exm menu

 

exm menu

 

מה עושים עם הסימונים האלה?

עינת שמשוני | 07.10.2019

הורדתם תמונה ויש עליה סימונים של זכויות יוצרים ותנאי שימוש אבל אין לכם באמת מושג מה הם אומרים. במאמר זה נעשה סדר במונחים ונבין מה ניתן ומה אסור לעשות עם כל תמונה

Copyright

הסימון הנפוץ והמוכר ביותר הוא סימן ה- Copyright, המוכר כאות C בתוך עיגול. מקור הסימון בחוק זכויות היוצרים האמריקאי והוא התקבל גם באמנת זכויות היוצרים הבינלאומית. הבעיה עם הסימון הזה היא שהוא לא ממש מספק לנו את המידע שאנחנו צריכים. סימון כזה יעיד שהיצירה מוגנת בזכויות יוצרים, אבל לא יגלה לנו מה הם תנאי השימוש בתמונה ובנוסף, הסימון אינו מחוייב. כלומר, גם אם יצירה לא נושאת את הסימון, היא עדיין מוגנת בזכויות יוצרים. אם תמצאו את עצמכם מקבלים תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים עקב שימוש אסור בתמונה או עיצוב, העובדה שהתמונה לא נשאה סימון Copyright לא תעזור לכם.

 

Public-Domain

סימון Public-Domain (או בקיצור PD) מציין שהיצירה המסומנת מותרת לשימוש חופשי ודיני זכויות יוצרים לא חלים עליה. סימון נוסף שמעיד על כך שהיוצר ויתר על זכויותיו ביצירה הם סימן Copyright ירוק. אם התמונה שמצאתם נושאת את אחד משני הסימונים עליה, אתם יכולים לראות בזה אישור לשימוש חופשי, כולל שימוש מסחרי. בכל אופן, תמיד כדאי להיות לארג'ים ולתת קרדיט, סתם כי זה נחמד.

 

Big No No

בעוד שסימון Copyright רגיל לא אומר לנו דבר על רישיון השימוש של היצירה, אלא רק ציין שהיא מוגנת, סימון אדום מבהיר באופן חד וחלק שהיצירה אסורה לשימוש. כל שימוש שהוא. ראו הוזהרתם.

 

Creative Commons 

קריאייטיב קומונס (או בקיצור CC) הוא ארגון ללא מטרת רווח שמטרתו לעשות סדר בכל הנושא של שימוש חופשי בתמונות ועל הדרך גם נותן מענה לשאלות הרבות סביב שאלת זכויות השימוש בתמונות. תקן CC נכנס לשימוש ביותר ויותר מנועי חיפוש כמו  Wikimedia ו-flickr ושאר אתרים שיתופיים והוא אמור ליצור תקן בינלאומי אחיד שיעזור לנו לדעת מה מותר ומה אסור לעשות בכל יצירה.

 

CC –  מותר לעשות שימוש ביצירה תחת תנאים שקבע היוצר. במילים אחרות – הסימון הזה לא ממש מספק לכם מידע ועליכם לקרוא היטב את נוסח רישיון השימוש.

BY –  מותר להשתמש אבל יש לתת קרדיט ליוצר.

ND –  מותר להשתמש ביצירה כמו שהיא מבלי לערוך בה שינויים.

NC –  היצירה מותרת לשימוש שאינו מסחרי.

SA –  היצירה מותרת לשימוש חופשי ומותר לכם לערוך בה שינויים אבל גם השינויים שתעשו יהיה פתוחים לשימוש חופשי וכן כל דבר אחר שתעשו עם היצירה.

מיקס סימונים

ישנן יצירות שיופיעו לידן מספר סימונים.

צירוף של BY ו-ND פירושו שמותר להשתמש ביצירה מבלי לערוך בה שינויים ושחובה לתת קרדיט ליוצר.

צירוף של BY, NC ו- SA פירושו שיש לתת קרדיט ליוצר, שאסור לעשות ביצירה שימוש מסחרי ושכל שינוי או שימוש ביצירה ישאיר אותה תחת אותם תנאים.

שימו לב היטב לצירופים השונים.

 

צילמתם תמונה? עיצבתם פונט? יצרתם עיצוב חדש ואתם רוצים לפרסם אותם ולאפשר לציבור הרחב ליהנות מהם? אתם מוזמנים לסמן אותם כך שכולנו נדע מה אתם מרשים לנו לעשות איתם.

 

עינת א. שמשוני

s-gaash.com/blog 

 

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם