exm menu

 

חלומות מודולרים – תעשיית המשחקים

רוני גריפית | 01.10.2020
תעשיית המשחקים

בחמש השנים האחרונות עובד אלון קפלן, אחד מאנשי המפתח בתעשיית המשחקים המקומית וממקימי הסטודיו Biohex games, על משחק החלומות MODUWAR. תפסתי אותו לראיון קצר על קוד, מוסיקה והמחשבות שלו על היצירה בתעשייה המקומית.

 

 

הטריילר החדש מראה מצב למשחק מרובה משתתפים באינטרנט

 

לרוב האנשים בתעשייה המשחקים העצמאית יש רקע מילדות במשחקי מחשב, אשמח שתספר איך החל החיבור שלך עם העולם הזה?

זה בטח יפתיע אותך לדעת שיש לי חיבור מגיל צעיר לעולם הקוד ולמשחקי מחשב, לצד המוסיקה שתמיד עניינה אותי. כילד לימדתי את עצמי לתכנת ב- QBasic, שפה פשוטה ששמשה אותי ליצור לא מעט משחקים עוד בבית הספר היסודי. אבא שלי אתגר אותי כל פעם להשתפר ומכיוון שלא הייתה תמיכה גראפית, כתבתי תוכנת ציור שהייתי מצייר ומייצר בה את הארט למשחקים. כמובן שכל מה שעשיתי באותן שנים נמחק, אבל החוויה נשארת איתך. המשחקים שהשפיעו עליי באותה תקופה היו קשורים לבניית עולם, כמו RollerCoaster Tycoon ו-Civilization. ניסיתי ליצור דברים דומים לעולם שמייצר את עצמו מקוד, כמובן מבלי האפשרות לעשות משהו רציני. מאוחר יותר למדתי 5 יחידות מחשבים בתיכון ואחרי הצבא הייתי צריך לבחור באחד מהכיוונים – תכנות או מוסיקה. בתקופה הזו המעטתי לשחק והתמקדתי במוסיקה ולכן החלטתי לנסות קודם מוסיקה וזה המסלול שבסופו של דבר עיצב את הקריירה שלי בעשר השנים האחרונות. הידע שלי בקוד נשאר ברמה חובבנית, אבל עדיין זורם בעורקים והדבר מאפשר לי לעבוד בצמוד למפתחים בפרוייקטים הדורשים את זה.

ספר קצת על ההתחלה שלך כמלחין משחקים ואיך הגעת דווקא לתעשיית המשחקים?

כשהתחלתי הייתי מלחין ומעצב פסקול בכל מדיום שהתאפשר לי, ככה נחשפתי לכל האחיות הגדולות של תעשיית המשחקים  – קולנוע, טלוויזיה, פרסומות, תיאטרון וכן הלאה. קשה לי לסרב לפרוייקטים וליוזמות ולכן לא הייתי בררן – לקחתי כל הפקה מוסיקלית, או עיבודים שחברים בקשו ממני. כמו כן לימדתי פסנתר והתחלתי מקהלה שאותה אני מנהל עד היום. הרצון שלי לעבוד, לצד הצורך של תעשייה מתהווה, הם הסיבה לכך שהחלק הארי של העבודות שקיבלתי בסופו של דבר מתעשיית המשחקים. היה לי את המזל לגדול עם התעשייה בארץ. ב-2010 כשהתחלתי לגשש, לא היו יותר מדי אנשים בתעשייה ואם הצלחת להגיע ללבבותיהם של הנפשות הפועלות, נפתחו בפנייך הרבה דלתות מאוחר יותר. אני לא בדיוק זוכר איך קיבלתי את העבודה הראשונה במשחקים. כן הלכתי הרבה לגיימג‘מים (מפגשים בין מעצבים, מקודדים ואמנים ליצירת משחק מחשב במסגרת זמן קצובה, לרוב בין יום- לשלושה ימים), אך עוד לא ממש קיבלתי עבודה משם. עד שפתאום יום אחד פנה אליי מישהו בבקשה ליצור מוסיקה למשחק, פרוייקט רציני שכלל עשרים מנגינות למשחק פייסבוק ולאחריו עוד משחק וכך החלו להיערם בבת אחת מספר עבודות.

בעבודה בתעשייה צעירה שנרקמת באופן ספונטני, כמו במקרה הישראלי, יש הרבה יותר מקום לניסיונות ולביטוי אישי. הרגשת משהו כזה בתחילת הדרך, או שפשוט ייבאת את מה שראית בחוץ?

מוסיקאי שניגש לעבוד על משחק מגיע לזמן קצר, נניח חודשיים והולך. ככה זה, אגב, בכל תעשייה או מדיה שבה אני פועל, בדרך כלל בשלבי הפוסט-פרודקשיין. כמובן שיש יוצאים מן הכלל, במיוחד במשחקים. בהתפתחות שלי בתעשייה- הבוסריות כן הייתה מורגשת. התעשייה היום יותר ממוסדת, בעיקר בענפים של החברות הגדולות כמו סושיאל, קז׳ואל, קזינו. אין עדיין את מה שאני חווה למשל בתעשיית הקולנוע מבחינת קרנות ליוצרים עצמאיים. יש כסף בתעשייה העצמאית, מה שלא היה עד לפני מספר שנים בלבד. אני חושב שכל מי שגדל על משחקים או בעל שאיפות יצירתיות, יתגלגל בסופו של דבר מאותם הענפים הדומיננטיים שהזכרתי הלאה. פשוט כי יש יותר הנאה בעבודה על דברים אישיים או על תוכן מעניין. ככל שמצבך הכלכלי טוב יותר וככל שהתעשייה עצמה יותר מאפשרת, הסיכוי להגשמת החלום גבוה יותר, בייחוד כשיש הכשרה, אותה הם קיבלו בזמן שעבדו בענפים שהזכרתי בתעשייה המסחרית.

אלון קפלן עובד כמוסיקאי בחברת JoyTunes בשש השנים האחרונות

 

כשאני פועל בעולם הקומיקס, האנימציה או השירה למשל, אני פוגש את אותם חוגים מצומצמים שפועלים במסגרות כלכליות מוגבלות שמסוגלות בקושי להכיל אותם. לעומתן אולי תעשיות המוסיקה והקולנוע פועלות בסדר גודל תקציבי עם יותר אוויר לנשימה. מתוך הגיוון שאתה חווה בעבודה כמלחין, מה אתה חושב ביחס לכל אלה ולתעשיית המשחקים?

בקולנוע יש השקעה רבה של קרנות לעומת הדברים האחרים שדיברת עליהם. עדיין מדובר באפשרויות מצומצמות יחסית לאנשים להרוויח באמת. מבחינת סדר הגודל של פרוייקטים, לדעתי מדובר פשוט על ההתאמה לביקוש של התעשייה בארץ. בתעשיית המשחקים לדוגמא, אם מתאים לך לעבוד על מוסיקה למשחקי סושיאל וקז'ואל, אז אפשר למצוא עבודה ושכר יפה מאד. בשנתיים האחרונות התחילו להופיע האירועים המסחריים של הגיימינג כמו של מאקו, שזכו להצלחה אדירה. גם חברות גדולות כמו נינטדנו ואלקטרוניק ארטס פתחו פה עסק, מה שלא היה לפניי. הנקודה המעניינת ביותר בעיני, אם אני באמת מסתכל על השנתיים האחרונות, זה שיש הרבה יותר כסף שמושקע באינדי בארץ. זו תופעה ממש עכשווית ואני יכול לחשוב על יותר מחמש דוגמאות מהתקופה האחרונה. לפני כן לא היינו שומעים בכלל על סטודיו ישראלי עצמאי שמשיג פאבלישר רציני או מימון. 

בעבודה בסטודיו עצמאי אנחנו מוצאים עצמינו עובדים במספר כובעים בו זמנית: מי שיש לו מוטיבציה לוקח על עצמו את הצד הניהולי של הצוות, או מי ש-"הכי פחות ביישן" בחבורה את הצד השיווקי וכך הלאה… ספר איך התחלתם לפתח את Moduwar, איך מצאת את עצמך במשבצת שלך ואיך אתה שומר על מוטיבציה בתפקיד?

כשעבדתי כמלחין על משחקים עם חברים, אז כמובן שובצתי כאחראי על המוסיקה. אבל אם הייתי מעלה רעיון מול המתכנת, היינו מעלים את הרעיונות ביחד, כלומר, בפועל בעצם מבצעים עיצוב משחק (Game Design). זה היה קורה הרבה, גם בגיימג'אמים וגם בסיטואציות אחרות ויום בהיר אחד ניהלנו שיחה כזו עם אלון צרפי וככה Moduwar התחיל. הדיבור היה על RTS (משחק אסטרטגיה בזמן אמת כדוגמת סטרקרפט או אייג‘אומאמפיירס) והחלטנו להיפגש ולחשוב על זה. הזמנו מספר חברים כדי שלא נהיה לבד בסיפור הזה ונפגשנו בבית קפה The Streets. בהתחלה חשבנו ליצור משחק אסטרטגיה העוסק במלאכים מול שדים ואחר כך ירדנו מזה. הסיעור מוחות התפרש על מספר מפגשים ואנשים שונים באו והלכו מסביבנו. יום אחד ישבנו ודיברנו על משחק משנות ה-90 שאהבנו NetStorm שבו בונים על גבי איים יחידות מלחמה ואז אסטרטגית מחברים אותם עם גשרים המורכבים מחלקים של טטריס. רצינו לבנות משחק דומה רק שניתן להזיז את האיים. מכאן חשבנו שאיים נעים זה קצת מוזר ויותר הגיוני שיהיו יצורים חיים עליהם בונים יחידות. באחת משיחות הטלפון עם אלון עלה לשנינו ספונטנית הרעיון שהיצורים עצמם יוכלו להתפצל ולהתחבר וזה כבר פחות או יותר הקונספט של Moduwar מאז ועד היום. מההתחלה הייתי במשבצת של זה שדוחף קדימה, בעיקר כי מישהו היה צריך לעשות את זה, אז עשיתי את זה. בכל כנס ואחריי כל פגישה למשל, אני מעדכן את כל הצוות כדי לשמור אותם גם בתוך הלופ. אני שומר על מוטיבציה ונשאר במשבצת הזאת בעיקר בזכות הפידבקים שאנחנו מקבלים מהצגה בכנסים והפוטנציאל של המשחק שמקבל הדהוד מתוך צפייה ביוטיוברים שמשחקים במשחק.

אלון קפלן (מימין) ואלון צרפי מציגים את המשחק בכנס מאקו GameIn 2017

 

אתם בשלב מאוד מתקדם וכולנו מקווים, כמו כלפי כל משחק מהתעשייה העצמאית, שאולי תצליחו להיות הסטודיו שהמשחק שלו יפרוץ את החומה שמפרידה בין התעשייה העצמאית למסחרית, במיוחד בתפיסה של התודעה המקומית של המשקיעים. מה הלקחים מהפיתוח שאתה מציע למפתח עצמאי מתחיל?

אחד השיעורים החשובים זה להבין מה אתה יודע ולא יודע לעשות. זה בסדר לא לדעת, וזה חשוב להביא מישהו שיודע למלא את החסר, בין אם זה שיווק, ניהול צוות וכן הלאה. ממליץ להסתכל על ההתנהלות וההצלחה של המשחק הישראלי Fort Triumph בהשלמת המשחק. הם גייסו אנשים מבחוץ לניהול עסקי וכן הלאה והדבר תרם הרבה למימוש הפוטנציאל. אם הייתי צריך להצביע על הנקודה, זו אולי החולשה העיקרית של הסצינה העצמאית בארץ, גם בגלל העובדה שקשה למצוא, אחריי איתור החוסר, את אותם אנשים לעבודה בסטודיו עצמאי. נקודה נוספת, אם אתה לא תקדם את המשחק הוא לא יתקדם. בהתחלה אין לך מושג כמה גדול יהיה המשחק, ומסיבה זו תאריכי הוצאת המשחק יכולים להידחות בשנה מעבר למה שתכננת. חשוב להיות עם יד על הדופק, לבסס שגרה של עבודה שכולם עובדים ולבסס יעדים שצריך לעמוד בהם. צריך להבין מה הם הדברים החשובים שצריך לעשות ולעשות אותם קודם. הם יכולים להיראות לא כאלו חשובים, לדוגמא כדי שהמוטיבציה של הצוות תעלה באופן משמעותי אנחנו צריכים להבין איך לייעל את חוזי העבודה מולם. למטרה זו צריך לבצע, עוד בשלב מוקדם, חישובים אמיתיים יותר של רווחי המשחק העתידיים וכן הלאה. לחילופין, אפשר לקבוע יום בשבוע שלא משנה מה, השותפים מדברים ולא רק במקרה כשיוצא. 

לסיום, מה אתה מקווה שיקרה בתעשיית המשחקים העצמאית?

אם נשים את הקורונה בצד, אני מחכה לראות מה יקרה בשנתיים הבאות, בלי קשר אם אחד מאיתנו יפרוץ ויהיה Witcher הישראלי, אני יכול לציין שהעבודות שאני לוקח לאחרונה נהיות יותר מעניינות עם הזמן. אני גאה להיות שותף במספר פרוייקטים מגניבים כאלה ושמח לראות עוד ועוד כאלה צצים ופורחים להם בארץ. הדבר מצביע על מגמה של משחקים מגוונים יותר בארץ וזה מעודד. כמוסיקאי שפועל בהרבה תחומים, Indie זה הדבר המעניין ביותר שאני יכול לעבוד עליו בימים אלו.

MODUWAR- A next-gen real time strategy experience קונספט ארט שיווקי

מוזמנים להציץ בקורס פיתוח משחקים שאנו מציעים כאן אצלנו במכללה. 

קישורים לפרטים נוספים:

https://store.steampowered.com/app/923100/Moduwar/

https://moduwar.com/

http://www.alonkaplan.com/

יש לכם סיפור מעניין מהתעשייה העצמאית? צרו קשר ואכתוב עליכם.

windavir@outlook.com

print

 

באותו נושא

לא נמצאו תוצאות חיפוש

-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:







גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

להשארת פרטים
-

יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 03-5291888 או להשאיר פרטים בטופס

  • רותם

  • ניר







להשארת פרטים