מבוא לביטויים

לירן טביב | 22.05.2020

במאמר הקודם עסקנו בעריכה מספרית לביטויים. במאמר זה נצלול אל תוך עולם הקוד דרך שני יסודות מאוד חשובים- מערכים ומשתנים. באופן כללי מרכיבים אלו מאפשרים לבצע פעולות באופן אלגנטי עם התייחסות למאפיינים מורכבים יותר (בעלי יותר מערך אחד). הבסיס למאמר זה נמצא במאמרים הקודמים ולכן מומלץ לקרוא אותם בעיון לפני צלילה למאמר זה.

מה זה מערך? 

מערך הוא מאפיין המורכב משני ערכים או יותר, כמו מיקום (Position) או גודל (Scale). לרוב פונים לערכים במאפיינים אלה כ-X, Y (ו-Z במידה והשכבה/האפקט תלת־ממדי). חשיבות הבנת המערכים גדולה מאוד מאחר והיא מאפשרת לחבר בין שני מאפיינים בעלי ערכים שונים (חיבור של סיבוב למיקום לדוגמה), או שינוי של ערך בודד מתוך מערך (אוטומציה רק על ציר ה-X של המיקום). בדרך כלל, כאשר ננסה לחבר בין שני מאפיינים בעלי כמות ערכים שונה- נקבל תוצאה לא ברורה או הודעת שגיאה, מה שבפועל אומר שהגיע העת להבין איך הדברים עובדים.

איך נראה מערך בקוד?

סוגריים מרובעים ופסיקים, זה כל מה שצריך לדעת בכדי לייצר מערך.

בתוך סוגריים מרובעים יש לכתוב את הערכים הרצויים בתוספת פסיק המפריד ביניהם משמאל לימין. לדוגמא: [200,400] בשורת הקוד של ערך המיקום תגדיר ערך של 200 בציר ה-X ו-400 בציר ה-Y. כך שניתן להציב את ערך הסיבוב בציר ה-X של המיקום, כך כאשר השכבה מסתובבת היא תזוז ימינה ושמאלה. 

איך ניתן לקרוא לערך אחד מתוך המערך?

אם ברצוננו להחיל ערך אחד מתוך מערך על מאפיין אחר, ניתן לגרור אל ציר ה-X או ה-Y של הערך את שוט הבחירה.

לחילופין ניתן להוסיף בסוף שורת הקוד את מיקום הערך במערך באמצעות סוגריים מרובעים.

יש לזכור כי הערך הראשון במערך מצויין בספרה 0, הערך השני בספרה 1 וכן הלאה.

 

אוקיי, אז מה זה משתנה?

משתנה הוא אובייקט שמחזיק ערך אשר מגדירים בו. משתנה עוזר לייצר קוד קריא יותר ומאפשר מיחזור יעיל יותר של ערך מסויים. ההגדרה של המשתנה היא מאוד פשוטה- פשוט ממציאים מילה (עדיף שתהיה בהקשר), שהיא שם של המשתנה ויוצקים אליו תוכן באמצעות ״ = ״. לדוגמא: כאן ניתן לראות הצבה של ערך הסיבוב של השכבה בתוך משתנה. מאחר וזו שורת קוד אחת וסביר להניח שאחריה תופיע שורת קוד נוספת יש לסיים את השורה ב-״ ; ״/

 

דוגמאות ושימושים

צל לכדור

הורות יכולה לפתור הרבה דברים, אבל יתכנו מקרים בהם אנחנו מעוניינים רק בחלקים ממנה, ולפעמים גם מתוך החלק אנחנו רוצים חלק קטן יותר. מבולבלים? אז תחשבו על צל של כדור, הכדור יכול לנוע לכל הכיוונים אך הצל יכול לנוע רק ימינה ושמאלה. כדי להגיע לתוצאה כזו יש ״לבודד״ רק את ציר ה-X של הכדור ולהעביר אותו אל הצל. בשלב הראשון נבצע הצבה של מערך המיקום בתוך המשתנה ballPos ולאחר מכן נשתמש רק בציר ה-X שלו במערך המיקום של הצל. את ציר Y נגדיר באופן ידני באמצעות מספר. כך ינוע הצל רק ימינה ושמאלה על פי תנועת הכדור שמעליו/

 

Wiggle על ציר אחד

בדוגמא זו ניתן לראות כיצד ליצור הרעדה רק על ציר אחד בכדי לקבל תנועה אקראית בכיוון מסוים או היפוכו.  כמו באקולייזר שכולל בתוכו המון חתיכות שגדלות לגובה מסויים. גם כאן נציב את ערך ה-wiggle בתוך משתנה שנקרא wiggleArray. תוצאת ה-wiggle הינה מערך מפני שהיא מחושבת על גודל השכבה שכולל גם את הרוחב וגם את הגובה. בהמשך יש ליצור מערך אשר בציר ה-x שלו הערך 100 ובציר ה-y שלו רק ערך ה-y של ההרעדה.

ניתן לבצע את אותן הפעולות באמצעות פירוק הפקודה Separate Dimensions, אבל חשוב להכיר את המערכים מפני שיש מקומות שאין ברירה אלא להשתמש בהם. 

ניתן להוריד את קובץ הפרויקט מ-Arrays.aep  לשחק עם הערכים וליצור חיבורים חדשים. בהצלחה!

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:







גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

להשארת פרטים
-

יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 03-5291888 או להשאיר פרטים בטופס

  • רותם

  • ניר







להשארת פרטים