exm menu

 

exm menu

 

הכל אודות כלי המסכות

יגאל לוי | 05.01.2022

גולת הכותרת של גירסה 11 ללייטרום היא היכולת ליצור מסכות מדוייקות. מדובר במאפיין המשנה את כללי המשחק ולו מהסיבה שהוא מבטל את אחת הסיבות העיקריות לכך שצלמים פנו לפוטושופ. החל בגירסה זו ניתן לבחור באופן אוטומטי את הנושא בתמונה להוסיף או להחסיר ממנו אזורים ולבצע תיקונים מדוייקים בזמן קצר. הכלים לטיפול מקומי התכנסו לכלי אחד בשם כלי המיסוך ואליהם צורפו פקודות חדשות הנעזרות בבינה מלאכותית ליצירת בחירות מדוייקות. מדובר בשיפור המשמעותי ביותר בכל הגירסאות האחרונות של התוכנה ובמאמר זה נציג את האפשרויות הטמונות בו.

בחירה מדוייקת של הנושא בתמונה  

גירסה 11 של לייטרום הציגה לראשונה כלי המקבץ את כל הכלים לטיפול אזורים בכפתור אחד ומוסיפה פקודות שיכולות להקל על בחירה מדוייקת של אזורים. בעבר, כדי לבחור אזור בעל קצוות מוגדרים, היה עליכם להשתמש בכלי מברשת ההתאמה ולקוות שהכלי ייצמד לקווי המתאר כהלכה. כלי המיסוך, או אם תרצו כלי המסכות חוסך את המאמץ ומאפשר כעת לבחור אזור ולהחסיר ממנו מידע בקלות.

  1. בשלב ראשון יש ללחוץ על כלי המסכה (A) ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה (B) Select Subject. 
  2. לייטרום תציג לזמן קצר תוית עם הכיתוב Detecting Subject– ולאחר שניות מספר תאתר את הנושא ותבחר אותו. הנושא יסומן בכתם אדום או ירוק (B). ניתן לשלוט על אופן תצוגת הבחירה בתחתית החלון- תחת תפריט (C) Overlay Mode.
  3. בשלב זה יוצג חלון צף. ההמלצה שלנו היא ללחוץ על הפס שבראש החלון ולגרור אותו מתחת לפס הכלים כדי שזה לא יסתיר את התמונה (D).
  4. מבט מהיר בבחירה שביצעה לייטרום מגלה שהיא איננה מדוייקת ונדרשים מספר תיקונים. חלון העריכה מאפשר להוסיף או להחסיר מהבחירה באמצעות שני כפתורים: Subtract (החסרה) או Add (הוספה) (E). לחיצה על אחד מהם תציג תפריט נשלף ממנו ניתן לבחור את הכלי איתו נעבוד. החל בכלי מברשת ההתאמות, עבור בכלי הפילטר המדורג וכלה בכלי הפילטר המעגלי וכלים נוספים עליהם נפרט בהמשך. מאחר ולייטרום בחרה אזור מיותר סביב הראש (*), לחצנו על כפתור Subtract, מהתפריט הנשלף בחרנו ב-Brush (F) וצבענו את האזור העודף להחסרתו.
  5. ניתן להסתיר את הכתם הירוק/אדום המייצג את המסכה בכל עת על ידי לחיצה על מקש O. אבל האמת, שלא באמת צריכים- גרירת אחד המכוונים שמתחת לחלון המסכות (G)  תעלים את המסכה ותציג את השינויים.
  6. חלון Masks יציג כעת את דמות המסכה שיצרנו- לחיצה עליה תציג את כל התיקונים שביצענו כקטגוריות משנה. לחיצה על אחת מהן תאפשר להציג או להסתיר אותה. לחיצה על כפתור שלוש הנקודות שלצידה תציג תפריט ובו מספר אפשרויות, ביניהן האפשרות להחליף את שם התיקון בשם אחר, להסתיר אותה ולשכפל אותה. מומלץ להחליף את שם המסכה באותו אופן או בעזרת לחיצה כפולה על שם המסכה והקלדת השם הרצוי בחלון שנפתח.
  7. בדוגמא זו סימנו את הדמות כדי להבהיר אותה מעט ולהעצים את הפרטים באמצעות גרירת Texture ימינה. עם סיום העריכה ניתן ללחוץ על כפתור Done שבתחתית החלון (H).

הערה: הפקודות לבחירת נושא מבוססת על בינה מלאכותית. לרוב הבינה המלאכותית תתמקד בבחירת בני אדם או בעלי חיים ובמידה והתמונה לא כולת אותם ייבחר הנושא הבולט בתמונה

על בחירת שמים ואזורים אחרים  

חלון המסכות מציג שתי פקודות לבחירת אזורים בתמונה הנעזרות בבינה מלאכותית. לצד הפקודה לבחירת הנושא בתמונה מציעה לייטרום את הפקודה Select Sky לבחירת השמיים בתמונה. ניתן להיעזר בפקודה זו כדי לבחור אזורים נוספים בתמונה. בדוגמא שלפניכם ניעזר בפקודה כדי להבהיר את הים ואפילו להאיר את האזור שמאחורי הדמות כדי להבליט אותה.  

  1. ראשית יש ללחוץ על כלי המסכות (A) ומהתפריט הנשלף יש ללחוץ על הפקודה (B) Select Sky.
  2. לייטרום אמנם בחרה את השמיים, אך בדוגמא זו אנחנו לא מעוניינים לטפל בשמיים, אלא דווקא בים ולכן יש למקם את סמן העכבר מעל המילים Sky1 שמתחת לדמות המסכה בחלון המסכות, ללחוץ על כפתור 3 הנקודות (C) ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה (D) Invert. 
  3. בשלב זה לייטרום תבחר את הים וגם את הדמות. כדי להחסיר את הדמות יש ללחוץ על כפתור Subtract ומהתפריט הנשלף יש לבחור בפקודה Select Subject. 
  4. על מנת לדייק יותר בבחירה מומלץ להחסיר את השמיים ולכן יש ללחוץ שוב על כפתור Subtract ומהתפריט הנשלף  לבחור בפקודה (E) Select Sky.
  5. בשלב זה, כדי להבהיר את הים, גררנו את מכוון Exposure ואת מכוון Whites מעט ימינה.
  6. השלב הבא הוא להאיר את האזור שמאחורי הדמות ולשם כך יש ללחוץ על כפתור הפלוס (+) (F) ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-(G) Radial Filter. כעת יש ללחוץ על אמצע הדמות ולגרור את הכלי כך שהמעגל יקיף את כל הדמות.
  7. כל שנותר הוא לגרור את מכוון Whites מעט ימינה ובנוסף את מכוון Temp.
  8. על מנת לוודא שהמעגל לא ישפיע על הדמות יש ללחוץ על כפתור Subtract ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה Select Subject.

מימין: לאחר בחירת השמיים, באמצע: לאחר היפוך בחירת השמיים והחסרת הדמות ומשמאל: לאחר הבהרת הים והאזור שמאחורי הדמות

חפיפת מסכה  

לייטרום מאפשרת להוסיף או להחסיר אזורים במסכה באמצעות הכפתורים Subtract ו-Add. בנוסף, לייטרום מאפשרת לבחור אזור המתבסס על חפיפה בין שני אזורים.  

בדוגמא שלפניכם אנחנו מעוניינים להדגיש את הפרטים שבחציה השמאלי של הדמות. הערה: על מנת להציג את שני השלבים העיקריים מיקמנו את צילומי המסך זה לצד זה.

  1. כדי לעשות זאת לחצנו על כלי המסכות (A) ומהתפריט הנשלף בחרנו בכלי הפילטר המעגלי (Radial Filter).
  2. את הכלי גררנו באופן אלכסוני כך שצידה השמאלי של הדמות יסומן (B).
  3. כעת, על מנת שרק הפנים ייבחרו ולא השמיים סביבם, לחצנו על כפתור 3 הנקודות הממוקם מימין לדמות המסכה (C) ומהתפריט הנשלף בחרנו בפקודה Intersect Mask With>Select Subject. פקודה זו בחרה את החפיפה בין המעגל לבין הדמות ובפועל החסירה את השאר (D).
    טיפ! להשגת פקודת החפיפה Intersect ניתן להחזיק את מקש option במק או alt בחלונות – לייטרום תחליף את צמד הכפתורים Subtract ו-Add בכפתור רחב בשם Intersect. לחיצה על הכפתור תציג את תפריט הפקודות וממנו ניתן לבחור למשל ב-Subject.
  4. כל שנותר לעשות (בדוגמא זאת) הוא לגרור ימינה את מכוון הטקסטורה, הצלילות והחדות להדגשת הפרטים (E).
  5. לסיום יש ללחוץ על כפתור Done (F).
  • מסקנה: שימוש בפקודות בחירה מקצר משמעותית תהליכים מורכבים ומאפשר להשיג תוצאות מדוייקות ללא כל מאמץ.

בחירת טווח טונאלי  

לייטרום מאפשרת שליטה בכל טווח הבהירות בתמונה בין היתר באמצעות מכוונים ועקומת גוונים. לעיתים אנחנו מבקשים להבהיר או להכהות אזור מסויים בתמונה. בגירסאות קודמות של לייטרום ניתן היה לבצע משימה זו באמצעות הכלים לטיפול מקומי. החל בגירסה 11 ניתן לבחור אזור בתמונה בהתאם לבהירות שלו, להחסיר אזורים שאנחנו לא מעוניינים שיושפעו ובפועל להשיג תוצאות מדוייקות יותר. בדוגמא שלפניכם תמונה של תנור דמוי תותח שצולמה ליד מצפה רמון. המטרה היא להבהיר רק את התנור. 

  1. כדי לעשות זאת יש ללחוץ על כלי המסכות (A) ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה Color Range.
  2. לייטרום תציג את כלי דוגם הצבע – יש ללחוץ באמצעות הכלי על אזור בתמונה אותו בכוונתכם להבהיר (B).
  3. בשלב זה לייטרום תציג מכוון המאפשר לשלוט בטווח הגוונים שיושפעו (C). גרירת המכוון שמאלה תצמצם את טווח הגוונים לאזורים כהים מאוד בלבד ולעומת זאת גרירת המכוון ימינה תרחיב את האזורים שיושפעו גם לאזורים בהירים יותר. 
  4. הבעיה בשלב זה היא שלייטרום בחרה את כל האזורים בתמונה בעלי בהירות דומה. כזכור, אנחנו מעוניינים להבהיר רק את התנור ולכן יש להחזיק את מקש option במק או alt בחלונות – הכפתורים Add ו-Subtract יתחלפו בכפתור רחב אחד בשם  (D) Intersect– לחיצה על הכפתור תציג תפריט ומתוכו יש לבחור ב-Radial Gradient. 
  5. כעת יש לגרור את הכלי באופן שיקיף רק את התנור (E)- בפועל אנחנו מגבילים את השפעת הפקודה רק לאזור שמקיף את התנור.
  6. כל שנותר הוא לגרור מעט ימינה את מכוון החשיפה (Exposure) ואת מכוון הצללים (Shadows) (F). מומלץ בשלב זה גם לגרור את מכוון Clarity מעט ימינה כדי להגדיל את הניגודיות בגווני הביניים ולהדגיש פרטים.
  7. שימו לב שניתן לגרור את המעגל בכל עת, לערוך את מימדיו ולסובב אותו.לסיום יש ללחוץ על כפתור Done (G).

בחלקו השני של המאמר נציג פקודות נוספות שחלון זה מציע בתוספת דוגמאות שימחישו את היכולות של כלי זה.

print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    תוספים ללייטרום
    לייטרום מציעה 7 מודולים, עשרות פקודות ומאות מאפיינים ועדיין, כמו כל תוכנה אחרת, היא לא מושלמת. נכון לגירסה זו, חסרים...
    07.10.2020 | כתב: יגאל לוי
  • נכתב ע"י
    אחד האתגרים העומדים בפני כל מקצוען הוא ייעול תזרים העבודה. היכולת לנצל את כל החוזקות של התוכנה ולהתאים אותה לצורכי...
    13.04.2022 | כתב: יגאל לוי
  • נכתב ע"י
    באחד הקליפים הנשכחים של סטיבי וונדר, הזמר המחונן העיוור, הוא שר וסביבו לא פחות מ-7 סינטיסייזרים עליהם הוא מנגן תוך...
    26.02.2020 | כתב: יגאל לוי
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם