exm menu

 

exm menu

 

ספר מותג ומסמך מותג

עינת שמשוני | 27.01.2021
Mockups Design

יצרנו מיתוג ללקוח. השקענו מחשבה על הצבעוניות הנכונה, המיקומים המדויקים והפונטים המתאימים. איך אנחנו יכולים לדאוג שמעצבים אחרים שיתנו שירות ללקוח ישמרו על עקרונות המיתוג שיצרנו?
לשם כך בדיוק יש ספר מותג.

כמייצרים מיתוג עבור גוף גדול, ארגון או חברה, צריך לקחת בחשבון שאלו עובדים עם יותר ממעצב אחד. במיוחד אם מדובר במקום שיש בו מספר מחלקות או סניפים.

הדרך הטובה ביותר לשמור במצב כזה על אחידות ולוודא שהקו העיצובי שיצרנו נשמר גם על ידי מעצבים וספקים אחרים, היא הכנה של ספר מותג.

מה זה ספר מותג?

ספר מותג הוא מסמך המאגד את המידע הקשור לחוקיות המיתוג והשפה העיצובית, עד לרמת הפרטים הקטנים ביותר.

בספר מותג מציגים קודם כל את עקרונות המיתוג – מהו חזון המותג, על מה השפה העיצובית נשענת, מהם מקורות ההשראה, מה המותג מבקש לשדר, מהם המסרים שהוא מבקש להעביר, מהי האסטרטגיה השיווקית של המותג ומי הם קהלי היעד שלו.

החלק הזה של ספר המותג עוסק במהות, ברעיונות ובמסרים ורצוי מאוד לכתוב אותו בשיתוף עם אנשי תוכן, שיווק, קופירייטינג וניתוח שוק.

החלק השני של ספר המותג יורד לפרטים של החוקיות הויזואלית.

ספר המותג יכיל את כל תצורות הלוגו השונות. אם יש לו גירסה אחת צבעונית ואחת בשחור-לבן או בגווני אפור, אם יש לו יותר מגירסת צבע אחת, אם יש לו גירסה אחת אנכית וגירסה אופקית, אם יש לו גירסאות בשפות שונות וכו'. בנוסף, נציין מתי יש להשתמש בכל אחת מהגרסאות השונות.

ספר המותג מפרט אלמנטים שונים שכלולים בשפה הגראפית של המותג – תמונות, איורים, אייקונים, תבניות וכו'.

בספר המותג יופיע פירוט של מרכיבי העיצוב – ערכי צבעים במודל צבע שונים (CMYK, RGB), שמות הגופנים המופיעים בלוגו ובעיצוב ומימדיי הגופנים במוצרים השונים.

לבסוף, ספר המותג משרטט כללים שמטרתם לשמור על אחידות בכל העיצובים – מיקומים של אלמנטים עיצוביים שונים, מרחקים מהשוליים ובין עצמים, רוחב מינימום ומקסימום של עמודות מלל, מידות מינימום בהם הלוגו יכול להופיע (מתחת למידת המינימום הלוגו כבר לא קריא ולכן אסור לחרוג ממנה) וכו'.

לאחר שיצרנו ספר מותג, כל מעצב, גרפיקאי או ספק שיעבוד מול אותו מותג, יידרש לעיין בספר המותג ולהיצמד לחוקיות שלו.

מוזמנים לעיין בספר המותג של אוניברסיטת תל אביב  ושל האוניברסטיה העברית.

קחו בחשבון שהכנת ספר מותג היא עבודה בפני עצמה ויש לתמחר את זה בהתאם כחלק מהפרוייקט.

אבל רובנו לא מעצבים עבור מותגים ענקיים כמו אוניברסיטת תל אביב או האוניברסיטה העברית. לרבים מהלקוחות שלנו אין חברות בעלות עשרות מחלקות וסניפים. ללקוחות קטנים אין צורך בספר מותג מקיף שכזה. רבים מהם בכלל לא בונים אסטרטגיה מיתוגית מקיפה וארוכת טווח שכזו. יחד עם זאת, יש סיכוי שהלקוח שלנו יעבוד בעתיד מול מעצבים אחרים ואנחנו רוצים לוודא שהשפה העיצובית שבנינו תישמר.

לשם כך יש מסמך מותג.

מסמך מותג מכיל לרוב בין עמוד אחד לחמישה, תלוי בהיקף העבודה ורמת המורכבות שלה. במסמך כזה נתאר בשתיים-שלוש שורות מהם עקרונות המותג, נפרט את הגופנים והמשקלים בהם נעשה שימוש ולאיזה חברה הם שייכים, את ערכי הצבעים במודלים השונים, את תצורות הלוגו השונות ומידות המינימום. במידה וישנם אלמנטים נוספים שנעשה בהם שימוש בבניית השפה החזותית של המותג, נכניס אותם לתוך המסמך.

הנה כמה דוגמאות למסמכי מותג שהכנתי עבור לקוחות שלי:

 

מסמך מותג עבור ״בשר ברמה״ – מפעל בשר וחנות קצביה באזה״ת קצרין

 

 

מסמך מותג עבור מתוק בלב – קונדיטוריית בוטיק הפועלת בפנימיית ״אמונה״ בעפולה. המציעה מכירה קמעונאית של עוגות ועוגיות וכן שירותי קייטרינג למנות אחרונות וקינוחים

 

 

 

מסמך מותג עבור ״מפרגנות״ – חנות קונספט למתנות מיוחדות. מוצרי אומנות יחודיים בעבודת יד של יוצרים מקומיים. בית למפגשים וסדנאות סביב אומנות, יצירה ותרבות

 

רוב הלקוחות הקטנים לא יבקשו מאתנו להכין עבורם מסמך כזה. ובכל זאת, אני ממליצה להכין אותו עבור כל לקוח שאתם מעצבים לו לוגו. זאת אחריות בסיסית לוודא שהעבודה תישמר ותשרת את הלקוח בצורה הטובה ביותר לאורך זמן.

בניגוד להכנת ספר מותג, הכנת מסמך או מסמך חוקיות לוגו, אינה כרוכה בעבודה רבה. ויש במסמך הזה מעין סיכום של התהליך שעברתם עם הלקוח. מניסיון, לקוחות מאוד מתרגשים לקבל את המסמך הזה בסוף תהליך העבודה ומאוד מעריכים אותו.

בנוסף, כשאתם מתייחסים לעבודה שעשיתם ברצינות, הסיכוי שגם אחרים יתייחסו אליה כך, עולה.

והנה אתר ממנו ניתן להוריד תבנית להכנת מסמך מותג.

 

מאמר זה נכתב עבור מכללת מנטור – המכללה למקצועות העיצוב, הניו מדיה והצילום

 

בהצלחה!

עינת א. שמשוני | סטודיו געש

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם