כל מה שרצית לדעת על רחפנים
מיכל וינס |
27.07.2018
לצד כל החידושים בתחום צילום הוידאו, תופס טרנד הרחפנים מקום של כבוד גם בשוק החובבני. רחפן הוא מתקן מרחף הנושא מצלמת וידאו. הוא נשלט על ידי שלט, כולל 3-8 מדחפים בהתאם לסוגו/גודלו, ומאפשר לכל חובב לקבל ״צילומי אוויר״ ותנועות מצלמה שבעבר אי אפשר היה להשיג ללא טיסה במסוק והשקעה כספית גדולה.
צילומי אוויר משמשים לרוב כחוט מקשר בין סצינות בסרט עלילתי או דוקומנטרי ולעיתים גם משמשים כשיטה להעברת חלקים מהסיפור עצמו, אבל בדומה להילוך איטי – התוצאה המתקבלת מאוד יפה ומושכת עין, ולכן הפיתוי להשתמש בצילומי אוויר גדול.
סוגי רחפנים
רחפנים נבדלים ביניהם בגודל ובמחיר – ובהתאמה לכך ביכולות ובאפשרויות המתקדמות שהם מספקים:
הקטנים והזולים ביותר לרוב מסופקים מורכבים מראש ומוכנים להטסה, אך מוגבלים יותר ביכולות הטכניות – צילום באיכויות נמוכות יותר, למשך זמן קצר יותר (דקות ספורות), למרחק מוגבל יותר (מטרים ספורים) וכו׳. רחפנים קטנים שכאלה לרוב יתאימו למי שעדיין אין לו ניסיון רב בהטסת רחפנים. בהנחה שיהיו כמה ״תאונות ריסוק״, כמו לכל מתחיל – עדיף לרסק רחפן קטן וזול יותר ולצבור ניסיון עליו לפני שמשקיעים ברחפן רציני יותר.
להבדיל מאלה – ישנה כיום גם קטגוריית רחפנים קטנים ומהירים המכונה Racing Quads – רחפני מירוצים. בקטגוריה זו ניתן למצוא גם רחפנים שדורשים הרכבה מסוימת. רחפנים כאלה מיועדים למטיסים מנוסים יותר, והם נשלטים בדרך כלל בעזרת בקרת שליטה חזותית. במערכת זו (FPV – ראשי תיבות של First Person View) המטיס שולט ברחפן המירוץ כשהוא צופה בוידאו המשודר מהרחפן ורואה הכל כמו מתוך תא טייס. השליטה מתבצעת ממסך מובנה בשלט / טלפון נייד / טאבלט, או דרך משקפי וידאו.
הקטנים והזולים ביותר לרוב מסופקים מורכבים מראש ומוכנים להטסה, אך מוגבלים יותר ביכולות הטכניות – צילום באיכויות נמוכות יותר, למשך זמן קצר יותר (דקות ספורות), למרחק מוגבל יותר (מטרים ספורים) וכו׳. רחפנים קטנים שכאלה לרוב יתאימו למי שעדיין אין לו ניסיון רב בהטסת רחפנים. בהנחה שיהיו כמה ״תאונות ריסוק״, כמו לכל מתחיל – עדיף לרסק רחפן קטן וזול יותר ולצבור ניסיון עליו לפני שמשקיעים ברחפן רציני יותר.
להבדיל מאלה – ישנה כיום גם קטגוריית רחפנים קטנים ומהירים המכונה Racing Quads – רחפני מירוצים. בקטגוריה זו ניתן למצוא גם רחפנים שדורשים הרכבה מסוימת. רחפנים כאלה מיועדים למטיסים מנוסים יותר, והם נשלטים בדרך כלל בעזרת בקרת שליטה חזותית. במערכת זו (FPV – ראשי תיבות של First Person View) המטיס שולט ברחפן המירוץ כשהוא צופה בוידאו המשודר מהרחפן ורואה הכל כמו מתוך תא טייס. השליטה מתבצעת ממסך מובנה בשלט / טלפון נייד / טאבלט, או דרך משקפי וידאו.
קטגוריית הרחפנים בגודל בינוני מהווה את חלק הארי של השוק. רחפנים אלה מיועדים למטיסים מקצועיים יותר. חלקם כוללים מצלמה מובנית וחלקם מיועדים לשימוש עם מצלמה מדגם מסוים או עד משקל מסוים. חלקם דורשים הרכבה מסויימת וחלקם מגיעים כשהם כבר מורכבים ומוכנים לטיסה (נקראים גם RTF – ראשי תיבות של Ready To Fly). בחלקם השלט מסופק עם הרחפן, ובחלקם השלט הוא טלפון נייד, או מחשב לוח המתממשק לרחפן בעזרת אפליקציה ייעודית. חלק מהרחפנים כוללים אפשרות לבקר טיסה בנפרד מבקר צילום, כך ששני אנשים יכולים להטיס את הרחפן (אחד אחראי על הטיסה והשני על הצילום). בנוסף, ישנם רחפנים מתקפלים וקלי משקל, אותם ניתן לשאת בקלות לכל מקום, להרכיב ולהטיס בפרק זמן קצר. ראוי לציין כי מאחר ומדובר בקטגוריה גדולה מבחינת היצע, ניתן למצוא בה גם רחפנים יקרים יותר המיועדים למטיסים, או לצלמי וידאו מקצועיים יותר.
קטגוריית
הרחפנים הגדולים ביותר מיועדת לרוב לשוק המקצועי. אלה רחפנים כבדים ויקרים הדורשים מיומנות גבוהה בהטסה מאחר והם
מיועדים לשאת מצלמות מקצועיות ששוקלות יותר, ומכוונים לאנשי מקצוע ולא לחובבים.
חובה להכיר את חוקי רת״א (רשות התעופה האזרחית) בכדי לא לסכן אנשים ומבנים, ובכדי לא להסתכן בקנסות, תביעות נזיקין ושאר ירקות
בטיחות
חובה להכיר את חוקי רת״א (רשות התעופה האזרחית) בכדי לא לסכן אנשים ומבנים, ובכדי לא להסתכן בקנסות, תביעות נזיקין ושאר ירקות. חשוב לזכור שרחפן ממוצע בגודל בינוני שוקל בין קילו – עד למספר קילוגרמים ונע במהירות של עשרות קמ״ש, והתנגשות, או נפילה שלו על אנשים / בעלי חיים / או מבנים עשויה לגרום נזק.
בעלון רת״א כתובות ההנחיות הבאות (התייחסות לרחפן כאל ״רב להב״):
קרא/י
את חוברת ההפעלה של הרב להב והקפד/י על כללי הבטיחות של היצרן.
בעלון רת״א כתובות ההנחיות הבאות (התייחסות לרחפן כאל ״רב להב״):
קרא/י
את חוברת ההפעלה של הרב להב והקפד/י על כללי הבטיחות של היצרן.
- הטס/י על פי מגבלות החוק.
- הטס/י בקשר עין בלבד!
- גובה מירבי להטסה 50 מטר מעל פני השטח.
- התרחק/י 2 ק"מ לפחות ממסלולי שדות תעופה.
- הצטרפ/י לבעל רישיון להפעלת טיסנים כדוגמת קלוב התעופה הישראלי
וקבל/י הדרכה בהטסת טיסנים. - אל תטיס/י ליד שדות תעופה או בקרבת מטוסים באוויר.
- אל תטיס/י בתוך שכונת מגורים ליד מבני ציבור או התקהלות בני אדם, התרחק/י לפחות 250
מטר. - אל תטיס/י מעל או בקרבת אנשים.
- אל תטיס/י באזורים האסורים.
- אל תטיס/י בצורה פזיזה שמסכנת חיים או רכוש.
- אסורה עבודה מסחרית ללא רישיון.
אזורים אסורים אסורים לטיסה (מקור: Google)
מאחר והרחפן כולל שלט, והשלט כולל משדר – חשוב לדעת כי התדר המותר בישראל הוא 2.4 ולכן אם מזמינים את הרחפן מחו״ל חשוב לבדוק שאינו מעל התדר המותר – אחרת הוא לא יאושר לכניסה לארץ.
הסוללות של הרחפן הן לרוב מסוג LiPo, ובמידה והן לא מטופלות כראוי – הן עשויות להתפוצץ. כך שמומלץ לא ״לחפף״ בקריאת הוראות טעינה ואחסון של סוללות. ישנם אף מנשאים מיוחדים המיועדים לשמור על הסוללות ועל הנושא אותן.
עצות לבחירת רחפן
אז על מה מסתכלים כשמחפשים רחפן מתאים:
גודל ומשקל – מיועד עבור אלו המחפשים רחפן אותו ניתן לנייד ברכב – אינם
מוגבלים בגודל או במשקל. אבל עבור אותם טיילים רגליים המחפשים אתרים מבודדים יותר ונגישים פחות – ישנה משמעות לגודלו
ומשקלו של הרחפן. פה כמובן באים לידי ביטוי גם ההבדלים הקשורים למצלמה שעל הרחפן – רחפנים המסופקים עם מצלמה מובנית,
או מיועדים לשאת מצלמת אקסטרים קטנה, יהיו קלים וקומפקטיים יותר, בעוד שרחפנים המיועדים לשאת מצלמה מקצועית יותר עם
עדשות ומתקני ייצוב למיניהם יהיו כמובן גדולים וכבדים יותר (ויקרים יותר).
מוגבלים בגודל או במשקל. אבל עבור אותם טיילים רגליים המחפשים אתרים מבודדים יותר ונגישים פחות – ישנה משמעות לגודלו
ומשקלו של הרחפן. פה כמובן באים לידי ביטוי גם ההבדלים הקשורים למצלמה שעל הרחפן – רחפנים המסופקים עם מצלמה מובנית,
או מיועדים לשאת מצלמת אקסטרים קטנה, יהיו קלים וקומפקטיים יותר, בעוד שרחפנים המיועדים לשאת מצלמה מקצועית יותר עם
עדשות ומתקני ייצוב למיניהם יהיו כמובן גדולים וכבדים יותר (ויקרים יותר).
מגבלות מרחק וזמן הטסה – מרבית הרחפנים מהטווח הבינוני ומעלה מאפשרים טיסה
של עד קילומטרים ספורים מהמטיס. זמן הטיסה משתנה בהתאם לדגם והגודל של הרחפן (משקל גדול יותר כמובן יכביד יותר על
המנועים ויצרוך יותר כח בזמן קצר), אך כשמדובר בצילומי אוויר – לרוב יספיקו מספר דקות.
של עד קילומטרים ספורים מהמטיס. זמן הטיסה משתנה בהתאם לדגם והגודל של הרחפן (משקל גדול יותר כמובן יכביד יותר על
המנועים ויצרוך יותר כח בזמן קצר), אך כשמדובר בצילומי אוויר – לרוב יספיקו מספר דקות.
מייצבים, חיישנים והתחמקות ממכשולים – כשמדובר בחובבים עם ניסיון מועט, או
ללא ניסיון הטסה, או אפילו במטיסים מנוסים יותר בסביבה המכילה מכשולים – ישנה משמעות לחיישנים מובנים השומרים על
הרחפן (ועל סביבתו) מתאונות בלתי צפויות. על ייצוב וידאו אכתוב בנפרד, אך בשורה התחתונה – וידאו ״רועד״ אינו נעים
לצפיה, והדבר בולט שבעתיים כשמדובר בוידאו ממתקן ״מרחף״ (בו התנועה מאוד חופשית על שלושת הצירים בו זמנית). בעידן
הטכנולוגי הנוכחי ניתן למצוא מגוון רחב של רחפנים הכוללים חיישנים למניעת ״התנגשויות״ שכאלו והם מיועדים לחובבנים
ולמקצוענים גם יחד. ישנם רחפנים הכוללים מייצבי תנועה למצלמה, או מאפשרים הרכבה של מתקן מייצב בנוסף למצלמה. בנוסף,
ניתן למצוא רחפנים המאפשרים מעקב אחר אובייקט מסויים, או ניווט ליעד מסויים בלחיצה אחת בעזרת חיישנים חכמים, וגם
אפשרויות טיסה אוטומטית כאלה ואחרות.
ללא ניסיון הטסה, או אפילו במטיסים מנוסים יותר בסביבה המכילה מכשולים – ישנה משמעות לחיישנים מובנים השומרים על
הרחפן (ועל סביבתו) מתאונות בלתי צפויות. על ייצוב וידאו אכתוב בנפרד, אך בשורה התחתונה – וידאו ״רועד״ אינו נעים
לצפיה, והדבר בולט שבעתיים כשמדובר בוידאו ממתקן ״מרחף״ (בו התנועה מאוד חופשית על שלושת הצירים בו זמנית). בעידן
הטכנולוגי הנוכחי ניתן למצוא מגוון רחב של רחפנים הכוללים חיישנים למניעת ״התנגשויות״ שכאלו והם מיועדים לחובבנים
ולמקצוענים גם יחד. ישנם רחפנים הכוללים מייצבי תנועה למצלמה, או מאפשרים הרכבה של מתקן מייצב בנוסף למצלמה. בנוסף,
ניתן למצוא רחפנים המאפשרים מעקב אחר אובייקט מסויים, או ניווט ליעד מסויים בלחיצה אחת בעזרת חיישנים חכמים, וגם
אפשרויות טיסה אוטומטית כאלה ואחרות.
GPS – מערכת הניווט המובנית ברחפן מתבסס על אחת משתי מערכות נהיווט
הלוויני (GPS) המובילות – אמריקאית ורוסית. בהתאם ליצרנים השונים, יכיל הרחפן תמיכה בלפחות אחת משתי המערכות, אבל
ישנו יתרון מובהק לרחפן הכולל תמיכה בשתי מערכות הניווט.
הלוויני (GPS) המובילות – אמריקאית ורוסית. בהתאם ליצרנים השונים, יכיל הרחפן תמיכה בלפחות אחת משתי המערכות, אבל
ישנו יתרון מובהק לרחפן הכולל תמיכה בשתי מערכות הניווט.
מחיר – כמובן שזה שיקול חשוב, וגם פה מדובר בטווח מחירים רחב שמתחיל במאות
ומטפס לאלפים. התקציב לרחפן צריך להקבע לפי צרכי המטיס – האם למטיס ניסיון קודם עם רחפנים או לא, האם יש למטיס מצלמת
אקשן אותה הוא רוצה להטיס או לא, האם המטיס מייחס משמעות לדקויות צילום וידאו (ייצוב, רזולוציה, שליטה במצלמה וכו׳)
ומהם צורכי הצילום ומטרות הצילום של המטיס.
ומטפס לאלפים. התקציב לרחפן צריך להקבע לפי צרכי המטיס – האם למטיס ניסיון קודם עם רחפנים או לא, האם יש למטיס מצלמת
אקשן אותה הוא רוצה להטיס או לא, האם המטיס מייחס משמעות לדקויות צילום וידאו (ייצוב, רזולוציה, שליטה במצלמה וכו׳)
ומהם צורכי הצילום ומטרות הצילום של המטיס.
פורטל הרחפנים של ישראל מספק
מידע רב והרחבה משמעותית על כל מה שנכתב כאן. הפורטל מציע חנות מקוונת ופורום מטיסים, ובנוסף אירועים חדשות ועוד.
מידע רב והרחבה משמעותית על כל מה שנכתב כאן. הפורטל מציע חנות מקוונת ופורום מטיסים, ובנוסף אירועים חדשות ועוד.
השורה התחתונה – המגוון רחב ועשיר מאוד, כך שכל אחד יכול למצוא את הרחפן
שמתאים לו ביותר לפי צרכיו.
שמתאים לו ביותר לפי צרכיו.
טיסה נעימה ובטוחה 🙂
באותו נושא
-
נכתב ע"י ערן בורוכוב
-
נכתב ע"י מיכל וינס
-
נכתב ע"י מיכל וינס