exm menu

 

מה הסיפור?

עינת שמשוני | 04.11.2020

לרוב אנחנו נדרשים לעבוד מול אדם אחד – הלקוח שלנו. אבל לפעמים העבודה דורשת מעורבות של איש מקצוע נוסף – צלם, מאייר, קופירייטר, או מפיק. במאמר הזה אספק מספר טיפים שימושיים לעבודה מול מאייר בעימוד ועיצוב של ספרי ילדים.

איור ועיצוב הם תחומים נושקים ויש לא מעט אנשים שמשלבים את שניהם. אבל בעוד שישנם מעצבים שהם גם מאיירים ומאיירים שגם למדו עיצוב, אלו עדיין שני תפקידים שונים בעת עבודה על ספר מאוייר (לרוב ספר ילדים, אבל לא בהכרח).

בוודאי שישנם גם מעצבים שאין להם שליטה או ידע באיור ומאיירים שחסרים הבנה בעיצוב.

בבואנו לעבוד על ספר ילדים, לא תמיד ברור מהם שלבי העבודה ומהי חלוקת התפקידים בין המאייר והמעצב. אז בואו נעשה קצת סדר.

בחירת פורמט

לא אחת מגיע לקוח בבקשה לעיצוב ועימוד ספר וברשותו איורים מוכנים. מצב כזה יכול להקשות על תהליך עבודה נכון, משום שהוא מחייב להתאים את הפורמט לאיור. תהליך עבודה נכון הוא דווקא הפוך – קודם בוחרים את הפורמט ואז יוצרים איורים שיתאימו לו.

בחירת הפורמט היא הצעד הראשון בתהליך עיצוב הספר. בעוד שספרי פרוזה ועיון נצמדים לגדלים סטנדרטיים, בספרי ילדים נוכל למצוא מבחר גדול יותר של מידות לספר.

בחירת הפורמט משפיעה, כמובן, גם על עלות ההפקה של הספר, על נוחות המשלוח והאחסון שלו ועל אופן ההצגה שלו בחנויות הספרים. אלו שיקולים שכדאי לקחת בחשבון כשבאים לבחור פורמט. הפורמט הנפוץ בארץ הוא פורמט ריבועי של 22/22 ס"מ, אבל הוא לחלוטין לא מחייב.

חלוקת עמודים

לאחר בחירת פורמט, יש לחלק את המלל לעמודים. כאן המקום להתייעץ עם עורך ספרותי (בתקווה גדולה שעורך כזה מלווה את הספר) כדי לוודא שהחלוקה לא נעשית באופן שרירותי בהתאם למספר המילים, אלא באופן שישרת את הרצף הסיפורי של המלל. 

חלוקת המלל תכתיב את המקום שעלינו להשאיר עבורו בכל כפולה. שימו לב שמספר העמודים בספר תמיד מגיע בכפולות של ארבע ובכל ספר יש להקצות עמוד אחד לקרדיטים ועמוד אחד לפתיח. זה אומר שבספר של 24 עמודים, נשארים לכם 22 עמודים לחלוקת המלל, כלומר – 11 כפולות מאויירות. אם יש צורך בכפולה נוספת, תיאלצו להוסיף 4 עמודים ולחשוב מה אתם עושים עם השניים המיותרים. כדאי להביא זאת בחשבון בעת חלוקת המלל.

תכנון הגריד

ישנם ספרי ילדים בהם האיור מתפרס על כפולת עמודים שלמה והמלל מופיע מעליו, או משולב בין האיורים. ישנם ספרים בהם האיור תופס רק חלק מסויים של הכפולה וחלק נוסף נשאר ריק עבור המלל. האיורים יכולים לגלוש עד לקצה הדף או להיות תחומים עם מסגרת פנימית לבנה.

את ההחלטות האלו יש לקבל לפני התחלת הכנת האיורים. כמו כן, חשוב להחליט מהו הגופן, הגודל והמרווח בין השורות, כדי שהמאייר ידע כמה מקום עליו להשאיר למלל.

שליחת הוראות למאייר

רק לאחר שבחרנו פורמט, תכננו גריד וחילקנו את המלל לעמודים וכפולות, מגיע השלב לערב את המאייר. חשוב שהמאייר יקבל את כל הנתונים שקבעתם, כמובן, בשיתוף ובהסכמה מלאה של הלקוח, בין אם הלקוח הוא הסופר עצמו ובין אם הלקוח הוא הוצאת ספרים או חברת הפקה. על המאייר לדעת מה גודל האיורים, האם יש צורך בגלישות (׳בליד׳) ומה המידה שלהם (בכריכה קשה, למשל, יש צורך בגלישה של 2 ס"מ) וכמה מקום עליו להשאיר למלל.

סכמו גם מול המאייר כיצד הוא מוסר לכם את האיור ואיזה סוג קבצים אתם מעוניינים לקבל.

שימו לב: כאן התפקיד שלכם נגמר, לשלב זה. אתם קבעתם גריד ופורמט אבל המאייר מחליט מה להכניס לתוכם. בשום אופן אל תתנו למאייר הנחיות לגבי תוכן האיורים, טכניקת האיור או הסגנון. זה לחלוטין לא התפקיד שלכם. הסופר או ההוצאה בחרו את המאייר לפי שיקולים שלהם וזה התפקיד שלו.

עימוד

לאחר שהמאייר סיים את עבודתו, האיורים יחזרו אליכם לשלב העימוד. קחו בחשבון שעבודה על ספר ממוצע של 12 כפולות, יכולה להימשך על פני תקופה של כמה חודשים, כך שיעבור זמן משלב התכנון המקדים של הספר ועד שתתחילו לעבוד על העימוד.

שימו לב שהאיורים תואמים את הפורמט, שיש גלישות היכן שצריך ושאלמנטים חשובים לא נופלים בדיוק על קו האמצע של הכפולה.

במידה ויש איורים שאינם תואמים ונדרש תיקון, החזירו את הכדור למגרש של המאייר. לעולם אל תבצעו תיקונים באיורים על דעת עצמכם. הדבר יכול להיחשב הפרה של זכויות יוצרים ובפגיעה בקניין רוחני.

עיצוב כריכה

זה השלב שדורש את שיתוף הפעולה המירבי בין המעצב לבין המאייר. תכנון בכריכה נעשה ביחד, כאשר אתם אלו שמתכננים את הקומפוזיציה והטיפוגרפיה ומעבירים הוראות למאייר כיצד לבצע. המלצה חמה שלי – שימו את האגו בצד והקשיבו להצעות שעולות מהמאייר. הרבה פעמים אלו הצעות טובות.

דברים שחשוב לסכם מראש

ונייטות לעמוד פתיחה וסגירה: ונייטות הם איורים קטנים ללא רקע. פעמים רבות משתמשים בהם בעיצוב ספרי ילדים לעמודי פתיחה או סגירה של הספר או לגב הכריכה. חשוב לסגור מראש האם יעשה שימוש בונייטות ובמידה וכן, האם המאייר מכין אותם, או שהם ייגזרו על ידכם מתוך האיורים הקיימים. 

פורזץ: הפורזץ (שם גרמני מצחיק) אלו הדפים שמחברים בין דפי הספר לכריכה ונעשה בו שימוש כאשר יש לספר כריכה קשה. דפי הפורזץ יכולים להישאר לבנים אבל ברבים מספרי הילדים מקובל להדפיס גם עליהם. חשוב לסכם מראש אם המאייר מכין דוגמה לפורזץ, או שזאת עבודה שלכם. גם כאן – האם מותר לכם לגזור אלמנטים מתוך האיורים.

משהו חשוב אחרון לסיום

ספרי ילדים הם יצירה משותפת של סופר ומאייר. בעוד שהשם שלכם יופיע רק בעמוד הקרדיטים הפנימי, שמו של המאייר יופיע גם על הכריכה ואם הספר יזכה בבוא העת באיזה פרס ספרותי, הפרס יחולק באופן שווה בין הסופר למאייר.

סביר להניח שאם קיבלת עבודה של עיצוב ספר ילדים, הלקוח שלכם הוא הסופר, או ההוצאה ולא המאייר. אבל אל תשכחו שלמאייר יש חלק חשוב ומרכזי בתהליך. זו היצירה שלו והשם שלו מופיע עליה. כבדו את הדעה שלו והתייעצו איתו בכל אחד משלבי העבודה עד כמה שניתן. אתם תצאו רק נשכרים מזה.

כל התמונות מהספר "איזה יום" עם איורים של שמעון אנגל

עינת א. שמשוני | סטודיו געש

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:







    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 03-5291888 או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ניר







      להשארת פרטים