exm menu

 

exm menu

 

כמה שווה הזמן שלך?

עינת שמשוני | 30.01.2018

שאלת התמחור מעסיקה הרבה מאוד מעצבים גראפיים עצמאיים, אך לא רק. כל מי שעוסק בתחומי יצירה, החל בצלמים, עורכי סרטים, אדריכלים ומעצבי פנים, בהם לא נמכר מוצר מדף מוכן מראש, נתקל בבעיה זו. אנחנו מוכרים משהו שהוא בין מוצר לשירות והוא מורכב מחומרים שקשה מאוד לכמת ולמדוד כמו כישרון, יצירתיות, חשיבה מקורית ומקצועיות. אז איך בכל זאת יוצקים את כל הדברים הללו לתבנית מדידה ויוצרים תמחור נכון?

 

הקושי לתמחר נובע מכמה סיבות:

  1. המוצרים שלנו משתנים כל הזמן וכמעט שאין פרוייקט זהים. פעם זו חוברת הכוללת עשרים עמודים
    ופעם חוברת עם 120 עמודים, פעם מדובר בעיקר במלל ופעם דווקא בתמונות, או גראפים וטבלאות… לכל פרוייקט עלינו
    להרכיב תמחור שונה המתאים לדרישותיו.
  2. בניגוד לתחומים רבים אחרים, בתחום העיצוב אין דבר כזה "מחיר מקובל בשוק" או "מחירון
    סטנדרטי". מנעד המחירים רחב מאוד ולא מספק לנו כלי מהימן המאפשר להיעזר בו. אם תנסו, לדוגמא, לברר בנוגע למחירו
    של עיצוב לוגו, תוכלו לקבל הצעות שמתחילות מ-200 ₪ וכאלו המתומחרות גם ב-20,000.
  3. שלא לצורך, אנחנו מעמיסים מטען רגשי עצום על שאלת התמחור. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה
    שבעצם תמחור עבודתנו אנו מתמחרים את עצמינו, אז כמה אנו שווים בעצם? וכך, בלי להרגיש, הכנסנו בדלת האחורית של
    הסטודיו שלנו שדים כמו ביטחון עצמי, הערכה עצמית ועוד כל מיני גורמים המסבכים את הסיפור.
השאלה "איך לתמחר עבודה" לרוב מקבלת את תשובת המדד השעתי – נסו להעריך כמה שעות תשקיעו
בפרוייקט הזה והכפילו את מספר השעות במחיר לשעת עבודה.

001

אבל איך יודעים כמה עולה שעת עבודה?

כדי להגיע לתמחור שעתי נכון, אני מציעה לכם להגדיר קודם כל שלושה משתנים חשובים:
  1. מהי שאיפת השכר שלכם.
    כשאתם הולכים לראיון עבודה זו אחת השאלות שקרוב לוודאי תשאלו –
    מה המשכורת שאתם מצפים לה? אבל משום מה, כשאנחנו מנהלים עסק משלנו, אנחנו לא טורחים לענות על השאלה הזו. צעד
    ראשון והכרחי להתנהלות כלכלית נכונה הוא לסמן את היעד אליו אנחנו שואפים להגיע. הגדירו לעצמכם כמה אתם מעוניינים
    להרוויח בחודש. כמובן שרצוי ששאיפת השכר שהגדרתם תהיה ביחס ריאלי למשק הישראלי, לרמת הניסיון שלכם ולהיקף שעות
    העבודה שלכם, מה שמביא אותנו למשתנה השני.
  2. הגדירו מסגרת משרה והשתדלו לעמוד בה.
    כמה שעות אתם רוצים לעבוד בחודש? 180 שעות? 60
    שעות? הגדרת מסגרת משרה איננה אומרת שעליכם לוותר על יתרון הגמישות שבניהול עסק עצמאי, אבל היא מאפשרת לכם לעקוב
    בצורה יעילה יותר אחר היחס בין היקף העבודה להיקף ההכנסה שלכם.
  3. המשתנה האחרון שיש לבחון הוא משתנה ההוצאות. מהו גובה ההוצאות החודשיות שלכם? כמה אתם
    מוציאים בחודש על תוכנות, על רישיונות שימוש בפונטים, או מאגרי תמונות, על ציוד מתכלה שנדרש בסטודיו, על
    ביטוחים, הכשרות מקצועיות, חשמל, שכירות ושאר שירותים נלווים. בתחשיב ההוצאות יש לגלם גם הוצאות חד-פעמיות שעל
    העסק להחזיר לאורך השנים כמו לימודים, רכישת ציוד וכו'.
 002

הגיע העת להוציא מחשבונים

ניקח את שלושת המשתנים שציינו ונכניס אותם למשוואה כזו:
שאיפת ההכנסה שלכם חלקי היקף המשרה + ההוצאות החודשיות שלכם חלקי היקף המשרה.
כלומר: אם אתם עובדים בהיקף של 150 שעות בחודש ושאיפת ההכנסה שלכם (נטו) היא 8,000 ₪
וההוצאות החודשיות שלכם בגין העסק הן  2,000 ₪, החישוב יהיה כזה:
8,000 חלקי 150 = 53
2,000 חלקי 150 = 13
53+13= 66
כלומר, מחיר שעתי "ריק" של 66 ₪.
למה תחשיב "ריק"? משום שהתחשיב הזה לוקח בחשבון רק את מרכיב הזמן, אבל הלקוחות שלנו מקבלים
מאתנו הרבה יותר מאשר רק את הזמן שאנחנו משקיעים בעבודה שלהם. בתמחור שאנחנו יוצרים צריכים לבוא לידי ביטוי גם
הניסיון, הכישרון, הידע, המקצועיות ושאר היכולות האישיות שלנו שהופכות את העבודה שלנו לבעלת ערך עבור הלקוח.
כאן המקום של כל אחד להיות כנה עם עצמו ולנסות לקבוע את היחס של כל אותם מרכיבים בתוך
העבודה שלו.
אם אתם מעצבים מתחילים ועדיין לא צברתם ניסיון רב, מרכיב הניסיון יעמוד על סביבות 10%.
לעומת זאת, אם יש לכם ותק של עשר שנים בתחום, מרכיב הניסיון יכול לעמוד על 40% או יותר.
אם השקעתם בהכשרה מקיפה ואתם מחזיקים במגוון של מיומנויות שמעלות את הערך שאתם נותנים
ללקוח, תמחרו את זה ב-30% נוספים, למשל.
מעצב פרילנס שעובד לבד, מחדר השינה שלו, אינו דומה לצוות של שלושה מעצבים שעובדים יחד
ומעלים את הערך המוסף של התוצר שלהם. אם אתם מעסיקים עוד שני עובדים ונותנים ללקוח שלכם ערך של צוות, זהו נתון שכרוך
בתוספת אפשרית של 70%.
אחרי שמוסיפים את כל הנתונים הללו, התחשיב ה"ריק" לרוב מכפיל את עצמו ולפעמים יותר.

003

עכשיו יש לכם תחשיב שעתי "מלא",
כזה שמגלם את כל הערך המוסף שלכם. אז נסו להעריך כמה תשקיעו בפרוייקט מסויים והכפילו את מספר השעות בתחשיב שקיבלתם.

טיפ לסיום:

מרגע שיצרתם תחשיב שעתי מלא, אתם יכולים לרוץ איתו על כל העבודות שתעשו, אבל רצוי לשבת אחת
לשנה-שנתיים ולבדוק מחדש את הנתונים המרכיבים את התחשיב הזה. יתכן שההוצאות שלכם השתנו, יתכן שהיקף שעות העבודה שלכם
השתנה ויתכן שרכשתם כלים ומיומנויות שהעלו את הערך המוסף שלכם.
בהצלחה!

עינת א. שמשוני | סטודיו געש
https://www.s-gaash.com/blog

מוזמנים להרצאתה של עינת א.שמשוני על סודות התמחור במסגרתכנס זמן דיגיטלישיתקיים ב- 7.2.18 בסינמטק תל אביב

 

print

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

  • נכתב ע"י
    כאשר מצלמים סרט וידאו ממספר מצלמות בו-זמנית, נדרשת ׳עריכה מרובת מצלמות׳. בעידן בו לרובינו מצלמת וידאו בטלפון הנייד ומצלמות ״סטילס״...
    30.01.2018 | כתב: עינת שמשוני
  • נכתב ע"י
    הסטודיו לעיצוב חזותי של זגמייסטר & וולש בניו יורק עשיר בעבודות מרתקות. במאמר קצר זה נתמקד במספר עבודות העושות שימוש בטיפוגרפיה...
    30.01.2018 | כתב: עינת שמשוני
  • נכתב ע"י
    ציפורים הן לבטח מבעלי החיים היפים והמסקרנים ביותר בטבע – שלל צבעים, גדלים, מקורים והתנהגויות שמהוות אתגר עבור כל חובב...
    30.01.2018 | כתב: עינת שמשוני
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם