exm menu

 

exm menu

 

אמנות בעידן הקריפטו – nft

מור אלבז | 28.04.2022

אם תשאלו עשרה אנשים מה זה בדיוק NFT – כנראה תקבלו 10 תשובות שונות. בחודשים האחרונים המונח הזה מעורר שאלות מהותיות. NFT (קיצור של Non-Fungible Token) הוא נכס דיגיטלי המייצג אובייקטים בעולם האמיתי כמו אמנות, מוזיקה, פריטים במשחק סרטונים ועוד. האובייקטים האלה נקנים ונמכרים באינטרנט באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים, והם בדרך כלל מקודדים עם אותה תוכנה בסיסית של מטבעות הרשת עליה הם מתבססים. במאמר זה אסביר אודות יסודות ה-NFT והבלוקצ׳יין, מה המטרה שלהם והאם אפשרי וכדאי ליצור NFT משלכם

יסודות ה-NFT

NFT הוא מטבע דיגיטלי ייחודי המשמש כהוכחה לבעלות המאוחסנת על גבי רשת הבלוקצ׳יין (Blockchain) – בפועל סוג של תעודת בעלות דיגיטלית. 

הזהות והבעלות הייחודית של כל NFT ניתנות לאימות באמצעות רשת הבלוקצ׳יין עליו הוא מתבסס.
NFT’s הושקו לראשונה על בסיס Ethereum blockchain, היום רשתות רבות אחרות נכנסו לתחום. 

בין אם הקובץ המקורי בפורמט JPEG, MP3, GIFF או כל דבר אחר, ניתן לקנות ולמכור את ה-NFT שמזהה את הבעלות שלו בדיוק כמו כל סוג אחר של אמנות. בדומה לאמנות פיזית, המחיר נקבע בעיקר על ידי ביקוש בשוק.

אבל, NFTs רבים לפחות בימים אלו, הם יצירות דיגיטליות שכבר קיימות בצורה כלשהי במקומות אחרים, כמו קטעי וידאו אייקוניים ממשחקי NBA, או גירסאות מאובטחות של אמנות דיגיטלית שכבר מרחפת באינסטגרם, או ברשתות חברתיות דומות.

מה זה בכלל בלוקצ׳יין?

ממש על קצה המזלג, בלוקצ'יין היא מערכת עצמאית סגורה שכל תפקידה הוא להעביר רשומות מידע (ביטקוין לדוגמה) השווים סכום כסף מסוים ממקום למקום מבלי לשכפל את רשומת המידע.

בנוסף לזה שהמערכת צריכה להיות בטיחותית ובלתי ניתנת לפריצה, היא גם צריכה לתעד את כל העברות הכסף שבוצעו בהיסטוריה – בדיוק כמו לגשת לבנק ולהוציא פלט של ההוצאות וההכנסות בהיסטוריית החשבון.

אז מה המטרה של NFT?

זה תלוי אם אתה אמן או קונה

אם אתה אומן, ייתכן שתתעניין במכירה של NFTs – טכנולוגיית בלוקצ'יין ו-NFT מעניקים לאמנים ויוצרי תוכן הזדמנות ייחודית לייצר רווחים מהיצירות שלהם. אמנים כבר לא צריכים להסתמך על גלריות או מכירות פומביות כדי למכור את האמנות שלהם. במקום זאת, האמן יכול למכור אותן ישירות לצרכן כ-NFT, עובדה המאפשרת לאומנים לשמור יותר מהרווחים. בנוסף, אמנים יוכלו לקשר את היצירות שלהם לחוזים חכמים, כך שהם יקבלו באופן אוטומטי אחוז מהמכירות בכל פעם שהאמנות שלהם תימכר לבעלים חדש. זוהי תכונה מפתה, מכיוון שאמנים בדרך כלל אינם מקבלים הכנסות עתידיות (תמלוגים) לאחר מכירת האמנות שלהם לראשונה.

המטרה היא לפצות את היוצר המקורי על היצירה לאחר המכירה הראשונה מבלי להסתמך על מתווכים מכל סוג שהוא.

הבעיה כרגע היא שהתקנות עדיין לא הדביקו את הטכנולוגיה ונכון לעכשיו, רוב האמנים בקושי מרוויחים ממכירת NFTs.

אם אתה קונה

אחד היתרונות הברורים של רכישת אמנות היא האפשרות לתמוך כלכלית באמנים שאתה אוהב. קניית NFT  גם מעניקה לך בדרך כלל כמה זכויות שימוש בסיסיות, כמו היכולת לפרסם את התמונה באינטרנט או להגדיר אותה כתמונת הפרופיל שלך. בנוסף, כמובן, יש זכויות התרברבות שאתה הבעלים של האמנות, עם ערך בלוקצ'יין כדי לגבות אותה.

אם אתה אספן, NFTs יכולים לעבוד כמו כל נכס שאינו ודאי אחר, משמע, כזה שאתה קונה ומקווה שערכו יעלה יום אחד, כך שתוכל למכור אותו ברווח. 

למה אנשים מוכנים להוציא מיליונים על משהו שהם יכולים בקלות לצלם מסך או להוריד?

אז זהו שלא, קליק ימני ושמירת הקובץ אינה מקנה לך את הזכויות או הבעלות על היצירה, אלא רק עותק של היצירה המקורית, זה למעשה לא ה-NFT עצמו, כי הקובץ אינו מכיל את המידע שהופך אותו לחלק מהבלוקצ'יין ומזהה אותו כמקורי.

לשם ההשוואה, כל אחד יכול לקנות הדפס של מונה, אבל רק אדם אחד יכול להחזיק במקור.

כל אחד יכול ליצור NFT?

התשובה היא כן, כל אחד יכול ליצור יצירת אמנות, להפוך אותה ל-NFT על רשת בלוקצ'יין (תהליך שנקרא 'Minting') ולהעמיד אותה למכירה בשוק לפי בחירה. 

בדומה לרכישת מטבעות דיגיטליים צריך להגדיר ארנק, והוא צריך להכיל מטבעות קריפטוגרפיים בהתאם לרשת דרכה קונים / מוכרים.

לצערנו התהליך כרוך בעמלות רבות שיש לשלם בדרך והן עשויות להיות יקרות באופן חריג, לכל אתר מכירות עמלת מכירה וקנייה משלו. כמו כן, צריך להביא בחשבון עמלות המרה ותנודות במחיר המטבע. כל זה אומר שלעתים קרובות העמלות יכולות להסתכם בהרבה יותר מהמחיר שאפשר לקבל עבור מכירת ה-NFT.

דוגמאות ליצירות אמנות דיגיטליות שנמכרו כ-NFT

(1) היצירה ‘CryptoPunk-5217’ מאת Lavara Labs – נמכרה ב-5.45 מיליון דולר

(2) היצירה  ‘Ringers-#109׳ מאת Dmitri Cherniak – נמכרה ב-7.12 מיליון דולר

(3) היצירה ‘Crossroad’ מאת Beeple – נמכרה ב-6.6 מיליון דולר

(4) היצירה All Time High in the City by XCOPY  מאת XCOPY – נמכרה ב-6.19 מיליון דולר 

בין אם NFTs כאן כדי להישאר ובין אם לא, כרגע הם מגלגלים הרבה מאוד כסף (הערכה של כ-174 מיליון דולר מאז נובמבר 2017). ויוצרים אפשרויות חדשות לאמנות דיגיטלית. עם זאת, אני מייעצת להיזהר ולבדוק היטב באילו פלטפורמות כדאי להשתמש.

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם