exm menu

 

exm menu

 

המדריך לבחירת המצלמה המתאימה

מיכל וינס | 30.12.2018
בחירת מצלמה מתאימה

שוק המצלמות כיום מציע אפשרויות בלתי מוגבלות לצלם החובב והמקצועי כאחד, ולכן המבחר הרב עשוי לבלבל גם את האנשים המקצועיים יותר. במאמר הבא אנסה להבהיר מהן הנקודות אותן כדאי לברר לפני שניגשים לרכוש מצלמה חדשה ובנוסף אספק מספר טיפים שיסייעו לבחירת הדגם שישרת אתכם לאורך זמן.

לשאול ״איזו מצלמה הכי כדאי לקנות?״ זה כמו לשאול ״איזו מכונית הכי כדאי לקנות?״  התשובה תלויה בגורמים רבים ומגוונים שיש למקד בכדי לצמצם את הבחירה.  ריכזנו עבורכם מספר נקודות חשובות:

תקציב

אחד הגורמים הראשונים שצריך לברר לפני בחירת מצלמה הוא נושא התקציב- כמה כסף נרצה להשקיע ברכישה. מאחר והמחירים נעים בין מאות לאלפים ואף לעשרות אלפי שקלים, חשוב לקבוע טווח כספי מסויים שיאפשר מרווח לבחירה בין מספר דגמים. חשוב גם להביא בחשבון עזרי צילום שיתווספו למחיר (אפילו אם מדובר בפריטים בסיסיים בלבד – כמו כרטיס זיכרון, סוללה נוספת, תיק צילום וכו׳).

בחירת מצלמה מתאימה

 

סגנון הצילום הרצוי

סגנון צילום תלוי בגורמים כמו העדפה אישית, פעילות רגילה עבורה נדרשת המצלמה, מטרת הצילום ועוד. כשבוחנים את הסגנון האישי צריך לענות על מספר שאלות חשובות כדי לצמצם את הקטגוריות השונות:

 

  • מתי וכמה אתה מתעתד להשתמש במצלמה?
    למשל – על בסיס יומי, שבועי, או מדי פעם כדי לתעד טיול או אירוע מעניין. כשיוצאים לטיול מרבית הצלמים החובבים יעדיפו ציוד צילום קל שנוח להתנייד איתו ואינו דורש אביזרים נוספים שעלולים לתבוע תיק נוסף. עם זאת, יש מספיק אפשרויות זמינות שלאו דווקא יסרבלו את הכבודה, גם עבור צלמים מנוסים יותר. צלמים המרבים לצלם נעזרים לרוב בתיק שיכול לשאת ציוד נוסף, כמו עדשות, מסננים ולעיתים אף חצובה. לעומתם צלמים חובבים המצלמים בתדירות נמוכה עשויים להסתפק בתיק צילום ובציוד צנוע יותר.
  • מהי מטרת הצילום?
    למשל – צילום תיעודי של בני משפחה, או חוויות אישיות, vlog אינטרנטי, צילום טבע וכו׳. מטרת הצילום עשויה להשפיע על סוג המצלמה, סוג העדשה, סוג העזרים החיוניים וכן הלאה – ולכן חשוב להבין מראש מה היעוד העיקרי.
  • סטילס או וידאו?
    האם השימוש המיועד במצלמה הוא לצילום תמונות, או מכוון ברובו לצילומי וידאו – או אולי גם וגם. כיום כל מצלמת וידאו מסוגלת לצלם גם סטילס וכל מצלמת סטילס מסוגלת לצלם גם וידאו – אבל האיכויות משתנות, אפשרויות הצילום משתנות, וכמובן סוגי המצלמות שונים בתכלית – ולכן חשוב לדעת את זה מראש.
  • איפה תצלם בדרך כלל?
    למשל – בתנאי שטח, כל פעם במקום אחר, בעיקר בחללים סגורים וכו׳.

 

מענה על שאלות אלה עשוי להבהיר את הגורם החשוב הבא:

 

 

גודל ומשקל המצלמה הרצויה

יצרני המצלמות מספקים ציוד בגדלים מגוונים. החל במצלמות קטנות הניתנות לנשיאה בכיס או בתיק רגיל ועד גדלים רציניים יותר המחייבים תיק נפרד למצלמה. מובן שאם המצלמה אמורה להיות אביזר שיהיה נוח להתנייד איתו לאורך זמן – הדגמים הקומפקטיים יותר יתנו מענה טוב יותר. אם המצלמה אמורה לשרת צילום סטטי יותר – כלומר לרוב היא תשב על חצובה – ניתן לבחור גם דגמים מסורבלים יותר. ככל שהמצלמה זעירה יותר – גם אם היא מצויידת באפשרויות שליטה מתקדמות – קשה יותר לתפעל אותה. מצד שני, גם לא בהכרח נוח לעבוד עם מצלמה גדולה ומסורבלת, ומובן שגם כאן ההעדפות השונות הן עניין אישי.

תחביב או מקצוע

מובן שציוד מקצועי יותר יהיה יקר יותר ולרוב מסורבל יותר – אבל גם יתן אפשרויות רבות יותר במהלך הצילום. חשוב לציין שמי שמתעתד להפוך מחובב למקצוען לרוב מתחיל ממצלמות בסיסיות, או חצי מקצועיות – ורק אז מחליט אם להתקדם לדגם מורכב יותר. בנוסף, עקב מגוון האפשרויות הנרחב כיום בשוק, יש גם לא מעט מקצוענים שבוחרים לעבוד עם דגמים שונים למטרות שונות. החובב הממוצע יקבל טווח נרחב יותר של דגמים לבחירה מהמקצוען הממוצע – כי מרבית הרווח בשוק זה מגיע דווקא מחובבים, ובימים בהם גם סמארטפונים הן בפועל מצלמות ברזולוציה גבוהה – כל ילד הוא צלם חובב.

טעם אישי
יש אנשים שרגילים לצלם באופן מסוים, להחזיק מצלמה באופן מסוים, ומעדיפים יצרן מסוים על אחרים. מאחר ויש מגוון רחב מאוד של יצרנים מנוסים בשוק, ורובם מכוונים לכלל הנישות – כל אחד יכול להתמקד בדגם מסוים, או לפחות למקד את ההתלבטות בין דגמים ספורים, לאחר חיפוש בסיסי.
 
מפרט תכונות

מפרט התכונות שהמצלמה מציעה אמנם משפיע מאוד על בחירת מצלמה, אך גם המחיר, הגודל וסוג המצלמה – אבל מאחר ומאמר זה מיועד בעיקר למתלבטים החובבים – חשוב להבין מספר מושגי יסוד נוספים שכדאי להכיר לפני בחירת מצלמה. סביר מאוד שתתקלו בהם באתרי השוואת מחירים נוסח זאפ.

  • קומפקטית – מצלמה קטנה וקלת משקל, מהסוג שנכנס בקלות לכיס, או לתא בתיק רגיל, לא יקרה, כוללת מגוון רחב של אפשרויות צילום אוטומטיות, לרוב עם סופר-זום/עדשה קבועה, לרוב ללא עינית ועם מסך שליטה. מה שישפיע על המחיר הוא גודל חיישן המצלמה (יותר גדול=יותר יקר), גודל המסך, ותכונות מיוחדות כמו מייצבי תנועה וכדומה. מצלמה כזו תאפשר בימינו גם צילום וידאו באיכויות גבוהות. היא תתאים לצלם החובב שרוצה מינימום התעסקות טכנית עם הגדרות הצילום, קלות וניידות ותוצאות יפות.

מצלמות קטנות

 
 
  • דמוי SLR – מצלמה עם מבנה דומה למצלמת רפלקס אבל מעט קטנה יותר, לרוב עם עדשה קבועה, פחות הגדרות מורכבות לצלם החובב, ומחיר זול יותר ממצלמת רפלקס. מצלמה כזו תתאים לחובב שרוצה יותר אפשרויות משנותנת מצלמה קומפקטית, אבל אינו רוצה משהו מסובך מידי.
  • רפלקס DSLR – מצלמה בינונית/גדולה [ביחס למצלמות הקומפקטיות], יקרה יותר, עם אפשרות להחליף עדשות במגוון רחב, הרבה יותר אפשרויות שליטה על הגדרות הצילום, כוללת עינית ומסך שליטה. במצלמה מסוג זה ניתן לרכוש את גוף המצלמה בנפרד מהעדשות, לבחור עדשות לשימושים ייעודיים, וכנ״ל עזרים נוספים. מצלמה כזו תתאים יותר לחובב מנוסה, או רציני יותר, למקצוען, ולמי שאינו מעוניין להסתמך על צילום אוטומטי. מצלמה כזו תאפשר גם צילום וידאו איכותי. בחירת מצלמה כזו יהיו גורמים טכניים רבים שישפיעו על המחיר, אבל כמו בקומפקטיות – גודל החיישן ותכונות מיוחדות ייקרו את המחיר.

מצלמת רפלקס

  • ללא מראה – מצלמה קטנה יותר ממצלמת רפלקס, לעיתים נראית כמו רפלקס מוקטנת, שאינה כוללת מנגנון אופטי מבוסס מראה כמו במצלמת רפלקס – ולכן היא קטנה וקלה יותר. מצלמה כזו מאפשרת כמעט כל מה שמאפשרת מצלמת רפלקס, והיא מיועדת לחובב/מקצוען שמחפש מצלמה קומפקטית יותר. גם היא מאפשרת צילום וידאו באיכויות גבוהות מאוד, ולעיתים וידאו הוא השיקול העיקרי במצלמות כאלה.

סוגי מצלמות

  • אקשן / אקסטרים / תת-ימית – מדובר במצלמה קטנטנה ואוטומטית, המאפשרת צילום איכותי בתנאי שטח מגוונים. במקור היא יועדה לספורטאים והרפתקנים המעוניינים לתעד את עצמם או את נקודת מבטם בעת גלישה, צניחה חופשית, רכיבה על אופנים ועוד – אבל כיום היא משמשת לשלל מטרות אחרות. מחירה יהיה ממוצע, היא לא כוללת עינית או אפשרויות נרחבות בהגדרותיה, אבל היא מאפשרת צילום מתחת למים או בשלל תנאי שטח, היא ניתנת להצמדה לכל דבר כמעט, ומיועדת לתיעוד וידאו איכותי של כל דבר כמעט. מאפשרת גם צילום סטילס.

צילום אקשן/ אקסטרים

מי שיחפש מצלמת וידאו (כלומר מצלמה המיועדת בעיקר לוידאו) יתקל במושגים הבאים:
  • מצלמות כף יד – מצלמת וידאו קלה וקומפקטית, לרוב ללא עינית אבל עם מסך מגע מתכוונן, לרוב עם הרבה אפשרויות צילום אוטומטיות ועדשה קבועה עם זום כלשהו. מסוגלת לצלם גם תמונות סטילס אבל מיועדת בעיקר לוידאו. גם פה המחיר ישתנה בהתאם לגודל חיישן ותכונות מיוחדות. מתאימה לצלם וידאו חובב שאינו מעוניין להסתובב עם מצלמה מסורבלת ומחפש תוצאות מהירות בפשטות גדולה.
  • מצלמות חצי מקצועיות – מצלמות וידאו יקרות יותר עם יותר אפשרויות שליטה מתקדמות, לרוב גדולות יותר, עם חיישן גדול ותכונות מיוחדות, אפשרויות מתקדמות יותר להקלטת אודיו וכו׳. מיועדות לחובב מתקדם או מקצוען.
  • מצלמות מקצועיות – מצלמות וידאו גדולות ומשוכללות יותר, לעיתים עם אפשרות להחלפת עדשות, אפשרויות חיבור מתקני אודיו מתקדמים ותכונות מיוחדות. מיועדות למקצוען שזה עיסוקו העיקרי.

בחירת מצלמה מתאימה מצלמות וידאו

אז מאחר ויש כל כך הרבה גורמים שיש לקחת בחשבון לגבי בחירת מצלמה, לאחר שמיקדנו לעצמנו את כל הנקודות החשובות מבחינתנו במצלמה, הנה עוד מספר טיפים מועילים לסיכום:

  • לפני רכישת מצלמה מכל סוג תמיד מומלץ לעשות מחקר שוק מקדים. לפתוח את אתרי השוואות המחירים, לעבור על אפשרויות קניה במספר חנויות וכו׳.
  • מומלץ לבחור בין יצרנים ותיקים וידועי שם בשוק הצילום (קנון, ניקון, סוני, פנסוניק וכו׳).
  • כדאי לצפות בסרטוני הדגמה של יכולות המצלמה שבחרנו – אבל מומלץ לצפות גם בסרטוני ביקורת של משתמשים בדגם הרצוי, וסרטוני הדגמה של משתמשים לא מקצועיים – כדי לקבל מושג אמיתי על מה שניתן להשיג איתה. ניתן להקליד ב-Youtube בשדה החיפוש את דגם המצלמה בתוספת Review ולצפות בסרטונים המציגים את החוזקות והחולשות של כל מצלמה בתנאי צילום שונים.
  • כדאי לבקר בחנות מקומית בה ניתן להחזיק את המצלמה ביד ולהתרשם מהגודל והמשקל ומקלות התיפעול. גם אם יודעים מראש שניתן לרכוש את אותה מצלמה בחנות אינטרנטית במחיר זול יותר – עדיף מראה עינים.
  • במצלמות רפלקס / ללא מראה השקעה בעדשות חשובה יותר מהשקעה בגוף המצלמה – כי עדשות ניתנות לחיבור לשלל גופי מצלמה (עם מתאם במקרה הצורך או ללא מתאם). משמעות הדבר היא מחקר נפרד לגבי עדשות מתאימות למטרות שלכם, ורכישת גוף מצלמה עם העדשה המתאימה לכם (במצלמות כאלה יש אפשרויות קניה שונות של גוף המצלמה בנפרד, או עם עדשה כזו או אחרת). מרבית חנויות הצילום מאפשרות רכישת עדשה במחיר מוזל מאוד בעת רכישת מצלמה.
  • במצלמות וידאו יש חשיבות גדולה מאוד למנגנון ייצוב רעידות. משמע ככל שהמצלמה כבדה ומסורבלת יותר – קשה יותר להשיג צילום יציב ללא מכשירים מייצבים למיניהם. בפועל זה אומר שצריך לקחת בחשבון את יכולות המצלמה מול מטרות הצילום.
  • מצלמות המיועדות לצילום סטילס יכולות לצלם וידאו אבל תמיד יהיו מוגבלות יותר בשליטה על צילום הוידאו. מצלמות שמיועדות לצילום וידאו יכולות לצלם סטילס אבל תמיד יהיו מוגבלות באפשרויות השליטה בצילום סטילס. יש מצלמות יוצאות דופן שמאפשרות שליטה נרחבת בשני סוגי הצילום – אבל צריך להבין את המינוחים הטכניים בכדי לאתר אותן.
לסיכום, בחירת מצלמה שתשרת לאורך זמן בצורה טובה תלויה במיקוד הצרכים האישיים והתכונות הרצויות, וזו פעולה שלא אמורה לקחת יותר מידי זמן – אבל כזו שתחסוך מפח נפש בהמשך.
🙂

הצלחתם למצוא את המצלמה המושלמת? עכשיו רק נשאר להרשם ללימודי צילום מקצועי שיעזרו לכם לצלם גם תמונות מושלמות.

print

 
-

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:

    גללתם 1112 פיקסלים! רוצים שוב?

    להשארת פרטים
    -

    יש לנו עוד כל כך הרבה לספר, ואנחנו לא פחות מרשימים בטלפון ואחד על אחד. מוזמנים להתקשר: 4908* או להשאיר פרטים בטופס

    • רותם

    • ליהיא



      התקשר

      להשארת פרטים




      אתם מוזמנים למלא פרטים כאן ואנחנו נחזור אליכם