exm menu

 

exm menu

 

מדעי השדרוג

מיכל וינס | 28.11.2022

סדרות מדע בדיוני תמיד היו נישה בידורית מעניינת, אך בשנים האחרונות הן חודרות לזרם המרכזי. בעידן בו האנושות לכודה באובססיית שידרוגים, אחד המוטיבים החוזרים שלוכדים את דימיונם של יוצרים רבים הוא ״השידרוג הגנטי״.
במאמר זה אביא דוגמאות ואנסה לפענח את סוד המשיכה לתכנים אלה.

עולם הסדרות בימינו רווי בתכנים מכל מין וסוג. התחרות על ליבם של הצופים הפוטנציאלים גדולה במיוחד מאחר ונוספו לזרם המרכזי גם שירותי הזרמת תוכן רבים. מחד, זה אומר בהכרח שיש כמות גדולה של תוכן מתחרה – אך מאידך, המשמעות היא שהיוצרים מתאמצים עוד יותר ליצור תוכן יוצא דופן וחדשני שילכוד את לב הצופים (בשאיפה – מעבר לעונה אחת).

ז׳אנר המדע הבדיוני מכוון בימינו לא רק לקהל של גיקים צעירים אלא גם לזרם המרכזי. מרבית היוצרים משלבים אותו בעטיפה של מותחן / דרמה / אקשן וקומדיות אימה, וכך מגיעים לקהל גדול יותר.

בין הנושאים השונים של סיפורי מדע בידיוני, בולטים כיום סיפורים שונים על התערבות טכנולוגית בגנום האנושי, או ״טיפול עתידני״ במחשבות / דימיון / חלומות ותודעה. 

אני קוראת לנישה זו בז׳אנר – ״מדעי השידרוג״ וכך אתייחס לדוגמאות שאנתח.

מאפיינים בולטים בז׳אנר ״מדעי השידרוג״

מוטיבים שחוזרים על עצמם בסדרות מז׳אנר ״מדעי השידרוג״ –

  • בגלל הבעייתיות המוסרית של חלק מהמניפולציות בהנדסה גנטית – מוטיב חוזר בסיפורים אלה הוא ניסוי בלתי חוקי או קונספירציה שמנצלת טכנולוגיה עתידנית לרעה.
  • לעיתים קרובות הגיבור הוא מדען גאון בעצמו או נעזר במדען שכזה.
  • לעיתים קרובות המדען ייחשב קצת ״מטורף״ או מוקצה גם בקרב עמיתיו למקצוע.
  • לעיתים קרובות נקודת המוצא של הסיפור היא ״ניסוי (לא חוקי) שהשתבש״.
  • לעיתים קרובות גוף ממשלתי או טייקון מטורף מושכים בחוטים מאחורי הקלעים. מוטיב זה מוביל למוטיב הבא:
  • הגיבור ייאלץ להלחם נגד כוחות בעלי אינטרס ואמצעים חובקי עולם, ובדרך תחשף גם מזימה גדולה יותר.
  • הגיבור ייקלע למצבים רבים מסכני חיים, ויגרום לסיכון דומה של אהוביו. 
  • מבחינה סגנונית, מרבית הסדרות האלו יאופיינו במראה הייטקי מתקדם, עיצוב עתידני, ואביזרים מוקפדים.

כמובן שישנם גם סרטים עכשיויים העוסקים ב״מדעי השידרוג״, אך דווקא בגלל מורכבות העלילות בתת־ז׳אנר זה, יוצרים מעדיפים לפתח סיפור רחב יריעה ומורכב יותר – כזה שנמתח לפחות על עונה – ורצוי עוד יותר – על כמה עונות.

הסדרות שבחרתי להביא כולן עכשיויות, שייכות לחלק מערוצי התוכן הראשיים ומיועדות לקהל רחב של בני נוער ומעלה.

סדרות לדוגמא

החיבה של האסייתים לעלילות דיסטופיות, על גבול המד״ב, ידועה מזמן. לכן לא מפתיע שניתן למצוא תכנים איכותיים שכאלה גם בערוצי התוכן הראשיים כיום:

Doctor Brain

סדרה קוריאנית זו מבית Apple, עוסקת בסיוון, מדען מוח גאון, שממציא טכנולוגיה לסינכרון זיכרונות בין בני אדם. לאחר טרגדיה אישית בחייו, הוא מתנסה בטכנולוגיה הזו בעצמו בכדי לפענח מה גרם לאסון שחווה. מכאן נכנסים חייו לסיחרור מותח, אפל ובלתי צפוי.

הסדרה כוללת את מרבית המוטיבים שציינתי – יש לה מראה הייטקי מתקדם, הטכנולוגיה בה הגיבור מתנסה היא ניסיונית ולא חוקית, הוא נקלע לסבכה של מזימה חובקת עולם, ונחלץ בקושי ממצבים מסכני חיים ומסיכון אהוביו.

הנה קישור לקדימון של הסדרה:

Dream Raider

סדרה קוריאנית של HBO MAX. הסדרה מתרחשת בעתיד הלא רחוק, בו מתרחשים פשעים של ״פצחני מוח״ המסוגלים לחדור למוחות של אנשים תמימים. הבלש לי ז׳יאו מקים יחידת אכיפה בלשית מאולתרת בעזרת פרופסור מטורף ובתו, המתמחה בהנדסה עצבית. הם משתמשים במכונה שהמציא הפרופסור, המאפשרת להם לחקור את המודע והתת מודע – בניסיון לעצור את הפשע הבא. גם סדרה זו מכילה את מרבית המאפיינים שציינתי. 

הנה הקדימון שלה:

במקביל, גם ליוצרים אמריקאים קוסם לעסוק בנושאים של ״שידרוג אנושי לא חוקי״, או ״התערבות מוחית״ לא מוסרית – וכך לעסוק בנושאים כמו פרטיות, הגדרה עצמית וזהות.

ניתוק

סדרה מבית Apple. מארק עובד בחברת לומון המסתורית, שהעובדים בה עברו (בהסכמה) ״ניתוק״ של הזכרונות שלהם הקשורים לעבודה מהזכרונות האישיים שלהם. הליך זה מאפשר להם להיות מנותקים מאינטרסים אישיים בעת שהותם במקום העבודה. שם הסדרה (Severance באנגלית) יכול להתפרש כניתוק, אך גם כפיטורין או סיום העסקה של עובד. חוסר שביעות רצון במחלקה בחברה מוביל את העובדים לחוסר ציות לחוקי החברה. הופעתו של אדם מה״עבודה״ בחייו האישיים של מארק מתחילה מסע לגילוי אמיתות מטרידות על מקום עבודתו. 

הנה הקדימון לסדרה:

הפריפראל

סדרה של אמזון פריים. בסדרה זו פלין, אישה צעירה החיה עם משפחתה בעתיד הלא רחוק, בפינה נידחת של ארה״ב, תקועה בשגרה ממנה היא בורחת אל משחקי מחשב. כשאחיה מגייס אותה לבחון משחק חדש וניסיוני היא רואה משהו שלא היתה אמורה לראות ומביאה סכנה אמיתית אל דלת ביתה. הסדרה נוצרה על ידי יוצרי ווסטוורלד ומבוססת על רומן של ויליאם גיבסון.

הנה הקדימון שלה:

המשובשים

סדרה של נטפליקס. שלושה צעירים סובלים מתופעות לוואי מטרידות לאחר ניסוי גנטי שהשתבש. הם נעזרים במדענית בשם סידני בורק בכדי לאתר את המדען (המטורף) האחראי, ולנסות לאלצו לתקן את המצב. בניגוד לסדרות האחרות שהזכרתי כאן, סדרה זו משלבת גם הרבה קטעים קומיים לצד קטעי דרמה ואימה, ולפיכך מכניסה קצת קלילות לנושא הכבד שלה.

הנה הקדימון שלה:

שלוש הסדרות הללו מכילות את מרבית המאפיינים שצוינו לעיל. כולן מציגות הייטק מוקפד, הרבה אוירה והרבה טירוף מדעי. כולן עוסקות ברעיונות מעניינים של גבולות המדע, המוסר, הזהות והתודעה. כולן מאוד אמריקאיות ובכל זאת נוגעות בנושאים אוניברסליים, וכולן מכוונות לקהל רחב.

דוגמאות ותיקות יותר

שתי סדרות שיש להזכיר בהקשר זה נמצאות בתודעה העולמית כבר מספר שנים, ולמרות זאת שתיהן בהחלט נוגעות בתת הז׳אנר של ״מדעי השידרוג״:

ווסטוורלד

סדרה של HBO. הסדרה ווסטוורלד החלה כסדרה בה בעתיד הלא רחוק, העשירים והחזקים מגיעים להגשים פנטזיות אפלות במתחם בו ה״מארחים״ הם רובוטים אנושיים המשחקים תפקיד שנכתב להם מראש. ככל שהסדרה התקדמה, הסתבר כי המניע של יוצרי המתחם הזה היה למצוא דרך לחיי נצח – האפשרות להעתיק את מאפייניו של אדם לגוף מלאכותי. במקביל, מפתחים חלק מה״מארחים״ מודעות, ומסרבים להמשיך במשחק בו הם מוגדרים כנחותים. אחרים מסרבים להרפות מהזהות שלהם למרות היותם מודעים לעובדה שהם ״שיכפול״ מכני של עצמם. בעונה הרביעית והאחרונה (כרגע), ממשיכה הסדרה לבחון את הגבולות של הינדוס תודעה, אנושיות ומודעות עצמית.

הנה קדימון לעונה הרביעית:

דברים מוזרים

סדרה של נטפליקס. הסדרה מתרחשת בשנות ה־80 בעיירה בארה״ב, בה חבורת ילדים עוזרת לאילבן, ילדה בעלת יכולות על־אנושיות שנמלטה ממעבדה סודית. בעוד כוחות ממשלתיים אפלים נעים בעקבותיה, תופעות על־טבעיות מפריעות את שלוות העיירה המנומנמת, והכל קשור לאילבן. בעונה הרביעית (הנוכחית) מתבררים פרטים חדשים על אותם ניסויים שנעשו בילדים במעבדה ממנה ברחה אילבן ועל גורלם של חבריה לניסויים הללו. במקביל, היא עדיין מנסה למצוא את מקומה כמו כל תיכוניסטית רגילה ולהבין מי היא – עם ובלי יכולות על-אנושיות.

הנה קדימון לעונה הרביעית:

שתי הסדרות האלה מכילות את מרבית המאפיינים שצויינו לעיל, אך בעוד ווסטוורלד היא יותר דרמת אקשן עם מוטיבים של מד״ב – דברים מוזרים היא סדרה קלילה יותר עם קטעים קומיים המשולבים באימה, והיא מכוונת לקהל רחב יותר.

אנימציה

לא אוכל שלא להזכיר שתי סדרות אנימה ששייכות לתת הז׳אנר הזה. כפי שציינתי קודם, לאסייתים יש חיבה מיוחדת למד״ב דיסטופי, ומאחר והם יוצרים תכנים מצוירים המיועדים לקהל מבוגר – אציין בשמחה שתי סדרות אנימה שמציגות ״מדעי שידרוג״ משלהן:

Cyberpunk: Edgerunners

סדרת אנימה של נטפליקס. בעיר עתידנית בארה״ב, המכורה ל״שידרוגי גוף טכנולוגים״ שונים ומשונים, דיויד מרטינז הוא ילד רחוב המנסה לשרוד. הוא מצטרף לחבורה של אדג׳ ראנרס – פורעי חוק ושכירי חרב הקרויים גם ״סייבר פאנקס״. הסדרה עוקבת אחריו בעודו מנסה לשפר את יכולותיו ואת מעמדו בצוות.

הנה קדימון לסדרה:

Pantheon

סדרה של +AMC. הסדרה עוסקת במאדי קים, נערה הסובלת מבריונות בבית הספר, שמקבלת עזרה לא צפויה מדמות אינטרנטית הטוענת שהיא אביה המנוח. בניסיון להתחקות אחר האמת, היא מגלה כי תודעתו של אביה המנוח הועלתה לרשת במהלך ניסוי קטלני לסריקת מוח, ומותו הוא חלק מהסתרה של שימוש בטכנולוגיה אסורה. בניסיונה לקבל משמורת על תודעתו של אביה היא נלכדת במרכזה של מזימה מטרידה חובקת עולם.

הנה קדימון לסדרה: 

גם סדרות אלו מכילות את מרבית המאפיינים שצוינו לעיל, וגם הן מצליחות להעלות שאלות של גבולות המוסר, התודעה, הזהות האישית ומהות האנושיות.

לטעמי, כל תת־הז׳אנר הזה מבטא יותר מכל דילמות מוסריות רבות לגבי דחיקת גבולות הטכנולוגיה לתחומים בעייתיים. מרבית העלילות מציגות בעיות שנוצרות מהתערבות מדעית במה שהופך אותנו לאנושיים. עם זאת, בכולן מוצגים גם יתרונות שניתן להפיק מ״שידרוג״ יכולות אנושיות – ואולי זה סוד הקסם. העובדה שבכולן מוצגת מציאות שכביכול ״אינה רחוקה״, מספקת לכולנו הצצה סקרנית אל עתיד אפשרי – כולל כל הבעיות הנלוות אליו. מכל מקרה, לרוב מדובר ברעיונות מורכבים בעטיפה מהנה ולא מחייבת – וגם זה מפתה.

 

בנימה אישית לסיום, אני נהנית בז׳אנר זה מדחיקת גבולות הדימיון והסקרנות – מבלי לשדרג דבר 🙂 

 

 

print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    המושג “oneshot” מתייחס לצילום רציף ארוך המספר סיפור כלשהו – ללא עריכה וחיתוך מאוחרים יותר. בין אם מדובר ביצירה שלמה...
    21.05.2018 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    בשנים האחרונות השתלט המימד השלישי על הקולנוע בהדרגה ובשיטתיות, כמין סוג של אופנה טכנולוגית חדשה.הפלישה החלה בסרטי אנימציה ותוכניות ילדים...
    01.07.2013 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    זה כבר לא סוד ש-adobe מקדמת את כלי הבינה המלאכותית במוצריה, ורובם כבר משנים את השימוש שלנו בתוכנות ותיקות כמו...
    19.04.2024 | כתב: מיכל וינס
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם