל וינס | 25.11.2021

כמעט כל יצירת וידאו עלילתית שנחרטה בזיכרוננו, היא כזו שמאפשרת לנו להכנס לעולם שונה – בין אם מדובר בסרט או בסדרה, ובין אם מדובר בפרסומת או וידאוקליפ מוזיקלי. השוני יכול להיות מורגש מאוד או פחות מובחן – תלוי במאפייני העלילה. אך בהנחה שהיוצרים אכן בראו ׳עולם׳ מעניין ומלא ששואב את הצופה – נזכה באסקפיזם – בריחה מהמציאות לזמן מה. על חוויות כאלו ארחיב במאמר זה תוך התמקדות בחוקים לבניית ׳עולם׳ בווידאו.

אסקפיזם הוא הפוגה מנטלית מחדגוניות המציאות היומיומית, לרוב באמצעות פעילות בידורית, או כזו שקשורה בעולם הדימיון. יצירות וידאו בהקשר זה, מאפשרות חוויה חסרת מאמץ שאינה דורשת כישורים מיוחדים מהצופה – ולפיכך נחשבת לדרך מועדפת על מספרי סיפורים – בעיקר בימינו.

ראשית אסביר את חשיבות המושג ״עולם״ במרחב העלילתי של יצירת וידאו – 

ללא מערכת של חוקים עם ביטוי חזותי וקולי ייחודי לא נוכל להאמין במרחב העלילתי של הסיפור ולא נישאב אליו. 

לדוגמא, עולמו של ״הארי פוטר״ לא היה עובד ללא חוקי הקסם והכשפים הייחודיים לו, וללא הסבר מניח את הדעת שמחבר את ״המציאות״ שלנו לעולמו של הסיפור.  

מבחינה חזותית העולם נראה מציאותי – אך הכשפים ויצורי הקסם השונים ״תפורים״ לוידאו בעזרת עבודת פוסט ואפקטים מיוחדים. מבחינה קולית, ישנן נעימות מוזיקליות ייחודיות שחוזרות על עצמן בסדרת הסרטים ומזוהות עם העולם הזה – כך שגם בסדרת הסרטים ״חיות פלא״ המתרחשת באותו יקום עלילתי מופיעים המוטיבים המוזיקלים הללו.

כאשר בוראים עולם בוידאו לעיתים השוני החזותי מתבטא בטיפול צבעוני מסויים ולעיתים מדובר בשפה צילומית. לא תמיד יש צורך ב״אפקטים מיוחדים״ על מנת לברוא ״עולם״ בוידאו – אבל לרוב יהיה שוני כלשהו שייצור חוויה אסקפיסטית.

החוקים ליצירת עולם

כשיצירה בוידאו מבוססת על ספרות קיימת או על נובלה גראפית – יש לה מראש על מה להתבסס מבחינת מראה וקול. אבל בין אם מדובר ב״סיפור מהחיים״ עם שינויים קלים, או במציאות חלופית לחלוטין – יש להחליט מראש על המראה והחוקים המאפיינים את העולם בו מתרחשת העלילה.

גם כאשר התסריט אינו מבוסס על יצירה כתובה קודמת, בהנחה שנרצה ליצור מציאות חלופית באופן כלשהו – נצטרך לענות על מספר שאלות מקדימות:

  1. מהו השוני החזותי בין העולם שלנו לעולם ביצירה?
    שוני חזותי יכול להתבטא ביצורים מיתולוגיים ממוחשבים המשולבים בוידאו, באפקטים מיוחדים, באיפור ותלבושות, בתפאורה, בשפה צילומית מסוימת או בטיפול צבעוני ייחודי.
  1. האם יש סממנים קוליים מובחנים לעולם ביצירה?
    מלבד תבניות מוזיקליות מובחנות בפס הקול, יתכן בהחלט אפקט קולי מסויים המזוהה עם דמות, או דמויות מפתח, או עם פעולה או חפץ מסויים שמופיע שוב ושוב. ייתכנו רעשי רקע ייחודיים ל״עולם״ של היצירה, שפה מיוחדת ועוד.
  1. האם יש מאפיינים עלילתיים נוספים שיש לתת להם ביטוי ביצירה?
    מאפיינים שכאלה יכולים להיות אביזרים מסויימים, תנועות שחקנים ייחודיות לסיפור, רקעים מסויימים, תאורה מסויימת ועוד.

החשיבות של בניית הרקע והעולם לעיתים שוות ערך לבניית הדמויות וקווי העלילה. ככל שהעלילה שונה יותר מהמציאות – עבודת הרקע נרחבת יותר, מאחר ויש להכין תשובות למרכיבים רבים ושונים כמו:

  • גיאוגרפיה – מהי מפת העולם? מהם החוקים הפיזיקליים? מזג האויר? ממה מורכבת הסביבה? מי מאכלס את העולם?
  • תרבות – מהם החוקים החברתיים? מנהגים? אמונה/דת? סדר היום? פוליטיקה? 
  • היסטוריה – כמה זמן קיים העולם הזה? האם יש לו קשר לעולמנו? איך נוצרה האוכלוסיה בעולם זה? ומה השפיע על התרבות (מהו ציר הזמן) ?

כאשר היוצר נותן מענה לשאלות אלה נוצר עולם מיוחד כמעטפת לסיפור המרכזי – כך שלצופה קל יותר לשקוע בתוכו ולהתמסר לקווי העלילה ולדמויות.

עולמות מבוססי אפקטים מיוחדים

עולמות שהמראה שלהם שונה באופן מובהק משלנו דורשים לרוב עבודת פוסט נרחבת. המשמעות היא שימוש בטכניקות מיוחדות במהלך הצילומים על מנת שניתן יהיה ליצור את האשליה בשלב מאוחר יותר. כלומר: שימוש בתפאורות מורכבות, צילומים על מסך ירוק / כחול, שימוש באביזרים שונים מעולם האפקטים המיוחדים, תפאורה, איפור, מודלים רובוטיים ועוד.

לפיכך סרטי מדע בדיוני, פנטזיה וסרטים מבוססי קומיקס מהווים את החלק הארי מהדוגמאות לסרטים עם ״עולם״ שנוצר בעזרת אפקטים מיוחדים.

הקלאסיקות

הקלאסיקות שאזכיר מייד הפכו לכאלה בין השאר בזכות העובדה שהציגו עולם שונה וייחודי בעת יציאתן. רובן, אגב, זכו מאז יציאתן לסרטי המשך ואף סדרות משנה שהתרחשו באותו יקום. מאחר וקצרה היריעה מלהזכיר את כולן אתמקד בדוגמאות ספורות מוכרות במיוחד:

מלחמת הכוכבים

סרט הקולנוע הראשון בסדרה יצא ב-1977 והשאר היסטוריה (והיסטריה), כמו שאומרים. מאז שיצא הסרט הראשון הסדרה זכתה להמשכים ויצירות מקדימות לעלילה המקורית, החליפה ידיים, נוצרו סדרות אנימציה ומשחקי מחשב שהתרחשו באותו היקום, נוצרו לה עלילות משנה שהתרחשו באותו היקום – וצפויים עוד סרטים באופק. בכל אופן, מלכתחילה התבסס עולם זה על עבודת אפקטים נרחבת.

  • שוני חזותי – הסיפור מתרחש בגלקסיה עצומה ובה כוכבים רבים ומגוון רב של יצורים תבוניים שחיים במקביל לאדם – חלקם כבני ברית וחלקם עויינים. מרבית כוכבי העלילה אנושיים וחלקם יצורים מכוכבים אחרים.
  • סממנים קוליים – מלבד נעימת הנושא של הסדרה, ישנן נעימות מוזיקליות ייחודיות שחלקן מזוהות עם דמויות מסויימות, וישנם קולות המזוהים עם כלי נשק ייחודיים לעולם.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – ישנם מספר יצורים שמגיעים מעולמות שנבנה להם מראה מסויים, היסטוריה, פוליטיקה ושפה – והם מזוהים שוב ושוב כשפוגשים אותם בחלקים שונים מהסדרה. ישנן תלבושות ייחודיות לבעלי תפקידים שונים וכלי נשק ייחודיים בהתאמה.

הנה קטע המציג את העולם בסרט האהוב עלי מהסדרה בתוספת הצצות מאחורי הקלעים: 

בלייד ראנר

הסרט הראשון (1982) יצר עולם עם מראה ייחודי שלא נראה כמותו ועירב בז׳אנר המדע בדיוני סגנון ׳פילם נואר׳ מודרני וייחודי. הסרט השני יצא ב-2017 והמשיך את אותו עולם בעזרת כלים מודרניים יותר – אבל נשאר נאמן למהות הסיפור וחוקי היקום.

  • שוני חזותי – הסיפור מתרחש בעתיד דיסטופי (משמע במציאות אנושית שבה שולטים יסודות חברתיים שליליים), העולם מתועש והיי-טקי, מאוד חשוך, רטוב וקר, ניאונים ופלסטיקים משולבים בכל ומשתלבים בעלילה בה לא ברור מי אנושי ומיהו רובוט המתחזה לאדם. ישנן מכוניות מעופפות, גורדי שחקים ושלטי חוצות אלקטרוניים – וכן אופנה עתידנית בה עדיין קל להבחין במעמדות שונים של בני אדם.
  • סממנים קוליים – פס קול אלקטרוני ייחודי, נעימות נושא עשירות אך עצובות, גשם.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – מראה ייחודי לאנשי החוק ולאביזרים עתידניים בחיי היומיום.

קליפ המציג את בניית העולם בסרט המקורי:

מאחורי הקלעים של הסרט החדש יותר:

שליחות קטלנית

הסרט המקורי יצא ב-1984, ומאז יצאו מספר סרטי המשך (האחרון מתעלם מחלקם ויוצר המשך חלופי לסרט השני) שהתבססו על אותו רעיון והתרחשו באותו עולם.

  • שוני חזותי – העולם מציאותי ותואם לתקופת יציאתו של כל סרט בסדרה, אך בתוכו נוחת רובוט קטלני עתידני המתחזה לאדם ודמות אנושית שנשלחה לעצור אותו – גם היא מהעתיד. האפקטים המיוחדים סובבים בעיקר סביב דמות הרובוט.
  • סממנים קוליים – נעימת נושא חוזרת, נעימה ואפקטים קוליים המזוהים עם הרובוט הקטלני.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – הטכנולוגיה של הרובוט המחסל העתידני מוצגת באפקטים מיוחדים ברמה הכי גבוהה שיש בעת יציאת הסרט, כלי נשק עתידניים, מרדפי מכוניות מטורפים במהלך כל סרט.

הנה קליפ מאחורי הקלעים של ״תפירת החומרים״ ועבודת הפוסט בסרט האחרון בסדרה:

הנוסע השמיני

הסרט הראשון בסדרה יצא ב-1979 ומאז יצאו המשכים רבים. החייזר עצמו השתתף בסרטי מפלצות נפרדים שחלקו את אותו עולם.

  • שוני חזותי – מדובר בעולם עתידני בו חקר החלל מתקדם יותר וישנם יישובים אנושיים על כוכבים אחרים. בחקירה כזו של כוכב אחר מתגלה חייזר קטלני שקשה להיפטר ממנו. המשמעות החזותית היא יצירה של ״כוכבים״ כאלה בהם נמצאים בני אדם למטרות שונות, ויצירת כוכב הולדתו של החייזר הטורף סביבו נסובה העלילה.
  • סממנים קוליים – ישנם רעשים המזוהים עם החייזר הקטלני.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – דמות רובוטית הנראית כמו דמות אנושית משולבת בין אנשי הצוות – לעיתים כנתון ידוע מראש ולעיתים כהפתעה, לעיתים הדמות חיובית ולעיתים שלילית. בנוסף נראה החייזר במספר ״גילגולי חיים״ לאורך הסרט, מאחר והוא טפיל שעובר גילגול בגופו של בעל חיים – כשהוא מגיח מתוכו הוא נראה שונה בהתאמה.

הנה הקדימון המציג את העולם של הסרט הראשון (על פיו נעשו כל ההמשכים):

מבוססי ספרות קאנונית

בין העולמות מבוססי האפקטים המיוחדים ניתן למצוא דוגמאות רבות שמקורן בספרות קאנונית מפורטת. לדוגמא, יצירות קולנועיות המבוססות על ספרות כמו הארי פוטר, נרניה ושר הטבעות, להן קהל מעריצים רחב, צפויות למשוך לאקרנים את מרבית הקוראים יחד עם כאלה שמעדיפים להתוודע לגרסה המצולמת של הסיפור תחילה. יצירות המבוססות על ספרות מכילות בתוכן מראש עולם שלם מפורט ורחב – כך שהפרשנות החזותית והקולית מבוססת מראש על מערכת חוקים מוגדרים. 

  • שוני חזותי – לרוב מדובר בעולמות בהם בני האדם הם רק חלק מהיצוריים התבוניים ולצידם יצורים מיתולוגים שונים ודמויות פנטזיה שונות. כך למשל בעולם של הארי פוטר קיימים יצורי קסם שונים, נסתרים מעיני האדם הפשוט. בנרניה החיבור בין העולם שלנו לזה של נרניה הוא לרוב דרך מעבר נסתר, אך בנרניה עצמה ישנם יצורים מיתולוגיים רבים ובעלי החיים תבוניים ומדברים עם בני האדם. בשר הטבעות בני האדם חיים במקביל לאלפים, בני לילית, דרקונים, גמדים ועוד.
    המשמעות היא שיופיעו יצורים ממוחשבים או מבוססי בובנאות פה ושם בסרטים שכאלה, והתפירה העכשיוית בפוסט משלבת אלמנטים אלה באופן ריאליסטי בכל הסצינות המצולמות.
  • סממנים קוליים – מלבד נעימות נושא מובחנות ומובהקות, יהיו נעימות המזוהות עם דמויות, אפקטים קוליים המתאימים ליצורים מסויימים, ואף שפות מומצאות.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – מאחר ומדובר בסרטי מסע, צפויים נופים לא מציאותיים מעולם הפנטזיה במיקומי העלילה השונים. לעיתים נראה עיר, או כפר עם ארכיטקטורה זרה וכיו״ב.

דוגמא לעולם של הארי פוטר (מאחורי הקלעים של הסרט השישי):

משחקי הכס

הסדרה הטלוויזיונית המבוססת על סדרת ספרים הפכה לתופעה ייחודית, אך מאחר והעלילה מבוססת על מלחמות שליטה פוליטיות מההיסטוריה האנושית – העולם הוא גירסה של ימי הביניים, והוא מורכב מעמים שונים וממשפחות שונות בארץ אדירה ורחבת ידיים.

  • שוני חזותי – מרבית הדמויות בעלילה אנושיות, אך ישנם יצורי קסם שונים שנוכחותם בעלילה מתחילה כסיפור מיתולוגי שקיומו לא הוכח והופכת למוחשית יותר (ומאיימת יותר) ככל שהסיפור מתפתח. 
  • סממנים קוליים – ישנם מוטיבים מוזיקליים חוזרים, אבל שאר העולם נשמע מאוד מציאותי. ישנם אפקטים קוליים המזוהים עם יצורי הקסם השונים.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – תפאורת ימי הביניים כוללת טירות ענק וערים עתיקות, נופים רחבי ידיים וחומה של קרח. התפאורה משתנה בהתאם למדינה בה נמצאים, כך שישי מדינה מדברית, מדינה קפואה, עיר גדולה, כפרים, ספריה עתיקה, מבצר קפוא, יערות עד ועוד – והרוב ריאליסטי מאוד.

הנה סרטון המסכם את בניית העולם המורכב של ״משחקי הכס״ על ידי התמקדות בגיאוגרפיה, בתרבות ובהיסטוריה של המקומות השונים בעלילה:

משחקי הרעב

סדרת הסרטים מבוססת על טרילוגיה ספרותית, ובה עולם מודרני המחולק למחוזות בעלי אופי שונה – מחוזות עשירים ועניים, כפריים ועירוניים וכו׳. הכניסה לעלילה מתרחשת מעט לפני מרד של הנשלטים בשליטים האכזריים של העולם. מחצית העלילה מתרחשת בתוכנית ריאליטי קטלנית בה החזק שורד, אך התוכנית עצמה ממוקמת במרחב וירטואלי שנשלט כולו על ידי מארגניו.

  • שוני חזותי – בחלק מהמחוזות מוצגים מבנים מפוארים וארכיטקטורה מודרנית. ישנן מספר המצאות מודרניות שמשמשות את הדמויות – אבל רוב העולם מאוד ריאליסטי. 
  • סממנים קוליים – נעימת הסרט כוללת מספר אלמנטים מוזיקליים החוזרים בגירסאות שונות לאורך הסדרה, ומרכיב מוזיקלי ייחודי שהופך למזוהה עם הדמות הראשית.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – עיצובי מדים ייחודיים לאנשי החוק, אופנה מוגזמת לעשירי העולם, מיכון היי-טקי בתוכנית הריאליטי הקטלנית בה רק החזק שורד ועוד.

דוגמא מעבודת האפקטים בעולם של משחקי הרעב:

מודרניים ויחודיים

בסרטים כמו שומרי הגלקסיה, או הרוח במעטפת העולם הבדיוני הוא מרכז עולמו של הסרט – בין אם מדובר בהרפתקה בחלל ובין כוכבי לכת אחרים או בעולם עתידני – מדובר בעולמות שכדי לברוא אותם יש צורך בכמות אפקטים מיוחדים גבוהה מהרגיל.

  • שוני חזותי – לכל עולם שכזה יש מאפיינים בולטים מבחינת צבע, ארכיטקטורה, מכשירים וכלי רכב, תלבושות ויצורים ממוחשבים – כך שמתקבלת פנטזיה ברורה.
  • סממנים קוליים – לעיתים תהיה שפה אחרת ליצורים שונים או לדרי כוכבים אחרים, וכמובן יהיו תבניות מוזיקליות שילוו דמויות שונות וקולות ייחודיים לכלי רכב, כלי נשק, בעלי חיים וכדומה.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – בסרטי שומרי הגלקסיה, הנחת היסוד היא הדדיות בין דרי כוכבים שונים בגלקסיה – מה שכמובן גורר גם חיכוכים בין יצורים ותרבויות שונות בקנה מידה עצום. בכל הדוגמאות יצירת ״תרבות״ או ״היסטוריה״ לדמויות דורשת השקעה בפרטים נוספים כמו תלבושות, תפקידים חברתיים, מנהגים שונים וכו׳. בסרט ״הרוח במעטפת״ הנחת היסוד היא שהדמות הראשית היא מוח אנושי של לוחמת שהושתל בגוף וירטואלי לחלוטין, והעולם הוא דיסטופיה עתידנית. המשמעות היא יצירת אלמנטים רובוטיים וחיבורם ל״מציאות״. 

הנה קליפ שמדגים זאת, מאחורי הקלעים של ״הרוח במעטפת״:

בסרטים כמו שחקן מספר אחד או לשחרר את גיא הנחת היסוד היא שהדמויות חיות במרחב וירטואלי והן משתתפות פעילות במשחק מחשב חובק עולם. יקום שכזה מוצג בשני מישורים – עולם ״רגיל״ עם סממנים מודרניים/עתידניים, והעולם בתוך משחק המחשב.

  • שוני חזותי – ישנם מכשירים המאפשרים כניסה למשחק המחשב כמו אוזניות ומשקפיים או חליפות גוף מיוחדות. העולם נראה די מציאותי מלבד זאת. העולם הממוחשב נראה סינטטי ודומה למשחק מחשב עכשיוי, כולל מידע שקופץ לעיני שחקנים במשחקים כאלה – טקסטים שונים, אייקונים קופצים של ניקוד / חיים / מפות / נשק ועוד.
  • סממנים קוליים – יהיו הרבה פעלולי קול מעולם משחקי המחשב המשולבים במוזיקה.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – יהיה קשר בין הדמויות בעולם לבין הדמויות שמשמשות אותן במשחק המחשב כדי שנזהה כצופים איזו דמות ממוחשבת מייצגת איזו דמות בסיפור.

הנה קליפ מאחורי הקלעים של ״לשחרר את גיא״:

עולמות מבוססי תפאורה וצבע

כפי שציינתי, לעיתים כדי לברוא ״עולם״ ניתן להסתפק בתפאורה, תלבושות וצילום בטכניקות ובמיקומים מיוחדים. הפקות שונות שתוכננו בחוכמה מאפשרות להגיע למראה הדרוש מבלי להסתמך על עבודת פוסט נרחבת. עובדה זו מאפשרת גמישות רבה יותר בצילומים, גמישות רבה יותר בבחירת הז׳אנרים העלילתיים – ועבודה נוחה יותר לשחקנים שחווים את ה״מראה״ וה״תחושה״ של העולם העלילתי כבר בזמן הצילומים.

משחקי צבע קיצוניים

הסוכנת קרטר היא סדרה המשחקת בתקופת מלחמת העולם השניה, אך היא גם מבוססת על קומיקס – ולכן יש לה מראה מיוחד שמשתלב עם המראה התקופתי. בנוסף בחרו היוצרים להדגיש את הצבעוניות של הדמות הראשית.

גם בסדרה אוטופיה הסממן של העולם השונה הוא בעיקר צבעוניות מוקצנת. הסדרה עוסקת בחבורת זרים שנפגשו אונליין בעקבות התלהבות מנובלה גרפית שכביכול מנבאת את האסונות הגדולים ביותר במאה. לחרדתם הם מגלים שהכרותם עם יצירה זו סימנה אותם כמטרות לאירגון רצחני בשם ״הרשת״.

  • שוני חזותי – הצבעוניות בסדרות אלה מוקצנת למראה לא לגמרי מציאותי וישנו שימוש בעדשות צילום מוקצנות וזוויות מצלמה מיוחדות.
  • סממנים קוליים – פס הקול המוזיקלי כולל אפקטים קוליים של רעשים לא מוגדרים ומלחיצים.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – הדמויות צבעוניות במיוחד. לעיתים החיבור לקומיקס, או לנובלה הגרפית, יהיה נוכח מאוד – החל מהצגת אותה נובלה במופגן, או ברקע וכלה בקומפוזיציות צילומיות שמרפרפות לדפי קומיקס.

הנה קדימון לעונה הראשונה של ״אוטופיה״ שמציג טוב מאוד את העולם בסדרה:

תפאורה ותלבושות

אחת הסדרות המדוברות ביותר בזמן האחרון היא משחק הדיונון הקוריאנית. למרות שניתן להתווכח על איכות המשחק ועל החורים בעלילה – אין להתעלם מהעולם המרשים שברא יוצר הסדרה. הסדרה עוסקת במספר מוכי גורל ומכורים להימורים, המתפתים להשתתף במשחק המבוסס על שישה משחקי ילדות בו הפרס הוא סכום כסף אגדי שהולך ומצטבר מעל ראשם ככל שהמשחק מתקדם – אך פסילה משמעותה מוות אלים מיידי.

  • שוני חזותי – העולם החיצוני מציאותי, קודר ומדכא. העולם ב״משחק״ מתרחש במתחם סגור ומושקע – התפאורה כוללת אזורי מגורים ושירותים ציבוריים, מתחמי משחק רחבי ידיים מאובזרים בהתאמה, אזורי מעבר בין המתחמים שבנויים כמו ציור של מאוריץ אשר, ואזור שליטה בקרה וצפיה של דמויות אלמוניות. התלבושות כוללות מדים כחולים לשחקנים עליהם מספרים. שליטי המשחק לבושים במדים בצבע פוקסיה כולל ברדס ומסכה שחורה חסרת תווים. ההיררכיה ביניהם מיוצגת על ידי צורה גרפית גדולה על המסכה – משולש, עיגול או ריבוע. צופי ומארגני המשחק לובשים מסכות מושקעות בצורה של בעלי חיים שונים.
  • סממנים קוליים – המוזיקה ברקע מבוססת כלי נשיפה, מונוטונית ומציקה. הקולות של שליטי המשחק מעומעמים בכוונה. מוזיקה קלאסית מתנגנת בקול רם במתחם בין המשחקים השונים.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – ישנם רמזים למשחקים השונים ברקע ככל שהעלילה מתקדמת. הצורות הגיאומטריות הן חלק מהשפה של הסדרה והן מופיעות גם בפתיח וגם על אביזרים שונים וברקע במהלך הסדרה. הצבעים העליזים והילדותיים הם ניגוד מכוון לאלימות של המשחק.

הנה קדימון לעונה הראשונה בסדרה:

גם הספר חולית קיבל לאחרונה גירסה קולנועית חדשה ונוצצת. למעשה רוב הסרט צולם במיקומים אמיתיים ולא מבוסס על אפקטים ממוחשבים (למרות שיש גם כאלה בסרט). העלילה מתרחשת בכוכב מדברי (אראקיס) אותו מגיעה לנהל משפחת אצולה.

  • שוני חזותי – הכוכב המדברי מיושב על ידי ילידים מקומיים המתכוננים להתקוממות כנגד השליטים וכולל מכרות סם החשוב למסחר העולמי ותולעי ענק קטלניות. המראה המדברי נראה פנטסטי למרות שצולם במדבר אמיתי (בירדן) כיוון שהוא משולב עבודת צבע ומעט תפירה של אפקטים. גם תולעי הענק והרכבים בעולם זה מבוססי תפאורה אמיתית המשולבת באפקטים מיוחדים. ישנן תלבושות מיוחדות לחיים בתנאי המדבר, תלבושות מיוחדות לאנשי חוק ולאנשי דת. כלי הטייס נראים כמו שפיריות. המשפחות השונות בעולם זה, שאינן חלק מהכוכב בו מתרחש הסיפור, מוצגות בכוכבים עם מראה שונה, תלבושות שונות ומנהגים שונים.
  • סממנים קוליים – ישנם קולות המאפיינים את כלי הרכב וכלי הנשק השונים. ישנו קול מיוחד בו משתמשות דמויות מפתח כדי לשלוט באחרות. ישנם אביזרים מיוחדים לשליטה בתולעי הענק שלהם צליל ייחודי. המוזיקה כוללת שימוש בחמת חלילים כדי לשוות אוירה שונה לכוכב.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – הדמויות הילידיות בעלות עיניים כחולות כתוצאה מחשיפה ממושכת לסם בכוכב. 

הנה סרטון מאחורי הקלעים שמציג את העולם בסרט:

מסכות, רעשנים, שירים וריקודים

תושב חוץ היא סדרה קומית העוסקת בחייזר שהתרסק על כדור הארץ ומנסה לחפש את רכיבי החללית שלו בתקווה לתקן אותה ולעזוב. לרוע מזלו האדם שאת צורתו הוא תופס הוא רופא המגויס לעזרת העיירה הקרובה ועליו להטמע בין בני האדם כדי לא לעורר חשד.

  • שוני חזותי – הסדרה מתרחשת בקולורדו בימינו, כך שהיא נראית מציאותית לחלוטין – מלבד כאשר היא מוצגת דרך עיניו של ילד אחד בעיירה שמסוגל לראות את החייזר כמו שהוא. המשמעות היא שבקטעים מסויימים חובש השחקן הראשי מסכה מיוחדת על ראשו, ובקטעים מסויימים ישנו איפור מיוחד. בנוסף יש מעט אפקטים מיוחדים הקשורים לחללית איתה התרסק וליחידה צבאית סודית שעלתה על עקבותיו. הפתיח של הסדרה בנוי כמו שרטוטי ההדרכה לשעת חירום שניתן למצוא במטוסים, כשבכל פרק השרטוט קשור לתוכן הפרק ויש בו מעט רמזים לתרחישים שונים שיתרחשו בהמשך.
  • סממנים קוליים – ישנה קריינות של החייזר בקטעים מסוימים כדי להעביר את הלך רוחו בניגוד לפעולותיו.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – בקטעים מסוימים בסדרה החייזר נחשף חלקית לדמויות נוספות מופיע איפור מיוחד, בנוסף מופיעה פה ושם שפה זרה בכתב שקורא החייזר,

הנה קדימון לעונה הראשונה המציג את העולם המוצג בה:

ילדותי היא סדרה על כוכב של תוכנית ילדים ואייקון תרבותי בעודו נאבק בחייו האישיים עם טרגדיה והתפוררות משפחתית. הסדרה נעה בין החיים האישיים של הדמות הראשית לבין תוכנית הטלויזיה שלקוחה ברובה מעולמו הפנימי ומדימיונו. היא מציגה את דמותו האייקונית המקסימה בניגוד למצבו הנפשי שהולך ומתערער בחייו האישיים.

  • שוני חזותי – הסדרה מתרחשת במציאות הנוכחית, אבל חלק גדול ממנה מתורגם לתוכנית הטלויזיה של הגיבור ומוצג בעזרת בובות ותפאורה המחברים את עולמו הפנימי לעולמו האישי. בנוסף, ישנו המימד של ״מאחורי הקלעים״ של תוכנית זו, אותה מפיק אביו, בעוד אחותו מייצרת את הבובות השונות. 
  • סממנים קוליים – חלק מהעולם הפנימי של הגיבור יוצא בעזרת הדמויות בתוכנית הילדים אותה הוא מנחה, כך שחלק מהעלילה מועבר בצורה של תוכנית ילדים – מדובב בקולות ילדותיים ובובנאות. הצופה מבין כמה חבוי בין השורות בתוך כל תוכנית כזו בהקשר של מה שקורה בחייו האישיים של הגיבור.
  • מאפיינים עלילתיים נוספים – מופיעים מוצרים נלווים שונים לתוכנית הילדים האייקונית. יש שימוש מעניין בצילום מתמשך (one shot) ושפה צילומית מורכבת ויוצאת דופן בסצינות רבות. 

הנה קדימון לעונה הראשונה:

והנה סרטון שמראה איך צילמו סצנה של מעבר בזמן בפרק השלישי בעונה ב one shot:

לסיכום, בניית עולם בוידאו אמנם אינה פשוטה, אך היא משרתת את היוצרים, את הסיפור ואת הצופה. כי מחד הופך הסיפור ליצירה זכירה ובולטת בין החומרים הרבים אליהם אנו נחשפים, ומאידך זוכה הצופה לחוויה אסקפיסטית ממכרת. השיטה המועדפת ליצירת ה״עולם״ נבחרת בהתאם לאופיו של הסיפור ולז׳אנר השולט. 

בשורה התחתונה – בלי כל קשר לשיטה, בעיני ההשקעה הנוספת בפרטים הקטנים ליצירת ״עולם״ משתלמת לכולם 🙂

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם