exm menu

 

exm menu

 

שכיר או עצמאי

עינת שמשוני | 18.03.2019

איזה כיף להיות עצמאי. אין לך בוס על הראש, יש לך אפשרות לנהל את הזמן שלך בגמישות, לבחור בעצמך על איזה פרויקטים בא לך לעבוד ועם איזה לקוחות, אף אחד לא עוקף אותך בתור למיקרוגל שבמטבח המשרדי הצפוף ואפשר לעבוד מהבית עם פיג'מה. אז לפני שאתם קופצים למים ובוחרים לעבור מסטטוס של שכיר לסטטוס עצמאי, הנה כמה נקודות בסיסיות שכדאי לדעת:

בין שכיר לעצמאי


ראשית חשוב לשים לב להבדלים הבסיסיים בין מעצב עצמאי למעצב שכיר.
מעצב שעובד כשכיר, תפקידו להיות מעצב ושום דבר מעבר לזה, בעוד שמעצב שעובד כעצמאי, נדרש לעוד מגוון רחב של תפקידים שעליו למלא. הוא גם המנכ"ל, התקציבאי, מנהל החשבונות, אחראי קשרי לקוחות, מנהל מחלקת השיווק ולא פחות חשוב גם המזכירה והמנקה של המשרד. אם הגעתם להחלטה שברצונכם להיות עצמאיים, עליכם לשאול את עצמכם קודם אם יש לכם נכונות למלא את כל התפקידים הללו. קחו בחשבון שתפקידים אלו גוזלים לא מעט זמן ותובעים תשומת לב. אתם עלולים לגלות שבימים מסויימים תעבדו שעות רבות בעסק שלכם מבלי שעסקתם בכלל בעיצוב.
יש מעצבים שיימצאו את הרחבת תחומי הפעילות מעניינת ויגלו שהיא מאפשרת להם לבטא כישורים ויכולות שלא קיבלו ביטוי כשכירים. אחרים ייראו בעודף המשימות נטל מעיק ומשעמם ואולי גם מלחיץ, שרק מונע מהם להקדיש יותר זמן לעבודת העיצוב.

כמובן שקיימת האפשרות להעביר את הטיפול בחלק מהתפקידים שציינתי לגורם מקצועי חיצוני שיעשה עבורכם את העבודה, אבל גם אם שכרתם את שירותיו של מנהל חשבונות, של איש שיווק או ששכרתם שירותי מזכירות, עדיין האחריות על ביצוע העבודה הזאת היא עליכם. אם היא לא תיעשה כראוי, אתם תהיו אלו שיישאו בתוצאות.

 

Perplexed accountant looking at huge piles of documents held by his business partners while doing financial reports

החלטתם בכל זאת ללכת על זה? קבלו סקירה קטנה של תחומי האחריות החדשים שלכם:

 

ניהול חשבונות


לפני הכל, אם בחרתם להיות עצמאים, עליכם לפתוח תיק במס הכנסה ולהסדיר את רישומכם מול מע"מ וביטוח לאומי. אמנם אפשר להוריד טפסים באתר של רשות המיסים ולעשות את התהליך הזה לבד, אם כי אני ממליצה בחום, לפחות בשלב הזה, להיעזר ברואה חשבון. קחו בחשבון שכל טעות קטנה, גם עם נעשתה בתום לב, עלולה לגרור סיבוכים. אם החלטתם להקשיב לעצה שלי ולשכור את שירותיו של רואה חשבון, חפשו אחד כזה שעובד עם עסקים קטנים, מכיר את הצרכים שלהם ושיש לו סבלנות גם למי שטירון בעסק וזקוק להסברים פשוטים. רואה החשבון הוא גם הכתובת הנכונה להתייעצות האם כדאי לכם להיות עוסק פטור, או שמא עוסק מורשה.
פתחתם את העסק? עכשיו צריך לדאוג להנהלת החשבונות השוטפת שמשמעותה הוצאת קבלות, חשבוניות (במידה ואתם עוסק מורשה), תיעוד ורישום הוצאות והגשת דוחות שנתיים (או במקרה של עוסק מורשה, גם דוחות דו-חודשיים). גם כאן, ניתן לעשות הכל לבד או להיעזר ברואה חשבון. אם החלטתם לעשות את עבודת הנהלת החשבונות בעצמכם, שימו לב שלמדתם היטב במה היא כרוכה. מומלץ לברר אילו תוכנות יכולות לסייע בתזרים העבודה.

טיפ ממני: כדאי להיות מסודרים, הימנעו מדחיית רישומים של הכנסות והוצאות ולעולם אל תתעלמו ממכתבים שיש עליהם חותמת ממשלתית.

 

ניהול תקציב

עוד לפני שעסק מתחיל להניב רווחים, הוא דורש השקעה. תצטרכו לרכוש ציוד, חומרה, רישיונות לתוכנות, פונטים ועוד. כדי שהעסק לא יכניס אתכם לחובות שאין לכם דרך לצאת מהם, עליכם לנהל את התזרים שלכם בצורה חכמה, לעבוד על פי תכנית עסקית ולבדוק כל הזמן שאתם לא חורגים ממסגרת התקציב שלכם. תוכלו לקבל ייעוץ וליווי לבניית תכנית עסקית בסניפי מעוף (הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים) בעלות יחסית נמוכה.
תקציב יש לנהל בצורה אחראית, גם אם זה אומר לשים רגע בצד, לתקופה מסויימת, את הפנטזיות על סטודיו מעוצב עם רצפת פרקט. שימו לב שאתם לא מתבלבלים בין השקעה להוצאה. הגדירו שאיפת הכנסה ושימו לב שהתמחור שלכם אכן יכול להביא אתכם אל היעדים הכלכליים שהצבתם.
טיפ ממני: הפרידו את חשבון הבנק העסקי מהחשבון האישי. זה יקל עליכם בניהול התקציב.

 

שיווק

אז הפכתם להיות עצמאיים ויש לכם משרדון נחמד ויפה עם עציצי במבוק וריהוט איקאה. יופי. עכשיו אתם צריכים למצוא גם לקוחות שיצדיקו אותו. גם אם אתם המעצבים הכי מוכשרים במזרח התיכון, זה לא יעזור אם חוץ מאמא שלכם אך אחד עוד לא יודע על זה. וכאן נכנס עניין השיווק. תנו לי לנחש – אתם שונאים שיווק. מזל טוב, אתם בחברה טובה. כולנו שונאים לשווק את עצמנו אבל חייבים לעשות את זה.
הרשתות החברתיות מספקות לכם כר נרחב לפעילות שיווקית שאינה עולה כסף אבל בהחלט דורשת תשומת לב, חשיבה, תכנון וזמן.
טיפ ממני: גם את השיווק ניתן להעביר לגורם חיצוני אבל שיווק אותנטי יהיה הרבה יותר יעיל.

 

ניהול לקוחות

בהמשך ישיר לסעיף השיווק, יש להבין כי המשווקים הטובים ביותר עבור העסק שלכם, הם הלקוחות שלכם. זאת סיבה מספיק טובה להשקיע בהם. לכן חשוב ללמוד איך להתנהל מול הלקוחות שלנו וליצור איתם מערכת יחסים טובה שתהפוך אותם לשגרירים שלנו.
איך מנהלים שיחת מכירה מול לקוח, איך נכון לנסח ולהגיש חוזה עבודה, איך לנהל משברים מול לקוח מאתגר ואיך לעבוד עם הלקוחות שלנו בשיתוף פעולה. כל אלו נושאים שיש ללמוד. הרשת מלאה במידע, פשוט חפשו.
טיפ ממני: ישנן המון גישות לגבי התנהלות מול לקוחות. בדקו מה הגישה שמתאימה לסגנון העבודה ולאופי שלכם. אל תנסו לכפות על עצמכם שיטות פעולה שלא מתאימות לכם, רק כי מישהו אחר אמר שזה עובד עבורו.

 

Business People Handshake Greeting Deal at work.

 

ניהול משרד

או במילים אחרות – המזכירה. עוד בתקופת לימודינו בבית הספר היסודי, למדנו כי הדמות החשובה ביותר בבית הספר היא המזכירה וזה נכון  לכל חברה, ארגון או משרד. הסיבה לכל היא שהמזכירה תמיד יודעת הכל. חשוב שבעסק שלכם תהיו המזכירה. נהלו יומן פגישות מסודר, שמרו את כל המסמכים שלכם בקלסרים לפי תאריכים וקטגוריות, נהלו רישום ומעקב אחר פרוייקטים. גם כאן, ישנן מגוון תוכנות ברשת שניתן להיעזר בהן. איך שלא תבחרו לעשות זאת – אל תעבדו בלי מזכירה.
טיפ ממני: התחילו כל יום עבודה עם רשימת מטלות לאותו היום ושימו לב שאתם נותנים קדימות למה שבאמת דחוף יותר ולא בהכרח למה שיותר כיף לכם לעשות.
print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    תוספים ללייטרום
    לייטרום מציעה 7 מודולים, עשרות פקודות ומאות מאפיינים ועדיין, כמו כל תוכנה אחרת, היא לא מושלמת. נכון לגירסה זו, חסרים...
    07.10.2020 | כתב: יגאל לוי
  • נכתב ע"י
    שכבות בפוטושופ טיפים
    חלון השכבות נתפס כחלון המרכזי בפוטושופ מאחר והוא מרכז את כל הנכסים בקובץ. מעבר ליכולת לשלב במסמך אלמנטים גראפיים שונים...
    16.01.2019 | כתב: יגאל לוי
  • נכתב ע"י
    לצירוף המילים״צילום טבע״ יש כל כך הרבה משמעויות ופירושים, אולי יותר מלכל ז׳אנר צילום אחר. יש צילום טבע בלילה ויש...
    09.01.2018 | כתב: סיגלית אריאלי
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם