exm menu

 

exm menu

 

אותה הגברת בשינוי אדרת

מיכל וינס | 25.01.2021

בשנים האחרונות  אנחנו מוצפים בגירסאות חדשות לסרטי עבר, סדרות עבר, סרטים מבוססי סדרות וסדרות מבוססות סרטים – מדוע זה קורה? נגמרו הרעיונות המקוריים? 
במאמר זה אסקור את מגוון הסיבות להצפת ה״רימייקים״ – הגירסאות החדשות, ההתחלות החדשות ואלו שחזרו לחיים

קצת סדר

ראשית נעשה סדר בין 3 סוגי ״גירסאות חדשות״:

1. גירסה חדשה (מאנגלית – ReMake) 

זהו סיפור ישן עם פנים חדשות. לעיתים מדובר רק בליהוק חדש ואין שינוי במבנה הסיפור, למשל הגירסה החדשה של ״כוכב נולד״ מ-2018 היא למעשה גירסה רביעית לאותו הסיפור – זמר/ת צעיר/ה מצליח/ה להגשים את חלומו/חלומה להתפרסם בעזרת כוכב/ת מפורסם/מפורסמת בדעיכה. 

סיפורי אימה קלאסיים שעוסקים בפחד קמאי תמיד ימשכו קהל חדש, וכך למשל, סרטים כמו ״דרקולה״, ״פרנקנשטיין״ או ״קינג קונג״ – כולם עוסקים במפלצת כלשהי וכולם קיבלו אינספור גירסאות בקולנוע כמו גם בטלויזיה.

גם סרטי אימה כמו ״פלישת חוטפי הגופות״ העוסקים בפלישה ״שקטה״ בה אנשים ״מוחלפים״ בכפילים שהם למעשה חייזרים, קיבלו מספר גירסאות מאותה סיבה. מובן שגירסה חדשה של אותו סיפור לא בהכרח תהיה מוצלחת כקודמתה, אך בכל זאת יש להניח שכל עוד מדובר בסיפור מוכר עם נוסחה מוכרת – יתכן שייצרו עוד גירסה שלו.

הנה קדימון לגירסה האהובה עלי של ״פלישת חוטפי הגופות״ (הגירסה מ-1978):

גם אגדות וסיפורי ילדים כמו ״פיטר פן״ זוכים לגירסאות חדשות מאותה הסיבה וכך גם סרטים קלאסיים כמו ״מטרופוליס״ – כולל גירסאות אנימציה לסיפור.

לעיתים הסיפור עובר ״התאמה״ לקהל ולזמנים החדשים. לדוגמא, ״שבעת המופלאים״ שעסק ב-7 שכירי חרב מרקעים שונים הנשכרים להגן על מישהו. בגירסה היפנית המקורית שנקראה ״שבעת הסמוראים״  נשכרו הסמוראים להגן על כפר של איכרים מחבורת שודדים, בגירסה האמריקאית הראשונה בשם ״שבעת המופלאים״ מדובר בשבעה שכירי חרב המגינים על כפר מקסיקני מפושעים, בגירסה נוספת מדובר במרשל שמגייס לעזרתו 5 פושעים וסופר כדי להגן על עיר מפני מקסיקנים, ב-1998 נעשתה סדרת טלויזיה על כפר אינדיאנים המותקף ע״י חיילי קונפידרציה לשעבר ומגייס לעזרתו 7 שכירי חרב, וב-2016 נעשתה גירסה קולנועית בה אלמנה צעירה שוכרת 7 אקדוחנים כדי להגן על עירה מתעשיינים אלימים ורודפי בצע.

ההתאמות בסיפור נעשו על מנת ליצור חיבור מתאים לזמנים בהם הופק, וכללו התאמות בליהוק ושינויים קלים בדמויות – אך הסיפור נותר בעינו.

בהקשר זה ניתן להזכיר סרטים רבים מכל ז׳אנר: ״שלושה גברים ותינוק״ הקומי שבקרוב יוצאת גירסה חדשה שלו, ״כלוב הציפורים״ הקומי, ״פסגת הפחד״ המותח, סרט הפעולה ״ה-11 של דני אושן״ שכלל שלל המשכונים לאור ההצלחה של גירסתו המחודשת, ולאחרונה אפילו יצאה לו גירסה נשית, המערבון הדרמטי ״אומץ אמיתי״, סרטים מוזיקליים כמו ״צ׳ארלי והשוקולדה״ או ״חנות קטנה ומטריפה״ שהפך לסרט קאלט וכעת עובדים על גירסה מחודשת שלו, ועוד דוגמאות רבות מספור.

2. התחלה חדשה (מאנגלית – ReBoot) 

זהו סוג שני של גירסה מחודשת הכוללת שימוש בדמויות מוכרות או עולם מוכר אבל הסיפור חדש. לרוב מדובר בסרט מאותו ״העולם״ או בסדרת-בת. היוצרים בונים על אהבת הקהל לסיפור המקורי או לדמויות המקוריות, וזו דרך בדוקה למשוך אותנו להתחלה חדשה שקשורה לסיפור שאהבנו. 

לדוגמא, מהעולם של ״מלחמת הכוכבים״ יצאו לאחרונה הרבה מאוד התחלות חדשות, כמו: ״רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים״ או ״סולו: סיפור מלחמת הכוכבים״ – שניהם סיפורי רקע לטרילוגיה הראשונה.

הנה הקדימון של ״סולו: סיפור מלחמת הכוכבים״:

בנוסף, לאחרונה התחילה אופנה של סדרות מבוססות סרטים. במרבית המקרים הסדרה מבוססת על מיקום או דמויות שמקושרות לסרט, ומשתייכת לז׳אנר דומה, אך הסיפור חדש.

בהקשר זה ניתן להזכיר את ״פארגו״ המשתייכת לז׳אנר דרמות הפשע, את ״ארבע חתונות ולוויה״ שהיא קומדיה רומנטית כמו הסרט עליו היא מבוססת, ״12 קופים״ שהיא דרמת מתח/מד״ב המרחיבה מאוד את הסיפור ודמויות המפתח של הסרט עליו היא מבוססת. הנה הקדימון של העונה הראשונה שלה:

אזכיר גם את ״השומרים״ שהיא פנטזיית אקשן מבוססת על סרט שמבוסס על קומיקס. הסדרה הצליחה מאוד לאחרונה וקטפה שלל פרסים נחשבים. הנה הקדימון ל ״השומרים״:

3. החזרה לחיים (מאנגלית – Revival) 

הסוג השלישי של גירסה חדשה הוא עונה חדשה לסדרה שהסתיימה או סרט הממשיך עלילה של סדרה. האופנה האחרונה מנסה לגייס בחזרה את כל הצוות המקורי.

בדרך זו היוצרים משתדלים להחזיר לתודעה סיפור ודמויות אהובות מהעבר, כך שמי שעקב אחר הסדרה בעבר ישמח לראותה ממשיכה באופן מסוים, ואולי אף יזכה למפגש מחודש משמח עם השחקנים המקוריים. בנוסף, מי שנחשף אליה כעת לראשונה יוכל לחפש את פרקי העבר ולראות כיצד הכל התחיל – אז כולם מרוויחים (תיאורטית). 

דוגמאות לסרט שמחייה סדרת עבר

״תיקים באפלה״ – הסדרה חזרה לחיים במגוון דרכים – ראשית בסרט שנוצר לאחר סיום הסדרה וסרט נוסף כעשור אחר כך, ושנית חזרה הסדרה לעונות חדשות פעמיים, לא מזמן. בכל החזרות לחיים השתתפו השחקנים המקוריים, ובכולן היתה מעורבות של היוצרים המקוריים.

״שובר שורות״ – לאחרונה נעשה סרט שממשיך את הסיפור מנקודת הסיום של סדרת המופת. גם במקרה זה היוצרים המקוריים והשחקנים המקוריים מופיעים בסרט.

הנה הקדימון שלו:

״הנמלט״ הוא סרט שהתבסס על סדרה מ-1963 שרצה 4 שנים.

כמוהו גם ״team-The A״, סרטי ״משימה בלתי אפשרית״,  סרטי ״משפחת אדמס״ שזכו לאחרונה גם לסרט אנימציה חדש, וסרטי ״המלאכיות של צ׳ארלי״ שזכו לאחרונה לגירסה חדשה נוספת בקולנוע עם ליהוק חדש.

דוגמאות להחייאת סדרה ותיקה

לא מזמן עלתה עונה חדשה ל״טווין פיקס״ 25 שנה לאחר הסדרה המקורית, כשכל השחקנים והצוות המקורי הופיעו בה, והעלילה גישרה על הזמן שעבר וניסתה לפתור חלק מהמיסתורין של הסדרה המקורית. הנה הקדימון לעונה החדשה:

כך גם ״רוזאן״ חזרה לעונה עשירית 22 שנה לאחר סיום הסדרה, כשכל הצוות והשחקנים המקוריים חוזרים אל הדמויות המוכרות, ואצלינו חזרה לאחרונה ״זהו-זה״ בניסיון להחיות את הצלחת העבר.

הסיבות לחדש סיפור ישן

קיימות מספר סיבות ליצירת גירסה חדשה מכל אחד מהסוגים שהזכרתי לעיל:

  • השאיפה להציג את הסיפור באופן טוב יותר / עדכני יותר –  לעיתים קרובות יתפתו הזכיינים לספק את הסיפור המקורי לכוכב עולה שיעניק לו טיפול יצירתי יותר, אופנתי יותר ועדכני, כך שימשוך אליו צופי עבר וצופים חדשים גם יחד.
  • כלכלי יותר – הקניין הרוחני על סיפור מסוים יכול להניב רווחים נוספים בתקופות שונות. מבחינת ריווחיות מול סיכון – קל למכור מוצר שהצליח בעבר או אפילו מוצר לוואי להצלחת עבר. הצופים הותיקים שאהבו את המוצר ימשכו למרבית הגירסאות החדשות וצופים חדשים שיאהבו אותו יחפשו את המוצר המקורי.
  • מיתוג מחדש – לפעמים קל יותר לשנות ברוח הזמן והתקופה נוסחה מוכרת של סיפור ודמויות מליצור משהו שעדיין לא נוסה על קהל.
  • נוסטלגיה – בהנחה שצופים חדשים וותיקים ימשכו לגירסאות חדשות של אותה יצירה, יתכן שניתן יהיה למכור מחדש את היצירה המקורית בזכות הנוסטלגיה.

חידושים בקנה

אז נכון לעכשיו ישנן גירסאות חדשות שצפויות לעלות בקרוב או נמצאות בשלבי פיתוח כאלה ואחרים. הנה רשימה חלקית ביותר של כמה מהחידושים הכי מדוברים:

״ובדיוק ככה…״ – עונת המשך ל״סקס והעיר הגדולה״ נמצאת בפיתוח ותציג שלוש מדמויות המפתח (עם הליהוק המקורי) בשנות ה 50 לחייהן.

״מכושפת״ – הקומדיה המשפחתית משנות ה-60 בפיתוח של גירסה חדשה ועדכנית על משפחה רגילה בה האם היא מכשפה בסתר שמתפתה להשתמש בכוחותיה בחיי היומיום.

״חולית: מסדר האחיות״ – בהמשך לסרט המחודש שייצא לאקרנים בקרוב, הסדרה תתמקד בעולם מספריו של פרנק הרברט ובעיקר במסדר האחיות האניגמטי.

הנה קדימון לסרט המחודש:

״גריז״ – סדרה המבוססת על הסרט נמצאת בשלבי פיתוח. הסדרה תציג את עולם התיכונים בשנות ה־50 ותחזיר לחיים דמויות מוכרות מהסרט יחד עם דמויות חדשות.

״קדושים רבים בניוארק״ – יצירה זו הנמצאת בפיתוח מתקדם תהווה יצירה מקדימה ל״משפחת סופרנו״ ותציג את עולמן של הדמויות בשנות ה־60 בניו-ג׳רזי.

״פרייזר״ – סדרת המשך צפויה בעתיד לסדרה הוותיקה. הקו בפיתוח הוא עולמן של אותן הדמויות שהתבגרו בינתים.

״דקסטר״ – עונה 9 וחדשה צפויה לעלות בסתיו הקרוב. העונה תמשיך בנקודה בה הסתיימה הסדרה המקורית כשדקסטר עדיין גר בבידוד שכפה על עצמו באמצע שום מקום. הליהוק המקורי והיוצרים המקוריים נרתמו להפקה, אז הציפיות גבוהות.

״בית הדרקונים״ – סדרה זו היא יצירה מקדימה ל״משחקי הכס״ שתעסוק בבית טרגריאן ובבתים נוספים. ההפקה כבר בעיצומה כך שעונה ראשונה צפויה ב־2022. הנה הקדימון:

״סדרת המשך למתים המהלכים – שם לא ידוע עדיין״- היצירה בפיתוח, צפויה לעלות מייד עם סיום ״המתים המהלכים״, ותציג את מסעם של קרול ודריל מנקודת סיום הסדרה המקורית. בנוסף צפויה סדרת בת נוספת מעולם ״המתים המהלכים״.

לסיכום, ניתן לומר שבדיוק כמו ביצירה המקורית – גם לגבי גירסה חדשה אין הבטחה שהכל יצליח כמתוכנן. הרבה פעמים הצלחות עבר אינן עומדות במבחן המציאות בהווה – לא כל רגע בהיסטוריה הקולנועית או הטלויזיונית ניתן לשיחזור. כך לעיתים החייאת יצירה ותיקה נראית יותר כמו העלאה באוב של משהו שהיה עדיף שינוח על משכבו בשלום, והצפיה הופכת לעונש במקום לעונג…

אבל לעיתים אם ניתן לאחד בחזרה את כל היוצרים המקוריים יחד עם צוות השחקנים המקורי – הקסם עובד, ואף מצית מחדש את הרצון לצפות ביצירה המקורית שוב – ואז כמובן כולם מרויחים.

🙂

מאמר זה נכתב עבור מכללת מנטור – המכללה למקצועות העיצוב, הניו מדיה והצילום

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם