exm menu

 

exm menu

 

על טיפשים, חכמים ומתחכמים

עינת שמשוני | 31.12.2018

לקוח שעוסק באדריכלות או בבניין מבקש שבלוגו שלו יופיע ציור של בית, לקוח מתחום הפיננסים מתעקש על גרף צמיחה ובעל מוסך לא מוכן לוותר על ציור של מכונית. זה הזמן להבין את ההבדל בין לוגו טיפש ללוגו חכם.

שאלה שחוזרת על עצמה הרבה פעמים בקבוצות של מעצבים, היא "איזה אלמנט מתחבר ל…..". השאלה נובעת ממקום שגורס כי בכל לוגו חייב להופיע אלמנט שמתקשר לתחום העיסוק, או למוצר שעבורו אנו מעצבים. לפעמים נמצא אלמנט ויזואלי בקלות, למשל עוגה, מערוך או מערבל בצק לעסק מתחום הקונדיטוריה. אבל לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו ללא שום הקשר ויזואלי ברור, כמו במקרה של לוגו למנחת הורים למתבגרים (מי רוצה לוגו עם חצ'קונים?).

כולנו יודעים שלוגו לא באמת חייב לכלול אלמנט מזוהה ושלוגואים רבים בנויים דווקא על ייצוג מופשט. למעשה, כמעט כל הלוגואים של תאגידי הענק הבינלאומיים הם כאלו.

אבל איך בכל זאת מסבירים את זה ללקוח? כאן נכנסים המונחים "לוגו חכם" ו"לוגו טיפש".

 

לוגו טיפש

זה הלוגו שיוצא מתוך מקודת הנחה שהקהל הלקוחות שלו טיפש ושאם הוא לא יראה להם בדיוק במה מדובר, הם פשוט לא יבינו. לוגו כזה יציג לנו ציור של נעל עבור חנות נעליים, ציור של מחשב עבור חנות לציוד היקפי למחשבים וציור של מברג עבור שירותי תיקון ביתיים.

לוגו כזה הוא מאוד ישיר ויוצר זיהוי מידי עם אופי המוצר או השירות אבל הוא נופל פעמים רבות למקומות של בנאליות וחוסר ייחודיות.


לוגו חכם

לוגו שמתייחס אל הקהל שלו כאל קהל חכם וסומך על היכולת שלו לייצר הקשרים גם בלי זיהוי מסויים. לוגו חכם מפנה את מרכז הכובד שלו לאווירה שהעסק מבקש לשדר, יותר מאשר למוצר או השירות שלו. לוגו חכם הוא לרוב טיפוגרפי בלבד או שמשולבים בו אלמנטים מופשטים.

 

אם לרגע יצאתם מכאן עם אמירה שיפוטית, חשוב להבין שלוגו טיפש אינו בהכרח רע, בעוד שלוגו חכם הוא לא תמיד לוגו טוב. לוגו טיפש יכול להיות מצוין ולוגו חכם עלול להיות גרוע. המונחים "חכם" ו"טיפש" מתייחסים אך ורק לאופן הייצוג הויזואלי ולא לאיכויות אחרות של הלוגו.

לעתים השימוש בלוגו טיפש יהיה מתבקש ממש. אם ללקוח שלכם יש בית קפה שמצוי על כביש מהיר בדרך לערבה, אלמנט של כוס קפה בהחלט יכול לגרום לאנשים לעצור לידו.

אם מדובר בעסק בינלאומי שאמור לתפקד בתרבויות שונות, לוגו טיפש עלול להיות מכשלה, שכן אלמנטים מובהקים מתקבלים באופן שונה ממקום למקום.

שיקול נוסף בבחירת אופי הלוגו הוא רמת הגמישות שנחוצה לעסק. חברה שצופה שינויים או התרחבות עתידיים, תעדיף לוגו שלא יגביל אותה, כך שגם אם בעתיד סל המוצרים שלה ישתנה, הלוגו עדיין ישמור על הרלוונטיות שלו. לוגו חכם הוא גם פתרון במקרים בהם קשה למצוא ייצוג ויזואלי שיתקשר למוצר באופן מובהק, או במקרים שיש עודף של ייצוגים כאלו שעלולים ליצור בלבול, או רושם מוטעה.

קצת חכם וקצת טיפש

בלוגואים מסויימים נעשה שילוב של אלמנט ויזואלי המתקשר למוצר, אבל באופן מרומז מאוד, כמו למשל קוביות משחק הטנגרם, המייצגות בניה בלוגו של "אזורים", הקרניים על האות מ' שמזכירות ראש של פרה בלוגו של "אדום אדום", או האות ג' שהופכת לוו גרירה בלוגו של "שגריר".

החכמולוג של הכיתה

זה הלוגו המתחכם. ללוגו הזה יש אמון כל כך גבוה באינטליגנציה של הקהל שלו, שהוא גם מצפה ממנו לחשוב ומחביא לו חידות בתוך העיצוב. הלוגו הזה, ממש כמו המנות המאסטר שף, יכול להיות הצלחה גדולה, או כישלון קולוסאלי. אם הבנתם אותו – הוא שלכם לעולמים. אתם לא תשכחו אותו והוא תמיד יעלה על שפתכם חיוך. במילים אחרות – הוא הצליח להגשים את מטרת העל של כל לוגו – להיות מזוהה, זכיר וחיובי. מצד שני, אם הוא יהיה מתוחכם מדי עד כדי כך שלא תצליחו להבין את הקאץ', הוא הפסיד בענק. לוגו מתחכם הוא הימור אבל לפעמים, שעולה לנו פתרון מתחכם מוצלח- כמעצבים פשוט קשה לנו לוותר עליו. אני מניחה שזה מה שעבר על המעצב שחשב על:

החיוך בלוגו של "אמזון" שהוא גם חץ הלוקח אותנו מ-A עד Z, או זה שהצליח באלגנטיות להכניס את החץ בתוך הלוגו של ”פד-אקס", או זה שעלה במוחו הרעיון המבריק והפשוט כל כך לבטן ההריונית בפורטל ההריון.

 

הערת סיום- כן, אנחנו יודעים שהמילה שהאקדמיה בחרה ללוגו היא סמליל, אבל המילה לוגו השתרשה בשפתנו יותר מהמילה סמליל ולכן מצאנו לנכון להימנע מעברות המילה.

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם