exm menu

 

exm menu

 

זקנים חסרי מנוח

מיכל וינס | 13.08.2020

בימים טרופים אלה, כשבני גיל הזהב בראש מעיינינו מהרבה סיבות לא שגרתיות – החלטתי להקדיש מאמר לסדרות וסרטים החוגגים את הגיל השלישי בסטייל. כאמור, בכל עשור ישנה סדרה, או סרט שנסובים סביב גיבורים בני הגיל השלישי וחודרים ללבבות כולם. אך בעשורים האחרונים מתחילה מגמה מעניינת ראוייה לאזכור. במאמר זה בחרתי לחלק את הדוגמאות השונות לפי ז׳אנרים, על אף שהמשותף לכולם הוא הכוונה להציג דמויות בשלל הרפתקאות ללא קשר לגילן המתקדם – ולהראות כיצד גיל אינו בהכרח מגבלה.

מתח / פעולה

סדרת הטלויזיה ״רצח במשיכת קולמוס״ צברה פופולאריות רבה בשנות השמונים של המאה הקודמת. בסדרה הוצגה הבלשית החובבת ג׳סיקה פלטצ׳ר כפותרת תעלומות בלשיות על אף גילה המתקדם. לסדרה זו קדמו אינסוף גירסאות של ״מיס מרפל״ (על פי ספריה של אגת׳ה כריסטי) – הן בקולנוע והן בטלויזיה. כך או כך, מדובר בפנסיונרית חביבה שפותרת תעלומות רצח בעזרת שכל ישר ויכולת הסקה.

על רעיון זה מתבססת גם סדרת המופת ״ורה״ – מדובר בגברת מבוגרת שפותרת תעלומות רצח, אלא שבניגוד לבלשיות החובבות שצויינו לעיל – ורה היא בלשית מוסמכת העומדת בראש צוות חוקרים בנורט׳האמברלנד (צפון-מזרח אנגליה), היא מכורה לעבודתה וידועה בשנינותה ובגישתה חסרת המעצורים עד לפתרון כל תעלומה, כל זאת למרות שאינה בחורונת צעירה.

הנה קדימון לעונה האחרונה ששודרה עד כה (10 במספר והיד עוד נטויה):

לאחרונה עלתה הסדרה הישראלית ״שטוקהולם״, בה ארבעה חברי ילדות בני הגיל השלישי מנסים להסתיר את מותו של חברם שהיה מועמד לפרס נובל עד להכרזה על הזוכה… הסדרה שילבה דרמה קומית יחד עם אלמנטים של מתח. בעונתה השניה המתח עלה עם הופעתה של דמות מסתורית נוספת. הנה קדימון לעונה הראשונה של הסדרה שמקורה בתאגיד כאן: 

בין הסרטים הבולטים של השנים האחרונות חובה להזכיר את ״RED״ בהקשר זה – הסרט עוסק בחבורת פנסיונרים – סוכנים לשעבר ברשויות פדרליות ומוסדות הגנה סודיים למיניהם, שנאלצים לברוח ולהשתמש בכישוריהם לאחר ששמם מופיע ברשימת חיסול מסתורית. הסרט שמבוסס על קומיקס זכה להצלחה רבה ולסרט המשך מוצלח, אליו לוהקו שלל כוכבים בני הגיל השלישי, וכמות האקשן שבו עמוסה מספיק לבני הגיל השני. הנה קדימון:

לאחרונה יצא לאקרנים הסרט ״העוקץ הגדול״ בו חבורת פושעים בני הגיל השלישי מחליטים לבצע שוד בנק כאקורד סיום מפואר ל״קריירה״ שלהם לפני הפנסיה…

הסרט שילב אלמנטים מותחים וקטעי פעולה קלילים עם קומדיה, והוא כולל לא מעט קטעים משעשעים בשל גילם המתקדם של השודדים.

הנה הקדימון:

מדע בדיוני

בשנות ה-80 בלט בז׳אנר המד״ב ״קוקון״, בו חבורת זקנים בבית אבות מתגנבת לשחיה בבריכה בבית שכן מבלי לדעת שהיא מכילה ״תרמילי חייזרים״. הזקנים מתמלאים באנרגית נעורים, סיטואציה היוצרת מצבים קומיים ודרמטיים רבים. הסרט בלט בתקופה זו מאחר והיה חריג בנוף – העיסוק בזקנים כדמויות ראשיות לא היה נפוץ כמו בימינו. אך מאז ניתן להזכיר סרטים רבים מהז׳אנר שסובבים סביב דמויות זקנים, כמו ״ספייס קאובויס״ – סרטו של קלינט איסטווד הציג חבורת גימלאים בעלי עבר בתעופה, היוצאת למשימה בחלל בכדי להציל מהתרסקות לוויין עתיק המכיל מערכת ניווט שתיכנן אחד מהם. משלב זה ואילך מתברר שהגיל אינו הבעיה הראשית שעומדת בפניהם, וקטעי המתח והפעולה משכיחים את גיל המשתתפים כמעט לגמרי (למרות הבדיחות התכופות שהם זורקים בנושא במהלך הסרט). הנה הקדימון:

על פניו הסרט ״לוגאן״ הינו עוד סרט מסדרת ה״אקס-מן״ מבוססת הקומיקס, אך למעשה פרק מסויים זה עוסק בדמויות המפתח המקוריות כשהן בשלבים מבוגרים במיוחד בחייהן, וכשנדמה כי המוטנטים נכחדו מהעולם. וולוורין מנהל חיים שקטים בעיירה שכוחת אל, ומגן בסתר על שני מוטנטים מזדקנים – פרופסור איקס (צ׳רלס אקסוויאר) וקאליבן, כאשר ילדה מוטנטית הנמלטת מחבורת מדענים צבאיים מגיעה אליו בבקשת עזרה.

כסרט בסדרה הוא ממשיך את העולם מבוסס הקומיקס באופן צפוי, אך מאחר והדמויות המוכרות כבר עברו חיים לא פשוטים, כשכל מה שהן רוצות זה להזדקן בשקט והן נגררות בעל כורחן לקרב נוסף – פרק זה בסדרה מרענן ושונה מאוד. בניגוד לסרטים אחרים שציינתי כאן, בסרט זה הזיקנה מוצגת בלי ניסיון לייפות את חלקיה המעיקים והקשים, וההזדהות עם רגשות הגיבורים מיידית, לא בגלל ההיכרות המוקדמת עימם, אלא דווקא בגלל מצבם הרעוע והעובדה שהם נגררים להתרחשות לאחר שכבר ״פרשו״ מהעולם כביכול.

הנה הקדימון לסרט (בעיני הייחודי והטוב מכל הסדרה):

סרט שיצא ממש לא מזמן ״שליחות קטלנית גורל אפל״ למרות היותו שישי בסדרה – מתעלם לחלוטין מהמשכונים שנוצרו לשני הסרטים הראשונים בסדרה, ויוצר עלילה הממשיכה את המתרחש שנים לאחר הסרט השני. בעלילה זו דמויות המפתח המקוריות חוזרות לשתף פעולה בעל כורחן כשהן מבוגרות וציניות במיוחד – ומאחר ומדובר בשחקנים המקוריים, 30 שנה מאוחר מהסרט השני, זה אותנטי מאוד ומשכנע עבור מעריצי הסרטים המקוריים.

גם בסרט זה הדמויות המבוגרות לא נותנות לגילן לעצור אותן וקטעי הפעולה הם חגיגה אמיתית למעריצים. הנה קדימון:

משפחה / רומנטיקה

בז׳אנר הרומנטי לכל המשפחה ניתן למצוא סרטים וסדרות רבות העוסקים בדמויות מהגיל השלישי. לרוב היצירות מציגות את הזקנה על כל מגבלותיה אך מראות כי מכל בחינה אחרת דמויות מבוגרות אינן שונות מדמויות אחרות.

״אהבה מריקוד ראשון״ הוא סרט אנגלי שיצא לא מזמן העוסק באישה שמגיעה אל אחותה לאחר משבר בנישואיה – שתיהן בנות גיל הזהב. אחותה אינה נותנת לגילה להכתיב את קצב חייה – וסוחפת אותה אחריה אל חוג ריקודים סלוניים. כיאה לסרט בריטי קטעי הדרמה חזקים באותה מידה כקטעים הקלילים יותר. הנה הקדימון:

הסדרה הבריטית ״בחלוף השנים״ הציגה סיפור אהבה שנקטע עקב מלחמת קוריאה וניצת מחדש במפתיע שנים מאוחר יותר, כשדמויות המפתח בגיל הזהב לאחר חיים מלאים. התרחשות זו יצרה שלל מצבים קומיים וזכתה להצלחה רבה ול-10 עונות. היא עוסקת בגיל באופן קליל והיתולי, אין בה קטעים מעיקים, והליהוק המופלא שלה מאפשר לה לעמוד במבחן הזמן עד היום. הנה קדימון:

בשנות ה-80 בלטה הסדרה הקומית האמריקאית ״בנות הזהב״ בה כיכבו 4 חברות בגיל הזהב שמתעלמות מגילן וחולקות יחד בית במיאמי. בסדרה הציגה כל דמות נשית את הזיקנה באופן שונה – הזקנה המפוזרת, הזקנה הרטנונית, הזקנה הפרגמטית והזקנה שאינה מודעת לזה שהיא זקנה. הסדרה שרדה 7 עונות והצליחה מאוד – אך היה בה מימד סטריאוטיפי שטוח שלא איפשר עומק לדמויות.

להבדיל מכך, בימינו מציגה הסדרה ״גרייס ופרנקי״ דמויות מפותחות ומענינות יותר – הסדרה עוסקת בשתי נשים המגלות שהבעלים שלהן שהם שותפים במשרד עו״ד – הם גם שותפים למיטה בסתר… הנשים בנות הגיל השלישי המאוד שונות האחת מהשניה, נקלעות למצב בה התמיכה הטובה ביותר שהן יכולות לקבל היא אחת מהשניה – וזו תחילתו של שיתוף פעולה מסחרר ומפתיע כולל טוויסטים רבים ומשעשעים הקשורים לגילן של כוכבות הסדרה ולמשפחתן המורכבת. הסדרה שזכתה להצלחה ומועמדויות רבות לפרסים משודרת בנטפליקס. אמנם עונתה ה-7 מתעכבת קלות בשל הקורונה, אבל למי שרוצה להשלים את החסר- הנה קדימון לעונה הראשונה:

לאחרונה נוצרים סדרות וסרטים רבים בז׳אנר המשפחתי המציגים ״זקנים חסרי מנוח״ בתפקידים משעשעים. כזה גם הסרט ״לעולם לא מאוחר מידי״ העוסק בניסיון להצית אהבה נושנה בגיל השלישי, כאשר בני הזוג כבר לא תמיד זוכרים איזה יום היום ומוגבלים בגלל גילם. משעשע וצובט בלב בו-זמנית:

נישה נוספת בז׳אנר סרטי המשפחה הקומיים היא זקנים המוצאים לעצמם תפקיד כלשהו דווקא בגיל השלישי, לאחר מסע משנה חיים כלשהו. בהקשר זה ניתן להזכיר את ״מלון מריגולד האקזוטי״ – חבורת פנסיונרים יוצאת לנופש במלון בהודו שמסתבר כחורבה לעומת הפרסומת שמשכה אותם אליו – ולמרות זאת קסמו של המקום עובד עליהם וגורם להם להתחיל חיים חדשים במקום חדש בו לגיל אין מגבלה.

לבריטים יש חיבה נושנה לנישה הזו ולפיכך חובה להזכיר סדרות ותיקות כמו ״אחרית ימי היין״ שעסקה בחבורת פנסיונרים שמתנהגים כמו נערים או ״הצבא של אבא״ שעסקה בפנסיונרים שמתכוננים לפלישה הגרמנית במלחמת העולם השניה. סדרות אלו עדיין מצליחות לשעשע מאחר ויש בהן זקנים הקוראים תיגר על התפיסה החברתית ואינם מוכנים להתנהג כמצופה מהם.

דרמה/ דרמה קומית/ קומדיה שחורה

חלק מהעיסוק בבני גיל הזהב מציג את החלקים המורבידיים יותר של הזקנה – ולכן ישנן לא מעט סדרות וסרטים מלאי דרמה והומור שחור שגיבוריהם זקנים.

סדרה בריטית ותיקה שבלטה במיוחד בהומור השחור הנוגע לגיל הזקנה היא ״רגל אחת בקבר״ שעסקה בזקן נרגן שמושך אליו מזל רע בצרורות, וכשאינו ממרר את חיי אישתו הוא עסוק במריבות עם השכנים ועם זרים. הסדרה מלאה בהומור שחור ויוצרת אמפתיה רבה בעיקר מאחר ומרבית טענותיו של הגיבור מובנות לחלוטין. הנה קטע ממנה:

בקומדיה ״להעיר את נד״ כפר שלם באירלנד מסתיר את מותו של נד שזכה בלוטו ומת כתוצאה מההלם בכדי לחלק את כספי הפרס בין כולם.

במחלקת הדרמה, ניתן להזכיר את ״אודות שמידט״ שעסק בפנסיונר המנסה לשקם את יחסיו עם ביתו ולהפתיע אותה ביום חתונתה, ואת ״להסיע את מיס דייזי״ שהציג מערכת יחסים ארוכת שנים בין יהודיה זקנה באטלנטה של שנות ה-50 לבין נהג אפרו-אמריקאי שנאלצה להעסיקו לאחר שלא יכלה עוד לנהוג בעצמה. בשני הסיפורים מדובר ביצירת מערכות יחסים חדשות המשנות את תפיסת עולמם של זקנים באופן מסוים.

לאחרונה צפיתי בדרמת מתח חזקה בשם ״אליזבת נעלמה״. בסדרה זו, זקנה הנאבקת בדימנציה ומסתמכת על פתקיות תזכורת שהיא מכינה לעצמה, מנסה נואשות לשכנע את בני משפחתה ומכריה כי חברתה הטובה אליזבת נעלמה. הכח של הסיפור נובע מכך שהוא מציג כיצד הדרך בה אנו תופסים זקנים במצבה יכולה לשנות את עולמם בצורה שלילית, ולעיתים אף להסתיר אמיתות חשובות.

הנה קדימון:

קיימות דוגמאות רבות נוספות של דרמות/ סרטי מסע של זקנים המשנים את תפיסת עולמם ועולמנו, החל מ״סיפור פשוט״ שהציג זקן שחוצה מדינות על מכסחת דשא (כי אסור לו לנהוג בכלי רכב גדול יותר) בכדי להתפייס עם אחיו שחטף התקף לב, המשך בסרט ״נברסקה״ שעקב אחר זקן המאמין שזכה בפרס כספי גדול בגלל ״דואר זבל״ ויוצא לאסוף אותו, וכלה ב״גראן טורינו״ שהציג זקן נרגן וגזען, איש צבא בדימוס, שעובר מסע פנימי ונחלץ להגנת משפחה אסייתית לאחר שכנופיות פשע פושטות בשכונתו. אך סיפור המסע המיוחד באמת שנוצר לאחרונה הוא ״הפרד״ שלמרבה התימהון מבוסס על סיפור אמיתי, בו גנן זקן מחליט ״לקנות״ בחזרה את אהבת בני משפחתו על ידי ביצוע משימות בלדרות חובקות מדינות עבור קרטל הסמים במקסיקו.

הנה הקדימון לסרט:

בנוסף, בז׳אנר הדרמה תמיד ניתן למצוא סיפורים מבוססי היסטוריה כמו ״ויקטוריה ועבדול״ על המלכה המזדקנת ויקטוריה ומערכת היחסים שלה עם סיקי צעיר, או סיפורים מבוססי אמנות כמו ״מר הולמס״ שעסק בשרלוק הולמס הדימנטי בערוב ימיו, בעודו מנסה לפענח תעלומה מיסתורית מהעבר, או ״קוורטט״ שהציג בית אבות למוזיקאי עבר ששלוותו מופרעת כאשר הדיירת החדשה, דיווה ידועה, חוזרת אל חייהם של שותפיה המוזיקליים לשעבר עימם יש לה מערכות יחסים מורכבות:

אנימציה

גם באנימציה ניתן למצוא בשנים האחרונות יצירות שגיבוריהן מבוגרים – כי אם כבר להעביר את המסר שזקנים מסוגלים להכל – למה לא להתחיל עם קהל יעד שרובו צעיר…

עם זאת, בין הדוגמאות שבחרתי ישנן גם אנימציות המיועדות למבוגרים.

״כשהרוח נושבת״ מציג זוג זקנים נאיבים המתכוננים להפצצה גרעינית בדרך דומה למה שהיה נהוג במלחמת העולם השניה. מלבד העובדה שהנושא אינו מתאים לילדים, הסרט אינו נגמר בסיום שמח, אך הוא מציג זוג חביב ואמיץ שאינו משנה את תפיסת עולמו גם כשהעולם סביבו השתנה לחלוטין.

״קמטים״ הוא קומדיה שחרחרה המציגה מסע ״בריחה״ של חבורת זקנים מבית אבות בכדי לחלץ את חברם חולה האלצהיימר מהגורל המפחיד של מעבר לקומה ״הסיעודית״. הסרט מיועד לקהל מבוגר, אינו מייפה את המציאות, אך מציג את הדמויות מלאות החיים באופן מקסים ואמפתי ומצליח להצחיק ברגעים בלתי צפויים. הנה הקדימון:

בשנים האחרונות גם אולפני פיקסר התחילו להציג יצירות שאינן מפלות על בסיס גיל. ״למעלה״ הציג את קרל פרדריקסון, אלמן זקן חביב אך נרגן שבוחר להמלט מפינוי לבית אבות על ידי הטסת ביתו כשהוא קשור להמון בלונים לכיוון דרום-אמריקה (וכך גם להגשים חלום ילדות). שלא על פי התיכנון לאחר ההמראה מתברר כי צופה צעיר תפס טרמפ בעל כורחו על מרפסת המבואה לבית…

בסרט זה הגיבור הראשי הוא קרל, הנאלץ להתאים את תוכניותיו וחלומותיו למציאות, אך מצליח לשמר אופי של ילד מגודל וממורמר באותה עת – וזה מה שהופך אותו למקסים.

גם ״קוקו״ של פיקסר עוסק בסיפורה של זקנה – הסבתא-רבה של גיבור הסרט, מיגל, ילד מקסיקני שמשפחתו אוסרת עליו לנגן או לשמוע מוזיקה בגלל הסבא-רבה המוזיקאי שנטש אותם. כשבטעות עובר מיגל לעולם של המתים ב״יום המתים״, הוא לומד מספר אמיתות חשובות על מסורת, על משפחתו ועל עצמו. בסרט זה הזקנים המקיפים את מיגל בעולם הבא הם מלאי חיים והעולם כולו צבעוני ומוטרף. ההרפתקה שהוא עובר איתם גורמת לו לכבד מחדש את הזקנים בעולם הזה ולעורר אותם לחיים בעזרת המסורת והמוזיקה.

דוקו / ריאליטי

בז׳אנר התיעודי ישנה לאחרונה פריחה אמיתית לסרטים המסקרים זקנים ולסדרות מרתקות אודות דמויות מפתח מהעולם – בגיל השלישי.

החל מסדרות אודות מלכת אנגליה וכלה בדוקו-ריאליטי – זקנים תופסים מקום של כבוד בעולם הדוקו העכשיווי.

״שמונים וארבע״ היא סדרה המבוססת על פורמט בריטי זהה, בו הוקם גן משותף לילדים וזקנים בתוך בית אבות. הסדרה סוקרת את המשימות השונות בגן המתאגרות את הזקנים והילדים גם יחד, ובמקביל עוקבת אחר ההשפעות של הקשר שנוצר בין הזקנים והילדים, כולל אחר ההשפעות הגופניות. בסדרת הדוקו-ריאליטי הזו מוצגים אספקטים חברתיים רבים והשפעתם על בני הגיל השלישי, והמסקנה הראשית היא שאיחוד שכזה מיטיב עם כולם – עם הזקנים, עם הילדים ולדעתי גם עם הצופים…

בז׳אנר הדוקו הוצגו לאחרונה סרטים רבים אודות דמויות ידועות בגיל הזהב, למשל הסרט על רות ביידר גינסבורג- ״RBG״ שופטת בית המשפט העליון בארה״ב, הסוקר לא רק את הביוגרפיה שלה, אלא גם את חייה כיום – כשהיא כבר בת 85 (כשיצא הסרט לפני שנתיים), פעילה ומתפקדת ברמה שבני מחצית גילה לא מסוגלים לה. דמותה ללא ספק מתאימה לכותרת המאמר. הנה הקדימון:

במקביל נעשה סרט ביוגרפי אחר בשם ״שאל את דוקטור רות״, אודות רות ווסטהיימר הסקסולוגית הותיקה, המציג את סיפור חייה הלא יאמן כפליטה וניצולת שואה ופורצת דרך בתחומה. בנוסף נוצרות כיום סדרות כמו ״החלום ההודי״ המתעדות ידוענים זקנים מאנגליה במסעם לחקר הגיל השלישי בתרבויות זרות, ויומני מסע שונים של שלל דמויות מבוגרות.

לסיום אזכיר את הדוקו ״בואנה ויסטה״ שלא רק עקב אחר קבוצת מוזיקאים נפלאים בני הגיל השלישי מקובה, אלא למעשה שינה את חייהם, חשף אותם לעולם – והביא להם הצלחה שלא זכו לה בכל חייהם עד הסרט.

לסיכום, זקנים הפכו בעשורים האחרונים לנקודת עניין ביצירות מז׳אנרים שונים וזו מגמה מבורכת – שכן לא רק שאנו זוכים ליצירות מרעננות ומלאות השראה, אלא שכך ניתן לאחד שחקנים מבוגרים מוכשרים רבים על המסך הקטן והגדול – וכולנו יוצאים נשכרים 🙂

print

 

באותו נושא

  • נכתב ע"י
    הגירסה החדשה של אפטר אפקטס טומנת בחובה שיפורים רבים של תכונות קיימות, תוספות מועילות במיוחד לעבודה וכמובן, הטמעת יכולות משודרגות...
    19.11.2023 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    מלבד תוכנת Premiere Rush מבית adobe – יש מחסור רציני בכלי ״עריכה מהירה״ זמינים ואיכותיים כמותה. לאחרונה שינתה adobe את...
    03.07.2022 | כתב: מיכל וינס
  • נכתב ע"י
    בימינו, כולנו מורגלים בנוכחותן של סדרות קולנועיות, אך למעשה בבחינה היסטורית – הסדרות הקולנועיות המוכרות הפכו לכאלה רק בדיעבד. במילים...
    08.09.2015 | כתב: מיכל וינס
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם