exm menu

 

exm menu

 

ללא סכנת הדבקה

מיכל וינס | 22.06.2020

בימים טרופים אלה, כאשר המציאות שנכפתה עלינו הזויה במיוחד, מצאתי לנכון לסקור מגוון יצירות טלויזיה וקולנוע בנושא מגיפות – כדי להוכיח שתמיד יכול להיות גרוע יותר…

הטיפול בנושא נחלק לרוב לשתי גישות – הגישה הדרמטית/מותחת או הגישה הקומית. כאשר מדובר בסרטים – לרוב עוקב הסיפור אחר מספר דמויות או מספר קווי עלילה מקבילים שמובילים למספר תרחישי התמודדות עם מגיפה – תוך כדי התפרצותה או לאחריה. בסדרות, מאחר והסיפור משתרע על פני זמן ממושך יותר, ניתן למתוח תרחישים שכאלה ולספק לצופה נקודות מפנה מפתיעות רבות יותר לאורך העלילה (כמובן ללא סכנת הדבקה). 

למרות ההבדל בגישות – בכל מקרה מדובר בערבוב עם ז׳אנר אימה, ולכן, גם בגרסאות הקומיות יופיעו קטעי אימה גראפיים בכדי לחזק את מציאות הדמויות הסיפור.

העיסוק במגיפות קטלניות בקולנוע ובטלוויזיה נפוץ ועתיק יומין, ולפיכך ישנן אין ספור דוגמאות שניתן להזכיר. בחרתי בבולטות ביותר. למען הבהרה – עלילה העוסקת במגיפה אמורה לכלול מוטיב של התפשטות והדבקה מהירה של אוכלוסייה גדולה ולא חשש מהתפשטות שכזו – ולכן הושמטו מהרשימה יצירות נוספות.

מגיפות ממקור חייזרי

כשמדובר במגיפה שמקורה בחלל – ברור מראש שאין מספיק מידע שיעזור להתמודד איתה – כך שמוטיב האימה גובר. בנוסף, בדרך כלל המוטיב החייזרי העוין מלווה בבינה חוצנית כלשהי, כך שנוצר קושי להתמודד עם מגיפה מסוג שכזה והיא עשויה להשתנות לאורך העלילה.

״זרע אנדרומדה״  

סרט מ-1971 המבוסס על ספרו של מייקל קרייטון מ-1969.

ז׳אנר – מותחן מד״ב.

המגיפה – וירוס שגורם לקרישה מהירה של כל הדם בגוף.

עלילה – לוויין צבאי שסיים את תפקידו מתרסק ליד עיירה בארצות הברית. הצוות שנוסע לאתר אותו מגלה כי כל תושבי העיירה מתו מוירוס מיסתורי ונדבק בעצמו. מוכרז סגר על העיירה בהנחה כי הוירוס הגיע עם הלווין ממקור חייזרי לא ידוע, וצוות מדענים מתחיל לחקור את הנושא ומגלה כי שני תושבים בעיירה שרדו. מכאן מתפתחת חקירה שמנסה לייצר חיסון במקביל להבנת מקור הוירוס, בעודו משתנה ומתפתח, ובעוד מערכות הגנה צבאיות אוטומטיות מתחילות לפעול.

תרופה – אין.

הנה הקדימון של הסרט:

 

״פלישת חוטפי הגופות״  – סרט מ-1978, שהוא גרסה חדשה לסרט מ-1956. מאוחר יותר נעשו עוד גרסאות לסיפור ב-1993 וב-2007. הגרסה מ-1978 הפכה לסרט פולחן.

ז׳אנר – אימה / מד״ב.

המגיפה – חוצנים יוצרים כפילים חלופיים לבני אדם שנבדלים מהאדם המקורי רק בהעדר רגשות.

עלילה – צמח חייזרי מתפשט בסן פרנסיסקו ומתחיל בהשתלטות חייזרית שקטה על כדור הארץ כאשר ה״נבטים״ תוקפים בני אדם ומגדלים ״כפילים״ חסרי רגשות במקומם בתרמילים. רופא בעיירה קטנה מגלה את המזימה ומתאמץ לשכנע את הרשויות בצדקתו ולחפש פתרון לנגע. 

תרופה – אין. הרעיון הוא להשמיד את התרמילים.

הנה הקדימון לסרט:

 

חסרי מוח״  – סדרה מ-2016.

ז׳אנר – דרמה קומית / מד״ב/ סאטירה פוליטית.

המגיפה – חרקים בעלי ׳בינת על׳ שהגיעו במטאור שהתרסק על כדור הארץ משתלטים על מוחות בני אדם ומשתמשים בהם כגוף מארח. אם המארח מתנגד להשתלטות – ראשו מתפוצץ.

עלילה – הסדרה עוקבת אחר אחות של סנאטור צעיר ומספר דמויות נוספות בוושינגטון משני צידי המתרס הפוליטי. בעוד חלקן מתחילות להתנהג בצורה הזויה וקיצונית, חוברת הדמות הראשית לחוקר מוזר חובב מזימות במסע מוזר עוד יותר למציאת מקור ההתנהגות הזו ומציאת תרופה.

תרופה – אלכוהול, רעשים בתדר מסוים.

לא נמצא קדימון לסדרה, אך כל פרק נפתח בשיר הזוי הסוקר את תקציר הפרק הקודם, אז הנה הפתיח לפרק 2 בסדרה:

 

מגיפות זומבים

זומבים הם מוטיב ותיק בז׳אנר האימה – כך שבשילוב עם מגיפה ההופכת אנשים לזומבים כמובן שנותר מתכון מצויין. בחרתי מספר דוגמאות בולטות:

״מת על המתים״  – סרט מ-2004, הראשון בטרילוגיה של סרטים מאותו ז׳אנר.

ז׳אנר – קומדיית אימה.

המגיפה – אפוקליפסת זומבים תוקפת את בריטניה.

עלילה – שון, איש מכירות פשוט, מנסה להחזיר אליו את חברתו שנפרדה ממנו בדיוק כשמגפת זומבים תוקפת את לונדון.

תרופה – אין. הפתרון הוא לשרוד ולהשמיד את הזומבים.

הנה קדימון לסרט:

 

״המתים המהלכים״  – סדרה שהתחילה ב-2010 ועדיין ממשיכה (כולל סדרות בת). 

ז׳אנר – מוגדרת כדרמת אימה פוסט – אפוקליפטית.

המגיפה – מוטציה גנטית ההופכת אנשים לזומבים.

עלילה – שריף המתעורר מתרדמת לאחר שנורה מוצא את עצמו בעולם בו מרבית האוכלוסיה נפגעה מוירוס ההופך את החולים בו לזומבים. הוא יוצא לאתר את בני משפחתו בעולם השסוע בין קבוצות ניצולים בעלות אג׳נדות שונות וזומבים.
תרופה – אין (ועל פי היוצר – לא תהיה).

 

״מלחמת העולם Z״ – סרט מ-2013 מבוסס על ספרו של מקס ברוקס מ-2006.

ז׳אנר – פעולה / הרפתקאות / אימה.

המגיפה – וירוס ממקור לא ידוע הופך אנשים לזומבים.

עלילה – חוקר מטעם האומות המאוחדות, ממלט את משפחתו ברגע האחרון מאפוקליפסת זומבים ממקור לא ידוע התוקפת את האוכלוסיה. עקב כך הוא נענה לבקשה להתערב בחקירת מקור הוירוס בטרם המצב יהיה בלתי הפיך.

תרופה – לקראת סוף הסרט מפתחים חיסון שהופך את המחוסנים ללא אטרקטיביים לזומבים.

הנה קדימון לסרט:

 

מגיפות מהונדסות

אחד הרעיונות המפחידים יותר הוא מגיפה שמקורה בוירוס מהונדס במעבדה כלשהי. הסיבות להתפשטות הוירוס מהמעבדה מגוונות ביצירות מסוג זה, אך מה שמאחד אותן הוא הניסיון ״להנדס״ חיסון נגד, כשהנחת היסוד היא שאם הוירוס נוצר על ידי מדענים – ניתן ליצור לו גם חיסון.

״העמדה״ – מיני סדרה מ-1994, מבוססת על ספרו של סטיבן קינג מ-1978, בקרוב עומדת לצאת לה גרסה נוספת, ארוכה יותר.

ז׳אנר – דרמת מתח/אימה.

המגיפה – וירוס דמוי שפעת-על שהתפשט בטעות קטלנית ממעבדה ממשלתית. הוירוס מאוד מהיר בהתפשטותו, והעולם אינו מוצא דרכים יעילות להתמודד איתו, כך שמרבית האוכלוסייה מושמדת. לפיכך, הסדרה עוסקת בהתמודדות עם תוצאות המגיפה ולא עם המגיפה עצמה.

עלילה – הסדרה עוקבת אחר מספר גדול של דמויות בעוד קווי העלילה שלהן נשזרים, וכצפוי ומקובל בעיבוד קולנועי לספר של סטיבן קינג – הסדרה כוללת הופעות של שחקנים מוכרים רבים. השורדים הנותרים מתחילים לפתח חלומות מטרידים על אישה מבוגרת ומנגד סיוטים על דמות מפחידה. דמויות אלו עומדות בראש שני מחנות אליהם נחלקים בני האדם בהדרגה, והמאבק בין טוב ורע חובק עולם.

תרופה – אין. 

הנה הקדימון לסדרה המקורית:

 

לגירסה החדשה עדיין לא שוחרר קדימון, אך הנה סרטון הסוקר מספר תמונות ששוחררו (החושפות ליהוק מסקרן) וכן דברים שאמר סטיבן קינג אודות הסדרה:

 

״12 קופים״ – סרט מ-1995. בין השנים 2015 ל-2018 שודרהה סדרה שהתבססה על עלילת הסרט.

ז׳אנר – מד״ב / מותחן.

המגיפה – וירוס קטלני ממקור לא ידוע התפשט בכמה מוקדים בכדור הארץ וקטל את מרבית האוכלוסיה. 

עלילה – וירוס ששוחרר במספר מוקדים בעולם הכחיד את מרבית האוכלוסיה. שנים מאוחר יותר נשלחים אסירים לעבר לתקופה בה לערך התחילה המגיפה, למשימות איסוף מידע שיבהירו מה מקור המגיפה וכיצד ניתן להתגבר עליה. העלילה עוקבת אחר אסיר שכזה במשימותיו לחקר העבר.

תרופה – אין.

הנה קדימון לסרט:

 

״אני האגדה״ – סרט מ-2007.

ז׳אנר – דרמת פעולה.

המגיפה – וירוס מהונדס שהורג את כל אוכלוסיית העולם.

עלילה – מדען וניצול יחיד של מגיפה שקטלה את כלל האנושות, שולח אותות רדיו מדי יום במטרה לאתר ניצולים נוספים, ומנסה לפתח חיסון מדמו במטרה להפוך את השפעת הוירוס הקטלני. במקביל אליו שורדים אחרים שהפכו למוטנטים בעקבות המגיפה, עוקבים אחריו בציפיה שיעשה צעד שגוי.  

תרופה – ישנו ניסיון לפתח חיסון במהלך העלילה.

הנה קדימון לסרט:

 

״ניצולים״ – סדרה ששודרה בין 2008-2010.

ז׳אנר – דרמת מתח.

המגיפה – וירוס ממקור לא ידוע, דמוי שפעת, קוטל 90% מאוכלוסיית העולם.

עלילה – הסדרה עוקבת אחר דמות ראשית השורדת במפתיע את הוירוס ומתעוררת לעולם בו רק 10% מהאוכלוסיה שרדה. היא חוברת בהדרגה לניצולים אחרים בניסיון לאתר מקומות נקיים מהוירוס, ונגררת בעל כורחה למאבקים בין קבוצות בעלות מניעים שונים.

תרופה – במהלך הסדרה מסתבר כי ישנה קבוצת מדענים המחפשת בין השורדים מישהו שניחן בתכונות ליצירת חיסון חובק עולם.

הנה הקדימון לסדרה:

 

מגיפות מבעלי חיים

אחד החיבורים הריאליסטים למציאות הוא מגיפות שמקורן במוטציה של וירוס מבעל חיים כלשהו. יצירות מסוג זה לרוב יסתיימו במציאת חיסון מותאם.

״התפרצות״ – סרט מ-1995.

ז׳אנר – דרמת מתח.

המגיפה – וירוס קטלני דמוי שפעת שקוטל את החולים תוך כמה שעות.

עלילה – וירוס שמקורו בנשיכה מקוף אפריקאי מגיע אל ארצות הברית ומשם מתפשט בעולם במהירות. העלילה עוקבת אחר קבוצת רופאים צבאיים במירוץ אחרי הזמן בניסיון למצוא חיסון לוירוס.

תרופה – נמצא חיסון שמקורו בקוף הנגוע המקורי.

הנה הקדימון של הסרט:

 

״28 ימים אחרי״ – סרט מ-2002. סרט המשך בשם ״28 שבועות מאוחר יותר״ נעשה ב-2007.

ז׳אנר – דרמת אימה / מד״ב.

המגיפה – מוטציה של וירוס הגורם להתקפי זעם בשימפנזים קוטלת את תושבי בריטניה במהירות והופכת אותם לסוג של זומבים. הוירוס פועל תוך 20 שניות.

עלילה – אקטיביסטים לזכויות בע״ח משחררים שימפנזים ממעבדה ויוצרים בלי כוונה קטסטרופה עולמית. כשגיבור הסרט מתעורר 28 יום מאוחר יותר בבית חולים הוא מגלה כי הוא אחד השורדים הבודדים בלונדון המלאה בזומבים קטלניים.

תרופה – אין. התקווה היחידה היא שהנגועים יחסלו אחד את השני וכך יעלם הנגע.

הנה הקדימון לסרט:

 

מגיפות ממקור לא ידוע

רעיון מפחיד במיוחד הוא מגיפה שאין קצה חוט לגבי מקורה ולכן מאוד קשה למצוא לה תרופה כלשהי. לעיתים קרובות יצירות כאלה יתרחשו לאחר תוצאות המגיפה ויעסקו יותר בהישרדות מהתמודדות עם המגיפה עצמה.

״הילדים של מחר״ – סרט מ-2006 המבוסס על ספרה של פ. ד. ג׳יימס ״ילדי האדם״ מ-1992.

ז׳אנר – מותחן מד״ב.

המגיפה – נשים ברחבי העולם הופכות לעקרות, דבר המוביל את האנושות לסף הכחדה.

עלילה – ב-2027, 18 שנה לאחר שמחלה לא ידועה גורמת לעקרות בנשים ברחבי העולם, בריטניה היא המדינה המסודרת האחרונה הנלחמת בגלי פליטים ומהגרים לא חוקיים. אזרח פשוט מנסה להוביל נערה בהריון למקום מבטחים בתוך הכאוס.

תרופה – אין, מלבד התקווה כי יופיעו עוד כמה נשים ״חסינות״ וכך יווצר המשך לאנושות.

הנה הקדימון לסרט:

 

״הרץ במבוך״ – סרט מ-2014, הראשון בטרילוגיה המבוססת על סדרת ספרים מאת ג׳יימס דשנר.

ז׳אנר – מותחן מד״ב.

המגיפה – וירוס קטלני שהופיע לאחר התלקחות סולארית שהופך אנשים למופרעים מסוכנים.

עלילה – נער מוצא עצמו לכוד בסוג של מבוך עם חבורת נערים אחרים מסיבה לא ידועה וללא זיכרון מלפני הכניסה למבוך. הנערים מנסים לאתר דרך אל מחוץ למבוך בעודם נשמרים ממפלצות המתגוררות בחלקים מוגדרים של המבוך. 

תרופה – בסיום הסרט הראשון בטרילוגיה מסתבר כי הנערים עצמם חסינים לוירוס שפגע במרבית האוכלוסיה והוכנסו למבוך בכדי ללמוד מה גורם להם להיות חסינים ועל פי הממצאים – לייצר תרופה.

הנה הקדימון לסרט הראשון:

 

לסיכום, בכל אחד מהתרחישים שהובאו בדוגמאות הבאות מופיעים מוטיבים של אימה ופחד המחוברים להתרחשות ריאליסטית כלשהי. ההתמודדות אפופה במדע ובניסיונות הישרדות של אנשים יומיומיים. מאחר ומדובר בפחדים אוניברסליים שאינם תלושים לחלוטין מהמציאות – יש לצפות שיצירות כאלה יוסיפו להיות אקטואליות וימשכו צופים רבים גם בעתיד – אך לפחות אין סכנת הדבקה תוך כדי צפיה 🙂

 

מעניין נכון? מוזמנים לקרוא עוד על קורס צילום ועריכת וידאו

 

מאמר זה נכתב עבור מנטור- המכללה למקצועות העיצוב, הניו מדיה והצילום

 

 

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם