הזכות לקרדיט

עינת שמשוני | 14.07.2020

תיק העבודות שלנו הוא אחד מערוצי השיווק היעילים ביותר שעומדים לרשותנו ואנחנו צריכים לנצל אותו. אבל מה קורה כשהלקוח לא מאשר לכם למקם את הקרדיט שלכם בעבודה שעיצבתם עבורו, או מסרב שתציגו אותה בתיק העבודות שלכם?

כשהייתי שכירה, היה לי שלט גדול מול שולחן העבודה שלי: "לא לשכוח לשים קרדיט!". השלט הזה הגיע אחרי מספר מקרים מצערים בהם שחררתי עבודות מהסטודיו מבלי להוסיף את הקרדיט הקטן הזה בצד. "מה שווה העבודה המדהימה שלך אם אף אחד לא יודע שאת עשית אותה?" שאל אותי אז הבוס שלי והוא צדק. כל עבודה טובה ומוצלחת שיצאה תחת ידינו היא עוד שגריר שאמור להביא אלינו לקוחות נוספים. אבל מדי פעם אנו נתקלים בלקוח שמבקש למנוע מאיתנו את השימוש הזה בעבודה שעשינו עבורו.

קודם כל – מה החוק אומר על זה?

ובכן, החוק לא מתייחס לשאלה זו באופן ישיר, אך הוא מעגן את הזכות המוסרית שלכם על העבודה. שלא כמו זכויות יוצרים, שניתן למכור או למסור אותם תחת תנאים מסוימים, זכויות מוסריות אינן ניתנות להעברה והן לעולם יישארו של היוצר. הזכות המוסרית אומרת, בין השאר, שאתם זכאים לקבל הכרה כיוצרים של העבודה ולהציג אותה כשלכם. כלומר – לקבל עליה קרדיט ולהציג אותה בתיק העבודות שלכם.

 

אבל חכו רגע עם החוק

בואו נדבר קודם בהיגיון. ההיגיון אומר שיש ללקוח אינטרס שנציג את העבודה שלו באתר שלו. עבורו מדובר בפרסום חינם. ההיגיון גם אומר שקרדיט בגודל של פונט 9 בשולי הקטלוג שלו לא ממש צריך להפריע לו. אז אם לקוח מתנגד לאחד משני הדברים האלו, כדאי לעצור ולנסות להבין מאיפה באה ההתנגדות שלו לפני ששולפים את החוק. אם רק תעצרו לשאול למה, אתם עלולים לגלות שיש למצב פתרון מאוד פשוט.

יכול להיות שלקוח לא רוצה שתשימו את הקרדיט שלכם כי הוא חושב שהוא בולט מדי, לא אסתטי ומפריע לעיצוב. במצב כזה אפשר לשאול אותו אם יש מקום בו הקרדיט פחות יפריע לו, או להציע להקטין אותו מעט.

היה לי ללקוח שהסביר שהוא לא רוצה שאשים את הקרדיט שלי כי לא נעים שהמעצבת הקודמת שלו, שמכירה אותי, תדע שהוא עבר לעבוד איתי. הרגעתי אותו שהמעצבת ההיא ואני ביחסים מצויינים ושהיא ממילא כבר יודעת.

לפעמים העיצוב נוגע למוצר שהלקוח עוד לא מעוניין להשיק. אם נפרסם אות העבודה בתיק העבודות שלנו, אנחנו יוצרים חשיפה מוקדמת שהוא לא מעוניין בה. במקרה כזה פשוט נבקש מהלקוח לציין מאיזה תאריך ניתן כבר לפרסם.

אם יש לנו אתר חזק שמקודם היטב במנועי החיפוש, פרסום העבודה עם שמו של הלקוח באתר שלנו, עלול להתחרות באתר של הלקוח עצמו. גם כאן הפתרון הוא פשוט.

בכל מקרה, עדיף שזה יהיה כתוב

חוזה, חוזה ושוב – חוזה. אני תמיד חוזרת ואומרת שניסוח נכון וברור של כל התנאים מראש, חוסך הרבה עוגמת נפש ואי-נעימויות אחר כך. ציינו בהסכם העבודה שלכם את כוונתכם לציין את הקרדיט שלכם על העבודה ולפרסם אותה בתיק העבודות.

ניסוח ברור בחוזה יביא לשני דברים: א. הלקוח ידע מראש שזה מה שאתם הולכים לעשות. אם יש לו התנגדות, הוא יוכל להביע אותה כבר אז ולכם תהיה אפשרות להבין אותו בשלב מוקדם של ההתקשרות. ב. גם אם הלקוח לא יביע את התנגדותו מראש ויציין אותה רק בסוף העבודה, תוכלו להגיד לו "אדוני, אתה חתמת שאתה מסכים לזה". 

טיפ קטן: אם החלטתם לקבל את הצעתי ולהכניס לחוזה שלכם סעיף שמתייחס למתן קרדיט ופרסום בתיק עבודות, ציינו גם שאתם לא מחויבים לפרסום כזה. לפעמים יש עבודות שאנחנו לא מעוניינים, מכל מיני סיבות, לפרסם אצלינו. חשוב שהלקוח לא יבוא בטענות שלא נתנו במה לעבודה שלו (כן, כבר היה לי אחד כזה).

 

ואם הוא עקשן?

אין מנוס מלהודות באמת המרה – לא כל הלקוחות פועלים בהיגיון ולא כולם נאמנים לחוזים שהם חתמו עליהם. לפעמים אנו עלולים להתקל בלקוח שלמרות כל מה שנסביר לו, עדיין ימשיך להתעקש שהוא לא מוכן שהשם שלנו יופיע על העבודה, או שהיא תפורסם אצלינו. אפשר להיכנס עם הלקוחות האלו ראש בראש. החוק, כאמור, לצדכם. השאלה היא – האם זה שווה את זה. אם מדובר בלקוח ממש גדול ומפורסם, שווה להתאמץ ולהגיע להסכמה. אם לא – לפעמים עדיף פשוט לשחרר.

עינת א. שמשוני | סטודיו געש

https://www.s-gaash.com/blog

 

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:







גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

להשארת פרטים
-

יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 03-5291888 או להשאיר פרטים בטופס

  • רותם

  • ניר







להשארת פרטים