Menu
exm menu

 

ספרות מקצועית

11 ספרים לקנייה

מינימליזם- סיפורו של לואיס ברגאן

יוסי קאלו | 30.11.17
מינימליזם- סיפורו של לואיס ברגאן

מינימליזם. בעברית מִעוּטָנוֹת- זרם באמנות המודרנית שהשפיע והתפתח כסגנון אדריכלי באמצע המאה ה-20. אחד האייקונים בבניית הסגנון היה האדריכל לודוויג מיס ואן דר רוהר, שהביא לעולם את המשפט האלמותי הנקי: "Less is more" (פחות הוא יותר), כמפתח להבנת הסגנון. קווים מנחים לסגנון מלווים אותנו עד היום, מבנה בקווים ישרים, חף מכול עיטור. החלון הוא כלי לחדירת אור ואינו בא לקשט את הבניין. סיד על קירות הבית מספק מבחינה טכנית, עטיפת בית בשכבת טיח אחיד היא דבר מבורך, הצבע נתפס כאלמנט דקורטיבי והשימוש בו נעשה במשורה. עיקרון מרכזי בתפיסה זו הוא, מה שלא צריך לא קיים.

גוואדאלחארה, מקסיקו 1902, הגיח לעולם לואיס ברגאן. הילוד מסיים לימודי הנדסה בגיל 21, וכבני גילו הרוצים לחוות עולם נוסע לספרד, אח"כ לצרפת ולומד אדריכלות באופן עצמוני, אוטודידקטי. ברגאן נחשף לסגנון המיעוטני. בפריס נפגש עם האדריכל שארל אדוארד ז'אנרה, שלימים שינה את שמו ל"לה קורבוזיה", אייקון נוסף באדריכלות המודרנית. לה קורבוזיה מביא לעולם תפיסה של "טוהר" (Purism) באדריכלות. לתפיסתו תכנון עירוני, בכלל זה המבנים, צריך להיענות לכללי תכנון פשוטים. מבנה הוא יחידה פונקציונאלית שתפקידו לתת מענה לצורכי האדם. לה קורבוזיה מכנה זאת "מכונת מגורים".

Red Casa Luis Barragan
 ביתו של לואיס ברגאן


הכול טוב ויפה באירופה, מזג האוויר נהדר, אם כי גשום לעתים תכופות, הרבה יותר מזה שבמקסיקו. ברגאן חוזר לגוואדאלחארה ומתחיל לתכנן בתים פרטיים. במקסיקו לא שומעים על לה קורבוזיה, או ואן דר רוהר. יודעים מה? אולי שמעו, אך טרם הספיקו לעיין בכתובים... הסגנון האדריכלי במקסיקו שעון על זה הקולוניאלי ספרדי, עמוס לעייפה בעיטורים, כל פינה מחוץ ובתוך הבית מקושטת. תוסיפו לזה את הצבעים העזים בהם נוהגים האינדיאנים לגוון את חייהם וסביבתם הקרובה וקיבלתם ההיפך הגמור ממיעוטנות. ברגאן מקשר בין העולמות, ובונה לעצמו סגנון הייחודי רק לו. האקלים האירופאי לא מתאים לטמפרמנט במרכז אמריקה, חסרה בו חיוּת, חסר בו אור. לעומת הפונקציאליזם של לה קורבוזיה מדבר ברגאן על "אדריכלות רגשית" (Emotional Architecture), תפקידה של האדריכלות ליצור שלווה וסביבה רגועה. המרכיב החשוב ביצירת סביבה רגועה הוא אור והשימוש בו.

barragan
 
"ויהי אור". והאור במקסיקו מסנוור, השמש מייבשת כל מה שלא מסתתר מצילה, קרניה נשברים בכל חומר על פני האדמה ויוצרות לנו גוונים. ברגאן מכיר את סביבתו, בעבודתו חוקר את האור ומפתח תורה לבנייה במדינות חמות. בתכנון המבנה הוא נשען על תפיסות הזרם, אך מחדיר למשוואה את הצבע. הוא מוצא כי גוונים כהים סופגים את אור השמש ומשתמש בהם למעטפת המבנים, כך מתקבל בית שאינו מסנוור את הבאים אליו. ובכלל, גוונים כהים של כחול, ירוק וסגול משדרים קרירות, אלו יתאימו לחיפוי חיצון, או כל מקום בו נרצה לספק תחושה כזו. ככל שנהלך אל תוך הבית, אל המוצל, נעבור לגוון בהיר וניצור אווירה קלילה, ופתוחה יותר.
ברגאן משתמש בטבעי, בקיים, חורץ במבניו צוהרים ומחדיר דרכם את אור השמש פנימה. החמה מכחול הצובע את קירות הבית, מאירה מקטעי אור על צבעי יסוד, וגוונים עכורים. וירטואוז של אור וצבע. הקו הנקי של המבנה מלוכלך טיח מינראלי, נשבר בקרני האור. השמש מפוררת את הטיח, מכה בו, מדהה צבעו. גם בריהוט מוצא האמן שימוש בחומרים שאינם נהירים וברורים לזרם, עץ מבוקע, מפה רקומת תחרה. האם זהו מינימליזם? מבט בעבודותיו מגלה לנו כי ברגאן לוקח כזית את הכסא, השולחן או הקערה, אלו עומדים מיותמים בחלל, עלובים, ישנים. הרהיט מעשה ידי אדם, לא לעולם חוסנו. מעשה האדם הבל, רגע בנצח. הנוכח המוחלט בכל עבודותיו? אמירה ראשונה- אור.
הצבע בעבודתו? תוצר לוואי, שרת של אור המשרה על הבאים תחושת שלווה ורוגע. קסם. הרהיט בחלל? תפקידו לשמש את הבאים, כל קו מדוד, כל פריט מונח במשורה, אלו נרות של רגע, המשתנים נוכח קרני החמה.


Torres de Satelite

את ביתו הקים ברגאן במקסיקו סיטי בשנת 1948, יצירת מופת שהוכרה אתר מורשת עולמית בשנת 2004. מכיוון שברגאן השתמש בחומרים טבעיים בלבד, היה צורך לשפץ את האתר. השיפוץ המרכזי נעשה בשנת 1995, שבע שנים לאחר מותו, במטרה לשמר את זכרו וכדי שזה ישמש עדות מפתח לאדריכלות מקסיקנית במאה ה-20. את הבית הפכו למוזיאון בו מוצגות עבודותיו של ברגאן, כמו גם יצירות של אמנים מקסיקנים בהם דיאגו ריברה וחוזה קלמנט'ה ואף מספר עבודות של פאבלו פיקסו.

wikipedia

מזרקה בתכנונו של ברגאן

 
פשטות היא מילת מפתח ביצירתו ודרך חייו, רמז על כך ניתן בכל מבט על עבודותיו, כל צוהר ועמוד מסתירים סוד, מבקשים ממך להמשיך להלך בחלל. ברגאן דורש מאיתנו לדעת את הטבע, את סביבתנו הקרובה, לחקור. הוא מורה לנו בכל זווית כי קיים משהו מעבר. היצירה המיעוטנית נתפשת בחלקיותה ונחשפת תוך כדי השתנות מתמדת. לעתים קרובות יצרו האדריכלים מבנה זר לסביבתו הקרובה, לא כך ברגאן. את ביתו לא ניתן לזהות מן הרחוב, הוא עטוי גדר בטון משעממת משהו, כבוד הבית פנימה.

House and Studio Street view
ביתו של ברגאן בצילום מהרחוב (מקור וויקיפדיה)



מיעוטנות. זרם, סגנון? אף דרך חיים. לא פעם נוטים להשוות את הסגנון לזה היפני, הסגנון היפני גם הוא בעל קווים נקיים, ישרים, שומר ונזהר על כל קו או כתם צבע. היפנים עם ספגן, עמוס טקסים המדגישים את האין, הריק. אך ביפן כמו באירופה, האקלים אינו כמו במקסיקו או ישראל. מוצא אני זיקה עמוקה לעבודותיו של ברגאן, על שום הקו הצנוע, הצבעים העזים והטמפרמנט החם. על שימושו בטבעי, בקיים וחוסר מוכנותו להשתמש בסינטטי, במורכב. וכן, גם על מיעוט הריהוט והשילוב המושכל ביצירות אמנות בעבודתו. כמודרניסט השתמש בטכנולוגיות עכשוויות, כמיעוטן, שאף אל המינימום ההכרחי. בית הוא מקום לנפוש בו, קורת גג מעל לראש, חלל פנימי המרחיב דעתו של אדם. מעל כולם יש את האור, סם החיים המפרה ומוריק את האדמה. השמש היא נוכח נפקד, קרניה מציצות מבעד לפתחים אך איננו זוכים לראותה. זהו לשד התפיסה המינימליסטית הטוענת כי המפגש בין הצופה לאובייקט נמצא מחוץ להם, במימד אחר, או בין השניים.

Casa Giraldi Luis Barragan

על אף פועלו, ואולי בשל היותו חריג בנוף האדריכלות הבינלאומית, לא זכה ברגאן להכרה אלא רק בשנת 1975. בשנה זו נערכה תערוכה רטרוספקטיבית של עבודותיו במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק, המומא (Moma). ב-1980 והוא בן 78, זכה בפרס הפריצקר (Pritzker) והיה לזוכה השני בפרס היוקרתי. שמונה שנים אח"כ הלך לעולם שכולו טוב.

Yellow Cas

הטבע עומד לרשותנו אך עלינו להשתמש בו ביד קמוצה, מינימליסטית. וככל שנשתמש באופן מושכל במשאבי הטבע, נביט סביב ולא נחמוד אותו, כך נשמור על מתת האל. אור השמש הוא חינם אין כסף ובעשורים האחרונים עמלים מדענים בעולם ובארץ על ניצולו. ניצול אור החמה חוסך ויחסוך לנו משאבי טבע יקרים מפז.
שלכם, יוסי

יוסי קאלו תכנון ועיצוב פנים
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
כל הזכויות שמורות ליוסי קאלו
 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

Mentor Site Banners 1230 300 Site
המכללה ממוקמת במתחם הבורסה ברמת גן סמוך ליציאה מתחנת רכבת ת"א מרכז (סבידור).
  • כתובת: ז'בוטינסקי 1, רמת-גן
  • טלפון: 03-5291888 פקס: 03-5290526
  • כתובת לדואר: ת.ד 3625 רמת גן 5213605
  • דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • שעות הפעילות המזכירות:
  • ימים א'-ה' 18:00 - 09:00
  • יום ו' 12:00 - 09:00
  •  
    • This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
להשארת פרטים
-

חייגו 03-5291888 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

התקשר
להשארת פרטים