exm menu

 

exm menu

 

אמנות הווידאו – קליפ המוזיקלי

מיכל וינס | 23.08.2021

לכל שיר אופי מסויים שמכתיב את הטון היצירתי. היתרון בווידאו קליפ מוזיקלי שהוא מוגבל מראש למספר דקות קצובות להעברת הרעיון. בעידן ההייטק של ימינו די פשוט ליצור משהו זכיר ומיוחד, אך יש לזכור שקהל הצופים של ערוצי המוזיקה ראה כבר הכל וקשה להרשים אותו. יש קליפים רבים ומיוחדים הראויים לאיזכור, המשלבים שלל טכניקות יוצאות דופן, ולכך אקדיש מאמר נפרד. במאמר זה בחרתי להתייחס ללהקה שמשקיעה מאמץ מיוחד בכל קליפ מוזיקלי שהיא יוצרת – להקת OK Go

הקדמה

כשערוץ MTV החל לשדר בארץ, הייתי בדיוק בגיל המתאים ליהנות ולהתלהב מהוידאו־קליפים המוזיקליים ששודרו בו. התקופה – שנות ה-80, האופנה היתה מחרידה, התסרוקות מגוחכות – אבל לקליפים המוזיקליים היה מראה ייחודי, ויוצרים מוזיקליים שונים "המציאו" את הגלגל בוידאו־קליפים מיוחדים וזכירים.

כיום יוצרים רבים, המאכלסים את ערוצי המוזיקה, פועלים לפי תבנית מסויימת ומספקים וידאו־קליפים הדומים אחד לשני כאפונים בתרמיל – עם הבדלי תפאורה קלים.

אולי בגלל זה, קל מאוד להבחין באותם יוצרים מוזיקליים שמשקיעים מאמץ יצירתי נפרד בוידאו־קליפים שהם משחררים. מסיבה זו אזכיר להקה שכזו שממש משקיעה מאמץ מיוחד בכל קליפ מוזיקלי שהיא יוצרת – להקת OK Go.

להקת OK Go היא להקת רוק אלטרנטיבי משיקגו, שידועה לא רק בזכות המוזיקה שלה, אלא גם בזכות וידאו־קליפים יוצאי דופן ויחודיים, וחשוב לא פחות- הם הופקו בעלות נמוכה.

קצת טריוויה – סולן הלהקה פגש את הבסיסט במחנה אמנויות לילדים כשהיה בן 11. משם החל להתפתח לא רק הסגנון המוזיקלי שלהם, אלא גם החשיבה הגראפית הייחודית להם. שמה של הלהקה הוא למעשה ציטוט של מה שנהג מדריך האמנות שלהם לומר להם כשנתן להם משימות שונות במחנה האמנויות. 

הלהקה זכתה בפרסים רבים על הקליפים המוזיקליים שלה, וחלק גדול מהם הפכו ויראליים ברשתות כמו Youtube מיד עם יציאתם.

הסוד מאחורי הקליפים שלהם – כל אחד מהם מכיל רעיון מרכזי אחד והקליפ מתוכנן סביבו בקפדנות גראפית ראויה לשבח.

דוגמאות

הקליפ Obsession מבוסס על אשליות אופטיות שמתרחשות בעזרת קיר של מדפסות שמוציאות נייר צבעוני (ממוחזר) בתיזמון מדויק עם השיר. על פניו מדובר ברעיון פשוט, אך כפי שמעידים חברי הלהקה – לגרום ל־567 מדפסות לפלוט דפים צבעוניים ומודפסים בתיזמון מדויק – זה ממש לא פשוט. כמו בקליפים רבים שלהם, הלהקה שרה את השיר במהירות איטית יותר שחושבה במדוייק בעת הצילומים. מאוחר יותר בעריכה מאיצים את הכל כך שהתיזמון מתאים לשיר בקצב הרגיל. הקליפ בויים על ידי דמיאן קולש (סולן הלהקה) ויוסוקה טנקה וצולם ביפן. הנה הקליפ:

והנה סרטון מאחורי הקלעים שלו:

The One Moment הוא קליפ שמתייחס גם במילותיו לחשיבותו של רגע אחד מיוחד – ולכן הוא צולם במהלך מספר שניות שתוכננו היטב עבור הילוך איטי במיוחד. ה״רגע״ כמובן לא צולם בבת אחת אלא בשברירי רגעים שונים עבור הילוך איטי מאוד – וגם זאת לאחר נסיונות רבים והפקת לקחים נרחבת. למען חובבי המוזיקה מציינת הלהקה כי הגיטרות שמתפוצצות במהלך השיר היו כולן גיטרות פגומות עם מיני סדקים ובעיות ללא תקנה. בוים על ידי דמיאן קולש בשיתוף חברת MortonSalt המניעה פרוייקטים לשמירה על איכות הסביבה.

הנה הקליפ:

והנה סרטון מאחורי הקלעים שלו:

Upside Down and Inside Out הוא קליפ שצולם במשך שבוע במטוס ריק באפס כח משיכה. הקליפ צולם בזמן אמת לאחר תירגולים רבים והפקת לקחים לגבי אלמנטים שנראים מושכים יותר ופחות באפס כח משיכה. כמו בקליפים רבים אחרים שלהם, הלהקה תכננה לצלם את הקליפ ב-Oneshot ולפיכך נדרש לא רק מאמץ מתואם מכל אנשי הצוות אלא גם מזל…
הקליפ בוים על ידי דמיאן קולש וטריש סי.

הנה הקליפ:

והנה אחד מסרטוני ה״מאחורי הקלעים״ שלו:

הקליפ I Won‘t Let You Down הוא יצירה מופלאה של כוריאוגרפיה מורכבת של הרבה אנשים ממבט על של רחפן. הקליפ צולם ביפן ובויים על ידי דמיאן קולש וקזואקי סקי. בשיתוף עם כסא נוסע של הונדה ובעזרתו האדיבה של ״צבא״ של נערות שפעלו בתיאום מדוייק באופן קיצוני (שהופך את מופע הדגלנים של יום העצמאות שלנו למשחק ילדים בהשוואה). הוא נראה כ-Oneshot למרות שאינו לגמרי כזה. כדי שהכל יתחבר כך והתיזמון יתאים לשיר – הוא צולם באיטיות מתוכננת מראש על מנת שניתן יהיה להאיץ אותו בתוכנת עריכה מאוחר יותר והכל יראה ״מסונכרן״ לקצב השיר. התאמת הצורות השונות שנוצרות על ידי המשתתפות בקליפ תוכננה על ידי תוכנת מחשב ובוצעה בדיוק שכנראה שרק ביפן ניתן להגיע אליו…
הנה הקליפ הרשמי:

 

והנה סרטון מאחורי הקלעים שלו:

 

 

לכבוד יציאת אלבומם הרביעי שוחרר וידאו-קליפ חדש ומרהיב לאויר, וגם הוא כקודמיו מכיל רעיון מרכזי פשוט ויפה והפקה מוקפדת וחכמה. הקליפ בויים על ידי אהרון דאפי, דמיאן קולש ובוב פרינגטון.

שם השיר : The Writing's on the Wall והרעיון מאחוריו הוא אשליות אופטיות מגניבות בקצב מסחרר שהקסם האמיתי מאחוריהן הוא העובדה שכולן מבוצעות אחת אחרי השניה על ידי חברי הלהקה – ומצולמות ב Oneshot.

הקליפ:

בלינק הבא ניתן לראות קצת על איך עשו אותו:

קליפ ותיק יותר שנעשה עבור השיר This Too Shall Pass כלל רעיון בסיסי של "מכונה" שנראית כאילו נלקחה מסרט מצויר של Warner Bros. בניית ה"מכונה" בידי חברי הלהקה וחברי Syyn Labs ארכה מספר חודשים ובוצעה בהאנגר בן שתי קומות בו גם צולם הקליפ. הקליפ בויים על ידי ג'יימס פרוסט בשיתוף עם חברי הלהקה וחברי Syyn Labs, והפך וירלי. גם בקליפ זה תנועת המצלמה ההמשכית ב Oneshot מובילה את זרימתו.

הקליפ:

מאחר ובניית ה"מכונה" היתה מבצע ארוך והיה צורך לשחרר גירסה מצולמת כלשהי לקליפ, הוציאה הלהקה מספר חודשים קודם לכן גירסה אחרת לאותו שיר המבוצע כולו על ידם. הקליפ מציג את ארבעתם לבושים בבגדי תזמורת מצעדים באמצע שדה. בהדרגה מצטרפים אליהם שאר חברי התזמורת ומלווים אותם, ובנוסף הם מייצרים "כתוביות" גרפיות בתיזמון עם מילות השיר. התזמורת היא תזמורת המצעדים נוטר-דאם והקליפ בויים על ידי בריאן ל. פרקינס בשיתוף עם חברי הלהקה וצולם בשטח.

הנה הגרסה המוקדמת:

הקליפ ל-White Knuckles נוצר גם הוא במסורת החסכונית של הלהקה – כולו מבוצע מול מצלמה סטטית כאשר מה שמשתנה כל הזמן מול המצלמה הוא התפאורה (על ידי חברי הלהקה בעצמם) והמשתתפים – חברי הלהקה וכלבים מאולפים מקסימים. הגאונות, כמו תמיד, היא בתוצאה הסופית שמעבירה ביצוע מתמשך וזורם של הקליפ כולו עם חשיבה על האלמנטים הגרפיים המשתנים לאורך הקליפ. הקליפ בויים על ידי טריש סי (אחותו של הסולן) וחברי הלהקה, בשיתוף עם כלבים ומאמנים מ-Talented Animals.

הנה הקליפ:

הקליפ לשיר Skyscrapers הציג רעיון שונה – העריכה בסגנון "Match Cut" חיברה באופן המשכי ריקוד של צמד רקדנים מצד לצד של המסך, כשהם עוברים בסצינות רקע שונות – ורק הריקוד ממשיך. הפשטות האסתטית של הקליפ והצבעוניות שובה לב. הקליפ בויים על ידי טריש סי שגם רוקדת יחד עם מוטי בוחבוט. 

הנה הוא:

עבור השיר End Love נוצר וידאו-קליפ מקסים בו הרעיון המנחה הוא משחקי זמן/מהירות/מקום מתעתעים מנגד עיניו המופתעות של הצופה. הוא בויים על ידי חברי הלהקה, אריק גטנר וג'ף ליברמן ונוצר בטכניקה היוצרת אשליה של זרימה המשכית.

הנה הקליפ:

All is Not Lost הוא קליפ עטור פרסים המציג שימוש מבריק במסך מפוצל ובמינימליזם גראפי. חברי הלהקה יוצרים בגופם סצינות "קליידוסקופיות" לצד מסרים קריאים. הוא בויים על ידי חברי הלהקה, פילובולוס וטריש סי.

הנה הקליפ:

והנה אחד מסרטוני "מאחורי הקלעים" שקשורים לקליפ הזה:

הפרויקט כלל גם עבודה עם אתר אינטראקטיבי ב-html5. האתר כבר לא באויר אבל בזמנו ניתן היה ליצור בו מסרים אינדיבידואליים באנגלית ולצפות בלהקה ״מבצעת״ אותם (הם שולבו כחלק מהשיר). ניתן היה לשמור אותם בספריה גלובלית ולצפות במסרים של אנשים מכל העולם. כיום הוא עדיין מוזכר בקישור הבא שמזכיר ניסויים טכנולוגים בשיתוף דפדפן גוגל כרום.

לסיום, קליפ עבור השיר Last Leaf שבוצע בטכניקת סטופ מושן יפיפיה עם 215 פרוסות טוסט מלחם שהיה מועד להשמדה ממילא לאחר שפג תוקפו…בויים על ידי חברי הלהקה, עם נאדים מאזן ועלי מוחמד, האנימציה נעשתה על ידי ג'ף מק'פטריג', Champion Studio, וניקולס גיבני. 

הנה הקליפ:

באתר הרשמי של הלהקה ניתן למצוא את הקליפים הרשמיים לצד סרטוני "מאחורי הקלעים" לרובם, מוזיקה ואפילו פרסומות ומיזמי אמנות שהלהקה נטלה בהן חלק.

לסיכום, למרות התמורות בפלטפורמות להצגת וידאו־קליפים – רמת ההשקעה בזכירים ביותר מביניהם לא השתנתה כלל. הסרטונים שהלהקה מעלה במקביל להוצאת כל קליפ חדש ממחישים את מידת ההכנה המקצועית שדרושה כדי להגיע לתוצאות האלה.

למרות שהטכנולוגיה מאפשרת כיום דברים מופלאים במיוחד – כשמשתמשים בטכנולוגיה כדי להציג רעיון פשוט ניתן למקד את הצופה בדברים אחרים. בעיניי, ייחודה של הלהקה הזו נובע מהדרך בה הם בוחרים שלא להסתיר את הטכנולוגיה שמשמשת אותם ליצירת האשליות האופטיות המיוחדות בקליפים שלהם. לפיכך הטכנולוגיה דווקא מבליטה את האנושיות שלהם בתווך. 

כיום אפשר ללמוד הכל, את כל השיטות והטכנולוגיות המתקדמות ביותר, קורס עריכת וידאו יעשה את העבודה בשבילכם ומשם רק תלמדו עוד ועוד ותוכלו להמשיך לקורסים נוספים.

 

תם ולא נשלם 🙂

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם